Jump to content
Juoksufoorumi.fi

kivinilkka

Jäsenet
  • Posts

    23
  • Liittyi

Everything posted by kivinilkka

  1. Parin vuoden tauon jälkeen puolimaratonilla; miten vanha taktiikka toteutui? Ensimmäinen kilometri maltilla, sitten liki tavoitekeskivauhtia. 9 km kohdilla keuhkot aukeavat toimimaan, 11. kilometrin jälkeen vauhdinnosto, jotta pääsisin tavoitteeseen. Siirryin peesauksesta ohitukseen ja tavoittelemaan edellä juoksevaa. Meitä oli Kankaanpäässä kolme 50-kymppistä samoissa vauhdeissa. Vastatuuli ynnätttynä lievään ylämäkeen söivät vauhtia kuvitteelliselta neljän kilometrin täysillä juoksemisesta, joten varsinainen loppukovistelu jäi viimeiseen kilometriin. Edellä menevää saavutin hieman, mutta sieltä vastattiin sitten samalla mitalla kiriin. Varastoon jäi virtaa ja vauhtia. Tavoite oli 1:35 alitus ja oma ennätys. Alitus toteutui, ennätyksestä jäin 13 sekuntia. Keskisykkeeksi jäi matala 153. 156-160 olisi normaalia, mutta nyt henkeä ja intoa puuttui. Ensi vuonna määrätietoisena ja terveenä vauhtia lisää - ja vähemmän aikaa.
  2. Ensimmäisen jälkeen pistokohta kipeä. Toisesta käsivarsi, vasemman puolen hartia ja niska särkivät. Pientä kolotuksen tunnetta. Otin särkylääkkeen kahtena iltana, jotta nukkuisin paremmin. Juoksin jopa hieman suunniteltua kovemmat lenkit heti seuraavina päivinä tarkkaillen oloani. Rokotus ei vaikuttanut suoritukseen, mutta kättä oli tietenkin vaikeampi liikuttaa juostessa. Nyt on kaksi kuukautta toisesta pfizer-piikistä ja käsivarsi hieman kipeytyy pistokohdan alueelta, kun sitä fyysisesti enemmän rasittaa.
  3. Ei taukoja, mutta moni juomapaikalla tyhjentää mukin seisaallaan tai kävellessä. Testijuoksuna harjoituskauden lopussa pidän 8 km: sen vauhdin kestää itse kilpailussa puolikkaalla. 21 km testi on turhuutta ja raskasta. Alku 4 km maltilla, sitten matkavauhtiin ja ohitetaan hätäisimpiä, ja 15 km kohdilta parannetaan vauhtia kuin kana lentoa. Viimeiset neljä sitten täysillä, noin lyhyen matkanhan jaksaa helposti. Näin lennetään keski-iässä maaliin.
  4. Minä olen kolmella viimeisellä viikolla tiputtanut pitkien mittaa 20-40%, eikä loppuun maratonvauhtista loppunostoa. Viimeisellä viikolla ei lainkaan pitkää. Finlandia marathonilla etureidet alkoivat kangistua yllättävän aikaisin. Huomasin jo 17 km kohdalla, ettei ole normaali päivä. Pohdin, oliko viimeistely liian kevyttä, olisiko lyhyemmän matkan kilpailu hyväksi ennen maratonia. Korjausliikkeeksi Kankaanpään maratonia varten suunnittelen reippaampaa 8 km juoksua viikko (viittaus #RGB) ennen kilpailua sekä lyhyitä vetoja lenkin lomassa viimeisellä viikolla.
  5. Online/Live -tulospalvelu ilmoittaa ajan paikkaan 30 km ja toisen väliajan kohtaan 31,65. Tuon 1,65 km välin olen aikojen mukaan juossut alle 3 minuuttiin. Taitaa kaikilla olla tämä 30km haamulukema. Verkkosivun yleisohjeessa on myös väärää tietoa (tai sitten en löydä kaikkia väliaikoja): Maratoonarit saavat väliajat 5,25; 10,5; 15,75; 21,1; 26,25: 31,50 ja 36,75 km:n kohdilta
  6. Hyvä tulos ja oma ennätys tuli tehtyä. 30 km kohdalla olin kelloni mukaan hieman edellä 3:30 alitusta, mutta jalat olivat aivan pökkelöt. Julistin vaimolle etten jaksa loppuun asti. Onneksi edessä oli tasaista vauhtia juoksevia, joita päätin seurata niin pitkään kuin jaksan. Pari muutaman sekunnin hitaampaa kilometriä 34km paikkeilla hieman palauttivat ja jaksoin kuin ihmeen kaupalla jatkaa tasaista vauhtia kankeilla jaloilla. Alamäissä hyvät veturit jäivät taakse, enkä en jälkeen osannut kuin juosta sen minkä jaksaa. Viimeisillä kahdella kilometrillä syke nousi sietorajoille ja naama valkoisena sain jo puristaa. Maaliviiva tuli juuri oikeassa paikassa eli nappiin meni. Ainakin minulla on tulospalvelussa 30 km väliaika noin viisi minuuttia liian hidas. Online etäkatsomo ensin pettyi ja sitten yllättyi.
  7. Kovaa on. Laitoin teräsharjan porakoneeseen ja pidellä sai. Ei varmastikaan ollut helpoin tapa. Tämä tuli sängyn päätyyn, niin ei haluttu yhtään roskia tippuvan.
  8. Hieman rapisee. Paikoin oli kaarnaa, paikoin ei. Sen verran rohmuinen pinta, että otin teräsharjalla kuoren pois ja hioin syrjän. Alta paljastui koristeellisia toukan reikiä. Lankut kuivuivat muutaman kuukauden sisällä, eivät vääntyneet. Laitoin jonkin öljyn ohuesti, mutta ilman oli paremman näköinen ja värinen.
  9. Omaa ennätystä maratonilla olen menossa tekemään. Harjoiteltu on hyvin, mutta silti hermostuttaa.
  10. Voi rautatableteista mennä maha todella pahasti sekaisin. Johti minulla keskeytykseen maratonilla viime vuonna.
  11. Radioaseman lohtumaraton, Pori: "Harmittaako sinuakin kun Forssan maraton peruttiin.. niin minuakin. Pitkaista apua saa Radioasemalta Porista ja vielä edullisesti."
  12. Keskustelin tänään miehen kanssa, jonka neljä henkilökohtaisesti tuntemaa henkilöä oli kuollut koronaan. Pisti aika vakavaksi.
  13. Rokote ensi viikolla ja tilanteen mukaan käytän vielä viruksen eliminoivaa nenäsuihketta vähentämään tartunnan mahdollisuuutta. Toimii myös variantteihin. "...Carragelose inactivates the new, rapidly spreading variants and SARS-CoV-2 wildtype with similar efficacy in vitro." marinomed. com
  14. Käsihygieniasta, turvaeäisyyksistä ja maskeista on puhuttu paljon, mutta potilaiden hoidossa käytettävät lääkeaineet ovat jääneet vähemmälle keskustelulle. Virusta eliminoivia aineita on kehitetty ja tutkittu. Näitä käytetään hoitolanteissa sekä estämään uusia tartuntoja, että edistämään potilaan parantumista. Tieteellisessä tutkimuksessa Carragelose osoitti sairaalan hoitohenkilökunnassa 80 % tehon verrattuna placeboryhmään. Tartuntoja estävä nenäspray kuulostaa omasta mielestäni erittäin hyvältä, varsinkin kun sitä saa ilman resetiä apteekista. "The German Society for Hospital Hygiene (Deutsche Gesellschaft für Krankenhaushygiene e. V., DGKH) has recommended the use of Carragelose®-based nasal sprays for the prevention of SARS-CoV-2 infections in the general public." https://www.marinomed.com/en/news/marinomed-biotech-ag-announces-positive-clinical-data-for-carragelose-lozenges-against-respiratory-viruses-including-sars-cov-2
  15. Tässä olisi yksi työkalu pandemian hoitoon: lambda- and iota-Carrageenan, tuotenimeltään Carragelose. Tuotemerkin omistaa Marinomed Biotec AG ja tuote on kaupallistettu. Suomessa sitä on ainakin Viruseptin-nimellä saatavissa nenä- ja suuspraynä. Aine eliminoi viruksia; aiempia Sars-muotoja, nykyistä koronavirusta sekä A-virusta. "it can inactivate SARS-CoV-2 in cell culture" Tätä kautta pääsee katsomaan juuri julkaistua tutkimusraporttia: https://www.linkedin.com/posts/marinomed-biotech-ag_antiviral-activity-of-lambda-carrageenan-activity-6763107292494774273-jD9N
  16. Häpyluuliitoksessa vähäistä kulumaa. Välilevyssä vauriota ja pieni, leveä pullistuma (välilevyainetta), joka ei suuntansa vuoksi aiheuta hermopinnettä. Olisiko noin??
  17. Marathon eteni suunnitelman mukaan n. 27 km kohdalla olevaan nyppylään asti. Siitä alkoi etureisien jäykistyminen ja vauhti hidastui itsestään. 39 km asti meni vielä juosten, mutta sen jälkeen oli pakko kävellä osin jaloista, osin lievästä pahoinvoinnista johtuen. Viimeisellä kilometrillä reilut krampit pakottivat välillä kävelemään, pakottauduin juoksemaan pölkyillä maaliin viimeiset 300 metriä. Kaikesta huolimatta itselle hyvä aika, alle 3:40. Lokakuussa seuraavat juhlat.
  18. Jännityksellä luen koronauutisia Jyväskylästä. Järjestäjillä on avin tuoreet koronaohjeet ja niihin on tutustuttu. Ilmeisesti tapahtuma järjestetään, koska muuta ei ole ilmoitettu. Ilmoittautumislinkki on verkkosivulla kyllä hyvin piilossa.
  19. Silloin lapsena fyssarin "hengityskoulussa" sanottiin, että käyttämällä pallean lisäksi muita hengityslihaksia keuhkot täyttyvät täydemmäksi. Nenän kautta sisäänhengittäessä tuntuu juuri niin tapahtuvan, se vaikuttaa jopa hartiaryhtiin asti. Tätä lukiessa voi itse kokeilla. Eri lihasten vahvistaminen ja aktivoiminen hengitykseen on minusta se pääasia koko keuhkojen laajuuden hyödyntämisen ohella. Opin käyttämään esimerkiksi vasemman keuhkon yläosan lihaksia erikseen, kun fyssari antoi vastusta kädellä painamalla siltä kohdin. Sama tehtiin ylös ja alas, vasemmalle ja oikealle. Nenän kautta sisään, suun kautta ulos -rytmiä suositeltiin astmalapselle, koska se myös rauhoittaa kohtauksen aikana. Pelkän suun kautta, pallealihaksen voimalla tapahtuva hengitys on hätäistä puuskutusta. Kovan vedon jälkeisestä kyyryasennosta voi jo päätellä, etteivät keuhkot täyty täyteen. Edit. Tällä sivulla on aiheesta jotain vastaavaa. http://www.urheiluhieroja-jn.fi/blogi/hengitys
  20. Juoksetko säännöllisesti myös talvella? Oma 4-5 vuoden aktiivinen ympärivuotinen harrastus on alussa sisältänyt vastaavaa harjoittelua. Ensimmäinen maraton oli parin vuoden harjoittelun jälkeen muutaman noin 25 km pitkiksen tukemana. Niitä en sinuna juoksisi vielä joka viikko pitkänä (25-30 km) vaan tekisin välillä lyhemmän version.
  21. Ajattelen niin että hengitystapaa voi harjoitella ja lihaksia harjoittaa. Vastusta vasten voi paremmin aktivoida eri lihaksia osallistumaan hengitykseen ja nenän kautta sisään hengittäessä vastus on tietenkin suurempi kuin suun kautta. Nenän kautta hengittäessä rintakehä avautuu, kun käytän yläkehon lihaksia pallealihaksen lisäksi. Samalla paranee ryhti ja juoksuasento. Pidemmällä lenkillä väsymyksen tullessa ja ryhdin laskiessa hetki voimakasta nenän kautta sisäänhengitystä ryhdistää miehen. Tällöin rintakehän lihakset selvästi osallistuvat hengitykseen.
  22. Aikoinaan astmapoikana minua opetettiin hengittämään keuhkojen eri puolilla ja vielä erikseen ylä- ja alaosilla. Tällöin nimenomaan hengitettiin nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Hengitykseen saatiin enemmän lihaksia mukaan, kun muutoin hengitys tapahtuu pääasiassa pallealihaksen avulla. Samalla keuhkot täyttyvät täydellisemmin ja asento tuntuu paranevan. Olen kokenut tavan auttavan hengenahdistuksen yhteydessä, kun pelkän suun kautta tapahtuva hengitys tuntuu olevan tehotonta pallealla tehtävää puuskutusta.
  23. Intouduin ensimmäiseen viestiini, kokemus on juoksuharrastuksen alusta. Itselläni oli muutama vuosi sitten vihlovaa kipua polven sivusyrjällä lähellä lumpiota. Kotifyssari antoi harjoitukseksi puristaa 3-5 sentin paksuista pehmolelua polvien välissä 5-10 sekuntia kerrallaan joka päivä. Toistelin puristusliikettä istuessani teeveetä katsoessa, kunnes tiesin puristelleeni. Yhden talven harjoitusten jälkeen vaiva ei ole palannut.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy