Jump to content
Juoksufoorumi.fi

mml

Juoksufoorumi VIP
  • Posts

    789
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    14

mml last won the day on September 9

mml had the most liked content!

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

mml's Achievements

  1. Su 17.10.2021 5,9km@5:39 - 33 min - HR 131 Hyvin kevyt jalkojen ravistelu. Viileä tuuli, raikas keli, sadekuuron jälkeen, pimeää. Kohta alkaakin olla se aika vuodesta, jolloin lähes kaikki lenkit saa graindata pimeän tultua. Viikkoon yhteensä liikunnaksi laskettavaa 9h15m, jossa juoksua 62,8km, lisäksi 2,5 tuntia kuntosalin ovien sisäpuolella ja tunti pilatesta. Hyvä viikko. Oikea lonkka/takareisi aiheuttaa edelleen pientä huolta, koska pientä tuntemusta molemmissa lähes koko ajan. Eivät ainakaan toistaiseksi ole kuitenkaan estäneet tekemistä tai häirinneet treenejä juuri mitenkään. Jatketaan seurantaa. Tuskin mainittavasti, mutta voisi aiheuttaa puolisossa hämmennystä. Hauiksen pienessä kasvussa olis kyllä juoksun kannalta se hyvä puoli, että Kelin s-kokoiset irtohihat vois pysyä paremmin paikallaan, nyt ne on turhan löysät...
  2. Kiitos, paljon hyviä juttuja tässä. Silleen oikeesti mun vähäiset havainnot salilta kertoo lähinnä moninaisuudesta. Erilaista väkeä, erilaisia tavoitteita, erilaisia kuteita. Okei, paljon kuulokkeita. Ei sellaista kokemusta, että tarvis olla, tehdä tai pukeutua just jotenkin. Tavallaan yleistä myönteisyyttä siihen, että jengi on tekemässä kuka mitäkin. Sen sijaan itsellä on vähän epätietoisuutta tekemisen tavoista ja etiketistä - missä mitäkin saa tehdä, saako painoja, penkkejä sun muuta roudailla miten ja mihin huvittaa, milloin joku kapine, jotkut painot, kahvakuulat, boksit jne ovat vielä jonkun reviirillä, mistä väleistä voi liikkua ja/tai kuinka kaukaa on syytä kiertää ja mitä lie. Eihän näitä missään kerrota. Sama juttuhan se on lajissa kuin lajissa, siis esim uimahallissa tai ulkojäillä tai koriskentällä tai juoksuradoilla tai... On tapoja, joilla ei ole juuri merkitystä (saako peilin ja mimmin välistä kävellä) ja sitten sellaisia, joilla on oikeasti merkitystä jo turvallisuuden takia (maalin takaa ei luistella jos jengi laukoo just kaarelta kiekkoja tai hiihtoladulle ei jäädä keskelle laskua poikittain tms). Jatkan tarkastelua ja pyrin kuuntelemaan kroppaa tarkalla korvalla. Tietyllä tavalla mä uskon siihen, että ihan sama miten mä voimatreeniä teen, on siitä mulle ensi kauteen hyötyä, koska lähtötasot ovat suhteessa tosi heikot. Paitsi tietysti jos tän vetää ylikuorman puolelle tai rikkoo jonkun paikan. Periaatteena siten tietty varovaisuus, myöskin siksi, että ei tässä kuitenkaan mihinkään kilpasarjoihin olla tähtäämässä
  3. La 16.10.2021 22,3km@5:44 - 2h08m - HR 136 Kova tuuli, muuten mukava keli. Voimaa metsästä -tapahtuman reittimerkkejä näkyi aina välillä, juoksijoita harvemmin, olivat metsän kätköissä. Palatessa osuin paikalle pikamatkan lähtöhetkillä, hyvä meininki näytti olevan auringonpaisteessa ainakin silloin. Oma kulku ihan jees, jalat ok. Kiva oli juosta taas pitempään ja mieli teki jatkaa pitkisten vakiokääntöpaikalle asti, mutta ehkä kuitenkin hyvä että maltoin vielä kääntyä aiemmin takaisin ja leikata reissusta 3,5km pois. Joo, vähän tuollaista rytmitystä hahmottelin lenkillä, tosin eri viikonpäiville. Katsellaan nyt miltä tää tuntuu ja muokkaillaan tarvittaessa. Mä en lopulta ole niin huolissaan hermoston ylikuormasta tai muutenkaan liiasta trenimäärästä, osittain siksi, etten usko mun salikäyntien olevan niin kuormittavia (= tehokkaita) kuin monilla muilla (kokeneemmilla). Sen sijaan todennäköisempi ongelmien aiheuttaja ois se, että vaivihkaa ylikuormitan polven tai lonkan tai jonkun lihasryhmän, enkä ymmärrä reagoida ajoissa.
  4. Näin mä päättelinkin. Otin riskin tilanteessa, jossa naishahmolla ei ollut käsissään painoja eikä puhelinta, mutta tästä seurasi kuitenkin pitkä paheksuva katse. Kisapaidan ja trikoiden tilalle löysin kaapista kohtuudella tähän sopivat varusteet, joskin hapuileva olemus paljastaa joka tapauksessa mun olevan heimon ulkopuolinen vierailija. Joo, nyt ollaan tuossa viimeisessä kohdassa, eli yhtäältä liikeratojen hahmottelussa ja toisaalta totuttamassa kroppaa ja niveliä erilaiseen rasitukseen. Lyhyemmät sarjat ja isommat painot tovin päästä kunhan mä eka vähän opin. Jos viikkoon yrittää sijoitella kaksi salikertaa, yhden VK/MK -treenin ja pitkiksen (+pk-lenkkejä), niin jotain pitää asettaa peräkkäisille päiville. Sali ennen juoksupäivää vai juoksu ennen salipäivää (pk-silppua ei lasketa). Toki kiinni myös siitä, mitä siellä salilla on aikeissa tehdä, lähinnä yläkroppaa, lähinnä jalkoja vai geneerisemmin molempia.
  5. Pe 15.10.2021 Kuntosali 75 min Uuden harjoitusmuodon opettelua. Selvisin ehjänä pois enkä tiedä rikkoneeni merkittävästi mitään salikoodia tai kirjoittamatonta sääntöä. Joku "for dummies" -opas salikulttuuriin ois kiva (saako peilin ja henkilön välistä kävellä missään tilanteessa vai kuuluuko aina kiertää?) Entä jos nuo asiat eivät ole kunnossa, paljonko sitten voi juosta....? Ei vaan, yks tän salihomman keskeinen syy on juuri tuossa, eli arvelen parempien voimatasojen auttavan pysymään kasassa. Riski tällä hetkellä ehkä erityisesti siinä, etten ymmärrä tulevina viikkoina antaa kropalle riittävästi aikaa palautua salikäyntien jälkeen, vaan yritän innostuksissani mahduttaa viikkoon turhan paljon juoksukilometrejä. Pitänee tehdä ohjelmaa ajatuksella tämä huomioiden.
  6. To 14.10.2021 12,1km@5:29 - 1h06m - HR 138 Peruspeekoo työpäivän jälkeen. Eiliset harrastukset tuntuivat vielä aika kivasti keskikropassa ja reisissä, joten juoksu ei kaikkein irtonaisinta. Jatkossa rytmityksessä lienee parempi pyrkiä siihen, etteivät salitreeni ja pilates osu samalle päivälle. Kiva muuten huomata että treenimotivaatio on korkealla. Samalla tämä tarkoittaa sitä, että syytä olla erityisen huolellinen ettei homma lähde saman tien keulimaan. Lähtökohdat ens kauteen ois hyvät, mutta näin 43-vuotiaana tässä on myös erinomainen tilaisuus innostua liikaa ja löytää oikoreitti telakalle.
  7. Ke 13.10.2021 Kuntosali 75 min + pilates 60 min Tänään ihmettelemässä kuntosalin kapineita, painoja ja yleistä meininkiä. Ihmisten keskellä touhuilu vaatii pientä totuttelua, kun on tottunut tekemään treeninsä metsässä kaikessa rauhassa. Ja siis saa tässä siihen itse touhuunkin totutella. No, nyt ois kuitenkin jonkinlainen ohjelma olemassa ja lisäksi salin kuukausikortti maksettuna, joten ei kai tässä auta kuin kokeilla. Tänään lähinnä totuttelua, perusjuttujen opettelua sekä liikkeiden ja sarjojen hahmottelua. Illasta lisäksi parin tunnin tauon jälkeen tunti pilatesta. Huomenna taas lenkille, lonkka tänään parempi, samoin takareisi ollut rauhassa. Tämä positiivista, koska vähän arvelin että eilinen VK voisi tauon jälkeen tuntua enemmänkin.
  8. Ti 12.10.2021 2,4km vr + 10,0km@4:19, hr 160 + 1,5km vr (Yht 13,9km@4:40 - 1h05m - HR 152) Jaahas. Tällä viikolla piti käydä vähän kokeilemassa vk-vauhteja. Tihkusateeseen työpäivän jälkeen (unohtaen kokonaan KAZ-FIN -matsin). Lyhyet trikoot, t-paita, ohuet hanskat, Rinconit, villasäärystimet. Suunnaksi hiekkapohjainen ulkoilureitti, ajatuksena kiihtyvä PK2/VK1/VK2. Noh, reitti ja pituus pysyi samana, mutta toteutus lähti lapasesta heti alkuverran jälkeen, kun askel vei saman tien laukalle. Päätin aika nopeasti siinä että menkööt nyt, ja jos tuntuu pahalta niin pätkin sitten vaikka 2x4km -osioihin. Ei tuntunut pahalta, oikeastaan lähinnä hyvältä ja endorfiinipöllyiseltä, vaikka sykkeet olivatkin aika ylhäällä ja kutittelivat välillä yläkynnystä. Lopputuloksena ihan rehti kympin TV-kova, joka tuntui tosiaan oikein hyvältä, kun himmailun jälkeen pääsi taas vetämään kovemmilla sykkeillä. Pienenä varjona pientä tuntemusta oikeassa lonkassa, oli tosin jo päivällä, joten tää lenkki ei sitä aiheuttanut. Lisätään seurattavien kehonosien listaan.
  9. Ma 11.10.2021 Polut 8,6km@6:44 - 58 min - vert 100m - HR 136 Aamupäivästä rento polkulenkki. Kivaa oli. Pientä tuntemusta takareidessä lenkin aikana, mutta hävisi aika pian enkä ole päivän mittaan enää jalkaa miettinyt (kirjailen näitä tähän siltä varalta, että haasteen mahdollisesti hankaloituessa voi vähän jäljittää vauvan kestoa ja kehitystä.) Kokeillaan otsikon päivitystä uusiksi, edellisen @Seppo missasi varmaankin kiireessä. Eli päivittäisitkö ehtiessäsi otsikon muotoon mml (KK83 11h; YPH160 debyytti). Kiitos. (toinen vaihtoehto on, että ylläpito totesi tuollaisen tavoitteen hölmöksi ja jätti sen päivittämättä toivoen että ymmärtäisin vihjeen pysytellä perusmatkojen sijaan lyhyemmillä retkillä.)
  10. La 9.10.2021 Lepo. Su 10.10.2021 10,6km@5:19 - 56 min - HR 140 Viikon päätteeksi kymppi rennolla pk1/pk2 -rytmillä. Oikea takareisi edelleen muistuttelee itsestään, mutta oisko se kuitenkin vähitellen asettumaan päin. Muuten jalat alkaa olla jo ihan hyvät, pohkeet eivät enää kiristä ja muutenkin lihakset tuntuvat jo rennommilta. Tää oli toinen ylimenokauden viikko Terwan jälkeen, yhteensä 5 pk-lenkkiä ja 52,5 km. Ens viikolla pääosin maltilla, mutta jotain vois jo tehdä, koska en taida jaksaa enää ihan vain himmailla. Ehkä kerran vois pyöriä varovaisesti vk-alueella, sitt jos sinne salille eksyisi ihmettelemään, ja viikonloppuun vois ottaa jonkinlaisen puolipitkiksen. Kilometrit jotain 60-70km. Tuntemusten mukaan kuitenkin, eli tarvittaessa pudotus kevyempiin.
  11. Pe 8.10.2021 8,6km@5:39 - 49 min - hr 133 Kevyttä aamupäivästä. Palautuminen vajaan parin viikon takaa taitaa olla vielä osittain kesken, koska eilinen lenkki tuntui vielä tänään jaloissa. Ei isommin, mutta kuitenkin. Eipä siis hättäillä, ens viikko ainakin vielä maltilla. Mä olin vähän haaveillut osallistumisesta viikon päästä järjestettävään Voimaa metsästä -tapahtumaan, jossa ois tarjolla 30km:n reitti Kaupin metsissä, mutta voi olla viisaampaa jättää tuo kuitenkin väliin (viime syksyn telakoituminen opetti ehkä jotain). Jeps, kiitti. Tämä on relevantti näkökulma. Yhden juoksu- ja kestävyysurheilutaustaisen kaverin kanssa juttelin tuossa, ja siinä keskustelussa mulle jäi kohtuullisen hyvä fiilis. Ymmärsi mitä haetaan ja ainakin siinä keskustelussa suuntaviivat ja painotukset vastasivat sitä, mitä mä näistä olen juoksun näkökulmasta lukenut. Toki siinä ei vielä oltu itse salilla ja liikeradoissa jne.
  12. Ke 6.10.2021 Hieronta. Pilates 60 min. Säntäilyä. To 7.10.2021 12,5km@5:31 - 1h09m - hr 136 Eilen hieronta, pilates ja kiire. Tänään yhä kiirettä, mutta ehti siinä vähän hätäisesti kuitenkin myös lenkille. Rapia tunti, kulku ok, jalat ihan jees. Pääosa lenkistä ihan rapsakassa vesisateessa, mikä ei sitten ollutkaan ihan yhtä leppoista kuin kesäkeleillä, koska pitkät kuteet kastuivat vähän tylsästi. Eiköhän tuohonkin taas kuitenkin syksyn mittaa totu. Vähän hahmotellut, josko tässä yrittäisi käydä parin seuraavan kuukauden aikana säännöllisesti kuntosalilla parikin kertaa viikossa. Ikinä en sitä ole tehnyt enkä siten tiedä siitä touhusta oikein mitään. Tän vuoksi harkinnassa ottaa sparrausavuksi PT jeesaamaan alkuun ja katsomaaan jonkinlainen harjoitusrunko peruskuvioksi. Toki voimajuttuja voisi tehdä myös kotona tai loikkimalla rinteissä tai katsomalla youtubea tai miten ikinä, mutta arvelen tän olevan mahdollisesti sellainen reitti, joka tarjoaisi mun kaltaiselle noviisille parhaat saumat saada aikaan jotain tuloksia ja toisaalta pysymään kuitenkin kohtuudella ehjänä.
  13. Lista täyttyy vauhdilla, nyt klo 2045 osallistujia yhteensä 3386. Näistä toki huomattava osa siirtoja viime ja toissa vuodelta, mutta silti.
  14. Ti 5.10.2021 8,6km@5:32 - 48 min - hr 137 Töissä vähän pitempään eikä myöhemmin illalla kerkiä, joten kevyesti jo aamupäivästä. Liike kelvollista, reidet ja pohkeet ok, fiilis hyvä. Cliftonit tänään paremmat kun laitoin vähän paksummat sukat ja solmin nauhat huomattavasti tiukemmalle. Katsotaan syntyisikö tästä vielä jonkinlainen suhde, vaikka alku onkin ollut vähän takkuisaa. Huomenna aamusta hierojalle ja illasta pilatesta, tiedä nyt sitten miten hyvin noi sopii samalle päivälle. NUTS Karhunkierros 83km ilmoittautuminen hoidettu.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy