Jump to content
Juoksufoorumi.fi

KenraaliKenkä

Jäsenet
  • Posts

    27
  • Liittyi

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

KenraaliKenkä's Achievements

  1. Kyllä tuolla triatlon harjoittelulla saa aikaan hirvittävän kovat hapenottokyvyn. Suurin heikkous tuollaisessa harjoittelussa on, että jalkojenlihaksiston kestävyys ei pääse kehittymään nimenomaan juoksua tukevaksi sellaisissa kisavauhdeissa mitä puhtaasti juoksuun erikoistuneet juoksukisassa pitävät. Jos triatlonisti ja pelkästään juoksuun erikoistunut saman tasoinen urheilija laitetaan vastakkain kestävyysjuoksumatkalla triatlonisteilla loppuu jaloista paukut kisavauhtisessa juoksussa, jossa vauhti on paljon kovempaa kuin triatlonilla juostaan, koska heillä ei ole tarpeeksi suurta määrää juoksemista harjoitusohjelmassa mitä sellaiselle tasolle pääseminen puhtaana juoksijana edellyttäisi. Toinen kysymysmerkki on se, että miten triatlonisti voi kehittää yhtä hyvän juoksutekniikan, joka kestää vauhtien muutokset ja väsymisen, sekä äärimmäiset kisanopeudet kuin puhtaasti kestävyysjuoksua harjoitteleva jos harjoitusohjelmassa on 4-5 kertaa vähemmän juoksemista kuin täysin juoksuun keskittyneellä urheilijalla. Triatlonistillahan suuri osa harjoittelusta on pyöräilyä ja uimista. Juoksuun keskittyvällä taas juoksuharjoituksia. Puhdas juoksija saa aivan valtavasti enemmän mahdollisuuksia kehittää ja ylläpitää juoksutekniikkaa erilaisissa olosuhteissa.
  2. Sanoisin, että edellyttää lähes kaiken rasvan käytön olevan kasvispohjaista ilman tyydyttyneita rasvoja. Ruuanlaitossa pitää käyttää vain kasvisöljyjä, kermaa ei saa käyttää ollenkaan ja se pitää korvata kasvispohjaisella tuotteella esim. kaurakermalla. Margariinia (eikä voita) ei saa juurikaan käyttää, koska margariinit kovetetaan aina kovilla rasvoilla levitteiksi ja voi taas on pelkkää kovaa rasvaa. Sen sijaan pitää opetella tekemään itse levitteet kasvispohjaisista rasvoista ja raaka-aineista kuten kikherneet, pähkinät tms. tai siirtyä välimerelliseen tapaan jossa leipä syödään dippaamalla sitä mauste / kasvisöljyseokseen. Kasviksia pitää käyttäää paljon, punanainen liha pois ruokavaliosta samoin rasvaiset lihat kuten possu. Proteiinit pääasiassa broilerista ja kalasta. Kovaa rasvaa sisältäviä maitotuotteita ei juurikaan. Tämän lisäksi ylipainoa ei saa olla eli päivittäin nautittujen kalorimäärien pitää olla sellaiset, että paino pysyy indeksien mukaisena. En tosin tuota erikoisruokavalioksi vielä sanoisi pikemminkin sellaiseksi ruokavalioksi mihin kannattaisi pyrkiä ja joka on aika normaali ruokavalio välimerenmaissa. Itse olen päässyt tähän ruokavalioon kiinni ehkä 80%, mutta kyllä sitä välillä lipsahtelee ja tulee tehtyä niitä pihvejä valokosipulivoilla, syötyä grillitetyt makkarat tai kananmunia. Onneksi sentään olen onnistunut jättämään nämä tuotteet muutamiin kertoihin kuukaudessa.
  3. Jep samalla saa levitettä, joka on 100% pehmeitä rasvoja sisältävä ja siinä ohessa saa foolihappoa ja muitakin ravintoaineita mitä keho tarvitsee siitä levitteestä mitä periteisemmästä suomalaisesta ruokavaliosta ei aina saa tarpeeksi. Itse innostuin näistä rasvahapoista aikonaan lähinnä sen takia, että rupesin ihmettelemään miksi ihmiset elävät Italiassa ja Japanissa keskimäärin yli kymmenen vuotta pidempään kuin Suomessa. Ruuasta puhuminen on vain aina riski, koska jokaisella tuntuu olevan vahvat mielipiteet asiasta myös niillä ketkä eivät syö kovinkaan terveellisesti. Olen myös elämäni varrella kuullut kaikki jutut siitä miten urheilija ei tervettä päivää näe kun innostuin parantamaan ruokavaliota paremmaksi. Näin 20v myöhemmin voi todeta, että osa noita juttuja kertoneista on sairastunut diabetekseen, korkeaan verenpaineeseen itselläni ei ole 44 vuotiaani mitään merkkejä yhdestäkään yleisimmästä elintasosairaudesta. Ei ketsupista ja sinapista tarvitse luopua eikä makkarasta kunhan se ei ole päivittäistä ruokaa ja kunhan se ei johda ylipainoon eli kuluttaa ne kalorit mitkä syö ja suurimman osan päivistä pitää kovien rasvojen saamisen alhaisena.
  4. Kuullostaa siltä, että et ole saanut voittavaa arpaa geenilotossa jos kolestrolit huitelee noissa arvoissa vaikka elintavat kunnossa. Sinällään Suomalaisessa ruokavaliolla on paljonkin juttuja mitkä lisäävät sydänkohtauksen riskia kuten sellainen, että leivän päälle sipaistaan margariinia, jossa on paljon kovaa rasvaa, jotta se saadaan kiinteäksi levitteeksi. Välimerenmaissa leipä syödään siten, että sitä dipataan syödessä ruoka-öljy mausteseokseen, joka on 100% pehmeitä rasvoja. Margariinin käyttö leivänpäällä saattaa kuulostaa pieneltä jutulta, mutta kun sitä tekee joka päivä koko elämänsä ajan se kertaantuu pikkuhiljaa. Toinen ongelma suomalaisessa ruokavaliossa on vähäinen b9-vitamiinin eli foolihapon saanti. Foolihappo on vesiliukoinen vitamiini, jota pitäisi saada joka päivä ja se alentaa joidenkin elintarvikkeiden aiheuttamia tulehduksia elimistössä. Parsakaali, parsa, rucola, pinaatti, lehtikaali, ruusukaali, maapähkinät, kikherneet tai pavut, jotka ovat hyviä foolihaponlähteitä pitäisi kuulua jokaisen päivittäiseen ruokavalioon tai vähintään pitäisi syödä, joka päivä elintarvikkeita, joihin on lisätty foolihappoa jos noi eivät maistu joka päivä.
  5. Itselläni pehmeiden rasvojen suosiminen perustuu ihan siihen, että itselläni on sellaiset geenit, että riippumatta siitä miten terveellisesti elää hyvälaatuiset HDL-kolestroliarvot ovat aina veressä alhaiset. Hyvälaatuinen HDL-kolestroli on se joka estää pahalaatuista kolestrolia kertymästä verisuoniin ja liuottaa verisuonten seinämistä pois sinne kertynyttä kolestrolia. Kaikki muut veriarvot ovat erinomaiset. Koska en halua kuolla 50v ja haluan maksimoida terveiden elinvuosien määrän pyrin elämään siten, että pahalaatuinen kolestrolin määrä pysyy veressä mahdollisimman alhaisena. Sinällään lääkäri ei pidä minua sydän ja verisuonitautien riskiryhmässä, koska ylipainoa ei ole ja cooperin testissäkin menee yli 3000m. Verenpaine erinomainen.
  6. Syön itsekin kananmunia muutaman kerran kuussa, mutta ei se mitään päivittäistä ravintoa ole. Silloin tällöin tulee syötyä myös pihvi valkosipulivoilla. 90% kuitenkin syön pehmeitä rasvoja ja kalanrasvoja päivittäin ja liha on pääasiassa vähärasvaista.
  7. Akkukäyttöiset laitteet voivat aina posahtaa vaikka se on aika harvinaista noissa akuissa pitäisi olla sisäänrakennettu sulake, joka menee jos akku menee oikosulkuun, mutta jos oikosulku syntyy akun sisällä ei sulake välttämättä voi estää sitä. Kovin suuri riski tuo ei ole, koska näitä kelloja on valmistettu miljoonia ja jos yksi niistä posahtaa. Itse en pidä kelloa ranteessa öisin ikinä en myöskään nuku akkukäyttöisen puhelimen kanssa. Säilytän akkulaitteita aina paikoissa, joissa on mahdollisimman vähän palokuormaa ja palovaroitin vieressä jos sellainen alkaa kyteä nukkuessa. Tähän päälle vielä vakuutukset kunnossa niin riskit on hallinnassa. Riskeistä ei kuitenkaan elämässä täysin pääse eroon mitenkään joten takki auki kohti uusia pettymyksiä.
  8. Mitä olen Ingenbritseneistä tehtyä reality sarjaa seurannut, niin he ovat aloittaneet juoksemisen noin seitsemän vuotiaana. Juoksuharjoittelu on ollua aluksi pelkästään peruskestävyysharjoittelua ja määrät ovat lisääntyneet kokoajan iän-myötä. 13v-14v vanhoina kaikki veljekset ovat pelkällä peruskestävyysharjoittelulla saavuttaneet yli 4000m coopertason. Tuon jälkeen on alettu ottamaan kovempaa harjoittelua. 18 vuotiaana kolkutellaan jo 5000m coopertasoja. Miettikääpä mitkä pohjat nuo ovat rakentaneet kun pelkkä peruskestävyys on rakennettu 4000m coopertasolle ja vasta sen jälkeen alettu keskittymään vauhtikestävyyden parantamiseen.
  9. Jos intervalli ja vauhtikestävyysharjoittelun määrä kasvaa liian isoksi liian nopeasti paikat menevät rikki, koska nopeasti juokseminen ei ole kovinkaan luonnollinen tapa liikkua ihmiselle. Kävely ja peruskestävyysalueella juokseminen ovat ihmiselle hyvin luonnollisia tapoja liikkua. Jos haluaa hyvät pohjat juoksemiselle jo lapsena pitäisi kävellä paljon, jotta nivelet ja niitä tukevat kudokset vahvistuvat kestämään aikuisena kovemman harjoittelun. Jalkapallo taas on yksi vaarallisimmista urheilulajeista, koska siinä juostaan kovaa ja tehdään nopeita suunnan vaihtoja jos monipuolisuus tarkoittaa esim. jalkapalloa lapsena hirveitä määriä jalat voivat olla jo niin rikki parikymppisenä, että juoksu ei enää huipputasolla luonnistu. Vakuutusyhtiöt pitävät jalkapalloa, joka kamppailulajeja vaarallisempana liikuntana. Esim. Ingebrigtsen veljesten valmentaja isä vihasi sitä, että hänen poikansa joutuvat osallistumaan koululiikuntaan ja yritti saada pojilleen vapautusta koululiikunnasta sillä perusteella, että nämä juoksevat ammattimaisesti, koska pelkäsi, että epäluonnollinen liikunta. Kuten pallopelit, sählyt, johon muottiin kaikki yritetään pakottaa, pilaa poikien jalat ja pilaa palautumisen juoksuharjoittelua varten. Ongelma monipuolisuuden tuputuksessa on se, että osa liikuntalajeista eivät ole kovinkaan luonnollisia tapoja käyttää ihmisen kehoa vaan niissä on epäluonnollisen paljon nopeita pyrähdyksiä tai suunnanvaihtoja, kontakteja, jolloin liikkuminen ei ole enää "luonnollista" siihen nähden millaseen käyttään siellä kivikauden savannilla ihmisen keho on kehittynyt.
  10. Toinen outo juttu mitä lenkillä on joskus käynyt niin katsoin sääennustuksesta, että ukkonen loppuu paikkakunnallani kello 12:00. Odottelin sen jälkeen pari tuntia ja lähdin lenkille. Katsoin vielä ennen liikkeelle lähtöä moneen kertaan paikallisen sään ilmatieteenlaitokselta. Mitenkä sitten kävikään kun olin yli 10km päässä kotoa yhtäkkiä alkoi salamoida niin hemmetisti. Muutaman sekunnin välein iski salama alle kilometrin päähän lenkkeily polustani. Eipä siinä auttanut muu kuin jatkaa vain juoksemista ja toivoa, että ei räpsähdä kohdalle. Sen verran muutin reittiä, että vältin parhaani mukaan kaikki kukkulat ja pyrin juoksemaan mahdollisimman alhaalla merenpinnasta. Hetken päästä jostain sivupolulta vastaan tulee neljä aasialaista turistilta näyttävää naamat valkoisena. Ilmeisesti olivat menneet luontoretkelle. Mietin siinä kohtaa vain, että kävelevät niin lähekkäin, että jos räpsähtää kohdalle menevät koko aasian porukka yhdellä salamalla. Sen jälkeen tuuli yltyi sen verran, että puita alkoi rysähdellä poikittain siellä täällä. Mietin vain, että täytyy vetää intervalli siihen kohtaan jos meinaa päälle kaatua. Pääsin kuitenkin kotiin ilman suurempia ongelmia lopulta. Heti kun astuin ovesta sisään ukkonen ja tuuli loppuivat ja tuli tyyntä. Siinä vaiheessa mietin, että pitäisiköhän käydä pyytämässä anteeksi niiltä Aasialaisilta luontoretkeilijöiltä, että lähdin lenkille juuri siinä kohtaa jos tämä näin menee. 😅
  11. Kerran kun olin lenkillä aamuyön tunteina (juoksen aika usein aikaisin aamulla) vastaan tuli hieman alkoholille haiskahtava nainen la - su välisenä aamuna, jonka molemmat silmät oli lyöty mustaksi. Kysyin häneltä pitääkö kutsua poliisia tai ambulanssia ja hän vastasi, että ei tarvitse. Sen jälkeen annoin hänelle lohdutukseksi hetken mielijohteesta kaksi avaamatonta Mars suklaapatukkaa ja jatkoin matkaa. Itselläni oli silloin juoksurepussa kaksi suklaa patukkaa, jotka oli tarkoitus syödä sen jälkeen kun olen onnistuneesti juossut parituntisen lenkin palkitona itselleni onnistuneesta lenkistä. Mutta ne patukat menivätkin tälle naiselle.
  12. Norjalaiset Ingebrigtsen veljekset ovat keskittyneet jo 7 vuotiaasta saakka keskipitkien ratamatkojen juoksemiseen ja kaikki ovat euroopan mestareita 1500m matkalla. Yksi veljeksistä on siihen päälle myös maailmanmestari ja olympialaisten voittaja 1500m. Osa on myös euroopan mestareita 5000m matkalla. En tiedä kuka tuon tee vähän kaikkea meemin keksi, mutta uskoisin, että hänellä ei ole edes 1% niistä näytöistä, joita tällä maailman menestyneimmällä urheilu perheellä on. Samalla tavalla myös Kenialaiset ja Etiopilaiset toimivat, jotka ovat maailman menestyneimpiä kestävyysjuoksukansoja, että juoksemiseen lähdetään erikoistumaan jo lapsena. Pitäisi ottaa enemmän oppia niiltä ketkä menestyvät paremmin kuin muut eikä heitellä näitä jonkun virkamiehen keksimiä meemejä, jostain pitää tehdä kaikkea, jolla ei itsellään ole ikinä ollut mitään menestystä juoksemisessa.
  13. Itse ainakin vannon pehmeiden kasvisrasvojen ja kalanrasvan nimeen. Kovaa rasvaa pyrin saamaan hyvin kohtuudella. Säälittää ihmiset, jotka vetävät hirveitä määriä kovaa rasvaa päivittäin se on varma tapa päästä hautaan viisikymppisenä. Toisaalta jokainen elää tavallaan mikäpä minä olen tuomitsemaan.
  14. Huipuista en tiedä, mutta kun nuorena miehenä muutaman vuoden juoksin urheiluseura Vantaan Salamissa päälajina 400m ja 800m meiltä kiellettiin pyöräily kokonaan harjoittelumuotona, koska pyöräily kehittää lihaksistoa epäsymmetrisesti verrattuna juoksemisen vaatimuksiin, jolloin juokseminen muuttuu kankeaksi kun pyöräilyn takia etureisissä on enemmän voimaa ta etureiden ovat väsyneemmät (pyöräilyn takia) kuin takareidet.
  15. Hydrojuoksumatoilla pystyy tekemään juoksunkaltaista treeniä ja pitämään yllä juoksukuntoa tilanteessa, jossa esim. on rasitusvammoja, jolloin osan harjoituksia voi korvata vesijuoksumatolla. Vedessa juokseminen vahvistaa ja ylläpitään lihaksien kestävyyttä ja hapenottokykyä, mutta estää samanlaista iskua syntymästä niveliin ja luihin kuin mitä tulee normaalista juoksemisesta. Eipä noiden laitteiden varaan muuten sellaiset nimet kuin Mo Farah ja Galen Rupp vannoisi jos ne olisivat hyödyttömiä. Tavallinen pulliainen voi pitää ylimääräisiä palautus päiviä tai vain käydä kävelemässä, mutta huipulle jos tähtää korvaavan harjoittelunkin pitää olla mahdollsiimma tehokasta. Näitä vesijuoksumattoja ei pidä sekottaa myöskään vesijuoksuun. Olisi kiva tietää missä määrin näitä hyödynnetään suomessa harjoittelussa ja onko näitä käytössä esim. lupaavampien huippujen käytössä.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy