Jump to content
Juoksufoorumi.fi










thcson

Jäsenet
  • Content Count

    34
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

thcson last won the day on May 5 2015

thcson had the most liked content!

Community Reputation

11 Good

Converted

  • Coopperi
    3600m? (3000m 9.50) (2007)
  • 10km
    37.53 (2011)
  • Puolimaraton
    1.28.21 (2006)
  • Maraton
    3.25.19 (2006)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Uit kuitenkin märkäpuvulla Köpiksessä joten omasta mielestäni voisi olla ihan järkevää keskittää uimaharjoittelu kesäkaudelle ja uida ennen sitä hallissa 1-2 kertaa viikossa vain tuntuman ylläpitämiseksi. Kesällä sitten märkäpuvun kellutuksella hakisit mahdollisimman rentoa tyyliä keskittyen hapenottoon välittämättä ollenkaan vauhdeista. Eikä märkkärissäkään välttämättä kannata heti lähteä uimaan kolmen kilsan lenkkiä, vaan voisit ensin uida edes takaisin lyhyitä 50-100m pätkiä ja sitten pidentää niitä asteittain koittaen säilyttää sen rennon tyylin joka toivottavasti märkäpuvussa parilla kokeilulla löytyy. Koko Ironman-suorituksen kannalta voi olla aika ratkaisevaa minkälaisella happivajeella uit, kun taas uintiin kuluva aika ei ole kovin olennainen. Luultavasti rentous ja aika kulkevat ihan käsi kädessä, eli mitä rennommin sitä kovemmin. Itse jättäisin kaikki mittalaitteet rannalle kesän uimatreeneissä ettei tule turhaan vahdittua uintivauhteja, rento hengitys on kaikki kaikessa. Saattaisi myös olla viisasta treenata kesällä hengittämistä enimmäkseen paremmalta puolelta ja jokaisella vedolla, ja siltä varalta että Köpiksessä aallot iskevät naamaan niin vähän myös huonompaa puolta joka vedolla. Joka kolmannella hengittämisen harjoittelu vaikuttaa tässä tapauksessa vähän turhalta koska sinun pitää selvästi maksimoida hapensaanti.
  2. Minä kyllä tykkään uida edestakaisin lyhyitä 100-400m pätkiä kesälläkin, kun taas pitkäkestoista lenkkiä en ole avovedessä uinut kertaakaan. Yleinen uimaranta ei ole paras paikka edestakaisin uinnille ellet kierrä sitä aika kaukana rannasta. Lähes missä tahansa muualla harjoittelu onnistuu hyvin, mielummin rantaa pitkin kuin järven poikki, ettei vene aja päälle (uimarin näkyvyys riippuu aallokosta ja auringonpaisteesta). Jos lähettyvillä on jotain poijuja niin niitä on hyvä kiertää jotta oppii uimaan suoraan.
  3. Itse en ole käyttänyt piilolinssejä kahteenkymmeneen vuoteen enkä aio niihin palata. En tiedä missä kaupungissa asut mutta ainakaan pääkaupunkiseudulla ei pitäisi olla mikään ongelma löytää optikkoja jotka myyvät uimalaseja voimakkuuksilla. Minä löysin sellaiset ensimmäisestä liikkeestä josta kysyin, Leppävaaran Sellon Specsaversiltä. Hinta oli muistaakseni noin 200 €. Pyöräillessä ja juostessa käytän urheilulaseja voimakkuuksilla, niitä saa esimerkiksi http://www.urheilulasit.fi/ tai kuulemma joistain Specsaverseistä ja hintahaitari on varmaan leveämpi, omani maksoivat noin 400 €. Pyörälle juoksen aina uimalasit päässä, näen niillä käytännössä yhtä hyvin kuin tavallisilla laseilla. Pyöräilylaseilla näen itse asiassa vähän huonommin koska niissä ei voitu korjata hajataittoa täydellisesti.
  4. thcson

    Vantaa Triathlon 6.6.2015

    Aurinkoista säätä luvassa Vantaalle kolmantena vuotena peräkkäin, loistavaa. Itse vedän kilpakuntosarjassa sprintin, kiva päästä aikaisin matkaan niin voi sitten seurata katsojana loppupäivän tapahtumia. Viime vuonna sähläsin pumppauksen niin että takarengas oli kilpailun aikana ihan pehmeä ja satulakin oli jäänyt niin löysälle että oli vääntynyt vinoon kun pyörä roikkui vaihtoalueen telineessä. Katsotaan jos tuo puoli kisavalmisteluista sujuisi tänä vuonna paremmin. Uinnista odotan mielenkiinnolla talven harjoittelun tuloksia, kunto tuntuu paremmalta mutta vertailukohtaa viime vuoteen ei altaasta ole. Vantaan uimareitti on siinä mielessä mukava, että rannasta saa apua suunnistukseen kun se on niin lähellä. Ei tarvitse niin usein katsoa eteenpäin kuin oikeassa avovesiuinnissa. Missä tunnelmissa muut Vantaan osallistujat ovat nyt kun kisa lähestyy?
  5. Kisaohjeissa lukee kaikki pysäköimisestä ja kamojen säilytyksestä, kannattaa lukea. Vantaalla oli viime vuonna myös infoteltta ensikertalaisille josta voi kysyä kaikenlaista, eivät halua että numeronhakuteltassa hirveästi kysellään koska se on muutenkin niin ruuhkainen. Ensin kannattaa siis vahvistaa osallistuminen hakemalla kirjekuori numeroineen, siiten voi mennä infoteltalle kysymään mihin mikäkin numero teipataan. Kovin menee T1 hitaaksi jos alat pulssimittaria virittelemään, voiteita laittamaan, kelloa riisumaan ja laittamaan sen uudestaan päälle. Itse en käytä pulssimittaria tai rannekelloa kisoissa, mutta kuvittelisin että sykevyö on pakko virittää tiukasti paikoilleen ennen uintia ja että märkäpuvun hiha vedetään nurinpäin kellon yli T1:ssä. Kannattaa muistaa että kädet voivat olla vähän kylmiä T1:ssä ja pää pyörällä uinnista, joten työvaiheiden lukumäärä on hyvä minimoida. Märkäpuku on tosiaan kokonaan käännettävä nurinpäin kun sen riisuu nopeasti, muutenhan se ei irtoa millään. Kovin hellävaraisesti sitä ei käytännössä pysty tekemään, mutta omani ei ainakaan ole vielä kärsinyt siitä että olen asfaltilla tallonut sen päälle repiessäni viimeistä jalkaa ulos. En muista oliko Vantaalla jokaisella vaihtopaikalla oma laatikko johon märkäpuvun voi heittää kun sen on riisunut, jos ei ole niin sen voi laittaa pyörätelineelle roikkumaan, mutta tarkasti omalle paikalle eikä naapurin.
  6. Kun viime kesänä kilpailin ensimmäisiä kertoja yllätyin miten helposti uintiosuus joka kerta sujui vaikka altaassa pitkän matkan uinti ilman taukoja ei ikinä tuntunut helpolta. Johtui tietenkin eniten märkäpuvusta mutta myös kilpailutunnelmasta, paljon lisävoimia saa siitä kun on kanssakilpailijoita ympärillä. Kunhan valitsee lähtöpaikan reunasta eikä lähde ihan täysillä liikkeelle niin matka sujuu hyvin.
  7. thcson

    Järveen!

    Avovesiuintikoulut alkavat Kuusijärvellä 24.5., siitä on paljon apua varsinkin jos Vantaan Triathlon on ensimmäinen kisa. Viime vuonna kilpailun kiertomerkit olivat jo paikallaan kun kävin uimakoulun ja vesikin oli lämmintä. http://www.triforfun.fi/valmennus/avovesimenu Â
  8. Urheilemisen pitäisi olla mahdollisimman monipuolista tuossa iässä, ja koska triathlon on vielä moniottelulaji niin pitkän tähtäimen kehittymistä voivat varmasti palvella hyvin erilaiset harrastukset. Monissa pallopeleissähän lapsille kertyy huomattava määrä erivauhtista juoksua ihan huomaamatta ja esimerkiksi voimistelusta on hyötyä kaikkien tekniikkalajien oppimiseen. Suunnitelmallista juoksuharjoittelua ei tietääkseni pidä aloittaa ennen murrosikää, mutta voihan sitä vähän intervallia silloin tällöin juosta jos lapsi tykkää. Omat lapseni ovat kovin innostuneita omien ennätysten rikkomisesta, joten urheilukentällä kellotan heille yleensä vakiosarjan 60m - 100m - 200m - 400m. Ajat paranevat kasvun myötä kivasti ilman lajiharjoitteluakin.
  9. Pyöräilykypärä kannattaa laittaa valmiiksi ohjaustangolle, tai siitä roikkumaan, ettei se unohdu. Käännä kypärä ylöalaisin ja laita silmälasit sen sisälle, niin ei tarvitse etsiä niitä pussista.
  10. Viime vuoden tulokset ovat ilmeisesti kadonneet netistä kun Kuopio Triathlonin kotisivut uusittiin? Olisiko mahdollista saada ne uusille kotisivuille, vai ovatko ne jossain muualla saatavilla? 2013 ja aiempien vuosien tulokset löysin championchipin tulospalvelusta, mutta 2014 tuloksia siellä ei ole.
  11. thcson

    Triathlonpyörän koko?

    Minulla on lähes identtiset mitat (184cm, 89cm). Ostin viime keväänä Trek Equinoxin 58cm rungolla se on täydellisen sopiva. Joku kaupitteli vastaavaa pyörää puoli vuotta sitten täälläkin, mutta se lienee jo mennyt. http://www.juoksufoorumi.fi/vb/showthread.php?34404-MYYD%C4%C4N-Trek-Equinox-7-%94Entry-level%94-TT-py%F6r%E4-58-cm
  12. thcson

    Uintikunto

    Jos happi tuntuu loppuvan kun uit pidemmälle niin olisiko järkevää ottaa vähän rinta-uintia väliin hengitystauoksi, sitten taas jatkat vaparia pysähtymättä. Muutama syvä henkäisy auttaa jo paljon. Sitähän monet tekevät triathlonkisoissakin.
  13. Hyvä että perusmatkan kuntosarja ja SM-ikäluokka ovat ensi vuonna erikseen. Oli varsin ahdasta pyöräilyreitillä tänä vuonna kun kaikki olivat siellä samaan aikaan.
  14. thcson

    Uintikunto

    Jos vapaauinti sujuu niin heikosti ettet jaksa 100m pidemälle ilman taukoa niin tuo kuvan ohjelma on kyllä aivan liian vaativa. Täytyy oppia helppo eteneminen vedessä ennen kuin voi oikeita sarjoja uida.
  15. thcson

    Vinkkejä uintiin

    Puhumattakaan siitä, että märkäpuvussa vauhti on keskivertotriathlonistilla paljon nopeampaa kuin ilman, joten potkuliikkeenkin pitää olla aika pieni ettei se hidastaisi. Itse uin aika paljon lättäreillä koska se muistuttaa märkäpuvun tuntumaa. Runningidiotin olisi ehkä hyvä myös kokeilla märkäpuvulla uintia jos mahdollista, ehkä sen jälkeen tietäisi vähän paremmin mihin kannattaa harjoittelussa panostaa. Nuo kelluntaan liittyvät tekniikkaongelmathan ratkeavat siinä melkein itsestään.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy