Jump to content
Juoksufoorumi.fi


vicke

Jäsenet
  • Posts

    40
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

vicke last won the day on May 24

vicke had the most liked content!

Recent Profile Visitors

106 profile views

vicke's Achievements

  1. Ei siinä perjantain loppunostossa @AnttiSn ollut kyllä mitään sen suurempaa suunnitelmaa, lähti vaan käsistä. Toi oli sellanen reitti mitä talvella tuli paljon hinkattua pk-lenkkinä ja aina sillon tällöin juostua viimeiset 1-3 km nopeempaa. Siinä sit 12. kilsan kohdalla analysoin itsetyytyväisyyttä hehkuen et on tässä kunto noussu kun pk-lenkillä vauhti on kasvanut ja keskisyke laskenut ja sit sitä mentiin. Täytyisi keventää kuten sanoit tai oikeastaan noudattaa ohjelmaa kurinalaisemmin. Kun on hitaus ollut aina suurin heikkous niin aika herkästi sitä nyt kääntyy vauhtireenien puoleen jos vaiheilee päivän kuntoa ja juoksufiilistä. Danielsin kirja on aloitettu, katon saisko siitä syksylle jonkun kunnon maratonohjelman.
  2. Vko 23 Ma: palauttava 10.56 km 6.46 min/km 125 bpm (141) Ti: 3.20 km verkat yhteensä ja TV VK2 5.80 km 4.41 min/km 157 bpm (166) valmistautuminen meni aivan vihkoon eli illalla taas vasta liikkeelle kun ekaksi kävin pyöräilemässä kuopuksen kanssa yllättävän pitkän lenkin jota oli pakko juhlia jätskillä, kotona reiluhko urheilujuomatankkaus jonka jälkeen kuitenkin totesin etten pysty lähteen syömättä koska jätskin lisäks pelkkä lounas alla joten voileipä lärviin vatsa alko kramppaan kivasti kun tempojuoksua oli alle 3 km takana, purin hammasta yhteen ja päätin et vedän väkisin lähemmäs kymmentä kilsaa kun alkuun kulki niin pirun iisisti, vitosen kohdilla alkoikin sitten oleen pakki aika sekaisin ja siinä vaiheessa vedin liinat ja Suunnon kiinni kun tajusin et nyt parempi hyvin hissukseen hiipiä vessaan kotio 😞 Ke: tukkoisilla jaloilla PK1 10.55 km 6.54 min/km 129 bpm (146) To: PK1 sis. 5 * mäkivedot 11.03 km 6.41 min/km 130 bpm (174) jyrkempi mäki kuin viimeksi, hieman pidempi veto (kuitenkin vain 200 m) ja asfaltilla jokaisella vedolla vauhti ja syke nousivat, alle 2 min kävely/hölkkäpalautus jokaisessa hyvä fiilis mutta kroppa on hieman väsynyt ja levon tarpeessa, useampi toisto olisi mennyt jo varmaan rimpuiluksi Pe: TV PK1 rauhallisesti + viimeiset 3,5 km kovempaa 15.67 km 6.23 min/km 129 bpm (164) La: TV (hädin tuskin) VK2 9.42 km 5.08 min/km 155 bpm (168) aikataulusyistä ja olosuhteiden pakosta pitkis piti vaihtaa tempojuoksuun, että ehti penkkiurheilemaan hyvissä ajoin kroppa aika jumissa, ei kyllä oikein lähtenyt 😞 mutta aurinko paistoi ja vettä sattoi joten kepeissä hepenissä sai taas runnoa, ei ole kyllä talvijuoksua ikävä Su: lepoa Viikko yhteensä kuusi juoksua ja 66.23 km. Eipä mennyt ohjelman mukaan taaskaan, mutta edellisviikkoa vauhdikkaammin. Kroppa tarvii lepoa ja saa sitä tällä viikolla ennen lauantaita, jolloin puolimaratonin mittainen testijuoksu Forssassa kisailun sijaan. Herkistelyjä ja tankkausta kisaa simuloiden jne. Päiväkirjaa kun selaa lähimenneisyyteen niin vko 20 jolloin juoksua tuli 84 km ja vko 21 jonka perjantaina juoksin kisavauhtisen 20 km meni vissiin hieman överiksi, koska sen jälkeen reenit on olleet enämpi pakottamista enkä ole pysynyt ohjelmassa. Täytynee hieman laskea viikkokilometritavoitteita.
  3. Vko 22 loppusaldo Ti: rauhallinen&palauttava lenkki iltamyöhään 10.67 km 7.00 min/km 124 bpm (140) Ke: PK1 puoliksi poluilla kaverin kanssa, yllättävän kevyesti meni kuumassa iltapäivässä 9.17 km 6.48 min/km 127 bpm (145) To: PK2 sis. 5 * 400/400 hölkkäpalautuksin 9.61 km 5.33 min/km 144 bpm (176) huonosti nukuttuja öitä takana täysin omasta syystä eli liian myöhään unelle vaikka aikainen herätys puhti oli täysin poissa, ohjelman mukaan piti tehdä 10*400, nyt jäi puoleen siitä kun ei jaksanut Pe-la: pakkolepoa, energiat täysin nollissa joten rillailua ja keleistä nauttimista + enämpi unta Su: nousevasti 22.41 km 5.59 min/km 144 bpm (172) kolme kierrosta n. 7,5 km lenkki, kotipihassa kierrosten välissä alle 30 sek juomatauko kierrokset suurin piirtein PK1, PK2 ja viimeinen VK1/VK2 kivasti kulki kun oli pari lepopäivää takana vaikka keli oli kuuma Viikko yhteensä viisi juoksua ja 65.88 km. Reeniohjelmaan nähden epäonnistuminen eli yksi lenkki ja joku 15-20 km jäi juoksematta kun elintavat menivät hunningolle eikä kroppa palautunut, mutta tästä pitää nyt ottaa opiksi. Alkavan viikon osalta sellainen muutos, että maanantain pidempi tempojuokus siirtyy nyt tiistaille, tänään illalla parempi vetää pelkkä palauttava lenkki.
  4. Tuli sattumalta päädyttyä vähän tuon tyyliseen sommitelmaan kun rakensin itselleni harjoitusohjelman kevät-syksy välille. Pohjana mitä on kirjoista, täältä ja ties mistä lukenut, podcasteja kuunnellu ja youtubee katsellut, sekä tietysti miten nyt on oppinut omaa jaksamista ja rytmiään tuntemaan. Jack Danielsin Running formula saapui juuri postissa ja ajattelin, että syksyn jälkeen ehkä aloitan sen mukaan sitten jonkun kunnon ohjelman. Oma ohjelma muodostui lopulta todella monotoniseksi ja samaa viikosta toiseen toistavaksi: maanantaisin 50-60 min tempo, ti-ke kevyttä, torstaina vetoja (vuoroviikoinen mäki, pitkät ja lyhyet), perjantaina kevyttä, lauantaina pitkis ja sunnuntaina lepo. 2-4 vkon välein kevyempi viikko jolloin pyrin alkuviikosta käymään hierojalla, pari kevyttä lenkkiä ja sit viikonloppuna joku testijuoksu tai kisa. En jaksanut tuon enempää yrittää säätää, yksinkertainen saa olla ny kaunista. Tuo sopii itelle kunhan saa määrät säädettyä sopiviksi, veikkaan et pystyisin aloittelijana vetään pelkästään tuollakin pitkään ja kehittyyn ilman hifistelyä.
  5. vicke

    Forssan Suvi-ilta 2016

    Sama vaikka olinkin vain puolikkaalle itse ilmoittautunut. Taitaa mennä elokuulle omalta osalta 😞
  6. No eipä tarvi Forssassa juosta, perhanan korona 😞 Aloitetaan ny sit raportointi samalla ja varmaan töiden jälkeen pitää laittaa taas treeniohjelma uusiksi tai etsiä jostain uusi juoksukisa. Vko 22 aloitus Ma: PK 2 km + VK 4 km + PK 2 km + VK 4 km + PK 2 km (huh) 14.02 km 5.50 min/km 150 bpm (167) lonkankoukistajat muistutteli perjantain testijuoksusta heti kun nosti vauhtia piti juosta alun perin vielä kolmaskin kova pätkä mutta jätin väliin kun tuntui vähän huonolta lonkissa
  7. vicke

    Forssan Suvi-ilta 2016

    Juuri tuli peruutus ja siirto ensi vuoteen, 18.6.2022 uusi yritys 😞
  8. Vko 21 Ma: verkka 2.20 km + TV VK2 testijuoksu 10.02 km 4.49 min/km 163 bpm (176) tavoitteena kymppi tasaisesti alle 5.00 min/km vauhdilla ekaa kertaa jalassa karmeesti haipatut Niken pomppukengät Alphafly Zoom Next% OG:t 😄 - olivat oudon tuntuiset jalkaan mutta hyvin niillä kulki kisanomaiseen meininkiin taas pyrkimys eli melkeinpä kevyin kevyin mahdollinen varustus päällä, päiväunet ennen lenkkiä ja kevyt tankkaus hyvin kyllä meni, ennätys parani viime viikon maanantaista ja herätti itseluottamusta tehdä omalla mittapuulla hyvä aika Forssassa 19.6. Ti: TV PK1 + viimeiset 3 km nousevasti kovaa 15.87 km 6.09 min/km 135 bpm (178) Ke: hieroja ja lepoa To: - Pe: verkka 1.35 km + TV VK2 pitkä testi 20.01 km 5.02 min/km 158 bpm (172) kuusi kierrosta n. 3,5 km rataa, kotipihassa tankkauspiste jossa joka kierroksella mahd. lyhyt juomatauko, Osheeta lärviin ja matka jatkui, tavoitteena oli pysyä anaerobisen kynnyksen alla sekä toivon mukaan niukasti alle 5.00 min/km vauhdissa koko ajan "rata" oli vähän epätasaisempi kuin tulevat kisareitit ja puoliksi hiekalla, eikä juomapisteen läpi voinut hölkätä järjestelyiden realiteeteista johtuen eli kisassahan tää menee sit tietysti huomattavasti helpommin valmistautuminenkin meni vähän nihkeeksi kun tämä oli pakko juosta perjantaina alkaen klo 20.45 eli duunista suoraan junnufutisturnausta fasilitoimaan, tankkaus siellä kentän laidalla ja sit muksu kotiin ja spändexiä päälle ja ovesta ulos kun koko päivän ressannu ties mitä - syy tähän oli et piti la-su tehdä lyhyt varustetestivaellus kaverin mielenrauhan lisäämiseksi kesän pohjoisen reissua varten enkä hennonnut sitä perua vaikkei hirveesti olis napannu lähtee ja kaverihan tän sit tietysti perui viestillä siinä samalla kun olin saanu sykevyön kiedottua ympärille 😐 meni ihan OK vaikka alle vitoseen en päässytkään, juomapistettä ennen oli aina lyhyt jyrkkä nousu ja sen vedin koko ajan liian kovaa, kostautui lopussa ja ne juomapistekilsat oli muutenkin kaikki 5.18-5.27 välillä eniten jännitti miten jalat kestää kun olen yleensä aina puolikkailla hyytynyt jossain vaiheessa puolivälin jälkeen ja tää meni nyt kivasti, tuntemuksia oli lopussa lähinnä lonkankoukistajissa koskaan en ole puolikkaan kisaa juossut näin alhaisella keskisykkeellä ja varovaisella taktiikalla eli kisahuumassa mennään kyllä kovempaa bonuksena mikään paikka ei hiertynyt vaikka siinä sadatellessa unohdin laittaa vassut vakoon, kisaan voitelen kyllä silti varmuuden vuoksi La-su: koska vaellukset jäi niin lepäilyä ja kävelyä koiran kanssa kivoissa kesäkeleissä. Viikko yhteensä kolme lenkkiä ja 49.45 km, paljon lupauksia herättävää tempojuoksua. Ensi viikolla vielä viimeinen kovempi viikko ennen Forssan Suvi-illan valmistautumista.
  9. Vko 20 finaali Ti: poluilla leppoinen PK1 14.68 km 7.40 min/km 129 bpm (157) Ke: pääosin kaduilla rauhallinen myöhäisillan PK1 12.73 km 6.46 min/km 126 bpm (142) To: alkuverkka PK1 + nousevasti 8*mäkiveto + loppuverkka josta viimeiset 3 km VK1 ja loppuverkka jumppana kotona 11.30 km 6.41 min/km 133 bpm (168) mäki ei ollut mahdottoman jyrkkä, hiekka-alusta ja vedon pituus oli hieman yli 150 m pari ekaa vetoa nousevasti ja vähän rauhallisemmin, kuusi seuraavaa alusta loppuun täysillä ja vauhdit vetojen lopussa 3.00 min/km pinnassa pl. viimeinen jossa en jaksanut enää kiristää noin kovaa en päässyt sykkeissä kovin korkealle, lyhyessä vedossa matka loppui kesken ja alas lompsiessani syke putosi aina 110-115 bpm välille hauskaa oli pistellä täysillä ja täytyy päästä myös radalle koittaan kesällä vetoharjoituksia 🙂 Pe: nouseva PK2 myöhäisen perjantai-illan ratoksi 10.66 km 6.09 min/km 134 bpm (168) La: TV PK2 + viimeiset 4 km VK1 22.14 km 6.24 min/km 139 bpm (165) Su: koiranulkoilutusta ja junnufutishöntsää, ei juoksua Viikko yhteensä kuusi lenkkiä ja 84.62 km, oma ennätys. Ensi viikolla lepoa ja hierontaa, sekä kisakuntoa haisteleva pitkä tempojuoksu. Paino nyt 77 kg ja odotetusti painon putoaminen on nyt vähän hidastunut, mutta olen tosin syönytkin hieman enemmän mistä ekalla sivulla vähän paimennettiinkin.
  10. Juu tää oli nimenomaan aika nopealla aikataululla päätetty oma kuntotesti sen suhteen onko mitään realismia lähteä Forssan suvi-illassa tavoitteleen 1.45 aikaa puolikkaalla kun tuli viime viikon lopulla ilmoittauduttua, alun perin reeniohjelma tähtäsi puolikkaisiin elo- ja lokakuussa jolloin piti olla iskussa. Noihin sun nostoihin liittyen niin sitähän tässä myös haluaa testata ja opetella miten sen kisasuorituksen saa parhaiten juostua, nyt sattui ehkä huonompi päivä eli hyvää oppia tietty tämäkin. Itseluottamuksen kannalta olis kova saada sellanenkin testi vielä ennen kisaa missä saisi raastaa kunnolla koneen äärirajoilla. Täytyy juosta näitä säännöllisemmin samalla sapluunalla ja kerätä dataa, sekä pitää kirjaa fiiliksistä.
  11. Kai sitä täytyy tuohon nopeuteen tosiaan keskittyä enemmän. Pirun vaikea yhtälö yrittää sovittaa näitä ohjelmaan kun kaikkea tarvittaisiin akuutisti 😄 Lisää helppoja kilsoja pitäisi ehdottomasti mahduttaa viikkoon ja pitkät VK:t olen nähnyt todella tärkeänä henkisenä mittarina itselleni, mutta kai tässä pitäisi mennä hetkeksi ihan vaan juoksuradalle ja treenata nopeutta.
  12. Juu tolleen ne edeltävät reenit meni ja olo tuntui palautuneelta, mutta jalat pisti silti vastaan. Täytyy koittaa ennen seuraavaa testiä, jonka pitäisi olla pidempi, tuollaista terävämpää herättelyä. Siihen tulee lepoa enemmän joka tapauksessa kun ke-to on hierojaa ja palautumista ja perjantai-iltana vasta myöhään pääsee sen testin juokseen. Hitaus ollut aina se suurin puute, että kai siihen pitäisi keskittyä enämpi. Oletko/onko muut juossut alkuverryttelyissä nopeita vetoja tavoitevauhtia kovempaa? Nyt en kaatosateesta johtuen jaksanut toteuttaa tavallista kisaverryttelyä mikä mulla ennen oli puolimaraton-tapahtumissa, et sen verkan jälkeen kävelen hetken ja latailen itteeni.
  13. Vko 20 startti Mielenkiintoinen ja hivenen hämmentävä testikymppi eilisiltapäivästä. Lähdin suoraan sorvin äärestä kaatosateeseen mutta kuitenkin hyvin valmistautuneena eli pyrin kisamaiseen fiilikseen; tankkasin tuntia ennen ison urheilujuoman+kofeiinitabletin ja kävin tyhjentään ennen lähtöä, verryttelin jo hieman sisällä (tässä vaiheessa tein nopeen ruoan perheelle mikä inan rikko illuusiota), päälle pelkät ohkaset trikooshortsit, kevyt paita, nilkkasukat ja Adiokset, eikä mitään elektroniikkaa tai ylimääräistä painoa, avaimetkin jätin kotiin. Tavoite juosta 165 bpm pinnassa alusta asti ja kiristää lopussa kaikki irti koneesta. (edit. ja toki tavoite siis myös juosta 5.00 min/km tai alle kymppi) Juoksu kulki tavallaan hyvin, kovempaa kuin koskaan ennen, mutta en päässyt oikein mitenkään edes lähelle anaerobista kynnystä vaikka juoksin ihan ok alkuverkan. Vauhti pysyi aika tasaisesti tavoitteessa eli vitosen pinnassa, mutta aina kun pienessä ylämäessä (reitti oli todella tasainen) vauhti hieman hiipui jonnekin 5.30 nurkille niin uusi kiihdytys oli hirveä työmaa. Jotenkin jalat tuntui siltä, etten alitajuisesti ehkä oikein uskaltanutkaan nostaa vauhtia siihen mihin olisi ollut saumoja, ettei olisi jäänyt lenkki lyhyeksi, vaikkei tosta kyllä tietoisesti ollut koko juoksun aikana mitään epäselvää. Ei ole tällaista fiilistä ja ongelmaa ollut kyllä koskaan ennen 😄 Ehkä olisi tarvinnut toisenkin lepopäivän tai kevyen juoksun lauantaille, että olisin saanut paremmin maksimin irti, vähän noi pohkeet tuntui tönköiltä. Toisaalta viime perjantain 6.15 km mittainen ad hoc -testijuoksu samalla vauhdilla irtosi kovan ja hyvin sujuneen intervallipäivän perään koko ajan yläkynnyksen lähellä ja fiiliksen mukaan lähellä sen päivän maksimia mitä tietysti eilenkin tavoittelin. En syytä Suunnon sykevyötä, koska fiilis oli koko ajan se ettei jää hapesta ja pumpusta kiinni vaan jaloista. Nyt irtosi vasta loppukirissä viimeisellä kilsalla kunnolla. En ole saanut Varalasta vielä reilun viikon takaisen kynnystestin tuloksia, mutta viime syksyisestä anakynnys ei ollut ensimmäisen analyysin mukaan sykkeiden osalta muuttunut eli olisi edelleen siinä 165 bpm, nyt en päässyt juoksemaan tätä "kovaa testiä" lähellekään siinä yläkynnyksen lähistöllä ja ulosmittaan maksimeja johon olin hyvin latautunut. On tääkin shootana vaikeeta välillä näin yksinkertaiseksi lajiksi 😄 Mitähän tässä viisaammat kannattaisi tehdä? Ma: verryttelyt 3.09 km + TV VK1 10.02 km 4.58 min/km 156 bpm (182) Kierros, vauhti, syke 1, 4.52, 147 2, 5.02, 152 3, 5.01, 152 4, 4.52, 155 5, 5.00, 156 6, 4.57, 157 7, 5.14, 157 8, 4.54, 158 9, 4.59, 163 10, 4.48, 166
  14. Vko 19 paketointia puurolounaan lomassa Forssan puolikkaalle tuli ensinnäkin ilmoittauduttua eli tähtäin muuttui lennossa aika radikaalistikin ja reeniohjelma siinä samalla, mutta se nyt on vähän elänyt muutenkin koko ajan sitä mukaa mitä enämpi on lukenut kirjoja ja tätä forkkaa ja ties mitä 🙂 Tärkeämpää kuin tuo ohjelman kanssa hifistely olisi sen noudattaminen ja se ei loppuviikosta oikein onnistunut. Aloin heti perjantaina vaiheileen tota suunnitelmaa lähtee tekeen 5.00 min/km testejä kun en ole koskaan edes kymppiä sitä vauhtia juossut, minkä lisäksi alkoi urakalla korpeen et miksi menin sellaista täällä julistaan julkisesti 😄 Niinpä sitä piti lähtee heti edes hiukan kokeileen perjantai-iltana (jos olis menny vihkoon olisin tullut muokkaan edellistä polleeta viestiä) vähän huonolla valmistaumisella ja se pilasi sitten lauantain pitkiksenkin. Pe: verkat 3.03 km + TV VK2 6.15 km 5.00 min/km 162 bpm (177) ohjelmassa luki Palauttava 8-10 km ihan ok kulki, en kattellu sykkeitä yhtään vaan pidin vauhdin koko ajan vitosen pinnassa kymppi saattaa päivästä riippuen tuntua aika hirveeltä, tänään sen näkee La: 50/50 poluilla ja kaduilla TV PK1 16.08 km 7.11 min/km 127 bpm (159) helppo reitti ja helposti kulki, mutta energiat vähän alhaalla ja liian myöhänen lähtö --> laiskuus alkoi iskeä jo 12 km jälkeen ja lopetin jo kuuteentoista kilsaan k-kaupan kohdalla vaikka +20 km piti juosta Su: palautumista eli pari kävelylenkkiä koiran kanssa, karkin ja roskaruoan syöntiä, pitkät päikkärit Giro d´Italian lomassa ja junnufutisreeneissä pientä höntsyä Vko 19 yhteensä viisi lenkkiä ja 58.02 km. Liian vähän kilsoja, mutta toisaalta nopeampaa juoksua tuli jonkin verran ja se kulki pl. maanantai ihan mukavasti. PK-lenkkien pituutta pitänee nostaa. Sunnuntaista on muodostunut mulle luonnollinen lepopäivä joten poistin/siirsin ohjelmasta kaikki sunnuntaireenit ja pyhitän sen jatkossakin täysin palautumiseen. Olisi varmasti hyvä pitkispäivä, mutta itselle toimii parhaiten toi et silloin touhutaan muuta ja levätään, tulee luonnollinen päätös viikolle mitä odottaa.
  15. Rockystahan tämä jo opittiin ja siitä leffastahan ne reenivinkit voi muutenkin ottaa 👍
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy