Jump to content
Juoksufoorumi.fi

DrZipzoke

Jäsenet
  • Posts

    119
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    6

DrZipzoke last won the day on August 26

DrZipzoke had the most liked content!

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

DrZipzoke's Achievements

  1. Tänään SAUL SM maraton 2.47.24 Valmistautuminen, keli ja kaikki muu kohdillaan. Sitten selittelyjä. Ensimmäiset 30 km 3.48 tahtiin ja salatavoite 2.40 kävi jo haaveissa. Tuntui erittäin rennolta. Vatsa kipeä heti ensimmäisen juoton jälkeen ja tämän jälkeen hölskyi koko matkan. Valtava seinä 30 km jälkeen. Viimeinen kierros 4.15-4.30 hölkötellen. Viimeiset 5 km seilasin kadun reunasta reunan. Maalissa vaimo ihmetteli kun huulet siniset ja tärisin. Olisin mennyt Mehiläisen telttaan tipalle mutta kun asun kivenheiton päässä niin vaimo saattoi kotiin. Heti kuumaan suihkuun ja juomista, ei apua. Lopulta tajusin mennä kahden peiton alle ja nostaa jalat ylös jolloin mahakin sai verta ja vointi piristyi. Palkintojen jakokin jäi väliin, voitto napsahti omassa veteraanisarjassa. Sama ongelma oli vuosi sitten HCMssä, tällöinki valtava palelu maalissa. Ilmeisesti en ole treenannut tarpeeksi nesteytystä tuossa vauhdissa tai sitten maha luontaisesti sen laatuinen ettei mitään imeydy juostessa. Urheilujuoma jota oli tarjolla oli kyllä erittäin laimeaa, hyvä että erotti vedestä. Jatkossa kyllä omat juomat mukaan. No, harmittaa mutta olihan tuo pb, edellinen virallinen tulos vuosi sitten 25 min hitaampi. Maralla täytyy monen asian osua kohdilleen. Kaiken kaikkiaan hieno kausi ollut, nyt ajattelin muutaman viikon levätä.
  2. Heitän nyt soppaan vielä yhden ajatuksen eli juoksutekniikka ja taloudellisuus kovemmissa vauhdeissa. Vo2max-vauhti ainakin minulla alkuun oli aikamoista huitomista ja ryhti lysähti kun ei tiennyt mitenkä päin pitäisi olla samalla kun happi meinaa loppua. Repetition-vauhtiset vedot 200-400m + ylämäkivedot + tekniikkadrillit. Ihan ykkösjuttuja minulla että sain aktivoitua pakara/takareiden ja terävöitettyä askeleen maakosketusta pois kantapäältä. Voi toki olla että nämä ovat jo kunnossa!
  3. Ma 8 km (4.14, HR 137) -> flunssainen olo, ei kuitenkaan muita oireita kuin väsyminen ja kolotukset Ti 11 km (4.25, HR 128) -> flunssainen olo helpotti hieman, juoksun aikana oik. reisi kramppasi tai venähti ja lopetti juoksun Ke 10 km ({3.51, HR 149} = 2 E + 2 T{3.20} + 3 M{3.48} + 1 T{3.33} + 2 M{3.50}) -> alussa reisi lähes kivuton, loppua kohden ei pystynyt varaamaan jalalle ja suoritus keskeytyi To 12 km (5.08, HR 120) -> reisi taas lähes kivuton lähdössä vaikka aamulla hyvä että kävelemään pääsi, uutena oireena juoksun aikana oik. pohkeen kramppi varmaan johtuen reiden varomisesta Pe 8 km (4.14, HR 139) -> reisi kivuton, pohkeessa hieman kramppia Tänään 19 km (4.44, HR 130) -> jalat kivuttomat, flunssainen olo väistynyt täysin. Odotan innolla ensi lauantaita, hienosti porukkaa tulossa ja SM-maran lähtö samassa joka antaa vielä lisämausteen. Runalyze ehdottaa kisaennusteeksi 2h28min paitsi maratonkunnon perusteella 2h50min, Garmin 2h41min. Pakko se on lähteä tuota otsikon aikaa kohti vaikka täysi mysteeri mitä tulee tapahtumaan 25 km jälkeen.
  4. Tänään 15 km hiljakseen. Uudet kengät; Nike Invincible Run, melkoiset ranskanleivät. Välipohja samaa kuin vapor/alphaflyssa ilman hiilikuitua. Ristiriitaiset fiilikset: leveät, painavat ja todella suuret. Suunnittelusta tulee mieleen pk/palauttava kenkä mutta pohjan kimmoisuus alkaa todella toimia vasta kun vauhti kiihtyy. Tekisi mieli mennä hiljaa ja kovaa yhtäaikaa. Otan käyttöön lenkeille joiden nopeus on 3.57-4.16/km. Illalla suunnitelmissa vielä kevyt 6. Viikkokm n. 90. Ensi viikolla vielä yksi mara/kynnysvauhtinen treeni ja 13 vrk kisaan. Palautukset ovat n. sama pituudeltaan kuin intervalli ja hitaasti. Näin juuri, varmaankin hyvä kunkin ylipäätään kokeilla eri metodeja että tietää mikä toimii.
  5. Jaksotuksesta ei juuri puhuttu. Kuulemma tällä voi vetää ympäri vuoden, koska ei ole niin rasittava. Tosin oli maininta että maratonin jälkeen ja muutenkin ”kun on väsynyt” on syytä pitää muutama viikko taukoa. Voi tosiaan olla että EIM olisi Suomessa sovellettavissa lähinnä Pohjanmaalle?
  6. Lydiardia tietysti Lok myös siteeraa ja yksi argumentti minkä esittää on, että väitetysti esim. perinteinen pitkis on Lydiardin itsensä kertomana tarkoitus juosta mäkisellä tiellä, jolloin intensiteetin vaihtelua tulee luontaisesti. Tämä oli käynyt ilmi siinä vaiheessa kun hollantilaiset olivat ihmetelleet miksei kehitystä Lydiardin menetelmällä tule Alankomaissa…
  7. To työmatkat yht. 10 km Eilen lepo (pelkkä kuntosali) Tänään 21 km 2 E+3x [3 T(~3.36)/2 min hölkkä]+10 E Luin Easy Interval Method -kirjan. Kyseessä Hollantilaisen juoksijan Klaas Lokin teos, jossa esittelee mielestään ylivoimaisen metodin kestävyysjuoksun harjoitteluun. Hyvin lyhyesti pointit: - Perinteinen malli, jossa juostaan paljon tasavauhtisia hitaita lenkkejä ja pari kovempaa harjoitus per viikko ei kehitä lihasten reaktiivisuutta tarpeeksi hyvin. Hitailla lenkeillä harjoitetaan hitaita lihaksia eikä keskinopeita/-hitaita jolloin nopeusominaisuudet kärsivät. Lisäksi tutkitusti tehokasta hieman anaerobisen kynnyksen alla tehtyä juoksua ei saada tarpeeksi paljon ilman uupumusta. - EIM:ssä juostaan käytännössä kaikki juoksut intervallityyppisesti, mutta hitaammalla tahdilla kuin perinteisesti vo2max -alueella juostut intervallit, jolloin saadaan jatkuvaa lähellä kynnystä ja kisavauhtia olevaa treeniä ilman liian suurta kuormitusta. Kaikkein tärkeintä tässä on että lihasten kimmoisuus/reaktiivisuus säilyy ja kehittyy jatkuvasti ja nopeus kasvaa. - Vauhdit ovat seuraavanlaisia: 1000 m intervalleissa puolimaraton-maraton vauhti (lepo 800 m), 400 m iv:ssa 10k vauhti (400m lepo), 200 m iv:ssa 1.5–3k vauhti (lepo 200m). Lisäksi stridet 100 m mittaisina jotka 200 m vauhtisina tai hieman nopeammin. - Lepona iv välissä kävely tai kehittyneimmillä tai maratonisteilla kevyt hölkkä, levon täytyy olla siis treeneissä riittävää jotta niistä palautuu. - Kirjassa on sitten esimerkkiohjelmat 800m-maraton ja 3-7 juoksua/vko. Esimerkkiviikko 10 k treenissä 6 juoksua per vko: ma 8-10x400m ti 6x1000m ke 15x200m to 6x1000m tai 4-5x2000m tai keskikova tasavauhtinen 8-12 km +stridet pe 6x1000m tai 10x400m la lepo su 10-12 km keskikova + stridet - Vauhdit annetaan taulukossa em. perustein, esim. mulla 10km enkka 34 min-> 1000m (3.39-3.53), 400 m (1.18-1.24), 200 m (34-38 s). - Lisäksi lenkkeihin kuuluu aina 10-15min alku -ja loppuhölkkä. - Maraohjelmassa on myös n. joka toinen viikko oikeasti pitkiä lenkkejä 30-35km, nämä tasavauhtisina mutta aina strideillä. - Anaerobista ei hirveästi tarvitse kehittää paitsi eliittien ja 800m juoksijoiden, koska niin puhtaasti aerobinen laji kyseessä Lokin mukaan. - Kuntosalitreeniksi suosittaa lähinnä juoksunomaista kimmoisuutta kehittävää, ei niinkään kovilla painoilla tehtyä. Kannattaa myös pomppia paljon. - Väitteet eivät perustu tieteeseen vaan kirjoittajan omiin kokemuksiin ja ilmeisesti Hollannissa ollut enemmänkin käytössä. Joitakin Kenialaisia olympiamitalisteja myös tällä metodilla hollantilaiset valmentaneet. Mies on ollut keskitason kansainvälinen juoksija, kympin enkka 28.24. - Hieman kirjasta tulee mieleen kaverin omaelämänkerrallinen muistoteos, paljon kuvia Lokin nuoruusvuosilta jne. - Pidän metodia kuitenkin ihan varteenotettavana ja voisi tuoda mukavaa vaihtelua etenkin jos kehitys jossain kohtaa loppuu.
  8. Ma 8 km (4.24) Ti 12 km (4.10, joka toinen km maravauhtia ~3.50) Tänään 6 km verrytttelyjä ja Yasso 800 x 10 radalla (~2.36). Töissä kun joutuu käymään niin aamulenkit jäävät kyllä nyt toissijaisiksi, sen verran ne väsyttävät että ei työpäivä ihan sata lasissa mene. Huomenna ajattelin tosin yhden kokeilla hyvin hiljakseen.
  9. Tuohon en ole vielä keksinyt vastausta että mitenkä rasitusperäinen vaiva ei tykkäisi levosta, täytyy siis miettiä rankemmin!
  10. Muotoilin hieman huonosti, juoksu ei nimittäin välttämättä aiheuta varsinaista tulehdusta, vaan sitä muistuttavaa muutosta kuvantamislöydökseen (1-4) (joka voinee olla tietysti ihan "tulehdustakin"). En pitäisi outona etteikö juoksurasituksen myötä jonkinasteinen vaurio (ja sitä myötä "tulehdus", ei kuitenkaan reumaperäinen inflammaatio) sinne aiheutuisi, siinä varsin lähellä ristiluussa kun murtumia juoksijoilla näemmä tavataan (5-7) ja kyllähän tuonne melkoisia voimia kohdistuu joka kerta kun askeltaa (tarkoituksena olla rangan ja lantion välinen iskunvaimennin). (1) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31600395/ (2) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29513924/ (3) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29253272/ (4) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33968964/ ("Evaluation of MRI lesions in athletes poses a significant challenge when attempting to discriminate healthy individuals from early axSpA. In fact, 30–35% of recreational runners and 41% of elite hockey skaters have shown ASAS criteria for axSpA when evaluated for sacroiliitis") (axSpA = ~selkärankareuma, ASAS = järjestö jonka kriteereillä MRI-kuvia tulkitaan) (5) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10701616/ (6) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16906424/ (7) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17212911/ Alleviivaisin nyt vielä että tämä meikäläisen kommentoiti on tämmöistä puolimaallikon heittoa ja asioiden pohdintaa, tarkoitusperä kuitenkin vilpitön. Ei näiden perusteella kannata kenenkään hoitosuunnitelmiaan kuitenkaan vaihtaa.
  11. Tänään 29 km (2h2min) 5E + 20M (3.56) + 4E Flow-aamu. Viikkokm 123. Strava ja Runalyze ovat huolissaan. Runalyzen mukaan stressi 100% ja harjoittelukuormitus 1840, palkki melkein maksimissa. Nyt alkaa sitten se taperointi, tavoitteena ei ole varsinaisesti levätä vaan terävöittää. Kisaan 20 vrk.
  12. Eilen 11 km (4.23) Tänään 2 km verryttelyt + 9 km kisa (Konttihölkkä) + 5 km iltapv. palauttelu Konttihölkkä Sijaitsee Saarijärvellä, Konttimäen kylässä. Järjestetty Konttimäen kyläyhdistyksen toimesta jo useampana vuonna, kovin paljoa ei ole mainostettu mutta ilmeisesti aiemminkin hyvin ollut porukkaa mukana. Juoksuseuran jäsen oli bongannut kisailmoituksen Halpa-Hallin ilmoitustaululta ja sitä kautta sain kisasta vihiä. Kuulemma JKU:n miehet normaalisti dominoivat mutta ovat nyt Kalevan Kisoissa. Tapahtuma-alue Konttimäen koulu, kymmeniä autoja ja ihmisiä paikalla. Kioski viritetty pressun alle: lettuja, makkaraa, kahvia yms. Aurinko paistoi. Juoksumatkoina 3/9/16 km ja sarjoina M/N. Tikkakisa, mölkky, autonrenkaan rullaus muina vaihtoehtoisina lajeina. Valitsin juoksun ja 9 km. Lähtöalueella arviolta 50-70 ihmistä eli varsin mukavasti porukkaa lähdössä hölkälle. Lähtölaukaus tyylikkäästi haulikolla. Startista kärkikolmikkoon, mukana siinä oli yksi 16 km menijä jolla oli sama numero kuin minulla mutta erivärisenä, joten asian pystyi siitä päättelemään. Aivan kärjessä hieman irronneenankin puolestaan minun sarjalainen, lennokkaasti askeltava, tod.näk. juniori-ikäinen vielä. Sykkeet heti alusta yli anaerobisen kynnyksen 175, jalka painaa treenikuorman jäljiltä. 3 km kohdalla kuitenkin pääsen kärjen kantaan ja otan vetovuoron. Mäkiä alkaa tulla, eikä ne lopu. Hiekkatie varsin epätasainen ja auton renkaan tamppaamaa väylää täytyy hakea ettei nilkka väänny. Hyperventiloin ylämäkien jälkeen, silmät sumenee ja kädet pistelee, koska en muista rauhoittaa hengitysrytmiäni alamäessä. 5 km kohdalla löydän uuden vaihteen ja jätän kilpakumppanin jälkeen. Vaikka jalat on tönköt ja syke maksimissa, olo ei ole mahdoton, jopa rento. Takaisin koulun pihaan ja ensimmäisenä maaliin. Garminin mittaamana 8.93 km, vauhti 3.33/km ja aika 31 min 45 s. Nousua 145 m eli about Näsinneula. Tämän jälkeen odotetaan että kaikkien sarjojen hölkkääjät tulevat maaliin ja alkaa tapahtuman mielenkiintoisin osuus. Ensin palkintojen jako pois alta. Sen jälkeen itse asiaan, eli arvontaan, jossa korista vetämällä otetaan kunkin juoksijan nimi, se kuulutetaan, ja tämä saa aplodien saattamana vuorollaan hakea vapaavalintaisen esineen n. 10 m pitkältä pöydältä joka on niitä täynnä. Esimerkkeinä tuliterä Harvian kiuas, lahjakortti autokorjaamoon ohjauskulmien tarkistusta ja säätöä varten (129 e), Sherpa -lakana, huomioliivi, kokoa 35 olevat naisten puukengät jne. Valitettavasti kiuas lähti toiseen kotiin (oikeasti pieni helpotus, meillä on jo kiuas), nimeni huudettiin nimittäin viimeisten joukossa, mutta sainpas mukaani kahvipaketin ja restenttiä vieläpä ja eikun mitalikahveille! Jälleen kiitos järjestäjille, mahtava tapahtuma!
  13. Onko niin että reumadiagnoosi jäi epäselväksi. Sakroiliittilöydös MRI:ssä yleistä etenkin juoksijoilla, HLAB27 positiivinen suomalais-ugrilaisilla 15 %:lla. Onko poissuljettua että tämä olisi kuitenkin rasitusperäinen vaiva? Lähinnä toivon ettei mahdollinen epäilyn asteelle jäänyt diagnoosi sitten poissulje esim. fysikaalista kuntoutusta ("kädet pystyyn -mentaliteetti"). Mietin tuota mavea ja kyykkyä... mitenkäs jos joku pätevä urheilufysioterapeutti katsoisi liikkeet SI-nivelen seutua tukemaan? Voisi olla ihan hyväksi vaikka kyseessä olisikin autoimmuuniperäinen tulehdus? https://www.physio-pedia.com/Sacroiliitis En halua sekoittaa pakkaa, olisi vaan tärkeää saada ukko kuntoon.
  14. Raudanpuute ja lievä anemia, saattaisi olla paikallaan kysäistä lääkärin mielipidettä syyn selvittelyä varten. edit: tai siis en tiedä onko varsinaisesti anemia, mutta kysyisin lääkäriltä joka tapauksessa kun on vähän laskenut!
  15. Tänään 13 km ja 5 km Aamulenkillä joka toinen kilometri maravauhdilla. Törmäsin sisarfoorumi letsrunilla ”easy interval methodiin” jossa vaikutti olevan ihan mielenkiintoisia pointteja, taidan tilata aiheesta kirjoitetun kirjan. Olipa eilen pitkä postaus, täytyy rajoittaa noita ajatuksenvirtoja vähän.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy