Jump to content
Juoksufoorumi.fi



TapioK

Jäsenet
  • Content Count

    20
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good

About TapioK

  • Syntymäpäivä 08.11.1964

Converted

  • 10km
    36'45 (1995) 41'17 (2007)40,00 (2008)
  • Puolimaraton
    1'22'19 (-92),1'28'03 (-04), 1'38'44 (-06), 1'34'16 (-07), 1'26'18 (-09),1'30'39 (-10), 1'27 ''(-13)
  • Maraton
    3'19'58 (Tukholma 2009) 3:33:44 (HCM 2011) 3:14:05 (Ylistaro 2012)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. TapioK

    Kenkäalennukset

    Sportamorella on Icebugit tarjouksessa. Lähinnä polkujuoksuun tai suunnistukseen käypiä malleja. Miksei talven liukkaille myös https://www.sportamore.fi/urheilulajit/juoksu/?brand=icebug&gender=mies Yleisesti Icebugin jälleenmyyntikanavat on luokattoman heikot. Merkin kotisivujen mukaan kenkiä pitäisi olla saatavilla melkein mistä vaan, mutta käytännössä tarjonta on olematonta. Hyviä kenkiä maastoon ja liukkaille ,että ihmetyttää moinen.
  2. Kompassi vie monella liiaksi huomioin pois kartanluvusta. Se on vaan apuväline, ja ei pitäisi tulla koskaan ensimmäisenä vaihtoehtona suunnistusteknisesti ajatellen. On maastoja, missä ilman kompassia pärjää vallan hyvin, ja sitten on niitä rastivälejä, että kompassi on välttämätön apuväline. Mutta ensin pitää opetella kartanlukutaito, ympäristön havainnointi yms asiat, ja sitten vasta kompassin käyttö. Kartan taittelu on myös yksi suunnistuksen perustaito. Jos ei osaa taittaa karttaa käteen sopivaksi paketiksi vauhdissa rastiväli kerrallaan, on melkein mahdotonta opettaa myöskään ns. peukkuotetta. Suunnistustaito koostuu monista pienistä ja isoista asioista, kompaasi tulee siellä muiden mukana, mutta ei aivan kärkipääsä opeteltavista asioista.
  3. Veikkaan, että et juo vettä tarpeeksi. Pohkeen ja muutkin krampit on mielestäni enemmän tai vähemmän lähes aina nestevajeen seurauksia. Pari pulloa vettä pitäisi olla normiannos, jos reenaa päivittäin hikiliikuntaa. Sinullakin sessiot saattaa kestää parikin tuntia, joten vettä tulisi juoda. Helpoin keino on vilkaista pönttöön aamulla. Miltä virtsan väri vaikuttaa? Vähänkin keltainen vääri kertoo nestevajeesta. Kirkas väri kertoo taas, että nestetasapaino on kunnossa. Harvalla on ja seurauksena mainitsemasi asiat.
  4. Kiinnostaa kans kyseinen tossu. Löysin valtavat valikoimat ja homma senkun menee vaan vaikeammaksi Löytyy chill classic, RIde II ja III, sitten vielä tuo Leap ja Flash http://www.kengat.eu/adidas-climacool-ride-miesten-c-5_7.html Kaikki pohjautuvat samaan Chill-konseptiin, eli taipuisa ja kevyt. Onko tuo Leap(harppa) tehty enemmän juoksuun ja Chill vapaa-aikaan kävelytossuksi? Ridessä on III-mallissa aivan erilaisen leikkaus ja Flash-mallissa pohjan uritus on erilainen http://www.kengat.eu/adidas-climacool-cc-ride-flash-miesten-punainen-p-95.html Onko kukaan tilannut tuolta kenkäEu:sta?
  5. Löytyykö foorumilta näkemyksiä/kokemuksia omiin sunnitelmiini juosta 2 kk (9 vko) sisään 3 puolimaratonia ja täys? Itsellä menossa jakso, jossa 3x puolimaratonkisat 17.3, 7.4 ja 27.4, vipasta puoliskasta kolmen viikon päästä tarkotus juosta täysmaraton. Onkohan liian kova jakso vetää n.2 kk sisällä kolme puoliskaa ja täysmaraton kisavauhtia?
  6. TapioK

    Uusi Adidas adizero Adios

    Samat kevään 2012 Adios 2 ja Boston3 kopottimet omassa kaapissa + muutaman vuoden ikäiset snova glide peruslenkkarit. Adidaksen tallissa siis ollaan ilman sponssia. Monet ei tykkää Bostonin kirkkaista neonväreistä, mutta eipä itseäni haittaa. Molemmat on erittäin hyvät tossut. Myös uusi SnovaGlide kiinnostaisi kovasti ja jossain vaiheessa hankin myös ne. Bostonit menee mulla perusjuoksukenkinä ihan joka matkalla. Adiosta pidän kuitenkin kisakenkinä joilla myös maratonille 28.4 Adidaksen hinnoittelu on maltillista. Uudet Adiokset lähti mukaan Seinäjoen Sporttiasta 99 eurolla
  7. Onko foorumilaisilla kokemuksia Gainomaxin Long Distancesta? http://gainomax.com/fi/tuotteet/gainomax-recovery-long-distance/
  8. TapioK

    Puolimarathon 1.50

    Ei kannata hötkyillä, eli syksyyn tähtäin. 6 kk on mielestäni minimiaika peruskunnon rakentamiseen juoksemalla ½-maratonille. 1:50:00 puoliskalla tarkoitaa 5:13 min/km keskivauhtina, joten se ei ole helppoa sekään.
  9. Niin, palaan vielä Lakeusmaratoniin. Mittailin matkaa ja omia km-vauhteja Suunto T3 mittarilla, ja siihen liitetyllä GPS-podilla. En väitä, että matka oli pitkä, mutta oma suunto antoi lopputuloksen 21440m. Ika suuri heitto jos oikea matka oli 21.1 km Mieleeni tulikin, että miten näitä maratonreitteja tarkistusmitataan? Lakeuskin oli järjestävän seuran mukaan tarkistusmitattu. Onkohan jokin virallinen hyväksytty menetelmä olemassa? Itselläni on kalibroitu polkupyöränmittari. Sen, ja Suunto GPS-podin arvot heittävät helposti 50 m yhden kilometrin matkalla. Omien tuntemusten ja mittauksin mukaan GPS on kyllä lähempänä totuutta..
  10. Tuloksia ei ole vielä (kään) tapahtuman nettisivuila.http://www.lakeusmaraton.net/tulokset.html Kilpailun loppumisesta lienee jo 3 tuntia...ainakin. luokatonta hommaa..
  11. Sykerajoja voi laskea ns. "Karvosen kaavalla" Monesti tällä Karvosen tavalla laskettuna tehoalueet osuu paremmin kohdilleen kuin sykemittarien vakioasetukset joissa annetaan ikä ja max.syke. Myös leposykkeellä on merkitystä tehoalueen määrittämisessä. Karvosen kaavan löytää helposti Googlettamalla
  12. Ikijumi kait on päällä. Ihan eilen en ole kestävyysurheilua aloittanut. Jospa harjoittelu on ollut liian VK-PK-voittoista? Ne 5*1000m vedot tms on kyllä jääneet tekemättä lähes kokonaan. Onko siinä syy? Kummallisesta tuntuu juosta kisoja syketasoilla alle 160 kun parempi puolisko saa sykeet 140 pelkästään kävelemällä-- Tiedossa on, että ikää kun tulee ei sykkeet enää nouse, mutta että 4'15 vauhtinen Vk-lenkki alle 150 sykkeellä? Lepoakin voisi harkita, tuskin tässä sentään missään ylikunnossa ollaan sentään.
  13. Ihan pihalla olen nyt. MAx. syke oli kevään hölkkäkisassa 178 loppusuoralla. (Matka 9,6km) Pitkin kevättä olen ihmetellyt omia sykelukuja, jotka alhaisia vaikka miten yrität. Juoksin juuri valmistavan treenin ½-maralle. vajaat 9km reipasta, Km-vauhdit välillä 4,12- 4,30 Sykeet koko ajan alle 150....tuntemukset oli sellaiset, ettei vauhtia juuri kannata nostaa, mikäli tätä vauhtia ½-maran aikoo juoksennella. Eikä paljon olisi edes pystynyt parantamaan.. Onkos tämä ihan normihommaa, että sykkeet on NÄIN alhaalla, vaikka tuntemukset ihan erilaiset juoksemisen rasittavuudesta?
  14. Itselläni 10 km kisassa (~41 min) kaloreita mittarin mukaan kului 765kcal, tänään 10 km pk-lenkillä ( 54 min) kaloreita kului 647 kcal, eli eroa noin 100 kcal, matka aika tarkalleen sama. Käytännössä kait fysiikan lait määrää energiankulutuksen. ELi jos olisin kävellyt tuon saman 10 km matkan aikaan 100 min, olisi kaloreita kulunut ihan samalla tavalla, noin suunnilleen.
  15. TapioK

    GPS vs. foot pod

    Gps:n ongelma on valtava virrankulutus. 10 tuntia viikossa treenava joutuu ostamaan joka viikko paristot. Eli kannattaa hankkia 1000 milliampeerin ladattavat paristot, ja hyvä laturi niille. Muuten olen GPS:n kannalla sen monipuolisuuden vuoksi. Pyöräily tai hiihto, juoksu, soutu kaikki onnistuu ja tarkuus on omaa luokkaa.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy