Jump to content
Juoksufoorumi.fi










cosmos

Jäsenet
  • Content Count

    2
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good
  1. cosmos

    cc-pyörä

    Ajoasento talvella olis hyvä olla vähän pystympi, talviset tiet rynkyttää selkää muutenkin tarpeeksi. Säätöä voi tehdä stemmillä aikahyvin ainekin maastopyörässä. Kuviollinen talvirengas tai miksei ihan kesä versiokin on hyvä kun tiet on lumisia ja pakkasesta karheita, monet maastopyöräilijät ajaa ihan vallan kesäkumeilla pitkin talvea, pitää vaan rengaspaineet matalina. Siinä on vain sellainen homma etta kun se liukas kohta sattuu, niin nastaton kumi ei ilmota kun lähtee. Tien urat ja juuri maanteiden asfaltin reunat on niitä pahimpia kaltevuuksiltaan mikä talvipyöräiliää vaanii. Suosittelen nastoja, koska tuovat turvaa ja aina pääsee sekä vauhdit pysyy maltillisina eikä viima kylmetä kun rullavuus on heikohko. Polkimeksi kannattaa ottaa maastoversio eli sellainen missä molemminpuolin klossille paikka, helpottaa lähtemistä vaikeissa paikoissa kun ei tarvi jalalla käännellä poljinta oikeaan asentoon. Ajokengäksi paras maanteille talvella on sileepohjainen kenkä niin suojat asettuu hyvin vasten pohjaa.
  2. cosmos

    Mikä meni vikaan?

    Urheilujuomien ja myös geelien sisältämän vähäisen suolamäärän tarkoitus on ennenkaikkea parantaa nesteen/tavaran imeytymistä vatsalaukusta etiäppäin. Liiallinen suolanmäärä tavalla tai toisella nautittuna kilpailun aikana saattaa kääntää tilanteen äkkiä päälaelleen jolloin nesteen imeytyminen vatsasta saattaa loppua tai se jopa kääntyy vasten sitä ja vatsa turpoaa - juoksu loppuu. Pertun esille tuoma tutkimus on mielestäni kohdallaan sillä jos marathonin aika on neljän viiden tunnin hujakoilla tai alle, ei lisäsuolasta pitäisi olla hyötyä muutakuin juuri nesteen imeyttämisen kannalta. Toinen nesteiden imetymiseen vaikuttava tekijä on tuo esille tullut juoman vahvuus ja energian määrä. Ne ovat isoimmat tekijät juoksun onnistumisen kannalta. Liiallisen urheilujuoman litkimisen johdosta hiillihyraattia saa helposti siinämäärin ettei elimistö enää pysty sitä imeyttämään. Myös liian vahvan liuoksen kanssa käy samaantapaan. Lopputuloksena nesteet jää taas pyörimään vatsaan ja nestehukka ja energiavaje on alkamassa, vaikka juoksija kantaakin vatsassaan energiapommia. Hidastaminen sitten luonnollisesti parantaa tilannetta. Mitä kuumempi keli, sen vähemmän hiilihydraattia elimistö pystyy vastaanottamaan suun kautta, joten on selvää, että helteellä juoksun tavoiteajoista jäädään. Nesteen juominen on kuitenkin kaikista tärkeintä ja neste voi olla hyvinkin laimeaa hiilihydraatti pitoisuudeltaan tyyliin mitä enemmän juot sen laimeampaa voit juoda. Mitä lujempaa juokset tehoiltasi, sen laimeampaa ja vähemmän juot.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy