Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tuulalaa

Jäsenet
  • Posts

    6
  • Liittyi

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Tuulalaa's Achievements

  1. Olin tiistaina aurinkoisena iltapäivänä lenkillä Helsingin keskuspuistossa. Kuuntelin podcastia ja hölköttelin menemään, kun yhtäkkiä joku kouraisi minua pakarasta. Säikähdin ihan helvetisti, joku täysin tuntematon n. 20-30 vuotias mies oli tämä ahdistelija. Hyypiö sanoi jotain, olin niin säikähtänyt että en rekisteröinyt mitä. Huusin niin kovaa kuin keuhkoista lähti, että painu helvettiin ja onneksi idiootti lähtikin poistumaan paikalta. Itse myös jatkoin hölkkäämään kotiin päin. Olen todella vihainen ja järkyttynyt mitä helvetin pervoja tuolla liikkuu. Tein rikosilmoituksen, mutta vaikea uskoa että poliisit pystyy löytämään kyseisen ahdistelijan. En siinä hötäkässä tajunnut ottaa kuvaa, toisaalta se ei olisi varmaan ollut turvallistakaan jos tää tekijä olisi yrittänyt viedä puhelimen sen jälkeen. En ole aiemmin joutunut fyysisen ahdistelun kohteeksi juostessa. Huuteluja olen kuullut joskus, nekin ällöttävä mut tämä oli ihan eri kokemus 😡😨🤬 Nyt mietityttää, että miten jatkossa uskaltaa yksin juosta, varsinkin talvella kun reitit on hämäriä ja muita ulkoilijoita ei ole niin paljon liikkeellä. En haluais pelkällä asvaltillakaan juosta. Onko kenelläkään kokemusta jostain pippurisumutteista tai hälyttimistä joita voi kantaa mukana juostessa? Sumutteeseenhan tarvitaan aseenkantolupa, mut onko jotain "miedompia" sumutteita olemassa, joihin ei tartteis lupaa? Tai sit täytyy hankkia pelottavan näköinen koira lenkkikaveriksi 😳
  2. Selkäkipu tuli ja meni, jää mysteeriksi mistä johtui. Ehkä tästä kelien muutoksesta. Juoksu on koronan aikaa mahtavaa juuri siksi, että on voinut ulkona harrastaa huoletta. Sen takia salit on mulla poissa kuvioista toistaiseksi. Nastakengät vois hankkia, tai vaikka polkujuoksukengät jos niiden pohja antais vähän paremman tuntuman alustaan. Ainakin jos oikeesti liukkaita, eikä vain lumisia kelejä tulee, niin nastat varmaan nousee ostoslistalle.
  3. Juoksin tänään ekan pitkän lenkin ikinä, 2 h 15 min ja 16 km. Ei ollut liukasta kesäkengillä, mutta epätasaiset auraamattomat pätkät kävi alapohkeille ja liian paljon oli vaatetta päällä. Jalkojen takia kävelin välillä, kun tuntui epämukavuutta (lievää kipua) akilleen seudulla. Pohkeet oli muutenkin normaalia enemmän tukkoinen oloiset, johtunee vaan tästä toista viikkoa kestäneestä lumisesta jaksosta ehkä..? Tästä on hyvä jatkaa ja mahtava fiilis kun sain ekan pitkän lenkin tehtyä!
  4. Olen itse juossut aktiivisemmin nyt muutaman kuukauden ajan. Olin suunnitellut että otan pitkät (15-20 km) lenkit ohjelmaan vuoden alussa mutta nyt tänne eteläänkin tuli talvikelit. Mietin, että onko tässä nyt riski aiheuttaa itselleen joku vamma, jos liukkaalla/kovalla lähtee pidempiä lenkkejä juoksemaan? Lisäksi lopetin työmatkapyöräilyn liukkauden takia, joten nyt keho kaipaisi enemmän juoksua kun muuta treeniä ei tule arjessa. Huomaan jumiutuneen aika samankaltaisiin lenkkeihin, peruslenkki on 60-80 minuuttia 130-140 sykkeellä, joskus teen 30 min lenkin joka tuntuu aina loppuvan ennen kuin on ehtinyt alkaa. En tykkää lyhyistä, kun tuntuu että ei niin lyhyestä lenkistä ole mitään hyötyä. Kuitenkin koita lyhyitä on joka juoksu ohjelmassa niin oon "pakolla" sitten niitäkin tehnyt. Pari päivää sitten jostain puskista alkoi alaselkäkipu, en tietääkseni ole nostanut mitään painavaa huonossa asennossa joka selittäisi sen. Jalat myös tuntuu olevan jumissa. Samoihin aikoihin olin käynyt ekaa kertaa aamulenkillä, puolen tunnin kevyt juoksu melkolailla suoraan sängystä noustua. Tämä varmaan voi myös provosoida jumiutumista, kun onhan kroppa alkuillasta lenkille lähtiessä jo vertyneempi päivän normaalin liikkumisen myötä? Aamulenkit ois mukavia, mutta pitäis kehittää tehokas lämmittely, että pääsisi nopeasti juoksemaan. Olen laiska, en jaksais lämmitellä. Mutta siis haluaisin kuulla teidän mielipiteitä, lähdenkö juoksemaan pitkää lenkkiä talvikeleillä, vai kannattaisiko odottaa sulia teitä ennen ekaa pitkää? 🤔
  5. Jotakuinkin noin, mutta ajattelin peruskunnon kohottamiseen juoksujen määräksi ennemmin 3,5 h peruslenkkiä ja 0,5 h tehotreeniä. Ja peruslenkeistä 1,5 h olisi tooooodella hidastempoista. Lähempänä kesää voisi sit vaihtaa ohjelmaan johonkin enemmän vauhtia / vaihtelua sisältävään ohjelmaan. Mun on kyllä vaikea ajatella että mitään ohjelmaa seuraisin vuosikausia ihan samanlaisena. Mutta jos treenin määrää ajattelen niin tunneissa tällainen on ihan ok; työni on tosiaan fyysisesti kevyttä joten sen jäljiltä ei ole rasittunut, pyöräily tulee "kaupan päälle" työmatkoja kulkiessa eikä tunnu sinänsä treeniltä. Juoksut on tuntuneet nyt todella hyviltä, myös pidemmät lenkit kun olen huolella malttanut pitää ne tarpeeksi rauhallisina. Ehkä siinä vaiheessa jos lisää rasittavien juoksujen määrää, niin jostain muusta täytyy vähentää. Kiva kuulla kommentteja, tästä siis jatkan treenejä tällä mallilla 👍
  6. Onko pk lenkeille määrällisesti/ajallisesti "ylärajaa" jos haluaa kehittää kestävyyttä tehokkaasti? Eli jos viikkoon sisällyttää 2 lepopäivää, niin voiko muina päivinä peruskuntoa rakentaessa mennä pääsääntöisesti pitkähköjä lenkkejä pk sykkeellä? Ajatuksena ois treenata huolella kestävyyttä todella hitaasti hölkäten/kävellen. Aiemmin juoksua harjoitellessa olen *aina* sortunut juoksemaan joka lenkin liian kovaa. Taustaa: itselläni on takana satunnaista juoksutreeniä, viitisen vuotta sitten juoksin 10 km vähän päälle tuntiin parissa tapahtumassa. Yleiskunto pysynyt "ei-aivan-rapa" - tasolla harrastamalla ympärivuotista työmatkapyöräilyä (6 km suuntaansa), joogaa, kävelyä, satunnaista hölkkäilyä ja ratsastusta. Olisi mahtavaa osallistua ensi kesänä puolimaratonille ja pohdin mikä olisi paras tapa kohottaa peruskestävyyttä. Jos olen oikein ymmärtänyt niin hitaat lenkit on pohja sille, että tulevaisuudessa voi toivoa vauhdinkin treenaamisen olevan hedelmällistä? Olen sellaisen ajatuksen jostain kuullut, että monet harjoittelee liian kovaa vauhtia ja itse ehdottomasti kuulun tähän porukkaan... Nyt kun innostusta muuten riittäisi, niin olisikohan ok jos teen viikon aikana 2 x 60 min hitaalla pk sykkeellä, 1 x 75-120 min hitaalla sykkeellä välillä kävellen ja lisäksi kerran viikkoon vk/intervalli/mäkilenkin jossa sykkeet saisi nousta maltilliselle vk tasolle. Jos tällaista sykliä toistaisi pitäen mahdollisesti kevyemmän viikon aina 3 viikon syklien välissä, niin oisko keväällä mahdollista alkaa treenaamaan puolikasta alle 2 h tavoitteella? Itsellä mielessä huolia 1) vammat 2)kyllästyminen 3)onko riittävästi lepoa, kun lenkkien lisäksi pyöräilen töihin ja käyn pari kertaa viikossa ratsastamassa? Jos oikeasti pitää pitkien lenkkien vauhdin hitaana, niin onko silti rasitusvammojen riskiä? Vai liittyykö vammat yleensä raskaampaan treenaamiseen? Vaikea uskoa että suunnilleen kävelyvauhtia hölkätessä saisi jotain vammaa aikaiseksi. Kyllästyminen ehkä ei ole niin iso ongelma, jos treeni on kevyttä ja siten mielekästä eikä tarvitse mennä veren maku suussa... Ja sitten lepo, riittääkö vain 1 "oikea" lepopäivä jolloin ei ole ratsastusta, pyöräilyä, hölkkää vaan pelkkä koiran kanssa tallustelu koirapuistoon ja kotiin? Arkisin tulee poljettua töihin, joka tietty on hyvin kevyt ja lyhyt matka mutta onhan sekin reeniä... Tällaisia pk mietteitä aloittelijalla mielessä...
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy