Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Ulla

Jäsenet
  • Posts

    344
  • Liittyi

  • Last visited

Everything posted by Ulla

  1. Kyllä sitä täytyy sairas olla kun tämmönen kuulostaa erittäin kiinnostavalle...
  2. Ulla

    Ironman Copenhagen 2014

    Nyt se on Kalmarikin täynnä.
  3. Mulla oli kyllä kompressiosäärystimet. Krampit meni melko nopeasti ohi, en pysähtynyt edes kellumaan, eli ehkä siihen sitten auttoivat. Mutta sama pelko oli mulla koko matkan, että juoksussa tulee pohkeiden takia keskeytys. Onneksi ei tullut, on aina ilo päästä maaliin!!
  4. Omasta kisasta ei erityisempää mainittavaa; uinnissa pohkeet kramppasi, kun monella muullakin. Joka lajissa jäin n. 3minuuttia viime vuoden ajoista, mutta silti olin ihan tyytyväinen. Jotenkin pehmeempi ollu kesän, vaikka melko samalla reeniohjelmalla menin kun viime vuonnakin. Tosin viime vuonna oli hirveät "mä-kuolen-tälle-matkalle" -adrenaliinit antamassa lisäpotkua, kun olin ensikertalainen. Viime vuonna olin kisan jälkeen huonossa hapessa viikon verran, ja treenitauolla lähes 2kk, tänä vuonna on täysin erilainen olo, huonovoinitisuuttakin esiintyi lähinnä vain kisapäivän iltana. Pölhölle erityiskiitos tuosta maltopullon ohjeesta; sitä oli itsellä yksi pyöräilyssä ja yksi juoksussa, ja tuntuu että energiat toimi paremmin kuin viime vuonna. Sen verran nyppi se juoksureitti kumminkin, että tässä nyt googlailen josko ensi kesälle sitten kumminkin etsisi Europaasta eri kisan. Jos tosin tässä vaiheessa tietäisi että Suomessa järjestäjä jossain muussa paikassa, niin Suomi veisi voiton. Toinen asia mitä tässä olen miettinyt, on että josko muutaisi harjoitusohjelmaa, pitäisi vapaapäiviä 1-2 viikossa myös kovalla viikolla, ja vähentäisi määrää. Sillä taka-ajatuksella että ehkä niistä treeneistä saisi enemmän irti, jos ei olisi ihan niin määrästä rasittunut. Onnittelut kaikille maaliin päässeille, ja erityisesti ensikertalaisille!!!
  5. Samoin tuli laitettua oma nimi nyt listaan, ei kai se enää vetkuttelusta tosiaan auta. Maali tavoitteena, ajasta viis. Naisia vaan sopisi olla enempi, olisi sitä kannustussakkia sittenkin vielä kun miehet alkaa olla maalissa.
  6. Juntti kysyy: "kilpailunumeroa ei laiteta uintiosuudelle". Itsellä on ollu tapana pistää se märkkärin alle kyllä, mutta onko se nyt erikseen kiellettyä...? Kyllä viime vuonna T2:seen nimenomaan ajettiin tuon kuvassa näkyvän rakennuksen takana olevalle parkkipaikalle, siinä laudalla liinat kiinni ja juosten nurmikkoa pitkin rakennus kiertäen. Juoksijoiden kanssa ei oltu siis samalla reitillä. Itselläkin ilmo tekemättä, mutta tässä ehtii vielä tiedä mikä mykoplasma iskeä, siksi sitä hannaa vielä kun kerran voi. Viime vuonna olin itse kauhusta kankea ensikertalainen, mutta voin lämpimästi kannustaa, että Kipkap ja muutkin, kisaan mukaan!! Se ei ole ensinkään niin paha kuin 400m juoksu... ;)
  7. Ulla

    Kelluke avovesiuintiin?

    Swimshop ainakin mainosti tuollaista poijua juuri eilen facebookissa, LINKKI . Hintaa näytti olevan 54€, tuo Umpimähkän neuvo on kyllä paljon halvempi :)
  8. Lähes täysin kisaan liittymätön kysymys, mutta kuinkahan kauan poijut on siellä järvessä, vai joko on pois otettu? Kysyy nimim. Tyrväällä kuukauden kesälomalla
  9. Ulla

    Tunnustan...

    Notta siinä vaiheesa se on paree neuvoo, ku on pari vuotta kokemusta. Nys sitä ei enää kehtaa, kun on usseempi vuasi, tiätää jo ettei tiärä mittään... ;)
  10. No kyllä ei sitten yhtään sovi sprintti tällaiselle pk-hiihtäjälle, ei vaan kertakaikkiaan irtoa sitä vauhtia. Tuntuu että jyystää ihan pk:ta vaikka kuinka sätkisi. Vauhti kylläkin riitti siihen SM-kultaan (N35-39), ja vaikka kakkonen ajallisesti lähellä näyttää olevankin, niin kyllä juoksun kääntöpaikalla jo näin, ettei omaa juoksua tarvitse täysillä yrittäkään vetää. Jos olisi joutunut täysillä yrittämään, niin siinä olisi se totuus kyllä tullut julki... Kisan jälkeen tuntui, että olisi voinut jatkaa se perusmatkan siihen päälle. Kisa vaan vahvisti sitä omaa oloa, että pitkät matkan sopii vaan mulle paremmin. Itse kannustin juoksuosuudella kaikkia vastaantulevia, erityisesti naiskilpailijoita, ja sainkin siitä kiitosta kanssakilpailijoilta maalissa. Minusta kannustaminen kuuluu tähän lajiin! Järjestäjille ei mitään moitetta; päivän suurin harmi oli, että joku ryökäle otti ja vei uimalakkini mukanaan! Jos niitä järjestäjille vielä jäi, niin voisin joltakulta vaikka hakea, jos mahdollista....
  11. Ulla

    Pirkan Hiihto 2013

    Itsellä ensimmäinen Pirkka, P90, takana. Samat sanat kuin muillakin; raskas oli reissu. Sukset onneksi käytin itseäni viisaammalla hiihtäjällä voideltavana, mutta eihän niihin erityistä luistoa saanut kyllä hänkään. Eli töitä sai todella tehdä, vaikka itsellä tuntui tasurin edes jonkun verran toimivan, kun osalla näytti se aika takkuiselta. Vauhti tuntui aivan matelemiselle alusta asti, vaikka sykkeet oli varsin korkealla. Parikymppiä oli hiihdetty, kun ajattelin, että mahdanko olla vallan viimisenä... Sitten jonkun muun kannustusjoukoista kuului huuto, että "olet 13. nainen tässä kohtaa". Siitä piristyin, ajattelin että onpa komea sijoitus ekaan Pirkkaan, joten hyvillä mielin jatkoin matkaa. Selkiä alkoi tulla sitten vastaan vähitellen reilu 30km hiihdon jälkeen, ja yritin siinä laskiskella höyryisellä päällä sijoitustani kisan ajan. Kelloa en uskaltanut enää vilkuilla puolimatkan jälkeen, mutta onneksi säännöllisesti vilahti jonkun naisen punainen kilpailunumero edessä, ja siitä sai aina virtaa vähitellen hiihtää kiinni ja mennä ohi. Viiminen kymppi tuntui pitkälle matkalle, mutta niin kai sen kuuluukin. Aikaa meni lopulta 7:14, ja sijoitus 5. Eikä se tämäkään triathlonisti tosiaan voinut kävellä sitä Kyröskosken pätkää.. :D
  12. En oo minkään sortin asiantuntija, mutta kerrotaan omat kokemukset. Mä hiihdän talven, pyörään ei tule koskettua. Hyvin on riittänyt kesällä satulan päällä istuminen, varsinkin jos kisojen päätähtäin on elokuulla. Jos menisin kisoihin toukokuussa, ajaisin ehkä edes vähän pyörää. Hiihto on myös jonkun verran tekniikkalaji, eli jos syke paukkuu 150-160 jo kun näkee sukset, niin ei sitä liian usein ainakaan kannata harrastaa. Omasta mielestäni keskivartalon lihaskunto, tasapaino ja yläkroppa hyötyvät hiihdosta enempi mutta taas tietysti pyöräilytekniikka ja lajinomainen harjoittelu tulisivat pyörällä hoidettua. Itsellä kuitenkin se kaikista merkittävin syy hiihtämisen takana on mielekkyys. Se on niin mukavaa vaihtelua, vielä kun vaihtelee pertsaa ja luistelua vuoropäivinä. Eli sitä tehdään mikä mielekkäälle maistuu, ja joku osa-alue siinä reenatessa kumminkin aina kehittyy ;) Tavoitteet tietysti myös ratkaisevat; jos tarkoitus on olla maailman tai edes Suomen paras, niin ehkä sitten pysyisin pitkäli lajiharjoittelussa.
  13. Kiitokset, ja onnittelut samaten mitalista ja uudesta ennätyksestä! Hieno oli kyllä enimmäinen täysmatka! Etukäteen en oikein tiennyt mitä odottaa, erityisesti ajasta. Ajattelin, että jos kaikki nappiin menee, niin ehkä n. 12 h olisi mahdollinen, mutta maaliin pääsy oli päätavoite. Lopputulos 11:21 oli siis todella positiivinen yllätys, samaten sijoitus. Astma aiheuttaa mulle haastetta lyhyemille matkoilla, ja suoriudun kyllä tästä pitkästä matkasta suhteessa huomattavasti paremmin kuin lyhemmistä. Pölhön kun nyt tunnistan tuosta kirjoituksesta, niin täytyy sanoa kyllä että sun juoksua teki melkeen pahaa katsoa. Odotin koko ajan että kaadut tajuttomana maahan. Hienosti taisteltu maaliin asti!! Onnittelut kaikille maaliin pääseille, mitalisteille ja ennätysten tekijöille. Onhan tämä hieno laji, suosittelen kyllä osallistumaan täysmatkalle!
  14. Osaisiko joku kokeneempi kertoa, että saako kompressiosäärystimet olla kintuissa uidessa märkäpuvun alla? Niitä näyttää pitkän matkan kisaajilla usein olevan käytössä, mutta joko ne saa (tai kannattaa) märkäpuvun alla olla, vaiko vasta vaihdossa äheltää? Muistelisin että EM-kisojen aikaan tässä oli jotain sääntöä, en vaan muista että miten asia meni.
  15. Liiton sivuilla oli maininta uudesta pyöräreitistä, ja samasta linkistä löytyi kartat, joihin oli merkattu juomapisteet. http://www.janiahola.fi/temp/triathlon.html. Näyttäisi että yhtä juomapistettä pukkaisi pyöräilyyn ja juoksuun, jos tämä nyt paikkaansa sitten pitää. Itselle kyllä kelpaisi huomattavasti useampi juomapiste varsinkin tuohon juoksuun.
  16. Täytyy tunnustaa, että on ihan sellanen olo, niin kun olis tilaajaa viilattu linssiin. Valitettavasti siinä sitten kyllä niin käy, että jos lehti ei oo about loistava, niin jääkö vaan jatkotilaus tekemättä...?
  17. Heti tulee kysymys, johon en löytänyt nettisivultakaan vastausta: Saako kilpakuntosarjassa ajaa tri-pyörällä? Tarkoitan siis että onko siinä peesikielto myös? Muiden sarjojen kohdalta tiedon löysin, mutta en tuon sarjan kohdalta. Kysyy nimim: "em mää ny mihkä sm-sarjaan kehtaa mennä..."
  18. Uinti taitaa perusmatkalla olla 1,5k, vaikka tuossa 1,9k lukeekin? jos meinaan tuo sprintin reitti mennään kaksi kertaa.
  19. Ulla

    K-Swiss

    Pähkäilen nyt kaksien välillä. Tavoitteena on läpäistä kesällä Ironman, joten sen tason menijät pitäisi löytää, että ei tulis ongelmia pitkällä matkalla. Wigglellä Blade-Light race (miesten 49€, naisten 58€), mutta sielläpä on varoitus perässä: "Unless you’re very light, these aren’t for you if you run a marathon outside 2:45, or 1:30 for a half." Okko Sorma tuossa edellä kehui juosseensa näillä jopa 50 km lenkkejä, mutta ehkä olet kevyt tai nopea :) Toisena vaihtoehtona Kwicky Blade-light (67 €). Ehkäpä nukun vaan yön yli, ja vetäsen sitten tilaukseen sokkona jommat kummat....(molempiin ei rahat riitä, vaikka samalla hintaahan nuo saisi molemmat, kun täältä Asciset)
  20. Ulla

    K-Swiss

    Näyttää ihan joltain Menokkailta :) Sen verran oon kans mieltynyt K-Swisseihin, että harkiten myös noiden hankintaa. Ilmeisesti näillä kokonaiselle maratonille uskaltaa lähteä?
  21. Ulla

    Tekniikkavalmennusta

    Vantaan hiihtoseuralla tänä vuonna maratonhiihto-valmennusryhmä. Lisätietoa: http://www.vantaanhiihtoseura.fi/valmennus/maratonhiihto
  22. Ulla

    K-Swiss

    K-Swiss Konat, tilattu Briteistä keväällä. Niket, Asicset sun muut pääsääntöisesti kokoa 8, ja samaa kokoa tilasin myös nämä K-Swissit. Ovat selvästi isommat, kun esim Asicset. Lesti on leveämpi, kuin esim DS_Trainerissa. Kevyt kenkä, menee jalkaa melkeen kun sukka. Treenilenkeillä koko tuntuu aavistuksen väljältä, mutta myönnetään, että ainakaan puolikkaan tri-kisassa puolimaratonilla ei väljyyttä kyllä yhtään huomannut! Varmasti en osta enää ds-trainereita, ikinään. Ironman-matkalle olen suunnitellut, että juoksu tapahtuu Nimbuksilla tai muilla hyvin vaimennetuilla. Itse tilasin Wigglestä, hinta taisi olla jotain 70 €. Eli tuolla hinnalla nyt voi kokeilla, ja ptiää rospuuttokelin hätävaroina, jos eivät olekaan nappivalinnat.
  23. Sama kiinnostaa täälläkin. Nyt pyöränä joku painava ja halvin tarjouksesta ostettu Jamis Ventura Sport, joissa aerotangot kyllä. Olympiamatkalla vauhti n. 31,5, puolikkaalla 30. Jos muutun rahaksi, niin kannattaako ostaa lähemmäs kolmen tonnin hiilarirunkoinen tt-pyörä? Vai maantiepyörä? Itsellä oli mielessä tuo Cube Aerium HPC Pro.
  24. Itse olen ihan aloittelija näissä tri-jutuissa, vasta tänä vuonna hurahtanut, ja puolikas Hämeenlinnassa olikin ensimmäinen laatuaan, alla ainoastaan yksi olympiamatkan kokeilu. Itsellä ei suurempaa valittamista, ainahan sitä toki parannettavaa löytyy. Huonoimpana juttuna mieleen jäi rankka pyörilyreitti. Itse en kauhean kovaa kiirettä pitänyt ekalla kiekalla, ja sainkin sitten ohitella mm.itseäni ohitelleita miehiä toisella kiekalla. Juoksureitti oli sitten onneksi niin hyvin juostava, että se vähän lämmitti mieltä rankan pyörälenkin päälle. Pyörälenkistä johtuen harkitsisin kyllä vakavasti, että huvittaisiko sitä kokonaista ihan noin kovalla reitillä vetää. Puolikkaan aikani oli ainakin omasta mielestäni erinomaisen hyvä 5:46. Perjantaina oli todettu poskiontelotulehdus, mutta en usko että se juurikaan lopulta vauhtia hidasti. (ja jos hidasti, niin jäipä parannettavaa.... ) Ja kyllä se kanssakilpailijoiden kannustus on mahtavaa, itse ainakin kannustin kaikkia vastaantulijoita ja niitäkin, jotka juoksussa ohittivat. Ylävitosiakin päästiin paiskaamaan maalin lähetessä! Minusta tuolla kuitenkin aika paljon kilpaillaan itseä vastaan, ja jokaisella on vahvuudet eri lajeissa. Trinistit on mukavaa porukkaa kiitokset kaikille kisaseurasta!
  25. Ulla

    Happi loppuu uidessa

    Astman kanssa kaikki tapahtuu melko hitaasti, eli kortisonilääkitys tosiaan alkaa alustavasti auttaan vasta kahden viikon lääkkeen käytön jälkeen. Kyseessä on kuitenkin krooninen keuhkojen tulehdustila, joten hoidonkin kohdalleen saaminen saattaa tovin kestää. Melkeinpä odottaisin kolmekin viikkoa, ennen kuin kovasti hermostuisin oireiden poistumattomuudesta. Siihen asti minusta voit ihan vapaasti treenata, omien tuntemusten mukaan. Ehkä kuitenkin ainoa mielekäs liikuntatapa on vetää kevyesti, hermothan siinä muuten vaan menee, kun hommasta ei mitään tule. Tauko ei keuhkoja paranna, eikä keventelykään, mutta saattaa olla tosiaan mielekkäämpää. Avaava ei poista perussairautta, eikä sen takia välttämättä auta. Jos kortisoni ei ala vähitellen tilannetta helpottamaan, niin kyseessä voi olla myös joku ihan muu juttu; ylikunto, mykoplasma?
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy