Jump to content
Juoksufoorumi.fi

KoetusMaksimus

Jäsenet
  • Content Count

    8
  • Liittyi

  • Last visited

Everything posted by KoetusMaksimus

  1. KoetusMaksimus

    Hoka One One

    Minusta Kuopion/Matkuksen XXL:ssä oli lauantaina enemmän Hokan malleja kuin aiemmin. Minulla jo olevat Challeger ATR4 ovat liian pehmeät radalla, muuten hyvät. Liikeen lattialla Arahi-malli tuntui juuri sopivasti kovemmalle, ja ne pitivät jalkaterän hyvin menosuunnassa niin painon ollessa kannalla kuin päkiälläkin. Taisi olla Clifton, jossa päkiällä ollessa oli kuin kumpareella. Joka Hokassa leveämpi versio versio käy minulle. Oikea koko vaan puuttui, mutta Cliftonin oikean koon perusteella uskalsin tilata netistä, Bergfreundelta. Nyt on DHL:n kuljetus siirtynyt Postille - mitenkähän käy lähestymisnopeudelle. XXL:ssä oli versio 3, tulossa on versio 4; nelosessa kantapään takana oleva vetolenkki on vaakasuorassa, on ilmeisesti helpompi käyttää. https://www.hokaoneone.eu/en/fi/bestsellers/ sivulla on kerrottu ominaisuuksia. Kommentoinpa sitten kun on kokemuksia.
  2. KoetusMaksimus

    Hoka One One

    Niin minäkin unelmoin tammikuun 7. päivästä alkaen. Facebookissa oli mainosta jostain HokaOneOneOutletista. Tilasin kahdet yht 72 USD. Kun paketista muutaman viikon päästä tuli ensimmäinen suomalainen "olen tulossa"-ilmoitus, niin siinä luki pikakirje. Ja pikkupaketti sitten tuli. Sen päällä lukee "Wallet" ja arvo 15 USD. Kiinasta tulivat. Ihan peräti 45% lupautuisivat korvaamaan. Edes se ei heille kelpaa, että korvaisivat tuon 72 USD:n ja 15 USD:n erotuksen. Ko. puljusta onkin juttua netissä. Moni on saanut sukkia. En ole pakettia avannut - koronavaaran takia, ja kun ei lompakko (vai olisiko siellä sittenkin sukat, tai huivi) kiinnosta. Onneksi en tilannut kalliimpaa. Tämäkin ketuttaa ihan riittävästi. Pankki ei ole vastannut, kun olen netissä asioinut ja kysynyt, voisiko tässä olla apua siitä, että maksoin Visalla.
  3. Olen tavallinen pulliainen, kohta 59v, joten minä olin tyytyväinen 75,5 kilometriini. Tuplamaraton olisi ollut unelma. Pari viikkoa sitten ostin ohutpohjaiset tossut - ei varvastossut, koska "sosiaaliset" (tiivisti toisissaan, jopa lomittain) varpaani eivät sellaisiin suostu. Noin 5 km pääsin hölkäten, ja pohjeet olleet sen jälkeen todella kipeät, joka askeleella sattuu 😞 On melkein itkettänyt. Oli kuitenkin intoa harjoitella, jotta ensi kesä menisi paremmin. Minulla ei ollut JNRssä kuin yhdet kengät; vaihtamisella tarkoitin kengät pois (osin menin sukkasillaan) ja takaisin, nauhojenkin kireyden muuttamista ja sitä, laitanko nauhat viimeisiinkin reikiin (voi sitten jo painaa nilkan kaarretta). Olin tehnyt Joensuun Areenalla aiemmin kenkätestiä ja valinnut sen perusteella parhaat. Juoksuun ne valitut sitä olivat itse tapahtumassakin, kävelyyn ei. Ehdottomasti suosittelen erilaisia kenkiä ja sukkia (ja muita sopeuttavia juttuja, pohjallisia, puolisukkia) huoltopisteelle, ja monipuolisempaa testaus (kuin mitä itse tein). Ennen pohkeitten kipeytymistä tein yhden 47 kilometrin kävelyn, järven jäällä noin 15 km ja loputkin liukkailla metsäauto- ym. pienillä teillä. Autolla ennen lähtöä kokeilin sekä nastaria että Sievin kevyttä turvasaapasta. Saapas piti paremmin siinä kohtaa olleella vähän nahkealla jäällä, kun nastari kävellessä luistaa hiukan joka askeleella (juostessa taas pitää hyvin). Valitsin siis saappaat. Mutta kirkkaampaa ja liukasta jäätä sitten olikin paljon. Minulla se luistamisen varominen kipeytti hieman etureittä. Muuten ihan jees. Nautin, kun ensimmäisen 30 km lenkin (Riistaveden Pelonniemen ympäri) jälkeen jaksoin lähteä vielä raapaisemaan Juankoskenkin Pelonniemen lounaisnurkkaa. Ei ollut juomista kuin puoli litraa, toki loppumatkasta vasta tuiskuttanutta lunta kaavin hangen pinnalta muutaman kerran. Kuivaliha 4% suolalla piti nälän tunteen hyvin loitolla. Kramppeja ei tullut - olisiko vähäinen nestehukka (?) ja riittävä suola ollet syitä siihen. Jokohan nyt viikonloppuna uskaltaisi lähteä yrittämään liukulumikengällä jonkinlaista lenkkiä.
  4. Saako kisoissa käyttää oikeita lentosukkia? Olisi se vaan ihanaa, jos kerran minäkin voisin jonkun ohittaa, ja vielä ihan vain liitelemällä.
  5. Kikkaillakin voi niin eri tehoilla. Minulle tunti ja 20 km on jo tosi kovaa rasitusta, mutta 12 tuntia ja 145 km ripeään kävelyyn verrattavaa (mutta 12 tunnissa ehtii jo kyllä väsymään). "Verkkaista vaihtovuorokävelyä":llä tarkoitin sitä, että työtahdeille on aikaviipaleita 50% verrattuna kävelyyn/juoksuun/pyöräilyyn. Jotta ehtisi fillaristin mukaan, pitäisi työtahdin aikana saada tehoa irti enemmän. Huonompikuntoinen (esim. jos vauhdikas juoksu käy selkään, niveliin) saa kikkarilla lempeämmän tavan tehdä isompitehoista harjoitusta.
  6. Kokemuksianne, hyviä ja huonoja? Enpä laittanut aiheeseen mukaan tankkausta (ja tyhjennystä), kun niistä ei itselläni ollut ongelmaa ensimmäillä maratonia pidemmällä matkallani. Ei toki ollut tauoistakaan, mutta otin sen mukaan, kun se on kuitenkin osa projektin rytmittämistä. Rytmittämisen lisäksi on toki muitakin tekijöitä, ainakin varusteet (eniten jalkineet - ellei ihan ilman, tai hiljaa sukkasillaan). Itselläni JNR:stä huonoja kenkäkokemuksia kävelyn osalta; lueskelinkin jo netistä aiheesta - kiva olisi päästä kokeilemaan joitain Eccon kenkiä, ja sellaisia varvastossuja. Harmittaa, kun en ottanut Hoka-kenkiä JNR:ään mukaan ollenkaan; arvelin niiden olevan liian pehmeät ja napakat, ja turhan kapeat/korkeat -> huterat, ainakin väsyneenä. MBF-kenkiä olen työkenkinä käyttänyt, mutta ne ovat liian pehmeät - energiaa syövät, silloin kun energiaa pitäisi kuluttaa "alap". Taukoja tuli riittävästi jo kenkien vaihtojen, sukkien määrän, laadun ja operoinnin (yksistä sukista kärjet pois, jotta sain kantapäähän täytetty) ja omien ravitsemuksellisten aineiden (muutama meetwurstisämpylä, vichy-mustikkakeitto-sekoitus) nauttimisen takia. En malttanut pidentää taukoja siitä. Toki venyttelyä vähän yritin kokeilla, mutta kun kramppia tarjottiin vastineeksi, niin päätin jatkaa matkaa. Toisaalta useampi kerta kun pysähdyin tauolle, niin huomasin, että oloni oli väsyneempi kuin mitä liikkeellä ollessani olin kuvitellut - olikohan ne tauot sitten ihan tarpeen.
  7. Kyllä on kiva, kun ovesta ulos astumalla pääsee mäkiseen maastoon, metsään, sorateille tai asfaltille. 8 km/h lönköttely tasaisella tiellä on kevyempää kuin 5 km/h metsässä (ei polulla) kävely. Tiellä ajatukset karkaavat muihin asioihin (esim. työ), mutta metsässä reitin katselu ihan eteen ja kauemmas ja luonnon ja maisemien katselu auttavat ajatuksen pitämään ansaittua vapaata muista asioista. Mihin kävely riittää - määrä ja laatu siinäkin on ratkaisevaa ... aika vähän olen tänäkin vuonna juoksemalla harjoitellut (arvioisin jotain 300-400 km koko vuonna 2019) - lumikenkää (kävelyähän se), kickbickkee ("verkkaista vaihtovuorovoimakävelyä nopeutetulla maisemanvaihdolla", sopii hyvin esim. työmatkoihin), kuntosuunnistusta (kävelyvoittoista) sitten vähän enemmän - ensimmäisellä maratonia pidemmällä pääsin 75,5 km nyt vasta (ikää kohta 60). Minun neuvoni on, että etsikää tapa ja tavat, joilla liikkuminen on kivaa; ja levätkää, kun tuntuu väsyttävän (toki pikku-ulkoilulle pitää lähteä, että tietää aidon kropan mielipiteen ilman mutun väliin tunkemista).
  8. En ole juoksemista juuri harrastanut, mitä kuntosuunnistajana sitä tulee vähän pakosta tie- ja polkuosuuksilla. Pitkiä, sellaisia 3-8 tunnin lenkkejä, olen kyllä tehnyt retkeilyvauhdilla lumikengillä, liukulumikengillä ja suksilla muutaman kerran. Vasta parina viime vuotena olen potkupyöräillyt ja lenkkeillyt vähän enemmän, juoksemiset maksimissaan noin 25 km. Vuosi sitten omatoimisen maratonin (huolto repussani) pääsin juuri alle 6 tunnin (sorateitä, mittarin mukaan kokonaisnousu noin 400 m), 2019 toukokuussa ensimmäinen virallinen maratonini Joensuussa hiukka alle 5. Suunnistuksesta saan 2-3 tunnin jälkeen valtavat reisikrampit (tulee helposti molempiin yhtäaikaa), joten kevyemmällä teholla mentävää rasitusta on tehnyt mieli kokeilla - kuinka pitkään jaksaisi. Mihinkään faktaan perustuvaa arviota ei ollut, mutta tuplamaraton olisi ollut suuri unelma. Elokuussa revähti ensin pohje, ja sitten alkoivat jatkuvat pikkuflunssat - leposyke nousi 55-57:aan, kun oli kesällä 47. En käynyt montakaan kertaa lenkillä, kun vielä työntekokin on maistunut pitkälle iltaan. Pääsin nyt 75,5, mihin olen tyytyväinen, mutta nälkää jäi sopivasti. Kentien parasta kykyäni, kävellä noin 7 km/h vauhtia, en päässyt hyödyntämään (vuoroin sitä, vuoroin hölkkää niin kevyesti kuin mahdollista), koska kenkäni (kaksi paria) olivat kai kantapäästä liian löysät, tuli sellaiset 2x3 cm rakot kumpaankin kantapäähän. Oli sitten käveltävä hitaasti - ja tuskaisesti - kun ei jaksanut koko aikaa lönkyttää; tosiasiassa seuraan kyllä askeltiheyttäkin, koska mielestäni minulla sellainen 80-85 korreloi kevyimmän tuntuiseen menoon. Vaan jos sitä rock around the clockia olisi soitettu koko ajan, niin olisi mennyt ainakin 100 km hymy huulilla ihan vain rytmin riemusta. Mutta arvatkaapas, kenen tuloksia tässä juoksussa ihmettelen ja ihailen eniten? Vinkki N55 ja reilusti yli 100 km tänäkin vuonna.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy