Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Umpimähkä

Jäsenet
  • Content Count

    4 815
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    17

Everything posted by Umpimähkä

  1. Polkuja 8 km. Upea auringonnousu, ihan tyyni keli ja niin keväinen valo.
  2. XTRM on kyllä mainio kenkä, mutta kestävyys saisi olla parempi. 400 km poluilla ja pusikoissa ja yllättävän kulunut pohja. Toki, jos alessa näen, ostan heti.
  3. Minusta lihaksen kireys ja/tai jumiutuminen kertoo enemmänkin siitä, että se kyseinen lihas on heikko (esim pohje) tai sitten vastalihas on heikko (kireä lonkankoukistaja, heikko pakara) eli sen takia venyttely on hyväksi, havaitsee heikkoudet.
  4. Polkuja pitkin reilut 9 km, aika rauhalliseen tahtiin, takaketju oli eilisestä soututreenistä hiukkasen ihmeissään. Reppana. Korppi lauleskeli lenkin varrella useampaan otteeseen. Siinä äänessä on kyllä jotain taikaa. Muistan nuoruudesta, että ainakin metsämailla se oli arka lintu, mutta nykyään niistäkin on tullut kaupunkilaisia.
  5. Aitajuoksija Riikka Honkanen tekee tässä hyvän lämmittelyharjoituksen, jossa myös pakarat aktivoituvat, kun kiinnittää huomion lantion linjaukseen eli, kun toinen jalka nousee, maassa olevan jalan lantion linjauksen tulee pysyä suorana eli se ei saa keikahtaa/pullistua maassa olevan jalan puolelle. Jos ongelmia tasapainon kanssa, voi ottaa alussa jostain tukea, mutta treenamalla sekin paranee:
  6. Olisi hyvä saada selville syy, että mistä kipu johtuu. Monesti joku lihas ei aktivoudu, kuten pitäisi, ja tästä seuraa se, että muut ympärillä olevat lihakset ottavat homman tehtäväkseen ja tällöin niistä heikoin alkaa kipuilla, koska ei ole kyseiseen tehtävään tarkoitettu. Jos joku lihas ei aktivoudu (itselläni oli vasen pakara kokonaisuutena ja aiheutti erikoisia ongelmia selästä vasempaan jalkaterään saakka), kuten pitäisi, sitä ei monasti pysty vahvistamaankaan. Ensimmäinen tehtävä tällöin on varmistaa sopivilla ja yksinkertaisilla liikesarjoilla, että se lihas alkaa aktivoitumaan. Aktivoidaan passiivinen lihas ja sitten aletaan sitä vahvistamaan. Pitkään passiivisena ollut lihas vaatinee jonkinlaista uudelleenaktivointia ihan päivittäin. Yleensä tosin liikesarja on yksinkertainen ja se pitää tehdä esim. joka päivä, aamuisin ja ennen treeniä. Tätä jatketaan, kunnes toiminto on automaattinen, viikkoja, kuukausia. Itse näen kiropraktikot, hieronnat, ynnä muut vain kivun lievityksenä, eivätkä auta siihen alkuperäiseen ongelmaan, jonne pitäisi pureutua.
  7. Iltapäivällä sadekuuro ja plussakelillä, auringonpaisteessa tiet jäiset ja liukkaat, lämmittelyksi 4 km puolireipasta ja sitten kuntosalilla soutuharjoutus entisen kilpasoutajan toimesta. Olipas tehokasta meininkiä, tai siis aika meni sukkelaan, soutua tuli paljon, mutta vasta jälkeenpäin huomasi, kuinka tehokasta oli ollut, kun kuunteli ja oppi taas vaikka mitä uutta.
  8. Jari Ehrnroothin Juoksu: huimaava teos juoksun hurmasta ja juoksemisesta. Kuvastaa hyvinkin tarkkaan, miltä juoksemisen intohimo tuntuu ja miksi siihen jää koukkuun. Suosittelen. Markus Torgebyn Juoksijan sydän: juoksua, elämistä metsässä, yksinkertaisesti ja juoksuharjoittelua Tansaniassa 6 kk, jona aikana Markus söi paljon maissipuuroa. Erittäin motivoiva, suosittelen.
  9. Kesä ja kisat lähestyy, Paavolle enää 212 päivää aikaa. Ilmoittautuminen: https://secure.onreg.com/onreg2/front/step1.php?id=4663&eventkey=b406454f58a7cffefceeac180d7ce389
  10. Tänään polkuja pitkin reilut 7 km, kovaa tuulta paossa. Luntakin oli paikoin hiukkasen saatu ja tuulta riitti ihan metsäänkin.
  11. Umpimähkä

    Sää

    No nyt täällä ei ole ollut lunta ja jäätä, mutta aikaisempina talvina on Turun kaupunki kunnostautunut suolaharjatuilla teillä, jossa periaatteessa koko talven kesäkeli, poikkeuksena hetkellisesti lumimyräköiden jälkeen. Niitä teitä taisi viime talvena olla reilut 12 km. Vähän vanhempi teksti aiheesta: https://www.turku.fi/uutinen/2018-07-04_talvipyorailyn-testireitti-oli-tervetullut-ja-opettavainen-kokeilu
  12. 7 km lenkki, tuulenpuuskien kanssa taistelua. Olipas keli. Ti-ti-tyy kuului yhdestä pusikosta.
  13. Umpimähkä

    Sää

    Laskin joskus vuorokauden sydämenlyönnit vertailuna, kun olin huonokuntoinen enkä liikkunut paljon ollenkaan ja verrattuna että juoksen tunnin päivässä ja olen parempikuntoinen. Siinä kävi niin, että koska kunto parani, niin leposyke laski niin paljon, että itse asiassa sydän sykkiin yhtä monta kertaa päivässä kummassakin tapauksessa. Toki hengitys on eri asia, mutta enpä usko että siinä on paljoa eroa.
  14. Lämmittelynä lyhyt 4 km lenkura ja kuntosalille, jossa paikka tupaten täynnä, kuten aina tammikuussa. Maastavetoja, leuanvetoja, punnerruksia, vatsaa ja venyttelyt ja sauna päälle.
  15. Aamusella reilut 9 km polkuja pitkin. Kyllä teki polkuviikonloppu hyvää, kevyesti ja matalilla sykkeillä. Kohta syyään 😙
  16. Aamun hämärässä 10 km polkuja pitkin, olipas mukavaa. Merivesi edelleen korkealla ja merenkäyntiä, saunaa ja jaffaa, perinteisesti.
  17. Soutua, sisäpyöräilyä ja kuntosalia. Pitäisikö jo huolestua, ettei lenkille meno kiinnosta yhtään? 😉 Tosin normaalisti tammikuussa on sisäliikunta ollut pop kovien pakkasten tai auraamattomien teiden takia.
  18. Pitkästä aikaan sisäpyöräilyä. Trainerin viritys ja pikkuinen lenkki olohuoneessa, 40 min.
  19. Umpimähkä

    Sää

    Miten muuten sitten käy, jos termistä talvea ei tänne etelää koskaan tule? Tuleeko termisen syksyn jälkeen suoraan terminen kevät? Kolme kertaa olen tänä talvena tarvinnut nastoja liukkauden takia, olisi hyvät tarjouksetkin Suunnistajan kaupassa, mutta en viitsi edes mennä käymään, kun kolmet toimivat nastakengät löytyy kaapista.
  20. Kevyttä 8 km, kova ja puuskainen tuuli, mutta lämmintä oli. Meri oli niin korkealla, että laiturilta joutui melkein kiipeämään laineiden joukkoon. 😁 Nyt saunaan!
  21. Hesarin mukaan ladut aukeavat kaikelle kansalle huomenna torstaina: https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006371719.html
  22. Olin itse sairaalassa muutama vuosi sitten ja melko huonokuntoisena (VO2Max noin 30) tehtiin polkupyöräergometri, mitattiin kaikenlaista (pulssi, verenpaine, hengitysilma co2, veren happisaturaatio, sydänfilmi) ennen, testin ajan ja myös sen jälkeen ja esim. verenpaine oli paljon alhaisempi testin jälkeen. Toki jännitys oli poistunut ja se nosti verenpainetta ennen testiä. Silloin joku testaaja vaan totesi, että terveen merkki, kun verenpaine laskee matalalle testin jälkeen.
  23. Verenpaine laskee terveellä aika nopeaan treenin jälkeen normaalilukemaan, kovankin treenin jälkeen. Jos ei laske, niin jotain vialla.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy