Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Ricardo

Jäsenet
  • Content Count

    498
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

Converted

  • Coopperi
    3430
  • 10km
    35:29
  • Puolimaraton
    1:18
  • Maraton
    2:58
  • Tavoite
    ennätyksiä paremmiksi....
  1. Olisiko kuitenkin jonkun muun prosenttilaskussa voitelun paikka? Tai luetun ymmärtämisessä? Tarkastelussa oli hapenotto, ja sen parantaminen. Väitin siis, että on mahdollista harjoittelulla nostaa vo2max esim. 30 -> 60 (=+100%). Hapenoton kehittyminen ei ehkä vaikuta cooper-tulokseen ihan noin suoraan kuin esitit, vai?
  2. Voisiko olla kaamosväsymystä? Mulla on viime viikot ollut samankaltaisia oireita ja olotiloja, ja olen diagnosoinut ne pimeydestä johtuviksi, koska mitään muuta selitystä ei tunnu olevan. Itse suoritus on ok, jopa helppoa, mutta lähteminen on taistelun takana ja palautuminen hidasta. Syksyt ovat meikäläiselle vuosi vuodelta vaikeampia, mutta niinhän se ikä vaikuttaa Sä olet 15v nuorempi, eikä mulla tuossa iässä vielä näitä oireita ollut, mutta kai sitä voi esiintyä nuoremmillakin. Mikä siihen sitten auttaa? Jos tiedätte, niin kertokaa minullekin! Ylirasitus (sitäkin olen muuten kokeillut) voi oireilla niin monin eri tavoin, että se vaatii melkeinpä lääkärin tutkimuksia, ennenkuin asian voi varmistaa.
  3. Höpöhöpö. Hapenottohan on nimenomaan yksi niitä ominaisuuksia, joita harjoittelulla kehitetään. Muita ovat esim. lihasvoima, -kestävyys, taito (tekniikka). Yksilöllisiä eroja harjoitusvaikutuksessa tietenkin on, mutta eihän kenelläkään ole luonnostaan huippuhapenottoa. Se mukautuu tarpeeseen. Autonpenkin ja sohvan väliä kömpiessä ei kummoista vo2maxia tarvita, mutta kovaa juostessa sitä tarvitaan, ja (karkeasti) mitä useammin juoksee kovaa, niin sitä paremmaksi se tuppaa kehittymään. Varovaisesti arvioisin, että 100% on aika paljon lähempänä totuutta kuin 10-15%. Pitää myös muistaa, että se "synnynnäinen" hapenotto voi ollakin epähuomiossa synnytetty "keinotekoisesti" esim muulla harjoittelulla tai elämäntavalla. Joku saattaa täällä raportoida kovasta cooper-tuloksesta näennäisen vähällä treenillä, mutta unohtaa mainita, mitä kaikkea muuta hän elämässään harrastaa. Minäkin juoksin cooperissa kuukausi sitten reilut 3200m, vaikka en käytännössä ollut juossut 2,5 vuoteen lainkaan. Olenpa kuitenkin harrastanut muuta liikuntaa - ja ehkä koetellut jonkun kerran sitä hapenottoakin. Toki todellinen huipputulos cooperissa vaatii tiettyjä luontaisia ominaisuuksia. Näkeehän sen vaikka gp-kisojen viidellä tonnilla. Aika samanmuotoisia kavereita keskenään. Mutta onko 3500m niin kova tulos, ettei siihen kuka tahansa pysty, jos viitsii harjoitella?
  4. Ricardo

    Cooper

    Tervehdys palstalle pitkästä aikaa! Tässä syksyn alettua pimetä ja arkipyöräilyn rajoituttua lyhyisiin työmatkoihin, pysähdyin funtsimaan syyspimeään sopivaa kunnon ylläpitomuotoa. Ja vaikka kuinka pitkään mietin, päädyin aina vaan juoksuun Viimeiset 2-3v on kuntoilumielessä mennyt pääsääntöisesti fillarin satulassa, mutta kun minä en pimeällä uskalla tuonne tien pientareelle lähteä, niin syksyisin on tullut enempi vaan lepäiltyä. Viime talvena sentään ehti lyhyen lumijakson aikana hiihtää 50-60h, mutta tulevana talvena sekin jää olosuhteiden puuttuessa nollaan. Siispä oli aloitettava juoksun opettelu lähes nollasta. Tietäen, miten pitkä tie se on totuttaa jalat juoksuun vammoja vältellen (kun 20min "lenkki" väsytti jo koivet), oli keksittävä tavoite keväälle, jotta jaksaisi syksyn ja talven rimpuilla. Päädyin cooperiin, koska pidemmät matkat vaatisivat määrällisesti enemmän harjoittelua, ja pitkiäkin lenkkejä joihin ei nyt aika riitä. Se vaatisi pidemmän projektin, ja kevään tullen on tarkoitus kuitenkin taas alkaa ulkoiluttaa fillareita. Ja se tavoite: voiko sitä nyt muuta tavoitella kuin ennätystä? Eläessäni en montaa kuupperia ole juossut, mutta muutama vuosi sitten hyvässä kondiksessa meni 3450m, eli tavoitetta riittää. Liikaakin? No sen selvittämiseksi piti tehdä lähtötason mittaus. Pari viikkoa sitten pikkupakkasessa radalle. Takana "harjoittelua" kahden 20min lenkin verran. Vaikka kylmä oli, niin lämmitellä ei hirveesti uskaltanut, ettei jalat olisi valmiit jo ennen suoritusta. Alkuvauhti karkasi suunnitellusta, eikä sitä himmaamaan enää pystynyt, mutta noutaja pysyi loitolla ja matkaa taittui reilut kahdeksan kierrosta. Siis mitä? Eihän mun pitänyt päästä kolmea tonniakaan, ja nyt jäätiin vain parin sadan metrin päähän hyvässä kunnossa juostusta ennätyksestä! Keskisyke kylmästä startista johtuen jäi 80%:iin ja maksimitkin vain 91%:iin. Nykyisistä kynnyksistä ei ole tutkittua tietoa, mutta arvelisin että tuo keskari on jossain kynnysten puolivälissä ja kuupperissahan maalissa pitäisi olla sata lasissa. Tästä voisi päätellä, että tuo oli puolitehoinen suoritus ja toinen veto perään olisi tuonut jo paremman tuloksen En kuitenkaan ole ihan huonossa kunnossa, vaikka tehoharjoittelua en juurikaan ole viime vuosina tehnyt, ja toisaalta jaloille juoksu on uusi juttu, joten rajoitteet tulevat enempi siltä osastolta. Samoin kuin se edellinen juoksu-ura oli vanhalla iällä aloitettu, eli tekniikka on sellaista perushölkkääjätasoa, ja siten vauhdissa tulee raja vastaan, vaikka suorituskykyä muuten vielä pystyisikin vähän parantamaan. Nyt syksyllä olen hoitanut kuntoa pääasiassa fillarilla (rullilla) mahdollisimman monipuolisia treenejä tehden siististi - ja puuduttavasti - sisätiloissa telkkaria katsellen. Tarkoitus olisi pikkuhiljaa pidentää juoksulenkkejä pisimmillään tunnin paikkeille ja lisätä kertoja 3-4:ään/vko. Varsinaiset tehot ajattelin kaivaa esiin vasta viimeisen 1-2kk aikana, kun tiet ja radat ovat taas sulat. Jos joku jaksoi lukea tämän pohdiskelun loppuun, niin mitä mieltä olette? Meneekö toukokuussa 3500m?
  5. Omassa insidentissäni en paljon ehtinyt tekemisiäni miettiä lennon aikana, mutta myönnettäköön, että ihan hirveän pahoillani en ollut nähdessäni nastakengän jäljet keskellä uudehkon auton konepeltiä.... :D
  6. Miksi? Mitä varten suojatiet pitäisi suojata valoilla, kun laki yksiselitteisesti sanoo, että ajoradalla liikkuvan on AINA annettava esteetön kulku suojatiellä liikuvalle, tai sille astumassa olevalle. Liikennevalot vain hidastavat kaikkien liikkumista, jos niistä nykyään enää kukaan edes välittää. Puomit siellä pitäisi olla, jos suojaamistarkoituksessa jotakin halutaan rakentaa. Mulle sattui vuosi sitten seuraava tapaus: Juoksin keskellä kirkasta päivää pitkää suoraa klv:ää, ja huoltoaseman pihasta oli tulossa auto. Odottaessaan vasemmalta tulevia autoja se oli ajanut osittain klv:lle, koska pensasaita peitti näkyvyyden oikealle (eli minun tulosuuntaani). Lähestyessäni katsoin, että takaa ei mahdu ohi, mutta edestä mahtuu, ja koska kuljettajalla oli suora näköyhteys minuun, niin päätin mennä etupuolelta. No samalla vasemmalta tuleva liikenne taukosi, ja kuskiahan ei kiinnostanut pätkääkään oikealta tulevat - olihan hän itse kääntymässä oikealle - hän nosti kytkintä. En voinut muuta kuin yrittää hypätä konepellin yli. Olisi varmaan muuten onnistunut, mutta kun se konepelti liikkui jalan alla ponnistushetkellä, niin nurinhan siinä mentiin. Onneksi olin tuolloin juossut jo reilun tunnin, ja paikat oli lämpiminä, joten pahempaa ei sattunut, jatkoin jopa toisen mokoman vielä päälle adrenaliinin siivittämänä (lenkin jälkeen huomasin pienen lihasvamman reidessä, jota sitten viikon verran parantelin). Autoilijan selitys: En huomannut. Tulit niin lujaa. Kyllä mä aina katon... Lujaa? Minä, pitkällä juoksulenkillä? hah! Vauhtia 5min/km ja pitkä suora. Sanoin, että sieltä voi tulla pyöräilijoitäkin. Ne tulee paljon kovempaa, ja NIITÄKIN SUN PITÄÄ VÄISTÄÄ! Vika on asenteessa. Ei siinä liikennevalot auta, kun vallalla on täysin viidakon lait ja vahvemman oikeus. Autoilijaa ei kiinnosta laki, koska sillä on kiire. Tietä annetaan vain isommille, koska pienempiä kohdatessa itseen ei satu. Kyllä ne heikommat väistää. Olen aina sanonut, että suomalainen itsetunto ja yksityisauto ovat hengenvaarallinen yhdistelmä. Liikenne on suomalaiselle ainut paikka missä nössöt voi päteä, kun on pellit ympärillä suojana.
  7. Ricardo

    Karhu M-sarja

    Karhun sivut ei kovin paljoa tietoa anna. Mallinimestä päätellen M3 sijoittuisi M2:n ja M10:n väliin, mutta kuvan perusteella näyttää aika raskaalta. Tekstissäkin puhutaan aloittelijan kengästä. Onko kenelläkään parempaa tietoa?
  8. Tavoite on pysyä terveenä, ja harrastaa liikuntaa monipuolisesti ja mahdollisimman paljon. Muutama kuntoajo on suunnitelmissa ja jos terveyttä riittää, että juoksukilsoja sais vähän alle, niin maraton olisi kiva juosta pitkästä aikaa. Niin ne tavoitteet muuttuu ;)
  9. Piiiitkästä aikaa tälläkin palstalla.... Ja kun heti sattui silmään tämä ketju, niin piti kaivaa oma viesti esiin: Ja kuinkas kävikään: - pieleen - pieleen. Kokonaista 167km! - fillariin tuli kilsoja kyllä, melkein 5000, mutta eipä tullut juuri muuta harrastettuakaan, joten monipuolisuudesta ei voi puhua Startteja tuli yksi, HCR:n "kävelin" läpi liiketuttavan kanssa, kun oli tullut luvattua. Tuloksellisten tavoitteiden toteutumista en siis lopulta päässyt edes yrittämään. Hietsu on kyllä tehnyt vakuuttavaa jälkeä. Vuosi näyttää olleen vähintäänkin onnistunut.
  10. Ricardo

    Maantiepyöräily

    Baden Cooke liittyy myös jengiin. En kyllä tiedä, mitä fanittamisen arvoista fillareiden fiatissa on No, valmistusmaa ainakin.
  11. Ricardo

    Maantiepyöräily

    Ei pyöräilykaudella ole alkua eikä loppua. Se jatkuu ja jatkuu aina vaan.... Mutta jos pitäydytään tiukasti topikissa, niin taitaa olla kausi minunkin osaltani ohi. Tänä viikonloppuna piti vielä ajaa, mutta flunssa sotki suunnitelmat. Aika tasan 6kk kesti kausi. Kilsoja vajaat 5000. Nyt mietitään, löytyykö motivaatiota yrittää vielä juoksijaksi vai jatkaako tällä kuntoilu/jäähdyttelylinjalla...
  12. Se ei tosiaan ole sinnepäinkään. Ne juoksusta niin raa'an lajin tekevät iskut kun puuttuvat täysin, vaikka liikerata hieman juoksua muistuttaakin. Mä jouduin keväällä lopettamaan juoksun täysin, ja vaikka fillariin tuli kesän aikana tuhansia kilsoja, niin juoksussa olen taas täysi aloittelija. Syksyn ensimmäisistä puolen tunnin lenkeistä etureidet kipeytyi jo aika pahasti, ja piti pitää monen päivän palautumistauko ennen seuraavaa lenkkiä. Jos juoksu on päälaji, niin kannattaa läpi vuoden pitää 1-2 juoksulenkkiä viikko-ohjelmassa, vaikka lajeja muuten vaihtelisikin vuodenaikojen mukaan.
  13. Ricardo

    Giro 2007

    Tätä nelikkoahan mä hehkutin jo kisan alussa. Tosin Mayo näyttikin olleen mukana vain hakemassa kisavirettä tdf:ää varten. Sydäntä lämmitti kyllä nähdä hänen ottavan voiton. Jokohan alkaisi päästä vähitellen takaisin huippuvireeseen vaikeiden vuosien jälkeen?
  14. Ricardo

    Giro 2007

    Töissähän minäkin siitä kattelin lopun 20km - saksalaisella selostuksella. Mitään et menettänyt. Varmasti mielenkiintoisempaa oli shoppailuosastolla. Santinin kuteita mulla ei ole, mutta XXL tuntuu kyllä aika isolta sulle. Ajohousuthan pitää puristaa munissa.
  15. Mulla on yli 3v vanha s710i, joka on kai hyvin pitkälti sama laite kuin s625x, vain ilman kenkäanturia. Suunto t6:n sain ilmaiseksi käyttööni viime talvena. Reilun 2kk jaksoin käyttää, monesti polarin kanssa yhdessä, sitten kyllästyin. Siitä lähtien tuo on lojunut kaapin perukoilla. Kellona olen käyttänyt satunnaisesti polaria siromman koon vuoksi, mutta urheilukäyttöön siitä ei minun tarpeisiini ole. Käyttökokemuksiani voi lukea suunto t6 -ketjusta. Polarin puolesta puhuvat mm. - näyttö, josta saa selvää myös suorituksen aikana ja hämärässä - tunnokkaat näppäimet - huomattavasti monipuolisemmat harjoitusten ohjelmointimahdollisuudet - halvempi hinta Suunto puolestaan on vähemmän altis häiriöille. Molemmat alkavat olla jo aika iäkkäitä malleja, mutta multiurheilijalle edelleen niitä ainoita vaihtoehtoja, kun Polarkin on näköjään keksinyt ruveta rahastamaan "lajikohtaisilla" mittareilla. FRWD:sta ei ole kokemusta. edit: oliko tässä se äänestys jossakin? Mun ääni menee siis Polarille...
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy