Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Anonymous

Jäsenet
  • Content Count

    122
  • Liittyi

  • Last visited

    Never

Community Reputation

0 Neutral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Eli onko mitään juoksumeriittejä (maratoni yms. ) oltava että voi tilailla t-paitaa ja käyttää seurana , sepon talli / paikkakunta nimikettä ? Mites palstalaiset, käytättekö ja missä vaiheessa aloitte käyttämään ?
  2. Tuo leukoplast/leukotape on muutenkin pahuksen hyvää kaikkeen ihan teippaamiseen (hierytmät, rakkulat, niiden estäminen, pienet haavat jaloissa, ehkä jopa tukiteippaus). Pysyy hyvin hikisenä (paremmin kuin urheiluteippi) ja on melko ohutta. Siinä on kuulemma sinkkiä, joten sen pitäisi olla "hyväksi" haavaumille, mutta siitä en tiedä.
  3. Aikaisemmissa kommenteissa superkompensaatio on liitetty osaksi normaalia harjoittelu-palutumisrytmiä, jolla kuntoa rakennetaan yhä kovemmaksi. Kyllä se varmaan juuri näin on. Itse olen kuitenkin pitänyt superkompensaatiota sellaisena hieman erikoisempana terminä, joka kuvaa sitä yksittäistä hetkeä/päivää, jolloin elimistö on lähes käsittämättömän kovassa iskussa erittäin kovan kilpailusuorituksen tai harjoituksen jälkeen. Varmaan pitkälti hormonaalinen palautumisvaikutus yhdistettynä energiavarastojen " tuoreeseen " täyttymiseen. Eli käytännössä voi tarkoittaa sitä, että esim. 50 km hiihdon jälkeen kevyen palauttelun aikana esim. 4-6 päivää myöhemmin on kunto uskomattoman kova uuteen vastaavaan tai lyhyempään suoritukseen, vaikka sitten esim. 9 päivän päästä ei enää ihan niin hyvä isku olisikaan, kun syvällinen palutuminen voi yhä olla kesken. Olen kerran pitkän matkan triathlonkisan ( 4-120-30 ) jälkeen ollut 4 päivän päästä ihan uskomattomassa uintikunnossa, vaikka juoksu ei olisi vielä siinä vaiheessa kulkenut mihinkään. Yläkroppa oli siis palautunut superkompensaatiomaisesti, vaikka jalat olivat vielä täysin puhki. Superkompensaatiotyyppistä iskukykyä voi yrittää rakentaa kilpailutilanteeseen kovan viimeistelyharjoituksen avulla. Siinä vaan on tunnettava hyvin itsensä, jotta ajoitus menee kohdalle. Juoksussa pitää todennäköisesti olla melko vahva tausta, jos pystyy pitemmän kisan ( esim. maratonin ) jälkeen saamaan tällaisen superkompensaatiovaikutuksen kesken syvällisemmän palautumisprosessin. Johtuen siitä, että juoksu "hakkaa lihakset tohjoksi", joka voi vähemmän juosseella tehdä sen, että maratonin jälkeen ei yksikään lenkki ole kovin helppo pariin viikkoon. Uinnissa, pyöräilyssä ja hiihdossa tilanne voi olla eri, kun lihakset on tyhjennetty energiavaroista ilman niin hakkaavaa rasitusta. Tällainen superkompensaatio, josta kirjoitin voi jopa vaikeuttaa palautumisprosessia parin pitkän kilpailun välillä, kun urheilija jo luulee, että nyt kulkee niin hyvin että on täysin palautunut uuteen kovaan harjoitteluun, vaikka oikeasti ei vielä välttämättä ole. Sepä on juuri yksi kilpa ja miksei kuntourheilunkin haasteista pystyä tekemään useita kovia suorituksia esim. 3 kk aikana, siten, että kunto ei ainakaan laske, mutta myös palautuminen otetaan huomioon.
  4. http://www.suunnistus.net/e-coach/esittelyt/superkompensaatio.htm Tuolla mielenkiintoinen artikkeli. Samalla hyvä esimerkki sopimattomasta taustasta sivulle, jossa tekstiä. Luettavuus paranee, kun tekstin "maalaa" hiirellä, tai kopioi tekstin ja kuvat vaikkapa Wordiin.
  5. Varmaan tapailette toisianne juoksutapahtumissa? Mutta onko muodostunut insideporukaa, johon pääsee vain, jos juoksee maran alle 3:30 esim. ? Olen lueskellut forumia, ja täällä näyttäisi olevan eri tasoista porukkaa vauhdin suhteen, joten varmaan kaikilla on omat "kaverinsa"? Juoksu on aika yksinäistä puuhastelua, ja itse juoksen kyllä treenini yksin ajatellen omia juttuja samalla. Mutta juoksutapahtumissa olisi ehkä joskus kiva tapaillakin samanhenkisiä ihmisiä. Terv. Mie
  6. Lenkki maastoni ovat hyvin mäkisiä. Pitkälenkki joka minulla seuraavana on edessä on 25km. Olen yleensä juossut ja kävellyt pitkät lenkkini näissä mäkisissä maisemissa. Ylämäet olen pakosti siis kävellyt. Jotta tasaisempaa juoksumaastoa löytyisi voisin pyöräillä ensin mäkisen maaston yli 12km ja juosta pitkänlenkkini ( esim. 15-20km) ja taas sitten pyöräillä nuo 12km takaisin kotiin. Mitä mieltä olette tämmöisestä pyöräilyn ja juoksun yhdistämisestä? Olisiko harjoitus yhtä hyvä kuin pelkästään juosten tehtynä? Juoksen tällähetkellä noin 45km/viikko.Olen aloitteleva juoksun harrastaja. Takana on vasta puolitoista vuotta säännöllistä harjoittelua. Ja tähtäimessä on elämäni toinen maraton ja Tukholmassa.
  7. Osaako kukaan sanoa miten vois laskennallisesti määrittää maxVO2:n ? Millä kaavalla se olis mahdolllista laskea jostain ? Vai onko ? Kyllähän nuo testiasemat sen määrittelvät esim valojänis testin perusteella. :tietokone
  8. Anonymous

    Uudet sukset

    GDK pistäs kommenttia Rossarin kilpaskatingistä ja Trabeista. Rossaria olen harkinnut, kerran pääsin kokeileen, tuntui jotenkin vakaammalta ja kantti paremmin purevalta jäisissä nousuissa kuin esim. Fischer. Trabista ei mitään kokemusta, vertailu esim. Fischeriin?
  9. On kokemusta lonkan ja nivuksen kivusta. Viime joulun alla nivuskipu oli voimakasta enkä päässyt enää juoksemaan. Luultiin reiden lähentäjälihaksen venähdykseksi. Kahden kuukauden lääkärissä kulkemisen jälkeen otettiin vihdoin magneettikuvaus ja siitäpä selvisi, että ylä- ja alarasmuksessa on hyväasentoiset murtumat ja hamstring-insertiossa on jännerepeämä. Sepä siitä sitten, joulukuusta huhtikuun alkuun juoksutauko ja välillä kävelykään ei sujunut. Kannattaa mennä heti erikoislääkärille, itse kävin sitten vihdoin tammikuussa urheilulääkärillä, josta sitten sain hyvän avun. Syynä murtumaan oli ilmeisesti liian nopea harjoittelun lisäys.
  10. Anonymous

    Juomareppu

    Alkaa noi juomat viileneen pyöräilyssä jo niin että tarvis miettiä taas että miten ne pysyy lämpöisenä. Oon noita camelbak:in reppuja vähän miettinyt mutta mites, onko kellään noista kokemusta? Tarkoitus olis käyttää sitä myös hiihdossa ja lähinnä mietityttää että pitääkö nuo "tavalliset" mallit juoman lämpöisenä vai pitäiskö se sit olla tuo thermo-malli? Noi olis vaan muutaman kympin halvempia nuo ei thermo-mallit.
  11. Tuntuuko kenestäkään muusta siltä, että tätä aihetta nostetaan tasasin väliajoin esille...
  12. Tuolla raasto.comissa oli Samuli Vasalan kuulumisia. Olipa jännä kuulla, mitä kovalle juoksijalle kuuluu nykyään.
  13. Anonymous

    Polar RS 200SD

    minä maksoin tampereen intersportiin rs200d:stä 210€ pari viikkoa sitten :vihainen kuulemma isänpäivätarjouksessa oli hintaa vain 170€
  14. Anonymous

    Kilpakävely

    Toki kilpakävelyä voi yrittää omin nokkineen ilman apua, mutta tällöin on kyllä vaarana se, että paikat tulevat kipeiksi, jos tekee liikeradat väärin. Toisaalta, jos omaksi ilokseen aikoo yhdeksi harjoittelumuodoksi ottaa kilpakävelyn, niin periaatteessahan sillä ei ole väliä, meneekö täysin oikealla kilpakävelytekniikalla vai ei. Mutta onko siinäkään sitten järkeä, että menee polvet koukussa puolihölkkää ja kuvittelee kilpakävelevänsä. Tiedän juoksijoita, joilla on ollut kilpakävely jossain määrin harjoitusohjelmassaan mukana. He ovat korostaneet, että kävely on tehnyt hyvää eritoten lantion liikkuvuudelle (eikä siis sivusuuntaista heiluttelua, vaan nimenomaan eteenpäin). Kuten tuossa jo mainittiin, kävelyreitin tulee olla mahdollisimman tasainen. Kilpailujärjestäjille usein tuottaa paljon vaivaa kilpailureittien suunnittelu, kun kovin mäkistä ei saisi olla. Tärkeä asia tuli myös esiin tossuista. Kenkien tulee olla matalapohjaiset, joten tavalliset juoksulenkkarit eivät siihen sovellu. Joitain maraton-tossuja ainakin ennen oli, joilla pystyi hyvin kävelemään. Suomesta on aika hankala yleensäkään löytää kunnolla kilpakävelyyn soveltuvia tossuja. Kieltämättä polvitaipeisiin kävely voi ottaa - tosin se vaiva on yleensä aloittelevilla kävelijöillä, ja tottumisen myötä vaiva häviää. Enpä kyllä juuri muita paikkoja keksi, mihin kävely voisi sattua. Toisin kuin yleensä luullaan, kilpakävely EI satu lonkkiin. Jos se sattuu, tekniikassa on virhe. Yleensä virhe aiheutuu siitä, että lantiota heilutetaan keinotekoisesti sivusuunnassa. Tarkoituksena on, että lantion liikkuvuus on hyvä eteenpäin, ja askeleen rentous löytyy lantiosta. Turha pepun heiluttelu sivulle päin ei ole taloudellista vaan haittaa menoa. Ehdottomasti olen sitä mieltä, että juoksijan kannattaa niin halutessaan kokeilla kilpakävelyä harjoituksissa. Harjoittelun monipuolisuus kunniaan Mutta mikäli on mahdollista, kannattaa kysäistä neuvoa joltakulta, joka lajiin on paremmin perehtynyt :)
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy