Jump to content
Juoksufoorumi.fi

vicke

Jäsenet
  • Posts

    70
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

vicke last won the day on May 24

vicke had the most liked content!

Recent Profile Visitors

186 profile views
  1. Suunnolla saa myös hyvinkin simppelisti naputeltua kellosta intervallit palautumisineen mukaan reeniin, mutta mikäli suunniteltua reeniä ei saakaan vedettyä loppuun asti ml. viimeinen palautuminen niin tuloksia ei saa Suunto appiin oikein. En sit tiedä onko enämpi hyvä vai huono asia et datan eheyden vuoksi on pakko painaa se ennalta suunniteltu reeni aina 😄
  2. Tosin nyt on jääty taas jumittaan, näemmä nymfien luolan kohdalle, tähänkö tää nyt sit päättyy?
  3. Petyin joskus taannoin kun ei tota Proustia löytynyt Bookbeatista, ajattelin et pk-lenkit ja äänikirja vois olla se millä sen saa läpi. Sun vinkistä viime viikolla sitä kuuntelin parilla lenkillä Areenasta, kiitos vaan, se pitää ainakin vauhdit tarpeeks matalana 🙂
  4. Vko 34 Ma-ke: lepo (kun sunnuntaikin lasketaan mukaan niin neljä päivää tuli harrastettua pelkkää koiranulkoilutusta) To: TV palauttava 11.61 km 6.38 min/km 128 bpm (147) Pe: TV PK1 osin poluilla ml. lyhyt n. 200 m loppukiri 16.85 km 6.43 min/km 132 bpm (161) La: lepo Su: nouseva pitkis yhteensä 24.63 km 6.06 min/km 146 bpm (168) 5.24 km vr selvästi alakynnyksen alapuolella + 6.65 km PK2 alakynnyksen molemmin puolin + 8.30 km VK1 ka. 155 bpm + 4.44 km josta pari kilsaa VK2 yläkynnyksellä heti perään jäähdyttely matalilla vauhdeilla Viikon saldo kolme lenkkiä ja 53.09 km. Ihan täysin ei ole suunnitelma selkiytynyt miten tästä eteenpäin, mutta ellen lokakuun puolivälissä osallistu Kankaanpään puolikkaalle mikä tällä hetkellä tuntuu vähän fiftysixtyltä (ajattelin ilmoittautua jos olen vko 39 aikana hyvässä iskussa) niin kisakausi taisi sitten olla tässä ja nyt alan parantamaan aerobista pohjaa ja voimaa ensi kevään kisoihin. Aloin harjoitusohjelmaa jo lyömään exceliin ja se varmaan lähitulevaisuudessa vielä vähän elää, mutta PK-lenkin määrää on joka tapauksessa tarkoitus kasvattaa tästä helmikuun alkuun kestävällä jaksolla toivottavasti aika reilustikin. Helmikuun puolivälistä aloitan tämän hetkisellä näkemyksellä reenijakson HCR:ään, saas nährä miten käy.
  5. Itse oon tähän asti vetänyt pelkillä vaelluskengillä ja ylityksiin/leiriin on ollu vaellusandaalit tai crocsit mitkä oon ripustanut kuivuun rinkan päälle, seuraavaks tosin ajattelin kokeilla kevyitä uima/sukellustossuja. Olishan tossa tietysti sitten jo kolmet jalkineet jos testais kumpparit, lenkkarit ja kahlauskengät -taktiikalla. Tässä kun hetken mietti niin junnuna mentiin aina kumppareilla tai tavan lenkkareilla (ei mitään backupia edes mukana) kun ei silloin mitään tukevampia kenkiä omistanut ja kai sitä oli niin elastinen etten kyllä muista mitään nyrjähdyksiä, onkohan sitä nykyään vaan liian varovainen 😄
  6. Oletteko käyttäneet vaellushommissa painavien kantamusten kanssa polkujuoksukenkiä? Jos olette niin oletteko pistelleet vaan samoilla millä tykkäätte juosta muutenkin vai onko jostain tietyistä tossuista parempia kokemuksia? Tässä vähän hiukois kokeilla sellaista komboo eräilyyn, että jättäisi Meindlit kotiin ja kävelisi juoksukengät+kumpparit -kombolla niin lenkkareitakaan ei tarvis joka päivä kastella aivan läpimäriksi ja painon puolesta tuossa nyt ei hirveästi kuorma kasvaisi kun vaelluskengät on aina vähintään sen tuplat lenkkareihin verrattuna. Veikkaan et helpoissa maastoissa tää kyllä palkitsis. Ainoo mikä jännittää on meneekö nilkat helposti juoksukengillä jos +20 kg rinkka selässä ja kävelee jossain rakassa. Ei hirveesti kokemusta polkujuoksusta enkä ole vielä tossuja ostanut, mutta osa noista malleista mitä kattellut ja joissa muuten fiksun näköiset varmaan pitävät pohjat ja kärkisuojat jne. ei näytä olevan oikein minkäänlaista tukea nilkalle. Onko mitään hyviä tipsejä heittää?
  7. Ilmoittaudun tähän ketjuun seuraavaksi ja tavoitteena juosta tää viimeistään ensi vuoden aikana. Jos nyt saa terveenä reenata syksyn niin periaatteessa pöljänä päivänä tää saattaisi ehkä jopa mennä Kankaanpäässä lokakuun puolivälin tienoilla, mutta en tätä lähde kyllä mitenkään pakottaan. Alle 1.45 meni juuri äsken huonolla valmistautumisella, joten kaiken mennessä nappiin tota lähden kyllä Kankaanpäähän koittaan.
  8. Joo ei oikein lähtenyt 😄 Fiilis oli niin voittamaton sen pienen hetken juoksun keskiosassa ettei tajunnu omia rajojaan ja todellista tilannetta yhtään.
  9. Sekalaista ja sekavaa settiä eli surullinen loppuvoitelu kohti HHM:ia vkot 31-33 Valmistautuminen kauden ekaan kisaan eli HHM puolikkaalle meni hienosti vihkoon erinäisistä syistä johtuen ja nämä pikku takaiskut ketuttivat sitten sen verran reilusti, ettenpä jaksanut tätä päiväkirjaakaan enää päivittää. Alla sekavaa jorinaa sen mitä muistan näistä viikoista nyt kuitenkin, ehkä näitä on joskus hauska palata muisteleen. Vko 31 yhteensä viisi lenkkiä 48.65 km sis. hyvin rauhallista palauttavaa hölkkää, yhden 9.65 km tempojuoksun (4.56 min/km 164/176 bpm) ja yhden puolipitkän PK1-lenkin jonka viimeinen 3.91 km 4.45 min/km vauhdilla sykkeiden pysyessä soppelisti yläkynnyksen alla. Jotenkin laiska fiilis ja hitaat lenkit jäivät lyhkäisiksi eikä kunnon pitkistä tullut tehtyä ollenkaan, vaikka sellaisen ohjelmaan lisäsin täällä käydyn sparrailun ("älä keventele liikaa") perusteella. Selittelin itselleni, että vedän ensi viikolla sitten vielä todella terävästi hyvän viimeistelyn, ei ole onneksi tänä vuonna juurikaan tätä ennen tullut tällaista ensi viikkoon siirtelyä. Vkot 32-33 HHM oli 21.8. ja tehosterokotteen alkuperäinen aikavaraus mulla 23.8. aamulle. Puntaroin sitten, että jos käyn nyt ottamassa tehosteen etukäteen niin huonolla säkällä saan siitä jotain oireita ja viimeistely kärsii, mutta toisaalta eipä siitä ekastakaan mitään tullut ja kun nyt pendelöin tuollaiseen massatapahtumaan niin on kohteliasta se käydä hyvissä ajoin ottamassa. Niinpä heti viikon aloitus piikillä ja meni niin hienosti, että sain melkein viikon ajan "vastetta". Kurkku karheena, nenä vuoti ja mikä parasta päätä särki koko ajan, mutta lämpö ei noussut. Jatkuvasti väsytti ja työpäivien jälkeen ei juoksu juuri napannut. Vko 32 kävin kerran juoksemassa todella rauhallisen 11.85 km hölkän ja perjantaina viimeisenä herkistelynä 4*1200m/2,5" kävelypalautuksella. Vedot meni lyhyen verkan jälkeen ihan ok (4.40 min/km 152 bpm, 4.30 min/km 154 bpm, 4.21 min/km 164 bpm ja 4.23 min/km 168 bpm), vähän kiukulla tuli vedettyä. Ehtoolla olikin sit jo hieman flunssainen olo ja viikonloppu meni pitkälti sängyn pohjalla. Tää oli varmaan sit taas jo jotain normilenssua joka ei tuntunut loppuvan sitten millään. Viikon kilsat vain 19.99. Vko 33 eli kisaviikolla kävin maanantaina ja keskiviikkona juoksemassa lyhyen PK:n sis. parit stridet kun ei lämpöä ollut, sykkeet kuitenkin kivasti koholla ja epäilyksiä kannattaako kisaan lähteä ollenkaan mieltään pahoittamaan. Oura kertoili aina aamuisin, että leposykkeesi on koholla vaikka mitään en ollut tehnyt. Torstaina kuitenkin tankkasin koska karkkia on kiva syödä, mutta en käynyt kiihdyttelemässä kisavauhtiin kuten oli tarkoitus enkä tehnyt tuota sitten perjantainakaan. Perjantaina oli kuitenkin eka päivä et aamulla tuntui puoli-ok:lta, joten iltapäivästä hyppäsin junaan ja kävin hakemassa lapun. Hotellilta kisatoimistolle ja takaisin mittasin reippaasta kävelystä sykkeet ja näyttivät normaaleilta. Odotukset olivat aika matalalla, mutta ajattelin ettei tässä nyt pohjat ole kokonaan voineet kadota ja että jos aamulla on terve niin sitten lähdetään hakeen sitä 1.45 alitusta ja jos katkee niin toivottavasti katkee sitten lähellä Meripuistoa ettei ole pitkä matka taapertaa hakeen tavaroitaan säilöstä. Kisa-aamu Sain ihan ok yöunet, kello herätti 6.40 ja vetäisin litran urheilujuomaa, banaanin, Clifbarin ja kupin pikakahvia lärviin ja painuin takaisin pehkuihin hetkeksi odottelemaan pissahätää. Sit pikku pomppuja ja heilutteluja hotellihuoneessa, vaseliinit vartaloon ja alkulämmöiksi reilu kilsa juoksua kassi selässä kisapaikalle. Hetken kuuntelin vielä musiikkia, verryttelin jalkoja ja kävin bajamajassa jonka jälkeen tajusinkin et hetkinen täällähän kuulutellaan et lähtö on jo suoritettu (lähdöthän oli lentävän klo 8.30 etiäpäin). Tarkoitus oli käydä vielä juoksemassa pari kiihdyttelyä ilman kamoja mutta kelailin, että tässä on kaikki valmistautuminen mennyt muutenkin niin reisille että se on aivan sama yritänkö nyt vielä lämmitellä vai lähdenkö heti matkaan. Vein sitten kassin saman tien säilytykseen ja lähdin viivalle ja muistin melkein saman tien, että mullahan oli siellä kassin pohjalla kofeiinitabu+kofeiinigeeli ja pieni pullo vettä jotka mun piti kiskasta ennen starttia ja saada siitä valtava lisäpotku. Eipä napannut enää lähteä niitä noutamaan joten tuo testailu jää nyt sitten odottamaan tulevia startteja. Kisa Kisa lähti käyntiin hyvin ja pysyin ekat pari kilsaa taktiikassa joka oli ottaa korostetun varovaisesti alun parin lyhyttä ylämäkeä ja pitää sykkeet yläkynnyksen alla päivän kuntoa tunnustellen. Ekat kilsat vähän 5.00 min/km päälle, mutta sykkeet olivat varmaan pääosin jännityksestä johtuen heti todella korkealla, koko ajan inan 170 päälle. Askel ei kuitenkaan ollut mitenkään raskas ja kun aikaisemmatkin puolikkaat on menneet aika korkeilla keskisykkeillä (niissä toki aina katkennut liian kovan alkuvauhdin takia) niin nostin vähän vauhtia 4.50 min/km tuntumaan. Jännästi kävi silleen, että juoksu alkoi kulkemaan ja kun tajusin että eihän tässä mitään hätää ole niin se jännitys vissiin laukesi ja kilsojen 5-7 aikana vauhti nousi hetkeksi jopa 4.30-4.40 väliin ja samalla syke laski sen 10 iskua. Seuraavat 10 kilsaa suurin piirtein oli upeeta menoa kun kroppa tuntui tosi hyvältä ja Suunnon (joka mittasi vähän turhan optimistisesti) mukaan olin koko ajan alittamassa tavoitteen reilusti. Epäilys alkoi kuitenkin herätä, että parempi ehkä luottaa ratamerkintöihin ja sekuntikelloon kun virallista aikaa tässä ollaan hakemassa eikä parasta Suunto app lenkkitulosta. Joskus 15 km kohdalla kilometrimerkinnät kadussa vs. Spartan Ultra alkoivat jätättää jo sen verran paljon, että aloin laskeskella päässä paljonko tässä pahimmillaan jää kirittävää. Sinällään tässä ei ollut vielä mitään ongelmaa, koska hurja ja armoton loppukiri oli anyways tarkoitus tehdä ja juoksu rullasi hyvin. Psyykkasin itseäni 16 km kohdalla, että nyt on vitosen veto jäljellä tasaisella asfalttiradalla optimaalisissa sääolosuhteissa ja tempoa on juostu surkeilla alustoilla järkyttävissä helteissä ja jäätävissä kaatosateissa niin paljon ylösalas-hiekkapoluilla että nyt jumalauta pellit auki ja läski liikkeelle. Reilun kilsan jaksoin sit painaa kovaa kunnes tuli päivän rajat vastaan, vähän liian optimisesti ajoitin kirin 😄 Lonkankoukistajat oli tällä kertaa se mikä eniten meni juntturaan, ei pohkeet, ja tää oli aika jännä fiilis. Jossain kohtaa vissiin Jätkäsaaressa dj soitti jotain hardstyle tms. versioo Kalinkasta ja siinä vielä pieneksi hetkeksi sain tempoa nostettua teknon paukkeessa mutta muuten hyytyi sinne 4.50-5.00 min/km maastoon vauhdit. Meripuistoon tultaessa olisi ollut niin täydellistä painella sitä suoraa kovaa kun ei edes tuullut, mutta hädin tuskin sain jalkaa toisen eteen. Loppuun asti pystyin kuitenkin juoksemaan vaikka pahaa alkoi tehdä ja näön vuoksi viimeiset parikymmentä metriä piti vielä spurtata muiden mukana kun siinä New Balance -loppukiriskabassa ohi tultiin oikealta ja vasemmalta. tl;dr maalissa aika 1.43.58 PB ja kaiken negistelyn ja jännityksen jälkeen todella hyvä fiilis, ennätys parani melkein 12 minuuttia 🙂 Kunto on kasvanut selvästi tämän vuoden aikana ja paino tippunut (mikä varmasti sekin jo pelkästään olisi parantanut tuota aikaa reilusti), mutta lisäksi olo noin niinkö yleisesti on parantunut tämän elämänmuutoksen johdosta todella paljon. Vähän tietysti huono tuuri kävi, että kun en ole oikein koko vuonna sairastellut yhtään niin lenssu iskee sitten viikkoa ennen kisaa, mutta tästä jäi tuon huonon valmistautumisen vuoksi nyt kyllä hyvin nälkää lähteä tekemään vielä kovempaa aikaa kun saa vielä paremman reenin alle. @Seppo voisitko vaihtaa tavoitteeksi ketjun otsikkoon (2022: 1/2 alle 1.40 ja eka maraton läpi) ?
  10. Onnittelut kovasta ajasta! Itellä kävi Suunnon kanssa sama eli mittasi matkaa oliko 430 vai 460 metriä ylimääräistä ja läpi kisan tilanne näytti liiankin hyvältä.
  11. Kuittaus suorituksesta, 1.43.58 Helsingissä ja uusi tavoite harkintaan. Tuo painonpudotus tavoite muuten toteutui myös, kyllä sitä varmaan se +5 kg lähti tätä reenatessa vaikken nyt muistakaan paljonko sitä tätä kirjoittaessa oli vyötäröllä.
  12. Jos nyt oikein ymmärsin niin täälläkin saa lappua hakiessaan kassin mihin merkkaat numerosi ja jätät sinne säilytykseen, lappu rinnassa saat tavarasi takaisin. Täytyy itekin varata sinne lämmintä päälle ja palautusjuomat mukaan. edit. Ja tsemppiä kisaan!! Itellä menny niin vihkoon viimeset kaksi viikkoa eli käytännössä koko valmistautuminen et pidän viivalle pääsyä jo pienoisena ihmeenä ja toivon huomiselle jotain Tali-Ihantalan ihmettä 😄
  13. Onnee hyvästä ajasta vaikeessa kisassa! Toi on kova, että pystyt valmistautuun ja lataan kuitenkin kisoihin kun perhe sekoilee menossa mukana, itellä kyllä keskittyminen herpaantuis 🙂
  14. Vko 30 Ma: hieroja Ti-ke: lepoa, laiskotti niin ettei keskiviikkonakaan vielä jaksanut juosta saati sitten nostella painoja To: nouseva PK 9.60 km 5.58 min/km 136 bpm (158) Pe: kisapäivää edeltävän kevyen iltapäiväkiihdyttelyn simulointia 2.48 km 5.57 min/km 136 bpm (154) La: alkuverkka 2.04 km + testi-puolikas 21.1 km 5.03 min/km 160 bpm (168) epävirallinen PR 1.46.58 sama setuppi kuin aiemmilla kahdella kerralla eli kuusi rundia ja kotipihassa juomapiste tankkauksen, 8.30 aamustartin ja negatiivisen splitin harjoittelua energiahommat eli torstain hiilaritankkaus, aamun energian saanti (heti herätyksestä 7.00 urheilujuoma kofeiinilla, banaani ja yksi Clifbar lärviin) ja kofeiinigeeli startissa ja 10 km kohdalla, sekä urheilujuoman särpiminen 3,5 km välein ilmeisesti onnistuivat koska mitään isoa katkeamista ei tullut varovaista alkua oli iisi harjoitella koska kroppa oli aamulla aivan unessa vaikka tein pienen verryttelyn jo sisällä ennen verryttelylenkkiä eli pitää kisa-aamuna herätä vielä aikaisemmin, lisäksi kahvit on varmaan pakko keittää 😄 negatiivinen splitti jäi haaveeksi vaikka olin hyvin levännyt, ei vain oikein irronnut kuten sykkeistäkin näkee, kisassa täytyy sitten ottaa kunnolla kaikki irti koneesta jälkipuoliskolla Su: lepo Viikko yhteensä vaatimattomasti 3 lenkkiä ja 35.22 km.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy