Jump to content
Juoksufoorumi.fi



jvaara

Jäsenet
  • Content Count

    236
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

77 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Minuuttiprojekti pienelle tauolle. Eilen oli kolmas yritys Rovaniemellä pohjan koitoksissa. Jos viimeksikin tuuli kovasti takasuoralla, niin nyt vielä kovempi puuska sattui siihen. Ei oikein ole kelit suosineet yrityksissä. Ei auta kuin treenata lisää, jotta minuutti alittuu tuulisissakin keleissä.. 😊 62.13 loppuaika, vaikka juoksu tuntui vahvemmalta kuin edellisessä 61.17 juoksussa. Tein hieman liian kovan tehoviikon edellisen juoksun jälkeen ja en kerennyt palautua viikko sitten juostuun kasiin. Aika painui päälle 2.25 vaikka toinen kierros oli ekaa kovempi (73+72s). Sen jälkeen huilasinkin lähes koko viikon ja eiliselle tuli ihan hyvä isku päälle. Nyt on kuitenkin fiilis, että tarvii kunnon perusharjoittelua ja määrän nostoa kohti syksyä. Siksi elokuu rauhoitetaan treeniin ja seuraava startti lienee kasille Jyväskylään. Siitä sitten lyhyt maratonjakso ja turistireissu Ateenan maratonille 8.11. Hallikaudella seuraava nelonen ja sinne on hyvää aikaa kehittää perusnopeutta ja nopeuskestävyyttä, jotta minuutti alittuu. Kehitys on kuitenkin ollut hyvää ja seuraavat 4s taitaakin olla aika paljon tiukemmassa kuin vajaa vuoden treenillä tullut 65..61s..😊
  2. Viime lauantaina oli toinen yritys. Harmittavasti taas kova tuuli 5m/s rokotti suoritusta. Vielä kun juostiin alku vastaiseen, niin hapot oli todella kovat 300m kohdalla ja lopun myötätuulesta ei ollut juuri apua. Aika kuitenkin petraantui hyvin 0,6 sekuntia kolmen viikon takaisesta. Nyt enkka siis 61,17. Haaveissa oli jo alittaa 60s, koska edellisviikon lauantaina 2x200m 29,5 ja 29,2+ 2x150m 21,5 ja 21,2 kulkivat hyvin. Tällä viikolla juoksin tiistaina 2x4x80m ja noin sekunti kovempi sarja kuin kuukausi sitten. Toinen sarja 11.3, 11.1, 11,1 ja 11.0 2min palautuksella. Nopeus siis alkaa jo riittämään, mutta nopeuskestävyyttä lisää. Eilen juoksin pitkästä aikaa jäniksenä valmennettavalle pitempiä vetoja. 2x2000m 8.10 ja 7.48+ 2x1000m 3.24 ja 3.21. Yllättävän hyvin vk/mk sujuu, vaikka viikkokilsat ovat aika pieniä tällä hetkellä. Pitää toivoa seuraavalle kerralle jo vähän parempia olosuhteita. Joko Kempeleessä ens vkl tai Rovaniemellä 25.7. Myös elokuulla ehtii vielä muutaman startin ottamaan. Muutama kasikin olisi mukava kellottaa kesän aikana.
  3. Selvitin tätä aika vasta kun telineistä harjoittelin. Ei nopeuta juuri ketään, mutta saadaan tasaiset lähdöt kun valmiit asennossa monta tukipistettä eikä huojumista. 400m ei saanut startata pystystä kun kysyin erikseen lähettäjältä.
  4. 14,6 oli se marraskuun testi. Tarkoitus kokeilla lähiaikoina. 80m nopein treenissä on ollut 13,8 vauhtia käännettynä 100m matkaksi. Alkukiihdytyksen merkitys tuossa 80 aika iso. Uskoisin, että käsiajalla menis 13,7 pintaan.
  5. Lähenee lähenee... Mäkikauden jälkeen lähettiin radalle ja juoksin virtuaalikisassa tonnin 3.05,2. Se on kovin kellottamani aika ja gps näytti 3.02. Päätettiinkin edetä siten, että ensin 400m minuutti rikki ja seuraava tavoite 1000m alle 3min. Uskon sen loppukesästä alkusyksystä olevan mahdollinen. Tonnin analyysin jälkeen päätettiin, että nilkan voimantuottoa ja elastisen energian hyödyntämistä pitää harjoittaa, jotta juoksu pysyy terävänä loppuun saakka. Se tarkoittaa 4 viikon mäkiloikkajaksoa mäkikauden perään. Samalla viikkorytmiä muutettiin siten, että tiistaisin ratatreeni, torstaisin rento vk, lauantaina mäkiloikat. Viime viikon tiistaina haettiin myös 400m:lle virallinen noteeraus ja elämäni eka telinelähtö Pohjan Koiton kesäkoitoksissa. Loppuaika 61,72 oli hyvä kehitysaskel. Marraskuussa alkanut projekti on tiputtanut 400m ajan 65s ->61sekuntiin. Nyt oltiin jo melko lähellä, mutta navakka vastatuuli takakaarteessa ja etusuoralla hyydytti vauhtia liikaa. Nyt jatketaan harjoittelua ja ratavetojen kautta seuraavaan yritykseen heinäkuussa. Myös juhannukselta alkava kesäloma auttaa palautumisessa ja tavoitteen metsästämisessä.
  6. Päivitystä projektiin. Huhtikuu oli hyvä treenikuukausi. 259km, josta 46km hiihtoa. 30,5h kaikkea treeniä yhteensä. Ti reipas 8-10km 4.20/km, to nopeus 2x4x80m ja la mäkivedot 6-8x400m on ollut viimeisten 5vk teema. Homma on edennyt viikko viikolta nousujohteisesti. Reipas menee aika helposti aerobisella kynnyksellä n.4.20/km. 80m Nopeusvedot 12,9..11,1 välille menneet. Tänään oli vuorossa eka lentävä 40m treeni ja 2x4x40m kulki 5,8s...5,2s. Näyttää, että voima on tuonut nopeutta ja ratatreenit vie hyvin juoksua eteenpäin. Mäkikausi on hapenotolle ollut hyvä. 400m Vetojen ajat ovat olleet 1.36...1.20. Palautus 3min ja 8 setissä 2x4x400m sarjapalautus 5min. Juoksut on vaaran päälle juoksua asfalttitiellä. Korkeuseroa noin 20m. Tähän viikkoon loppuu mäkikausi ja sitten mäkivedot korvaa nopeuskestävyys. Paras 80m kulki jo 11,1, mikä enteilee reilusti enkkavauhtia satasella. Aika pitää painaa talven päälle 14s ajasta lähemmäs 13,5 aikaan, jota 400m alle 60s varmasti vaatii. Välipäivinä keveitä lenkkejä 6km ja su vähän pitempi 15-20km. Säännöllisesti myös edelleen jumppanauhalla lihaskuntoa ja keskivartaloa. Juoksin myös virtuaalimailin 5.25. Siinä ylikova alkuvauhti kostautui ja loppu oli aika vaikea. Eka 400m 70s ja 800m 2.33. Juoksen varmaan tonnin virtuaalikisaan ja tavoitteena on hätyytellä 3min rajaa. Mailin tonnin väliaika oli 3.15. Kesäkuussa jo startataan myös radalla jos sopiva startti osuu.
  7. Hieman päivitystä projektiin. Hallikausi loppui Tampereelle SAUL SM:iin, jossa juoksin kasin lähes samaan aikaan kuin Rovaniemellä pari viikkoa aiemmin 2.23,96. Tällä kertaa ja enkasta jäin pari kymmenystä. Kiusaksi tuli kivut takareiteen/pohkeen yläpäähän kiinnityskohtiin jo aamuverkassa. Jos pari viikkoa aiemmin sama aika tuli hyvällä juoksulla, niin nyt se tuntui keskinkertaiselta. Edeltävän viikonlopun valmistava, jossa juoksin 1.46 600m ja 5min palautuksella 200m 30,1 oli paljon terävämpää kulkua. Ehkä jalan varominen vei tehoja juoksusta. Tampereen jälkeen jalka kipeytyi sen verran, että päätin pitää 2 viikon juoksutauon, jonka aikana hiihtelin ja jumppailin. Sen jälkeen pikkuhiljaa palannut juoksun pariin, mutta vasta tällä viikolla olen jalan saanut oireettomaksi. Tehoja olen tehnyt vain hiihtämällä ja jumppaamalla. Nyt kun kaikki tapahtumat on peruttu keväältä, niin nyt on hyvä aika tehdä pohjaa kesälle. Ohjelmassa on 2 kovaa treeniä juoksumäärää lisäten, mutta perinteinen hiihto apuna. Voimaharjoittelussa sali jää pois ja kestovoimaa jumppakuminauhalla ja kuntopiirillä. Nyt on toistojen määrää nostettu 3x20 sarjoihin ja tavoite kasvattaa niitä yhä. Vastuksena sininen jumppanauha, joka kyllä taipuu monenlaiseen liikkeeseen. Pohjoisessakin tiet alkaa pikkuhiljaa sulamaan ja määräintervallien kautta jalkaa kuunnellen lisätään tehoa. Vauhtien ja tehojen lisääminen on selvästi kuormittanut suuria lihaksia ja jänteitä aiempaan maratontreeniin verrattuna, joten malttia saa olla matkassa.
  8. Eilen Santa Claus halleissa päästiin jo sub 3min/km vauhtiin kun kello pysähtyi 800m:lla 2.23,81. Juoksu oli paljon parempi kuin tammikuussa Aspenissa. Voimapuolella pidetty nyt hieman palautusjaksoa ja se näkyy kyllä kulun parantumisena juoksupuolella. Nyt mietinnässä on Tampereen aikuisurheiluhallit ja M35 sarja 800m:lla. Huomenna pitää tehdä päätös siitä, koska ilmoittautuminen umpeutuu . Se olisi viimeinen hallikisa ja siellä pääsi oman tasoisten kanssa juoksemaan. Tammikuussa vedin yksin ja eilen keula meni 1.57 ja 2.01, joten lähtösuoraa lukuunottamatta vetoapu oli siinä...:) Tampereella näyttäisi 2.20 pinnassa olevan useampi juoksija meidän sarjassa.
  9. Yllä oleva Reenaajan linkki ja treenit ovat mielenkiintoisia. Varsinkin tuossa Pyyn ohjelmassa näkyy, että aika vetopainotteista on meno kun keskitytään neloselle. Enemmän tuon tyyppistä treeniä on sitten keväällä tiedossa. Nyt on lähinnä valmiuksia ja totuttelua uusille matkoille ollut. Juoksin elämäni ekan kasin 5.1 ja tavoittelin lähelle 2.20 menevää aikaa nelosen testin perusteella. Aspenin rata Haaparannalla on tiukka 175m rata ja siellä juostiin. Juoksu jostain syystä jännitti melko paljon ja olo oli aika löysä avareissakin. 100m rullaukset meni reippaasti päälle 18,5s ja 18s ,vaikka ajattelin 17s alkuisia. Se ei oikein lisännyt luottoa päivän vireeseen. Juoksussa olin veteraanisarjojen nuorin ja sain vetää porukkaa lähdöstä maaliin. Eka 400m 71s ja toinen 75s. Loppuaika 2.26 ja siitä sitten lähdetään parantamaan helmikuussa. Kasin jälkeen tein voimaharjoituksen maanantaina ja keskiviikkona vk 6km 4.27/km. Tiistaina kevyttä 5km ja liikkuvuutta. Torstaina vain 30min kuntopyörää ja perjantai lepo. Eilen oli treeninä ja testinä 1500m, johon ajattelin aikahaarukkaa 4.45-5.00. Loppuaika ekassa virallisessa 1500m juoksussa oli 5.01. Tuntuma oli paljon parempi kuin edellisviikonloppuna ja avarit meni helposti 17s pintaan. Odottelinkin hyvää aikaa, mutta lopussa kyllä alkoi näkymään vähäinen juoksumäärä viime kuukausina. Vauhdinjaosta en osaa sanoa mitään, mutta ehkä hieman hyytyvä. Vikalle kiekalle sain petrattua hieman. Myöskään kovia hapenottoa rassaavia vetoja ei ole tehty, joten sellaista perusvääntämisen tuntoista juoksu oli. Tänään kävin 10km kevyttä ja jalat oli aika tukkoiset eilisen jäljiltä. Nyt jatketaan seuraavat viikot harjoittelua ja helmikuun 2 päivä kasi Haaparannalla ja/tai 8.2 Rovaniemellä.
  10. Nopeustreeniä ja nopeusvoimaa on tulossa keväällä heti hallikauden perään. Juoksen muutamia hallikisoja tammi-helmikuussa tutustuen näille matkoille. Pk on sen vuoksi ohjelmassa, että ajatus on kuitenkin kestävyysjuoksun kautta alittaa tuo minuutti, koska ajatus on juosta myös 800m ja 1500m, sekä myöhemmin taas pitempiä matkoja. Tästä saa hyvän pohjan vertailla👍. Kasin juoksen viikonloppuna ja pitää keväällä kellottaa nuo muutkin matkat. Tekemistä riittää kyllä tosiaan nopeuspuolella mulla. Ikää on ylihuomenna 35v.
  11. Päivitystä projektiin: Vantaan maratonprojekti päättyi aikaan 3.01 ja ihan hyvään syyskuntoon pääsin. Sitten pidin ylimenokauden ja alettiin suunnitella sub 60s projektin toteutusta. Kesältä oli siis pohjilla 65,2 testijuoksu ja marraskuun alussa sisäradalla kaarteen kanssa satanen 14,6. Selvästi siis nopeuden kanssa työstämistä oli edessä. Viikko ajateltiin siten, että tiistai voima, torstai loikka ja lauantai ratatreeni. Tämä osoittautui liian vaativaksi nopeaa ja muutettiin siten, että viikkoon tulee kaksi kovaa. Voima ja loikka vuorottelee ja juoksemalla vetotreeni ulkona/matolla/radalla. Juoksukilsat laskettiin siten, että viikossa tulee enää 30-40km juoksua. Meni noin 1kk, että paikat ei kipeytynyt liikaa puntista ja loikista ja kroppa alkoi sopeutumaan uuteen. Ehkä nuo kolme voi sisällyttää sitten samaan viikkoon kun ei enää kipeydy ollenkaan paikat noista. Tänään tein ekan kontrollin joulutauon jälkeen. 100m aika kehittyi 0,4s ollen 14,2. 400m aika parani 1,4s ollen 63,8. Suunta on siis oikea, mutta vielä on hommia edessä. Esimerkkiviikko: Ma lepo Ti 3km vr+ 2x12 kyykky 50kg, rinnalleveto 3x12 35kg. Lantionnosto tangolla 20kg 3x12, jalkaprässi 2x12 80kg. Pohjeprässi 3x12 30kg. Loppuun muutamia loikkia ja 2km vr Muutamia tonnin vetoja ja minuuttivetoja olen kanssa tehnyt ja silloin tällöin reipasta vk1 kevyen sekaan muutamia kilsoja. Ke kevyt 6km To kevyt 8km Pe lepo/kuntopiiri La 3km vr+ 3x5x150m (28-25s)+2km vr tai 2x5x300m 61-54s. Palautukset 90s ja sarja 3-5min. Su kevyt 10-15km Yht. 30-40km Juoksumäärää tarkotus nostella hieman alkuvuonna, jotta pystyy myös 800m ja 1500m juosta. Puntissa toistoja tiputetaan ja painoja ylöspäin. Myös nopeusvoimaa pikkuhiljaa mukaan. Mielenkiintoinen projekti ollut alkuun ja katsotaan miten nopeus jatkossa kehittyy.
  12. Mielenkiintoinen ketju. Pitkästä aikaa myös juoksufoorumille eksyin lueskelemaan juttuja kun etsin 400m aiheisia juttuja netistä. Minulla on tämä tulevien vuosien ykköstavoite. Vantaan maratonille on vielä projekti menossa, mutta sen jälkeen tavoite on alittaa 60s 400 metrillä. En tiedä kauan siinä menee, mutta pohja-aika on kesäkuussa otettu ennen varsinaista maratreenin aloittamista 65,2 sekuntia. Lähtötaso/ennätykset: 400m 65,2 (06/2019) 1500m 4.47 (02/2018) 3000m 10.16 (02/2018) 5000m 18.11 (05/2017) 10km 37.25 (04/2014) 21,1km 1.22.52 (2010) 42,2km 2.57.42 (2017) Harjoittelu on siis painottunut täysin maratonille lukuunottamatta 2018 talvella tehtiin parin kuukauden alimatkaprojekti ja haettiin ajat 1500m ja 3000m:lle. Silloin vetoharjoittelu puri todella nopeaa. Nyt sitten tarkoitus juosta näitä matkoja tulevat vuodet "päämatkana". Maratonputki on tarkoitus säilyttää edelleen, koska se on jo 11 vuoden mittainen, niin sitä en halua katkaista. Se kuitenkin juostaan ilman aikatavoitetta loppusyksyllä tai kun mukava maraton sattuu eteen.
  13. Hei, 20.7.2019 juostaan toinen Rovaniemi City Run & Lapland marathon. Startti on klo 18 maratonilla, 19.45 puolimaratonilla ja klo 21 kympillä. Reitti on nopea ja iltakisa mahdollistaa myös viileämmän kelin. Maratonilla neljä kierrosta, puolikkaalla kaksi kierrosta. www.rovaniemicityrun.fi Ilmoittautuminen vielä edullisilla ennakkohinnoilla 20.6.2019 saakka. Tervetuloa!
  14. Vielä lauantaihin saakka tosi edulliset hinnat: 10km 10e, 21,1km 20e ja maraton 30e. Nyt ilmoittautumaan! http://my4.raceresult.com/90230/info?lang=fi
  15. Lisäyksenä edulliset hintaportaat. Maaliskuun loppuun mennessä 10km 10e, puolikas 20e ja maraton 30e!
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy