Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Alen

Jäsenet
  • Content Count

    5
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

31 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kesäkuu menikin vauhdilla, kun tuli kaikenlaista pientä projektia. Lenkillä tuli käytyä viikoittain, mutta joka kerta ei ollut kelloa ranteessa. Heinäkuussa olikin sitten taas loma ja kuun loppua kohti alkoi taas maantiet houkuttelemaan. Vko 29 = 11 km pk-lenkkiä, homma käyntiin Vko 30 = 34 km, johon mahtui yksi 18,5 km:n lenkki Vko 31 = 26 km. Lisäksi paljon hyötyliikuntaa. Nyt on taas palattu töihin ja arki on koittanut. Muutin lomalla pk-lenkit hyvin pitkälti reippaiksi kävelylenkeiksi, kun lähes aina hölkälle lähtiessä syke nousi lähelle kuviteltua aerobista kynnystä. Ja jos hölkötteli sopivalla sykkeellä, oli vauhti sama kuin jos olisi kävellyt. Tälle viikolle suunnittelin kolme lenkkiä, joista ensimmäisen suoritin eilen: Keskiviikko: 7,5 km, 8:40 min/km, 124 bpm Katselin, että hyvin vähän tässä on kesän aikana tullut tehtyä VK-harjoituksia. Oikeastaan ainoastaan vahingossa. Teen jatkossa yhden lenkin VK-harjoituksena. Kun sen tekee suunnitelmallisesti eikä vahingossa, saa harjoitukselle paremmin myös vastetta.
  2. Viikonloppuna tuli vielä tehtyä palauttava lenkki ja viikko oli pulkassa. Lauantai: 4 km, 9:06 min/km, 124 bpm Sunnuntaina olikin lepopäivä. Muutama tunti hauenkalastusta ja illalla ajeltiin mökiltä takaisin kotiin. Viikko 21 = 28 km Ja sitten käynnistyikin uusi viikko. Tällä viikolla puhkaistaan 30 km:n raja kun pitkikseen ja yhteen viikon lenkeistä lisätään muutama kilometri matkaa. Pitkä n.13 km, keskipitkä 7 km ja muut lenkit (4 kpl) 3-5 km. Tämä viikko on nyt kolmas viikko näitä juoksumääriä, joten tämän viikon jälkeen on vuorossa kevyt viikko. VK-lenkkiä en suunnitelmallisesti vielä tällä viikolla tee, mutta jos joku päivä tuntuu hyvältä niin en lähde menohaluja estämäänkään. Hieman akillesjänteissä ja pohkeissa tuntuu nämä parin viikon lisääntyneet lenkkeilyt. Yritetään keikkua tässä veitsenterällä vielä tämä viikko. Maanantai: 5 km, 7:51 min/km, 138 bpm
  3. Maanantai: 4 km, 7:45 min/km, 140 bpm Mukavasti jalanpohjat kihelmöi, kun on tullut juoksenneltua useampana päivä peräkkäin. Tehot alhaiset, joten huvin kestää. Keskiviikko: 3 km, 7:25 min/km, 137 bpm Ajeltiin loppuviikoksi mökille. Oltiin perillä melko myöhään ja kävin huitasemassa nopean iltalenkin mökkitiellä. Lenkiltä saunan kautta pulahdus mereen. Torstai: 6 km, 8:10 min/km, 138 bpm Puolisolla (kutsutaan vaikka jatkossa merkillä R) on ollut jalkojen kanssa erikoisia puutumisia eikä lenkkeily ole kivuitta oikein sujunut. Hankittiin pronaatiotuetut Asicsin tossut viime vuonna, mutta ei niistäkään oikein ollut apua. Diagnosoitiin talvella vaivaa mortonin neuroomaksi ja jalkaterapeutti oli samoilla linjoilla. Kovin on R jalkajumppaa tehnyt, mutta laihoin tuloksin. Oman jalkani tiedän, jo lapsuuden yleisurheiluharrastuksen ansiosta, olevan melko kapeaa mallia. Ja samoin olen yli 10 vuotta tiennyt R:n jalan olevan ihan eri maata. Vaikka R:llä on lenkit sujunut kivuitta joillain Niken vapaa-ajankengillä, ja vaikka ollaan niiden tiedetty olevan paljon "löysempää" sorttia, en ole aiemmin pohtinut leveämmän jalan ja kenkien välistä yhteyttä R:n jalkakipuihin. Mittailtiin jalkojamme, pyrittiin perehtymään useisiin internet-lähteisiin ja analysoitiin lukemaamme ja kohta oli vanhat lenkkarit jo myyty. Seuraavana päivänä haettiin R:lle uudet leveät Hokat. R vertasi liikkeessä Hokaa ja Asicsin vanhaa kenkäänsä ja huuli pyöreänä totesi, että miten on voinut tällaisia käyttää. Kuulemma puristi ja kiristi todella ikävästi. R oli tänään sitten mukana hölköttelemässä uusilla kengillään ja kuulemma juokseminen tuntui pitkästä aikaa nautinnolliselta. Pientä kipinää jollekkin kisa-kympillekin oli havaittavissa. Perjantai: 11 km, 8:24 min/km, 134 bpm Viikon pitkä. Heräilin jo kuudelta ja kympiltä kuovein soratietä. Hienoa phölkötellä aamulla luonnon keskellä. Kävin katsomassa äitini muutama vuosi sitten myymää mökkiä. Vähän oli muutoksia jo pihapiiriin ilmestynyt. Lämmin aamu, en silti uskaltanut laittaa shortseja. Taisi myös olla vähemmän kävelyosuuksia kuin viime launtain pitkällä. Nyt alkaa painamaan aikainen herätys, mutta eipä tässä enää tarvitsekkaan kuin pidellä mato-onkea laiturilla ja lämmittää saunaa.
  4. Jaahas, viikonloppu alkaa olemaan taputeltu. Pohdin tuossa tuota omaa juoksuvauhtia ja sykkeitä yms. ja totesin, että kyllä tässä peruskunto aika huonolla tolalla vaan täytyy olla. Perjantain lenkin päätin ottaa lyhyenä ja PK-sykkeillä: Perjantai: 4,2 km, 6.37 min/km, 156 bpm Kevyesti koitin mennä, mutta puolessa välissä sykkeet hyppäsi ylös. Juoksin kuitenkin koko matkan. Siipiä iltapalaksi. Illalla vielä pohdin asioita ja päätin lisätä treenifrekvenssiä ja oikeasti juosta niillä PK-sykkeillä. Saatanan luupää, kävele sitten jos ei muuten onnistu. Lauantaiksi suunnittelin n. 1,5h lenkin. Lauantai: 11 km, 8.19 min/km, 135 bpm Laskeskelin vielä aamulla teoreettista aerobista kynnystä ja sain arvoksi 148. Päätin, että tämän pitkiksen pyrin menemään 130:n keskisykkeellä. Aina kun syke nousee 145:een, tiputan kävelylle. Ja niin sitä sitten tiputeltiin useaan otteeseen ja lenkistä oli enemmän kävelyä kuin hölkkää. Mutta kyllä fiilis oli hyvä, ja ajatukset huonosta peruskunnosta vahvistuu. Tähän täytyy nyt keskittyä. Raapustelin suunnitelmaa lenkeistä niin, että viikossa tulisi 6 lenkkiä, joista yksi pitkä, yksi keskipitkä ja muut kevyellä otteella. Pitkässä keskisyke 130, muissa 140. Pitkän jälkeinen treeni mieluusti vielä 130:n keskisykkeellä. Vettä ripsotteli, ei ollut ruuhkaa. Oli Kuralan Kylämäessä lampaatkin päässeet laitumelle. Sunnuntai: 4 km, 8:12 min/km, 132bpm Suunnitelman toteutusta. Pitkän jälkeinen palauttava ja syke siellä missä pitää. Sama kaava kuin eilen eli kävelyä enemmän kuin hölkkää. Mutta leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Lauleskelin mennessäni Oo Las Palmasta ja Meren aalloilla oon syntynyt. Jälkimmäinen tuntuu vaan vaihtuvan aika nopeasti Metsäkukiksi. Ikäähän oli 30 v. Aamupäivästä ukkonen jyrisi, mutta pääsin reissulle sopivassa välissä, hiukan tummat pilvet uhkailivat ympäristössä. Viikko 20 = 26 km. Uutta viikkoa kohti. Etätöissä ollut muutaman kuukauden ja nyt alan palaamaan takaisin varsinaiselle työpisteelle. Työmatkan tulen taittamaan pyöräillen, matkaa on 6 km/suunta. Lisäillään lenkkien kokonaismäärää muutamalla kilometrillä.
  5. Koitetaas pitää yllä harjoituspäiväkirjaa ensimmäistä puolimaratonia silmällä pitäen. Historiasta sen verran, että juoksu hyppäsi aktiivisesti harjoitteluun mukaan reilu vuosi sitten, kun alaselkä ei muuta sallinut. Ilmottauduttiin samassa rytäkässä avopuolison kanssa molempien ensimmäiselle kympille viime vuoden Paavo Nurmi Marathonille. Siitä se juoksukipinä oli puraisevinaan ja aikani ekalla kympillä oli 52 min. Päälajini on vajaat 10 vuotta ollut brasilialainen jujutsu. Oheisharjoitteluna pääasiallisesti kuntosali. BJJ nostattaa sykkeet itselläni helposti melko korkealle, ja vaikka tekniikkaharjoittelussa pysyttäisiinkin PK-sykkeillä, ei nämä suoraan lenkkipolulle oikein siirry; onhan kyse ihan eri lajeistakin. Tämä PK-harjoittelun puute kyllä taitaa omassa tekemisessä näkyä niin juoksussa kuin matollakin, joten tähän osa-alueeseen pyrin nyt ensimmäisenä saamaan aikaan kehitystä. Juoksuharjoittelun tavoitteena on vakiinnuttaa 3 lenkkiä/vko, joista yksi pidempänä. Muut kaksi mennään myöskin pääasiallisesti PK-sykkeillä. Kovin tuskalliselta tuntuu seurata myös omaa vauhtia suhteessa sykkeisiin. Maksimisyke heiluu jossain 196:n paikkeilla, PK-lenkeillä vauhti 7.30 min/km ja keskisyke huojuu 140-150 tuntumassa. Vauhtia olisi kiva saada lisää niin maisematkin tuntuisi vaihtuvan paremmin. Tuo juostu kympin kisa meni 185:n keskisykkeellä, maksimisyke maalisuoralla 196. Keskivauhti ~5.05 min/km. Melkoinen kierroskone taitaa kuoren alta löytyä, sitä en osaa tulkita mitä nämä kaikki lukemat tarkoittavat; onko aerobinen ja anaerobinen kynnys melko korkealla? Kondista on, mutta PK-vauhdissa se ei näy? Tavoitteena tosiaan nyt juosta jossain vaiheessa ensimmäinen puolimaraton. Sen kummempaa aikatavoitetta en ole laatinut enkä vielä tapahtumaa päättänyt. Katsotaan nyt mitä koronallakin on vielä takataskussaan. Kuitenkin hyvänä ohjenuorana ja tavoitteena harjoittelussa olisi tähdätä 6 min/km PK-lenkin vauhtiin. Tällä päästäisiin ainakin melko varmasti kisassa alle 2h. Nyt pari viime viikkoa mennyt kevyemmän lenkkeilyn parissa, kun nilkka/akillesjänne/jalkapohja rasittui vauhtileikittelystä ja mäkivedoista n. kuukausi takaperin. Nyt jalka alkaa osoittamaan rauhoittumisen merkkejä, joten hiljalleen pääsen kiinni kolmeen lenkkiin viikossa. Tällä viikolla tehtyä: 12.5 tiistai: 7 km, 8 min/km, ♥143 (luvuissa mukana alku- ja loppuverryttelyt) 14.5. torstai: Pyöräily 20 km, 1,5h Vielä muutama lenkki viikonloppuun.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy