Jump to content
Juoksufoorumi.fi

jukka74

Jäsenet
  • Content Count

    40
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral
  1. Nyt sitten kävi niin, että rasitusvamma ei parantunut ajoissa ennen Tukholmaa enkä pääse sinne lähtemään. En fiksuna miehenä maksanut sitä jotain neljän euron maksua joten en voi siirtää osallisttumistani ens vuoteen. Muistelen jostain lukeneeni että maksetun osallistumisensa voi siirtää toiselle juoksijalle jos ei itse pääse. Maratonin kotisivuilta en tästä löytänyt tietoa, muistaako joku täällä, voiko osallistumisensa vaihtaa toiselle?
  2. jukka74

    Pitkän lenkin sykkeistä

    Aloittelijalle/huonompikuntoiselle ainakin liian kova pitkä lenkki saattaa olla aikamoinen pommi, jonka vaikutukset kantautuu pitkälle eteenpäin. Itse vetäisin kevään ensimmäisen varsinaisen pitkän nopeamman kaverin kanssa mäkisessä maastossa ja kappas vaan keskisykkeellä 145 kun olis pitänyt olla joku 135 enintään. Siinä kun menee kaverin imussa niin ei oikein tajua hidastaa. Nyt on sitten rasitusvamma jalassa - olis ehkä tullu muutenkin, en tiedä, mutta nyt tuli ainakin. Omasta kokemuksesta voisin sanoa myös, että aloittelijan ei kannata liikaa uskoa niitä tuntemuksia, jotka sanoo, että nyt sitä jaksaisi mennä vaikka kuinka pitkään ja kuinka lujaa. Mulla tulee sellaisia fiiliksiä varsinkin tuolla puolentoista tunnin jälkeen - mikä lie hormoni siellä alkaa vipattaa... ja saattaa olla seuraavana päivänä ja viikkoina suorastaan kaikkivoipa olo, mutta jos sen mukaan lähtee pinkomaan niin ei hyvä heilu. Ikänsä urheilua harrastaneilla asia on tietysti eri, kun osaavat oikeasti kuunnella kehoaan paremmin ja se kehokin ottaa erilailla harjoitusta vastaan. Se on vaan niin väärin, että juuri meidän, jotka haluaisimme hyvään kuntoon ja äkkiä, täytyy olla niin :kitara kärsivällisiä.
  3. Kyllä siitä kasvisruokavaliosta kaikki tarvittava löytyy. Eikä ihminen ole luonnostaan lihansyöjä sen enempää kuin kasvissyöjäkään. Lihan keskeisyys meikäläisessä ruokavaliossa on ihan kulttuurillinen juttu jota tietysti kaikki nämä suuret lahtaamot ruokkivat isolla rahalla. Itse olen palaamassa kasvissyöntiin, joka lakkasi kuusi vuotta sitten kun tuli lapsia ja rupesi lankeamaan siihen, mitä se lähikauppias tuuppaa. Asenteista kertoo sekin, että vegaaniperheet joutuvat viemään lapsensa ravitsemusterapeutille - jokainen tapaus, josta olen kuullut, on johtanut siihen, että epäilyttävän vegaaniperheen pentu saa huomattavasti parempaa ravintoa kuin ruumiinsyöjien lapset.
  4. jukka74

    Jänne kipeenä

    Toi ITB näyttää soveltuvan vähän turhankin hyvin... Kiitoksia vaan vihjeestä. Ei auta muuta kuin pitää sali+uintiviikko ja katsoa miten se siitä lähtee. Joku vanha voltaren-reseptikin pitäis jostain löytyä. :itku
  5. jukka74

    Jänne kipeenä

    Vasemman polven takana menee nää kaks jännettä, joitten nimeä en tiedä. Ulommainen niistä on kipeytynyt niin, että tänään täytyi vaihtaa kävelyksi. Pientä vihjettä se on antanut jo aika monen lenkin loppuvaiheella, mutta nyt tuntui tosiaan sen verran, että ilman irvistelyä ei mennyt eteenpäin ja kipu alkoi hohkata pohkeeseen ja jäykistää koko jalkaa. Onko kokemuksia? Mistäköhän johtuu ja mitä pitäis tehdä?
  6. Kallistuisin itse tuon lievän ylirasitustilan puolelle. Tajusin nyt että sykkeitten jähmeys on alkanut liian lujaksi menneen pitkän lenkin jälkeen. Syönyt olen ainakin tarpeeksi viime aikoina. lieneekö siinä sitten taustalla joku tällainen fysiologinen asia, että väsynyt kroppa ei jotenkin haluan lähteä "mukaan" vaan pysyttelee itsepintaisesti hitailla kierroksilla. Niin tai näin, kai se on se lepo paras lääke.
  7. jukka74

    Läskikerho

    Prkle... Vuoden alussa oli noin 84kg (175cm). Nyt on jo maaliskuun alku ja 81 mittarissa. Juhlallinen tavoite oli painaa Tukholman lähtöviivalla 72-74. Treenaaminen+laihduttaminen vaan = vaikeeta. Kun yrittää syödä vähemmän niin heikottaa ja väsyttää... no seli seli, eilen söin jätskiä ja äsken jotain sipsejä - mitäs jättää tuollaisia ansoja lojumaan kämppään! Vaimon vika!
  8. Olen muutamia kertoja törmännyt tällaiseen ilmiöön kuin että syke ei muutamien päivien jaksolla nouse normaalisti. Edellisellä kerralla tulin kipeäksi vähän aikaa tällaisen jälkeen. Nyt on taas pari edellistä lenkkiä mennyt suorastaan omituisen alhaisilla sykkeillä. Ensin olin tyytyväinen ja ajattelin että kas, kunto on kohonnut. Sitten tuli lepopäivä ja sen jälkeen sykkeet ei nousseet edes edellisen lenkin tasolle. Samaan pakettiin kuuluu se, että ei tunnu oikein saavan kosketusta kehoonsa eli on vähän sellainen konemainen, epäherkkä olo. Onko kokemuksia vastaavasta ja neuvoja miten tulisi tällaiseen suhtautua?
  9. Juoksuharrastukseni aloitin oikeastaan vasta siinä komenkympin kriiisissä, jossa miehet alkavat katselemaan nuoria naisia ja haaveilemaan maratonista. :viheltely Sanoi Hatapa, ja niin sanon minäkin. Voisiko sitä sen ytimekkäämmin ilmaista. Muutenkin tuolta löytyy paljon tunnistettavaa. 32v ja kahden pojan (1 ja 6v) isä, joka on paljon lasten kanssa, vähemmän töissä ja vielä vähemmän tekemässä lopputyötä - Teatterikorkea, dramaturgiksi pitäis valmistua. Että kuten monella: puuhaa riittää ja se lenkkeily toimii henkireikänä myös. Ekalle maratonille menossa Tukholmaan, aloittanut treenaamisen 3-4 kertaa viimeisen kahden vuoden aikana ja joka kerta (paitsi nyt!) päätynyt liian koviin vauhteihin ja sairastumisiin. Maltin oppiminen on siis läksynä mulla, jolla ei ole urheilijataustaa. Ylipainoakin on mennyt ja tullut ja mennyt ja tullut, nyt ollaan lupaavasti loivassa laskusuhdanteessa
  10. jukka74

    Milloin kuolet?

    76v ja 56% että menee yli 75. Jaa jaa... mitähän sitten kun lintuinfluenssa tuosta saavuttaa uusia tehoja...
  11. jukka74

    Neuvoa mulle!

    Aloitin treenamisen ekalle maratonilleni (3.6. Tukholma) lokakuussa 2005. Tätä ennen epäsäännöllistä ja välillä säännöllisempääkin lenkkeilyä noin vuosi. syksyn treenit loppuivat marraskuun puoliväliin kun sairastuin ja sairastelin sitten 6vko (poskiontelot yms yms.) Jälestä päin olen pistänyt jälkitauteilun liian kovan aloituksen piikkiin. Nyt olen vuoden alusta mennyt maltillisemmin (hitaampaa ja lyhyempää + uintia) ja kunto nousee siten, että 4h30min saattaisi olla realismia. MUTTA: Normaalistihan nyt olisi peruskunto ikäänkuin rakennettu ja alettaisiin "varsinainen" maratonohjelma - mutta mulla kun kävi noin hassusti sen peruskuntokauden kanssa että joutu vuoden alusta aloittamaan nollasta ellen sanoisi miinuksen puolelta NIIN Mitä mä nyt teen? Lisäänkö pienellä riskilläkin treenimääriä vai otanko ihan iisisti ja unohdan varsinaisen nousujohteisuuden... Jostain täytyy tinkiä joka tapauksessa - mistä?
  12. Niin eli kannattaisiko teidän mielestä tällasen 32v sanoisin normaalikuntoisen 4h30min aikaan tähtäävän ei-urheilijataustaisen ekakertalaisen käydä a) lääkärintarkastuksessa jonkun sortin ja c) minkä sortin kuntotestissä ennen lähtölaukausta?
  13. jukka74

    Hitaat aloittelijat -klubi

    eli tänne sielunveljien ja -siskojen joukkoon ilmottaudun minäkin. Lenkkivauhtini pidän nykyään niin, että pitkä on n.7min/km, peruslenkki jossain 6:45/km ja vähän nopeemmat sitten 6:30 ja vähän allekin. Maratoni 4h30min olis kaiten jotain 6:24/km ellen ole väärin laskenut. Menköön miten menee, ensimmäiselle olen lähdössä, mutta tähtäimessä olisi tuo aika. Olen kyllä sitä mieltä omien kokemusteni pohjalta, että kannattaa aika pitkään aloittelijan mielumminkin toppuutella vauhtejaan kuin yrittää liikaa. Mulla on ainakin tämä metodi tuottanut nyt hiljalleen nousevia vauhteja samoilla sykkeillä. Kärsivällisyyslajista tässä on kuitenkin kysymys. Useampaan otteeseen olen aloittanut liian lujaa ja törmännyt seinään joittenkin kuukausien jälkeen. Hitaudessa on se hyvä puoli että kehitystä on luvassa kun vaan jaksaa paarustaa!
  14. Mites sitten joku jousiammunta? Tai ampuminen ylipäätään? Toiset lajit vaatii enemmän tarkkuutta ja koordinaatiota, toiset kestävyyttä tai voimaa. Joku taitoluistelu vaatii kaikkia näitä roppakaupalla ja päälle vielä jotain mitä en voi käsittää. Pelkkä hikinen punnertaminen ei tee urheilua. Etymologisesti kun ajattelee jotain englannin kielen "sports" sanaa niin se on paljon vähemmän hikinen kaikilta merkityksiltään... tai ruotsin "Olympiska spel" Spel - niinkun pelit ja leikit. Perisuomalainen käsitys urheilusta hikisten urhojen toimintana on tietysti meille kaikille rakas mutta ei kuitenkaan se ainoa oikea hartwallin jaffa.
  15. jukka74

    Haminasta

    Haminassa on se puolimaratoni sitten 8.4. Sopisi mun aikatauluihin (ensimmäinen kokonainen ohjelmassa 3.6. Tukholmassa) Onko tuosta tapahtumasta kokemusperäistä tai muuta tietoa? Esim että löytyykö sieltä hitaampaakin menijää. Itse luulisin juoksevani puolikkaan johonkin 2-2:30 välille tuossa vaiheessa.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy