Jump to content
Juoksufoorumi.fi



mml

Jäsenet
  • Content Count

    216
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

mml last won the day on March 14

mml had the most liked content!

Community Reputation

1 054 Excellent

Converted

  • Puolimaraton
    1:42
  • Maraton
    3:53

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kolmosen ja nelosen, mitä näitä nyt on. Siis kilsat tuossa toisessa vedossa gps-jäljen pohjalta 4:18 - 4:19 - 3:46, eli alle nelosen hyvän aikaa, mutta nyt kun vielä katsoin, löytyy tuosta mainitusta alamäestä pätkä, jossa ikuisuudelta tuntunut "hyvä tovi" olisi jäljen mukaan 150m ja 26 sekuntia. Virhemarginaali huomioiden nopeus lienee ollut tuossa hetkessä jotain väliltä 0-60km/h, turhan säpäkkää mulle joka tapauksessa.
  2. Ti 7.7.2020 3,3km vr + 3x3km (4 min kävely/hölkkä) + 3,3km vr Yht. 16,7km@5:03 / 1h24m / HR 146 Aamulla jalat väsyt, pakaroissa tuntemuksia, pohkeet kiristää, lonkankoukistajat jumittaa. Vai että vetoja pitäis mennä tekemään...? Siinä käyn läpi viikko-ohjelmat ja mietin, onko tää nyt se kohta jossa pitää himmata, koska kroppa ei ole palautunut edellisistä, vai jatkaa eteenpäin, jotta päästäis johonkin uuteen. Ensin mansikkalaatikko torilta ja sitä peratessa päätin, että ei nyt auta arkailla. Siispä Rinconit alle ja asfaltille raikkaaseen sivutuuleen. Asetin toiveeksi sarjan kolmen tonnin vetoja aikoihin @4:15 - 4:10 - 4:05. Toteutus näin (avg, max): @4:06 / 161 / 166 @4:08 / 162 / 171 @4:03 / 165 / 174 Hyvä! Eka kivasti ilman mitään ihmeellistä. Palautus venyi reiluun neljään minuuttiin, koska kävelin/hölkkäsin yhden vilkkaamman risteyksen ohi sopivaan aloituspaikkaan. Toisen vedon eka puolisko pääosin nousua, jälkipuolisko vastaavasti laskua takaisin lähtöpaikkaan. Pitkässä alamäessä vauhti putosi alle kolmosen hyväksi toviksi, mikä alkoi jo vähän hirvittää, koska en erityisesti luota takareisien ja nivusten kestävän moista riehumista (lue: oiskohan syytä tehdä vähän 200m ja 400m vetoja, koriskenttä on niin lyhyt ettei siinä ehdi kiihdyttää tuollaisiin nopeuksiin). Palautus vastaava kuin ensimmäisessä välissä. Kolmas veto sinnillä läpi, lopputulos hyvä, vaikkei ihan kolmen tonnin coopperia tullutkaan sivutuotteena... Illasta pitempi lomasiirtymä, huomenna kevyttä, torstaina pitempi vk.
  3. Ma 6.7.2020 7,3km@5:55 / 43 min / HR 129 Kevyesti palauttelua, päälle tunti jumppaa ja pilatesta. Jalat aamulla huolella väsyt eilisestä, saa nähdä onko niistä vielä huomennakaan tehoilemaan. Aikataulut taas kyllä sen verran levällään, että kovempien treenien ajoittamista saanee sommitella. Yritys ois kuitenkin ottaa huomisaamuun vetoja tai pitempi vk, jotta loppuviikossa ois jotain väljyyttä treenien suhteen.
  4. Su 5.7.2020 30,4km@5:21 / 2h42m / vert 210m / HR 142 Aamuun pitkis kiihtyen PK1 - PK2 - VK1 - VK2 - loppuverra. Ulkoilureiteillä, mukana jonkin verran mäkiä pitkin matkaa. Lämmintä 13-16 astetta, puolipilvistä. Valtava ero hellelenkkeihin, tää meni kohtuudella ilman juomista. Osiot seuraavasti: 10,5km@5:47 / 1:00:43 / hr 131 8,0km@5:22 / 43:00 / hr 142 6,0km@4:53 / 29:20 / hr 151 4,0km@4:28 / 17:53 / hr 161 Vähän ristiriitaiset fiilikset. Tavallaan sujui hyvin, varsinkin eka kymppi ja sitt lopun VK2. Välissä ei mitenkään heikkoa, mutta jotenkin mitäänsanomatonta. Lopuksi Vantage antoi tästä running indexin 69, jota se ei aiemmin ole pitkältä lenkiltä koskaan suonut. Kai tuo on hyvä merkki (ei mennä nyt siihen, voiko noista luvuista päätellä yhtään mitään...). Vastapainoksi loppuverrassa polvi muistutteli nöyryyden merkityksestä: hieman sellaisia tuntemuksia, että polvi ikään kuin lähtisi alta, ts. ei kipeä, mutta jotain hämärää kuitenkin. Vastaavaa ollut about 2015, jolloin esim Vantaalla leikki jäi kesken 25 kilsan kohdalla, kun jalka vain lähti yks kaks alta. Mä paikallistin tuon joskus lantion/pakaroiden tms haasteeksi, joka ratkesi tuolloin aktiivisella venyttelyllä. Täytyy koittaa samaa nytkin. Viikko yhteensä 93,6km. Hyvin sujui aikatauluhaasteista huolimatta. Tän kiihtyvän pitkän ohella vetoja sekä tasavauhtinen vk, lisäksi kolme pk-lenkkiä. Ens viikko samaa kaavaa ja taas vähän progressiota mukaan. Tänään meni samalla tälle vuodelle 2000 km rikki, aiempaan nähden ihan uudella tasolla. Nöyränä eteenpäin, eli säntillisesti venyttelyä, jumppaa ja kehonhuoltoa, jotta jalat pysyis mukana.
  5. La 4.7.2020 12,0km@5:20 / 1h04m / HR 137 Lomalle tyypillisesti suunnitelmat uusiksi. Pitkis siirtyi huomiselle tän päivän muiden juttujen tieltä, tilalle korvikkeena tihkusateessa hätäinen tunnin PK, jonka piti yhtäältä olla riittävän kevyt, ettei häiritse huomista (kiihtyvää?) pitkistä ja toisaalta riittävän nopea, että ehti takaisin ajoissa. Huomenna aamusta uusi yritys, olettaen ettei tää ilta veny liian pitkäksi ja sekoita kuvioita.
  6. Pe 3.7.2020 10,1km@5:45 / 58 min / HR 129 Kotimaaturistina Satakunnassa, kevyt pk-lenkki ennen aamiaista ja päivän aktiviteetteja. Askel kevyt, sykkeet alhaalla. Korvissa Polkuporinoiden tuore Seppo ja Maarit Leinosen haastattelu. Huomenna kaiketi paluu kotinurkkiin, aikataulut vielä levällään - huomenillasta ois kiva ehtiä pitkikselle, mutta katsotaan nyt sitten. Lomailu saattaa välillä häiritä harrastuksia.
  7. Ke 1.7.2020 2km vr + 4 x 2km (2 min kävely) + 1,5km vr (Yht. 12,0km@5:05 / 1h01m / HR 145) Herätys 06.15, pikaiset aamutoimet, yosa sport, puoli mukia kahvia ja pihalle. Ukkosrintamaa etelässä ja pohjoisessa, kohdalla vain yksittäisiä sadepisaroita ja puuskittaista tuulta. Suuntana majapaikan läheltä irtoava satakuntalainen sivutie, joka google maps -tarkastelun pohjalta vaikutti sopivalta viikon vetosettiin: riittävän suora, tasainen ja erityisesti hiljaisen oloinen, jonka vuoksi kaltevien reunojen sijaan voisi aamusta juosta tyynesti keskellä tietä. Toinen kuuloke pois korvasta, jotta takaa tulevat autot eivät jäisi Richard Deitschin Sports Media Podcastin varjoon. Kahden kilsan vedot seuraavasti (km-aika, hr, max hr): @4:06 / 157 / 164 @4:08 / 160 / 165 @4:01 / 162 / 168 @3:56 / 165 / 174 Ekat kaks sivuvastaiseen, toiset sivumyötäiseen. Varsinkin toisessa epävarmuutta mitä tästä tulee, koska aamu ja siten rajallinen luotto omaan tekemiseen - ja tästä mieleen hiipinyt ajatus, josko vielä joutuu raportoimaan loppua kohtia hiipuvan vetosarjan. Kolmas tuli kuitenkin aika kivasti cruise-moodilla, jalat liikkuivat, hengitys tiheää muttei liian raskasta, ympärillä kesäinen peltomaisema ilman ketään muita. Viimeinen olikin jo ihan limitillä, sykkeet siinä pääosin anakynnyksen yläpuolella. Lopulta: oikein mainio sarja, erittäin hyvä fiilis. Nyt voi rauhassa olla kotimaaturistina tämän ja huomisen, perjantaina jatkuu.
  8. Ti 30.6.2020 8,5km@5:38 / 48 min / HR 131 Kevyt aamulenkki. Hiostava keli, vaikka lämpöä olikin enää 18 astetta. Yksi peura mutusteli rauhassa lehtiä reitin vieressä eikä viitsinyt isommin liikahtaa, vaikka juoksin kolmen metrin päästä ohi. Kesäkuu yhteensä 348,2km. Vuoden eka puolisko 1960,1km, jossa lisäystä viime vuoteen 60% (v 2019 1210,3km). Kroppa pysynyt hyvin kasassa, vaikka määrät ja tehot nousseet selvästi parin vuoden aikana (v 2018 koko vuosi 1300 km, v 2019 2500 km). Pitää yrittää tehdä oikeita juttuja, jotta säilyisi mahdollisimman hyvin ilman hankalia vaivoja myös jatkossa.
  9. Asfaltilla parempi, ainakin näin kun pohjat alkavat olla kuluneet. Just lauantaina juoksin Rinconeilla hiekka/sora -pintaisilla ulkoilureiteillä kovemman pitkiksen, ja silloin ehdin tuumia, ettei kenkien pito ja vakaus ollut ihan priimaa. Mäissä ja jyrkemmissä mutkissa erityisesti. Tänään sitten asfaltilla tuntuivat eri tavalla hyviltä jaloissa. Mä olen viimeisten 2-3 kuukauden aikana juossut asfaltilla harvakseltaan lähinnä vetoja. Niissä yleensä myös Rinconit, mutta tuntuma vetoja juostessa muuten sen verran erilainen, ettei vastaavaa vertailutilannetta ole ollut. En sitten tiedä miten paljon pohjan kuluminen vaikuttaa tässä kokemukseen. Noilla on nyt luokkaa 600km takana ja pohja alkaa olla varsin syöty (sivuhuomiona todettakoon, että Asicsien pohjat ovat samoilla määrillä paljon paremmissa hapessa).
  10. Ma 29.6.2020 2km vr + 17,0km@4:33, hr 154 + 1,6km vr (Yht. 20,6km@4:47 / 1h38m / HR 150) Tavoitevauhtisella tähän viikkoon, pitkästä aikaa asfaltilla. Ei ollut kaksiset lähtökohdat. Jalat väsyt, huono yö ja ennen kaikkea ihan hillittömät allergiaoireet. Eilinen päivä puutarhassa puskien alla oli lähes sietämätön (mutta ei tietenkään voinut jättää kesken...), eikä olo ollut aamulla yhtään parempi: punaisten silmien, vettä valuvan nenän ja jatkuvan aivastelun takia olisin varmaan päätynyt monessa paikassa äkkiä karanteeniin. Juoksu silti ihan kelpo, vaikka hengitys tahmaa. Olon takia päätin juosta sykkeiden pohjalta: pysytään VK1:llä, vauhti ois mitä ois. Tää toimi ok, sykkeet ylempänä lähinnä pikkunousuissa jne, pääosin pysyi hyvin tuossa. Lopulta 17km meni tavoitevauhdissa, mikä allergia huomioiden ihan kiva. Joku vois tosin kysyä, ovatko treenien painotukset ja progressio ihan kunnossa, sillä juoksin kolme kuukautta sitten samalla reitillä käytännössä saman ajan samoilla sykkeellä. Sää puolipilvinen, +22. Kohtalaista tuulta, puoliväliin asti sivuvastaista. Rinconit tuntui muuten hyviltä alla, pitääkin tilata uusi pari. Mä oudoksuin noita alkuun jonkun aikaa, mutta nyttemmin diggaan jo ihan.
  11. Uni, unen tarve ja kokemukset unen tarpeesta ovat kiinnostavia juttuja. Pitääkin tsekata noi mainitut kirjat jossain välissä. Omat kokemukset monilta osin vastaavia kuin muiden, joskin unen tarve on ehkä aavistuksen keskiarvon alapuolella (vaikka esim Tuomilehto on tainnut sanoa katsovansa surullisena heitä, jotka näin itselleen uskottelevat tjsp). Mun unen määrä asettuu johonkin 6:30-7:15h välimaastoon, yli 8h on poikkeustapaus. En muista edes lapsena/teininä sitä, että oisin nukkunut puolillepäivin tahi 10+ tunnin öitä. Aikuisena tähän liittyy vielä sellainen feature, että mikäli nukun itselleni pitkät yöunet, luokkaa 8,5h, todennäköisyys herätä migreenin kanssa on huomattavan korkea. Yksikin annos alkoholia sekoittaa kuviot, samoin extrakofeiini (nisti tarvitsee tarkat päiväannokset aamulla ja lounaan jälkeen, mutta ei siedä yhtään enempää tahi myöhemmin). Lisäksi myöhäiset treenit ovat ihan hasardihommaa. Nuorena palasi kentältä jatkuvasti kympin jälkeen, nyt hikoilu iltakasilta tuntuu unen suhteen jo walk on the wild sidelta. Nyt kesällä valoisat aamut ovat myös oma lukunsa, alan heräillä viiden jälkeen, mikäli makuusoppiin pääsee vähänkin päivänvaloa.
  12. La iltaan vielä 34km/1h49m fillarilla teinin kanssa. Meillä molemmilla oli vähän tylsää, joten huviteltiin kiertämällä järvi. Su 28.6.2020 Polut 8,5km@6:42 / 57min / HR 134 + 60 min jumppa Viikon päätteeksi kevyt pyörähdys poluilla. Jalat jonkin verran väsyt, mutta olo ja kulku varsin raikas. Sykkeet kivasti alhaalla, askel terävähkö - rauhallista tahtia toki, mutta silti kiva huomata. Helleviikon saldo 81,5km. Kuusi lenkkiä, joista kolmella kovempaa, kolmella rauhassa. Lisäksi eilinen fillarointi ja kolme settiä jumppaa (30-60 min). Hyvä viikko. Ens viikolla suunnilleen samaa kaavaa sopivalla progressiolla. Lomakaudella pitäis ehtiä, joskin aikatauluja saa miettiä enemmän kuin rutiinien mukaan menevässä arjessa.
  13. Pe 26.6.2020 Lepo. Viimeinen työpäivä ennen lomia = säätöä, venähti pitkäksi. Lisäksi muuta hässäkkää, joten ei asiaa lenkille. La 27.6.2020 26,0km@5:09 / 2h14m / HR 150 Hellepitkis reppu selässä. Suunnitelma oli juosta 15km tavoitevauhtia, mutta oli siellä kuitenkin sen verran lämmin, että jaoin tuon kahteen osaan: 8,5km@5:43 / 48:35 / hr 136 7,0km@4:41 / 32:50 / hr 158 2,0km vr 7,0km@4:36 / 32:15 / hr 161 1,5km vr Kulku helle huomioiden ihan ok, ei mitään säkenöivää, mutta ei erityisen heikkoakaan. Suuta kuivasi ja jano riivasi loppupuolella, vaikka olikin nestettä mukana ja yritin sitä hörppäillä vähän väliä. Kroppa ei vaan oikein ottanut enempää vastaan. Tuolla matkalla tästä ei ehtinyt tulla ongelmaa, mutta pitemmällä ois voinut aiheuttaa haasteita. Rispektit Nuuksioon.
  14. To 25.6.2020 5,9km@5:47 / 34 min / HR 129 Eilen illalla vielä puoli tuntia jumppaa, tänään aamukuudelta palauttava aamuhölkkä. Kyllähän tuonne näissä oloissa lähtee vähän heikosti hereilläkin. Viikonlopun pitkiksen ajoitus tuottaa vähän päänvaivaa, koska standardihetkellä pe-alkuillasta lienee 30-32 astetta lämmintä. Toisaalta viikonlopun aikatauluissa on muutenkin säätämistä, ja jos lämmön haluais välttää, pitäis olla liikkeellä tyyliin aamuviideltä. Ehkä siis menen huomenna normiaikataululla juomarakon kanssa - ja samalla kumarran Nuuksio Backyardin osallistujien suuntaan.
  15. Thx. Siis joo, kokonaisuudessa tilanne on hyvä. Treenejä on saanut tehtyä hyvin ja terveenä, eikä nytkään ole oikeastaan mitään vaivoja. Vauhdit ovat aiempaan nähden uudella tasolla. Talvella mietin, että KK83:n lisäksi ois hienoa juosta mara alle 3.30, nyt nälkä on sitt kasvanut ja kohteena pikemminkin tuo 3.15. Vedot liikkuvat kivasti, mutta tasavauhtiset sen sijaan tuntuvat junnaavan. Toki siinä vois olla vähän armollinen ja laittaa jotain helteiden + siitepölyn piikkiin. Pitää vain jatkaa määrätietoista tekemistä ilman äkkinäisiä muutoksia (vaikka noi Daniels + Pfitzinger&Douglas just eilen saapuivatkin postissa). Riittää sitten mihin riittää.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy