Jump to content
Juoksufoorumi.fi


PCB

Jäsenet
  • Content Count

    66
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

54 Excellent

Recent Profile Visitors

402 profile views
  1. PCB

    Vantaan maraton 12.10.2019

    Samaa mieltä. Viides on tietenkin Suvi-ilta
  2. Löysin tuolta lähes kaikki juoksemani maratonit eli 32/34 tapahtumaa. Näistä puuttuvista toinen on se vuosientakainen alimittainen Suvi-ilta, mikä hyväksyttäneen, ettei sitä ole tilastoissa. Toinen uupuva onkin oma kuukauden takainen juoksuni Sevillassa. (Sevillan tuloksia löytyy kyllä muuten tilastokannasta) Tämä luonnollisesti nyppii, risoo ja potuttaa suuresti tällaista tilastoihmistä varsinkin kun on tietenkin oma ennätys kyseessä. Laitoin korjauspyynnön sähköpostilla, mutta eipä ole ainakaan vielä tullut korjausta asiaan. Mitenkähän noi tilastot ylipäätään päivittyvät ja onko muilla tilastot ajantasaiset?
  3. Ööö, 🤔 Mitään en ultrailusta vielä tiedä, mutta nyt kun tuli ekaan 6h kisaan ilmoittauduttua (Kokkola), niin tämä hämmästyttää. Miksi ultralle ei tarvita tankkausta?
  4. Tämmönen veteraani ei saa perusterveen papereita kuin polkupyörällä 😁. Eli kolme tuntia taitaa olla utopiaa. Nyt aikaa meni 3:23:58 eli kumpikin puolikas 1:41:59. Ehkä oma limiitti vois olla -suurinpiirtein nykyisellä tekemisellä- siellä 3:10-3:20 välissä, mutta olen enemmän kuin iloinen ja onnellinen jo nykyisestä suorituksesta. Veikkaisinpa, että sulla Grigori menis tämän hetkisellä kunnolla samoille haminoille? Joo tää meni sillein, että suunnittelimme syksyllä perheen talvilomaa Espanjaan ja kohteeksi valikoitus Sevilla, jossa on yksi Euroopan keskisuurista maratoneista. Alunperin tarkoituksena oli, että vain rouva juoksee Sevillassa ja minä Tokiossa, mutta en tietenkään malttanut olla pelkästään katsojan roolissa, joten tässä sitä nyt ollaan.
  5. Tuli nyt sitten tuon Pfitzingerin 12 ja 18 viikon ohjelmien päälle juostua Hansonin marathon metodin mukaista ohjelmaa. Toisin sanoen Pfitzingerillä tuli rakennettua vankka pohja ja kun Pfitzingerin perään paukutin paljon maravauhtista treeniä, juoksin hitaat hitaina, niin lähes 10 minuuttia lähti ennätyksestä Sevilllan maratonilla. (Maraton oli itselle järjestyksessä 33.) Paketti pysyi kasassa koko 42.2 kilometriä, josta osoituksena se, että maratonin ensimmäinen ja toinen puolikas menivät sekunnilleen samaan aikaan. Näin jälkikäteen myös noin viiden kilon laihduttamisella ja talven tasaisilla olosuhteilla so. Esport Arenan treeneillä oli varmaan ratkaiseva merkitys tulosparannukseen. @ZeroDiesel ja @GrigoriSoiros tuli tavattua Arenalla ja heille erityiskiitokset mukavasta seurasta ja kannustuksesta. Kummatkin heput ovat kovassa kunnossa. @50+Runner:lle sen verran, että se himoittu BQ tuli juostua pari viikkoa etuajassa. Nyt voinkin Tokiossa nautiskella ja tutustua 42.2 kilometrin edestä kaupunkiin. Tsemppiä sinulle koitokseen ja toivottavasti nähdään siellä tai myöhemmin Areenalla. Kesäksi rakennan itselleni oman ohjelman (sekoittaen Pfitzingerin, Hansonien ja Hudsonin "adaptive running" ohjelmia.) Tavoitteena hioa vielä muutamia minuutteja enkasta pois. Sitten voisikin mahdollisesti siirtyä varovaisen nöyrästi ultrailun maailmaan. Tai ainakin pitää kokeilla... Ohjelmista vielä sen verran, että eiväthän nämä mitään rakettitiedettä ole. Perusasiat kaikilla samat ja päälle sieltä voi kukin poimia itselleen sopivan painotuksen, jolla ajattelee kuntonsa parhaiten kohenevan. Sitäpaitsi ohjelmat taitavat enemmän tai vähemmän kaikki pohjautua Lydiardin opeille.
  6. Bostonin sivuilta: "We accept qualifying times from USATF, AIMS, or foreign equivalent certified courses. " AIMS:n sivuilla on mm. Paavo Nurmi, HCM ja Helsinki Marathon. Ja noiden lisäksi kelpaa siis virallisesti mitattu reitti.
  7. PCB

    Kirja-ketju

    Onko kellään vinkkejä hyvistä englanninkielisistä juoksukirjoista? Itseltäni löytyy Hansonien Marathon metod, Pfitzingerin Advanced Marathoning ja Danielsin Running Formula. Jotain em. kaltaista hyvää treeniopasta tai sitten jotain hyvää tarinaa tyyliin Karnazenin Ultramarathon man. Kotimaisia voi toki ehdottaa, mutta kaikki mahdolliset ja mahdottomat suomenkieliset teokset mitä kirjastoista löytyy olen jo yrittänyt kahlata läpi. Niin ja viimeksi luin Le Blancin teoksen "Juoksu". En ymmärtänyt siitä mitään.
  8. Näin se varmaan menee. Ehkä pitää ottaa (ainakin toisinaan) piirun verran rauhallisemmin nämä avainharjoitukset, jospa se sitten kehittäis paremmin...
  9. En tiedä olenko taas ihan hakoteillä, mutta eikö meillä hitaammillakin mara mennä vähintäänkin tukevasti vk-alueella. Esim. oman ennätysjuoksun keskisyke oli tasaisesti 144/177 eli keskellä vk-aluetta. Kovemmat kaverit juoksee sitten lähellä kynnystä, joka on 84-88% maksimista ja eliitillä jopa 88-91% maksimista (ks. Pfitzinger. 2009, 5) Ja joo progressio tahtoo unohtua, mutta onneksi ohjelmat on yleensä valmiiksi rakennettu progressiota noudattaen.
  10. Entäpä jos kokeilet Hansonien marathon metodia. Siinähän on kerran viikkoon maravauhtista ja kerran viikkoon vetoja. Itse siirryin nyt kuitenkin talvella pk-jyystämisen sijaan Hansonin pariin. Kesällä ajattelin sitten yhtenä vaihtoehtona rakentaa ohjelman Hansonia ja Pfitzingeriä yhdistäen: Hansonilta vedot ja maravauhtiset, Pfitzingeriltä pitkät. Ja sit tietty pk1 hölkkää päälle. Ja mitä noiden ohjelmien tavoitevauhtisiin ja ylipäänsä maratonharjoittelun tulee. Eikö asiaa voisi lähestyä puhtaasti sykkeiden kautta ja kynnyksien kutittelun kautta. Pitkät lenkit pk/vk kynnyksen rajoilla ja maravauhtiset vk/mk-kynnyksen rajoilla. Itsellä ainakin nämä rajat osuvat Hansonin ja Pfitzingerin tavoitevauhteihin sopivasti. Eikö tuo maratonkin pitäisi ideaalitapauksessa juosta vk:n ylärajoilla?
  11. Tätä maratonvauhdin treenaamista olen pohdiskellut. Eli jos nyt pistelen VK-alueella 4.55-5.00 min/km maratonvauhtia ja tavoitteena on kohentaa maratonaikaa siten, että mara pitäisi mennä 4.50 min/km vauhdilla, niin treenatako juuri tätä nimenomaista 4:50 maratonvauhtista. Nyt olen ratkaissut asian niin, että treenaan 4:45 min/km vauhdilla, jotta kroppa tottuisi tähän vauhtiin ja jotta sitten kilpailussa olisi pelivaraa. Sykkeiden kannalta ei ole lainkaan sama juoksenko 5:00 min/km vauhtia vai 4:45 min/km vauhtia. 5:00 min/km vauhdilla mennään esim. 15 km lenkki vk-alueella ja 4:45 min/km lenkillä lenkki kääntyy noin kympin kohdalla mk-treeniksi. Eli onko tässä silloin kaksi itseasiassa aika erilaista treeniä vai onko tämä nyt turhaa hifistelyä ja pitäisi juosta eri vauhtisia lenkkejä ja monipuolisesti kelloa ja sykkeitä liikaa tuijottamatta niinkuin "huh huh" tuossa toteaa.
  12. Ohjelma on hyvä. Toteuttaja korkeintaan keskinkertainen.
  13. No aika samat on tosiaan lukemat. Mulla pituus/paino 188/90. Treeniohjelman aikana painon pudottaminen on vaikeaa kun pitäisi jaksaa treenata. Nyt ylimenokauden aikana olisi sen aika...
  14. Vauhdit olivat paperilla seuraavat: Recovery: n. 6:20 min/km General aerobic: n. 6:00 min/km Long run: ensimmäinen puolisko 6:00 min/km ja toinen puolisko 5:30 min/km Marathon pace 4:55 min/km Lactate treshold: 4:30 min/km Todellisuudessa juoksin lenkit lähes aina n. 10 sec/km nopeampaan kuin ylläolevat ajat. Tosin kuten aiemmin mainitsin, noi Lactate treshold harjoitukset 4:30 min/km vauhdeilla olivat väsyneinä kovin haastavia. Alunperin tähtäsin noin kolmen ja puolen tunnin aikaan, mutta kesällä korjasin tähtäimen 3:25 alitukseen.
  15. Ohessa vähän dataa: maraenkka Pfizingerin 12 viikon ohjelman jälkeen keväällä 3.33. Puolikas mennyt 1.33 ja kymppi 43 min. Nyt tuli juostua 3.44. Ikää on aika tarkalleen puolivuosisataa. Lähivuosina (mieluiten vuonna 2019) vakaa tavoite -sattuneista syistä- on alle 3.25. Tässä vielä lisää speksejä: -kilometrejä viikossa kesällä noin 100 ja talvella noin 60. Kesällä menis varmaan enemmänkin tahdon ja voimien puolesta. En ole oikeastaan koskaan loukkaantuneena, vaikka en venyttele. Tosin jäykkä olen kuin rautakanki. - VO2 max on 57/ maxvauhti 3:52, anaerobinen kynnnysvauhti 4:25 ja aerobinen 5:25. BMI on noin 25,5 En tiedä pitäisikö tässä lisätä kilsoja, pudottaa painoa, harjoitella monipuolisemmin, levätä enemmän vai tehdä jotain muuta. Mikään em. muutos ei ainakaan ihan tosta vaan tule. Jokatapauksessa pitäisi treenata itsenä 3:15 marakuntoon, jotta kisassa menisi 3:24. Ensi kesänä taidan mennä Hansonin metodilla. Siinä on ainakin enemmän tuota yllämainittua maravauhtista. edit: tähän voisi lisätä, että Sepon tekemisiä on ollut mielenkiintoista seurata. Painii aikalailla samanlaisten ongelmien edessä. Tosin on minua puoli tuntia nopeampi.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy