Jump to content
Juoksufoorumi.fi


jvaara

Jäsenet
  • Content Count

    228
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

49 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Yllä oleva Reenaajan linkki ja treenit ovat mielenkiintoisia. Varsinkin tuossa Pyyn ohjelmassa näkyy, että aika vetopainotteista on meno kun keskitytään neloselle. Enemmän tuon tyyppistä treeniä on sitten keväällä tiedossa. Nyt on lähinnä valmiuksia ja totuttelua uusille matkoille ollut. Juoksin elämäni ekan kasin 5.1 ja tavoittelin lähelle 2.20 menevää aikaa nelosen testin perusteella. Aspenin rata Haaparannalla on tiukka 175m rata ja siellä juostiin. Juoksu jostain syystä jännitti melko paljon ja olo oli aika löysä avareissakin. 100m rullaukset meni reippaasti päälle 18,5s ja 18s ,vaikka ajattelin 17s alkuisia. Se ei oikein lisännyt luottoa päivän vireeseen. Juoksussa olin veteraanisarjojen nuorin ja sain vetää porukkaa lähdöstä maaliin. Eka 400m 71s ja toinen 75s. Loppuaika 2.26 ja siitä sitten lähdetään parantamaan helmikuussa. Kasin jälkeen tein voimaharjoituksen maanantaina ja keskiviikkona vk 6km 4.27/km. Tiistaina kevyttä 5km ja liikkuvuutta. Torstaina vain 30min kuntopyörää ja perjantai lepo. Eilen oli treeninä ja testinä 1500m, johon ajattelin aikahaarukkaa 4.45-5.00. Loppuaika ekassa virallisessa 1500m juoksussa oli 5.01. Tuntuma oli paljon parempi kuin edellisviikonloppuna ja avarit meni helposti 17s pintaan. Odottelinkin hyvää aikaa, mutta lopussa kyllä alkoi näkymään vähäinen juoksumäärä viime kuukausina. Vauhdinjaosta en osaa sanoa mitään, mutta ehkä hieman hyytyvä. Vikalle kiekalle sain petrattua hieman. Myöskään kovia hapenottoa rassaavia vetoja ei ole tehty, joten sellaista perusvääntämisen tuntoista juoksu oli. Tänään kävin 10km kevyttä ja jalat oli aika tukkoiset eilisen jäljiltä. Nyt jatketaan seuraavat viikot harjoittelua ja helmikuun 2 päivä kasi Haaparannalla ja/tai 8.2 Rovaniemellä.
  2. Nopeustreeniä ja nopeusvoimaa on tulossa keväällä heti hallikauden perään. Juoksen muutamia hallikisoja tammi-helmikuussa tutustuen näille matkoille. Pk on sen vuoksi ohjelmassa, että ajatus on kuitenkin kestävyysjuoksun kautta alittaa tuo minuutti, koska ajatus on juosta myös 800m ja 1500m, sekä myöhemmin taas pitempiä matkoja. Tästä saa hyvän pohjan vertailla👍. Kasin juoksen viikonloppuna ja pitää keväällä kellottaa nuo muutkin matkat. Tekemistä riittää kyllä tosiaan nopeuspuolella mulla. Ikää on ylihuomenna 35v.
  3. Päivitystä projektiin: Vantaan maratonprojekti päättyi aikaan 3.01 ja ihan hyvään syyskuntoon pääsin. Sitten pidin ylimenokauden ja alettiin suunnitella sub 60s projektin toteutusta. Kesältä oli siis pohjilla 65,2 testijuoksu ja marraskuun alussa sisäradalla kaarteen kanssa satanen 14,6. Selvästi siis nopeuden kanssa työstämistä oli edessä. Viikko ajateltiin siten, että tiistai voima, torstai loikka ja lauantai ratatreeni. Tämä osoittautui liian vaativaksi nopeaa ja muutettiin siten, että viikkoon tulee kaksi kovaa. Voima ja loikka vuorottelee ja juoksemalla vetotreeni ulkona/matolla/radalla. Juoksukilsat laskettiin siten, että viikossa tulee enää 30-40km juoksua. Meni noin 1kk, että paikat ei kipeytynyt liikaa puntista ja loikista ja kroppa alkoi sopeutumaan uuteen. Ehkä nuo kolme voi sisällyttää sitten samaan viikkoon kun ei enää kipeydy ollenkaan paikat noista. Tänään tein ekan kontrollin joulutauon jälkeen. 100m aika kehittyi 0,4s ollen 14,2. 400m aika parani 1,4s ollen 63,8. Suunta on siis oikea, mutta vielä on hommia edessä. Esimerkkiviikko: Ma lepo Ti 3km vr+ 2x12 kyykky 50kg, rinnalleveto 3x12 35kg. Lantionnosto tangolla 20kg 3x12, jalkaprässi 2x12 80kg. Pohjeprässi 3x12 30kg. Loppuun muutamia loikkia ja 2km vr Muutamia tonnin vetoja ja minuuttivetoja olen kanssa tehnyt ja silloin tällöin reipasta vk1 kevyen sekaan muutamia kilsoja. Ke kevyt 6km To kevyt 8km Pe lepo/kuntopiiri La 3km vr+ 3x5x150m (28-25s)+2km vr tai 2x5x300m 61-54s. Palautukset 90s ja sarja 3-5min. Su kevyt 10-15km Yht. 30-40km Juoksumäärää tarkotus nostella hieman alkuvuonna, jotta pystyy myös 800m ja 1500m juosta. Puntissa toistoja tiputetaan ja painoja ylöspäin. Myös nopeusvoimaa pikkuhiljaa mukaan. Mielenkiintoinen projekti ollut alkuun ja katsotaan miten nopeus jatkossa kehittyy.
  4. Mielenkiintoinen ketju. Pitkästä aikaa myös juoksufoorumille eksyin lueskelemaan juttuja kun etsin 400m aiheisia juttuja netistä. Minulla on tämä tulevien vuosien ykköstavoite. Vantaan maratonille on vielä projekti menossa, mutta sen jälkeen tavoite on alittaa 60s 400 metrillä. En tiedä kauan siinä menee, mutta pohja-aika on kesäkuussa otettu ennen varsinaista maratreenin aloittamista 65,2 sekuntia. Lähtötaso/ennätykset: 400m 65,2 (06/2019) 1500m 4.47 (02/2018) 3000m 10.16 (02/2018) 5000m 18.11 (05/2017) 10km 37.25 (04/2014) 21,1km 1.22.52 (2010) 42,2km 2.57.42 (2017) Harjoittelu on siis painottunut täysin maratonille lukuunottamatta 2018 talvella tehtiin parin kuukauden alimatkaprojekti ja haettiin ajat 1500m ja 3000m:lle. Silloin vetoharjoittelu puri todella nopeaa. Nyt sitten tarkoitus juosta näitä matkoja tulevat vuodet "päämatkana". Maratonputki on tarkoitus säilyttää edelleen, koska se on jo 11 vuoden mittainen, niin sitä en halua katkaista. Se kuitenkin juostaan ilman aikatavoitetta loppusyksyllä tai kun mukava maraton sattuu eteen.
  5. Hei, 20.7.2019 juostaan toinen Rovaniemi City Run & Lapland marathon. Startti on klo 18 maratonilla, 19.45 puolimaratonilla ja klo 21 kympillä. Reitti on nopea ja iltakisa mahdollistaa myös viileämmän kelin. Maratonilla neljä kierrosta, puolikkaalla kaksi kierrosta. www.rovaniemicityrun.fi Ilmoittautuminen vielä edullisilla ennakkohinnoilla 20.6.2019 saakka. Tervetuloa!
  6. Vielä lauantaihin saakka tosi edulliset hinnat: 10km 10e, 21,1km 20e ja maraton 30e. Nyt ilmoittautumaan! http://my4.raceresult.com/90230/info?lang=fi
  7. Lisäyksenä edulliset hintaportaat. Maaliskuun loppuun mennessä 10km 10e, puolikas 20e ja maraton 30e!
  8. Rovaniemi City Run kävellään, hölkätään ja juostaan 21.7.2018. Reitti kiertelee kemijoen ja ounasjoen suistojen varrella Rovaniemellä yöttömässä yössä kesäillan viileydessä. Reitti on tasainen ja kierroksen mitta on 10/10,55km. Puolimaratoonarit kiertävät reitin kaksi kertaa ja maratoonarit neljä kertaa. Lähtö ja maali sijaitsevat kuuluisan Hotelli Pohjanhovin rannassa. Maratoonarit starttaavat klo 18, puolimaratoonarit 19.45 ja kympin juoksijat 21.00. Tavoite on saada mahdollisimman monelle juoksijalle vetoapua juoksun aikana ja otolliset olosuhteet onnistuneelle juoksulle. Lapsille on oma mini run, missä matkat 300m-1km. Ne juostaan klo 18.30 alkaen Pohjanhovin rannassa edestakaisella reitillä. Tapahtuman järjestää Rovaniemen Roadrunners, Pohjan Koitto ja Kemijoki multisport. Tapahtuman infosivuna toimii Rovaniemi City Run facebook sivusto, johon päivitämme lisätietoa tapahtumasta. Ennen juoksua järjestämme osallistujille maksuttoman luennon aiheesta kestävyysliikunnnan vaikutukset työhyvinvointiin. Luento on hotelli Pohjanhovissa klo 16.00. Ilmoittautuminen: http://my4.raceresult.com/90230/info?lang=fi
  9. Kyllä kaikki tutut ovat juosseet kympin noin 38min pintaan ennen kuin maralla on 3h alittunut. Sama päti minulla.
  10. Pitääpä laittaa vähän tähän analyysia omasta matkastani kolmen tunnin alittaineiden kerhoon, mikä tapahtui viime lauantaina Kankaanpäässä 40 sekunnin turvin..:) Juoksua en ollut ennen vuotta 2007 juurikaan harrastanut, vaan silloiset pohjat oli lähinnä salibandystä ja harrastekiekosta. Kolmen kuukauden lenkkeilyllä opiskeluaikana juoksin ekan maratonin Rovaniemellä hieman alle 4h. Siitä juoksukipinä puraisi ja jatkoin lenkkeilyä syksyä kohti, jolloin Levillä juoksin puolikkaan 1.36. Silloin otin tavoitteeksi, että juoksen vielä jonain päivänä maratonin alle 3h. 2008 syntyi ensimmäinen lapsi ja joukkuepelit jäi vähälle ja mielenkiinto muutenkin siirtyi kestävyyslajien puolelle ja hankin sukset. Keväällä turhan innokkaana lenkkipoluille ja 3kk juoksijan polvi esti harjoittelun pitkälle kesään. Syksyllä 2008 juoksin jo omalla lenkillä 1.28 puolikkaan gps:n mukaan ja vuonna 2009 maraton ensin kesällä 3.26 ja syksyllä 3.14 Kiimingissä. Sinä vuonna syntyi myös toinen lapsemme. Harjoittelu on ollut kokoajan ihan näihin aikoihin saakka sellaista, että keskimäärin n. 1500-2000km vuodessa lukuunottamatta vuotta 2012 joka oli välivuosi, mutta siitä vähän myöhemmin. Ensimmäinen yritys maratonilla alle 3h tapahtui sitten jo vuonna 2010, josta on aika hyvää informaatiota tuolla vanhojen blogien puolella. Oulussa jalat kantoivat 28km saakka, mutta loppu oli tuskaa ja loppuaika 3.07. Harjoittelu siitä sujui eteenpäin hyvin ja syksyllä 2010 juoksin yhä voimassa olevan ennätyksen puolikkaalla 1.22.52. Tuona päivänä maraton olisi mennyt isolla todennäköisyydellä alle 3h, mutta maratonille oli tarkoitus lähteä vasta Kiimingissä muutama viikko myöhemmin. Levin nappijuoksu meni niin jäseniin, että Kiimingissä tuli ensimmäinen keskeyttäminen maratonilla kun jalat eivät olleet lainkaan palautuneet. 2011 en juossut talvella hirveästi ja aloittelin vasta keväällä juoksemaan. Samalla siirryin työelämään ja treenejä joutu alkaa suunnitteleen aivan uudella tavalla samoin kuin perhe-elämää kun perheeseen syntyi kolmas lapsi. Syksyllä juoksin 3.04 Levillä ja se ennätys säilyi viimevuoteen saakka voimassa. 2012 oli lähes välivuosi juoksussa ja silloin seuraavat noteeraukset: Kesällä Rovaniemimaratonilla kymppi 43min ja syksyllä Kiimingissä maraton hölkkäillen alle 4h. Tavoite oli vain säilyttää vuotuinen maratonputki ehjänä. Siitä innostuin taas lenkkeilemään ja 2013 juoksin Jyväskylässä 3.14 kunnon kanttauksella. 2014 tuli ennätyskilsat kun 2400km ylittyi ja ennätys parani aikaan 3.02.28. Tänä vuonna sitten määrä on säilynyt juoksun osalta suht. samana, mutta keväällä tuli hiihdeltyä n. 500km, mikä on nostanut kokonaismäärää jonkin verran. Tälle vuodelle on tasan 2000km juoksua ja n 600km hiihtoa/rullahiihtoa takana tällä hetkellä. Treeni on ollut suhteellisen yksinkertaista ja täysin muun elämän ehdoilla tehtyä. Viikossa on ollut pitkä 25-30km ja yks kovempi lenkki. Muuten kevyttä juoksua ja silloin tälläin tonnin tai kahden vetoja. Olen siis kohtuullisella panostuksella päässyt tuohon 3h kerhoon, mutta toisaalta ei varmaan huonoin ruumiinrakenne ole juoksuun kun paino on 63-64kg ja pituutta 176. Oma fiilis on, että perusterve mies juoksee tuon rajan alle, mutta se mitä uhrauksia se vaatii on sitten kiinni hyvin pitkälti ruumiinrakenteesta, lahjakkuudesta ja muista kestävyysomainaisuuksista. Toiset lenkkeilee vuoden ja paukauttaa alle 3h. Toiset tekee tasaisesti vuositolkulla maltillisella määrällä töitä ja jossain vaiheessa raja rikkoontuu. Toiset taas eivät saavuttaisi rajaa ilman täydellistä omistautumista treenaamiselle ja tästä kai tässä ketjussa on lopun perin kyse, että raja on kaikille mahdollinen, mutta toiset juoksee siihen 5000km/vuosi ja toinen pääsee 1000km:lla.
  11. Nyt pääsen kirjautuun vihdoin ulos tästä ketjusta. Tänään Kankaanpäässä maraton 2.59.20. Taisi tulla siellä useampi uusi kolmen tunnin alittaja.
  12. Niin ja erityisonnittelut Ariekselle kolmen tunnin alituksesta ja nopeimman naisen tittelistä. Hurja juoksu tuohon keliin.
  13. Oli kyllä extreme keli Oulussa eilen. Jänikset lähti vetämään todella tasaista vauhtia alussa ja hyvin reagoivat kelin vaihteluihin. Kovissa myötätuuliosuuksilla hieman otettiin varastoon vastaisia pätkiä varten ja ne tultiin maltillisemmin. Vitoset 21.20, 21.16, 21.12, 21.10, 21,05, 21.18, 21.30 35km saakka. Oma juoksu sujui olosuhteista huolimatta hyvin 30km saakka. Sen jälkeen vitosen olin jojon päässä ja monta kertaa pystyin palaamaan porukkaan, mutta 36km jälkeen jalat eivät vain enää jaksaneet vaikka muuten olo oli hyvä ja energiat riittivät hyvin maaliin saakka. Loppuaika kuitenkin oma ennätys 3.02.08. Ensi vuonna sitten puolikkaalla tai kympillä, koska maratonin siirrän syksyyn hiihtokauden takia.
  14. http://www.ardmediathek.de/tv/Sportschau-live/Der-Berlin-Marathon-im-Livestream/Das-Erste/Video?documentId=23413580&bcastId=723230
  15. Kiiminkimaraton on suhteellisen nopea, mutta on sinnekin saatu ujutettua noita käännöksiä aika tiheään. Eiköhän tuo mene sinulla kunhan kunto säilyy samalla tasolla kuin tuolla Jyväskylässä.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy