Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r

blues-mobile

Jäsenet
  • Content Count

    62
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

11 Good

About blues-mobile

  • Syntymäpäivä 01.06.1984

Converted

  • Coopperi
    3315m (16.12.2012)
  • 10km
    38.20 (27.4.2013)
  • Puolimaraton
    1.28.11 (25.5.2013)
  • Maraton
    3.16.28 (12.10.2014)
  • Tavoite
    Juosta
  1. blues-mobile

    HCM 15.8.2015

    Itse juoksin kuudennen HCM:ni tänä vuonna ja jotenkin tuntuu, että nyt erityisesti jäi muutama järjestelyihin liittyvä asia harmittamaan. Osa asioista on häirinnyt jo aikaisempina vuosina, tänä vuonna lista sai jatkoa. Tässä ne ovat: - Raskas reitti edelleen. - HCM:n nettisivuilla ei ole nähtävissä reittikarttaa, jossa olisi korkeuskäyrä. Kuinka paljon nousua, korkeuseroa jne. - Tänä vuonna eräs juoksija porukastamme ei ollut päästä takaisin stadionille haettuaan varusteet säilöstä. Häntä oli tylysti kielletty palaamasta, mutta päästetty lopulta kun osa hänen tavaroistaan oli edelleen stadin nurmikentällä. Aiemmin kun varusteet sai jättää stadionin katsomoon, pystyi vaihtamaan kuivat kamat päälle ja jäädä odottelemaan kavereiden maaliintuloa. Meidänkin muutaman hengen vakioporukassa nopeimman ja hitaimman ajoissa on eroa jopa 1.45h, joten nyt jos nopeimmat haluvat ottaa hitaimmat kaverit vastaan stadionilla, pitää se tehdä ilmeisesti värjötellen kylmissään märät juoksukamppeet päällä. - Kova hinta. - HCM:n nettisivuilla ei ole tarpeeksi tietoa tapahtumasta: en löytänyt osallitujalistoja ennen kilpailua, ammattikuntien SM-sarjojen osallistumisohjeet puuttuvat (sarjat muutenkin vähän hämäriä, milloin niitä on milloin ei), mitä mitalien kuvissa on (en vieläkään tiedä mikä rakennus esim. vuoden 2014 mitalissa on, kiinnostaisi tietää). - Helle tai muuten liian lämmin keli. Startti voisi olla vaikka 09.00, mutta ei kylläkään mielestäni sunnuntaina kuten Juoksija-lehdessä ehdotettiin. Näin turistina sitä haluaisi kisan jälkeen vähän "rentoutua" (jos tiedätte mitä tarkoitan), ja useimmillahan maanantai on työpäivä, joka rajoittaisi olennaisesti rentoutumisen suoritusmuotoja. - Kisan fiilistä parantaisi minusta edellisten lisäksi myös jos HCM-organisaatio kuvaisi vaikkapa jonkinlaista fiilistelyvideomatskua (HCM:ään liittyen) juoksijoiden katseltavaksi pimeisiin talvi-iltoihin (hyviä esimerkkejä on mm. buff trail tour -juoksukilpailujen videot). Tietysti myös expo ja päivä ennen maratonia voisi olla enemmän fiilistä luova. Pitäisi luoda enemmän sellaista hyvää "maratonpöhinää" kisan ympärille. Expossa voisi tapahtua asioita, eikä vain myydä ja esitellä tuotteita. Nyt tunnelma expossa on hiljainen. - Henk. koht. epäolennainen mielipide: HCM:n mainoskuva kauluspaitamiehestä, jolla on puvun alla supermies-logoa matkiva HCM-paita on jotenkin häiritsevä. Kenelle se on suunnattu... + On tapahtumassa silti paljon hyvääkin, ja siksi sinne tulee aina palattua. Mutta nuo edellä kuvaamani seikat vain eivät ole oikeastaan parantuneet mitenkään niinä vuosina kun olen tapahtumassa juossut, joten päätin nyt sitten avautua, kun kaipaamiani muutoksia ei tänäkään vuonna tapahtunut. Odotin enemmän, koska pitkin vuotta HCM:n lehdessä ja nettisivuilla annettiin sellainen kuva, että nyt olisi tehty isoja muutoksia (no olihan se reitti uudistettu isolla kädellä) laajalla rintamalla, mutta uutta reittiä lukuun ottamatta moni asia pysyi ennallaan tai meni jopa hieman huonompaan suuntaan.
  2. blues-mobile

    HCM meni, mitäs nyt?

    1. On tottakai! 2. http://tossu.com/index.php?pageid=1 Ainakin tuolta löytyy ohjelmaa myös maratonien väliselle ajalle. Olen kerran juossut toisen maratonin noin kuukausi HCM:sta ilman minkäänlaista suunnitelmallista treeniä ja paransin aikaa jotain 8min. Lyhyempin matkojen aikoja on tullut myös usein paranneltua loppukesän maratonin jälkeen syksyllä. Myös muilla olen ollut havaitsevani parannuksia tuloksissa maratonin jälkeen. Voi siis olla, että nyt juoksemasi maraton nostaa kunnon uudelle tasolle kunhan palaudut. Eli minun mielestä kannattaa ehdottomasti ottaa vielä juoksuja syksyllekin. Palauttele kuitenkin hyvin ensin (ei liikaa treeniä heti), täydelliseen palautumiseen voi mennä helposti kuukausi maratonin jälkeen. Kevyttä hölkkää, kenties joitain muita lajeja kevyesti jos sellaiset kiinnostaa, hierontaa, täyslepoa yms. aluksi ainakin pari viikkoa, sitten pikku hiljaa takaisin perusjuoksenteluun. Minulla ei ole ollut tapana noudattaa mitään ohjelmaa maratonin jälkeen, vaan olen juossut kevyesti fiilispohjalta ja pitänyt tavallista enemmän lepopäiviä. Ensimmäiset vähän kovemmat juoksut on tullut tehtyä noin kolme viikkoa maratonin jälkeen.
  3. Tänään TV2: klo 18.30 Kävelymatkan päässä: Jarkko Kinnusen ja Antti Kempaksen matka kohti Lontoon olympialaisten 50 km:n kävelykilpailua. Mitä kaikkea raaka laji vaatii? klo 19.05 Urheiukatu 2: Jukka Keskisalo lopetti kilpauransa päättyneeseen kesään. Mitä tulevaisuuden suunnitelmia EM-kultamitalistilla on?
  4. Kun olin vaihto-opiskelemassa Espanjassa luin siellä kerran kuukaudessa ilmestyvää Planeta running-lehteä. Irtonumeron hinta kaupassa oli 3,5 euroa. Hyvä lehti ja vielä halpakin! Erityisesti tykkäsin joka lehden lopussa olevasta osasta, jossa oli maakunnittain/kaupungeittain/paikkakunnittain kaikki juoksutapahtumat seuraavalle kuukaudelle (ja perusinfo aina tapahtumasta: nettisivut, ilm.maksu jne.). Maantiejuoksuille ja maastojuoksuille oli omat osionsa. Lisäksi joka numerossa esiteltiin omana juttunaan aina joku kaupunki tai paikkakunta juoksun näkökulmasta, eli ko. paikan lenkkireitit ja kisat yms. Näiden juttujen lisäksi lehdessä oli tietysti aina myös juttuja juoksijoista, niin harrastelijoista kuin ammattilaisistakin. Treenivinkkejä ja ohjelmia. Varusteiden esittelyjä ja testailuja. Ravintojuttuja yms. Sivumäärä oli samaa luokkaa kuin Juoksija-lehdessä (jota myös tilasin Espanjaan). Kaikki ostamani Planeta runnig-lehdet toin mukanani myös tänne Suomeen. http://www.planetarunning.com/
  5. Mulla meni 3310m cooperissa helmikuussa ja sitten toukokuussa 1.29.35 puolikkaalla. Lähdin tavoittelemaan aikaa 1.27 (tai jopa alle), mutta vauhti hiipui 12km jälkeen. Tasaisemmallakin vauhdinjaolla kesäkuun lopussa puolikas meni 1.29.37.
  6. Pikku hiljaa kohti tavoitteita määrissä. Aluksi kannattaa tehdä noista treeneistä se minimimäärä ja vaikka vähemmänkin, kuulostella miten kroppa reagoi ja tarvittaessa löysätä lisää. Maltti on valttia. Muutenkin harjoitusten kestoja on hyvä vaihdella (esim. ekalla viikolla pitkä lenkki 90min, tokalla 100min ja kolmannella 120min). Uskon, että pystyt jo nyt tekemään viisi harjoitusta viikossa ilman ongelmia, kunhan et hurjastele vauhdeissa ja määrässä. Viidellä hyvällä harjoituksella viikossa 1.30 on ihan mahdollinen. Vaikkakin itselläni alitus tapahtui vasta sitten, kun lisäsin kuudennen harjoituksen viikkoon.
  7. Tuossa on tuloksessa on hyvin todennäköisesti aika paljonkin ilmaa, kun noin vähällä treenillä sen olet juossut. Säännöllistä ja tasapainoista harjoittelua vaan ja voi olla että 1.30 paukkuu jo syksyllä. Kun aloitin juoksuharjoittelun, juoksin 4kk treenin jälkeen puolikkaan toukokuussa 1.46 ja sitten syyskuussa toisen 1.38. Eli alussa noissa tuloksissa on aika paljon löysää ja ennätykset voi parantua roimasti kunhan vain jatkaa treeniä. Jalat saat kestämään kun juokset viikossa yhden pitkän lenkin 90min-120min, yhden tai max kaksi VK-harjoitusta, parikolme lyhyempää PK-lenkkiä 40min-60min (jonkin noista yhteydessä teet lihaskuntoa ja tekniikkaa). Joka kolmas tai neljäs viikko on kevyt, palautteluviikko, ei VK:ta ja pitkää lenkkiä, noin 50% normiviikon määrästä. Muista myös juosta erilaisilla alustoilla (asvaltti, metsä, hiekkatiet, nurmikko jne.) ja huolehtia lihashuollosta. Myös lyhyempien matkojen kisat ovat hyvää treeniä! Jonkin ohjelman noudattaminen voisi tietysti olla hyvä idea, esim. Juoksija-lehdessä 1/2007 on hyviä puolimaraton-ohjelmia.
  8. Cooper: 3310m (2/2012) 10km: 39.44 (4/2012) Puolimaraton: 1.29.35 (5/2012)
  9. Hyvä oli cooper-tapahtuma tosiaan Ouluhallissa jälleen. Mukavasti porukkaa jokaisessa tavoiteryhmässä, vetoapua, jäniksiä, hyvä meininki. Itsekin sain paranneltua ennätystä lukemiin 3310m (marraskussa 3274m). Seuraava saman porukan järjestämä cooper on ilmeisesti toukokuussa Raatin kentällä.
  10. Ei näkynyt UÄ:ssä tulehdusta eikä nestettä. Jes! Kantapää on ollutkin kivuton juostessa, tosin pientä arkuutta tuntuu kyllä edelleen joskus levossa ja esim. aamulla heti sängystä noustua muutamien ensimmäisten askelien aikana. Tämän UÄ-tutkimuksen tehnyt lääkäri sanoi tähän, että se voi olla aika pitkäkestoinen prosessi, kunnes kaikki oireet on poissa jos siellä on ollut jotain tulehdusta tai nestettä.
  11. Joo, arvailuksi menee. Kuulostaa kyllä juuri kantapään limapussintulehdukselta, mutta ehkä myös lisäksi rasvapatjan vauriolta. Todella ärhäkkää kipu tuntuu vain olevan. Oletko tehnyt jotain kylmähoitoja, käyttänyt kylmäpussia tai jäätä paljaalle iholle? Kysyn siksi, että voisi poissulkea paleltumavamman, sehän tekee ihon ihan kosketusaraksi, aiheuttaa punoitusta/tulehdusta, ja palaltumavamman syntyä voi olla hankala huomata kun se ei tunnu vielä kylmähoidon aikana vaan vasta jälkeen päin. Jos kantaluu on liiaksi ulkoneva (ns. Haglundin kantapää) se aiheuttaa hankausta, joka aiheuttaa helposti tuon limapussin tulehduksen. Jos saat käsiisi tuon alempana mainitsemani Pekka Peltokallion Tyypilliset urheiluvammat I -kirjan, suosittelen siihen tutustumista. Vaikka kaikkia lääketieteen termejä ei ymmärräkään, on se silti ihan maallikonkin luettavissa ja siitä on paljon apua oman diagnoosin tekoon sekä hoitoon.
  12. Kävin lääkärillä. Lääkäri totesi että kyseessä on akillesjänteen ja ihonvälisen limapussin tulehdus, kuten olin arvellutkin. Kantapää on nyt sellaisessa kunnossa että sillä voi juosta, mutta jäykkyyttä/painetta siellä tuntuu etenkin aamusin ja esim. pidempi aikaisen istumisen jälkeen kun lähtee liikkeelle. Lääkäri epäili että siellä on nestettä ja sain lähetteen UÄ-kuvaukseen, jossa selvitetään onko siellä nestettä ja/tai tulehdusta. Sain myös lähetteen erikoislääkärille, joka katsoo että onko tuo kantaluu ongelmallisen kokoinen: pitääkö sitä muokata. Toivottavasti ei. Myös fysioterapiaan sain lähetteen. Onneksi palvelu YTHS:llä on melko nopeaa ja periaatteessa ilmaista. Kirurgin aika, fysioterapia ja UÄ ovat kaikki tammikuun puolenvälin tietämillä. Juoksu jatkuu, mutta edelleen melko maltillisesti, korvaavat pysyvät vielä tiiviisti ohjelmassa mukana. Eikä siinä, niiden tekeminen on tuntunut jopa hyvinkin kehittävältä kun on tullut paljon erilaista ärsykettä niiden kautta. Ja tähän aikaan vuodesta ei ole onneksi hoppu mihinkään.
  13. TKD on kyllä hyvä laji, jos haluaa parantaa jalkojen liikkuvuutta. Ja jos on nuorempana ollut notkea, niin sen notkeuden palauttaminen on kyllä aika hyvin mahdollista. Mitä tuohon ikä juttuun tulee niin en näkisi sitä ollenkaan ongelmana. Kun itse olin alkeiskurssilla, niin ikähaitari oli aika laaja: n. 15-35 vuotiaita oli mukana. Yleisesti ottaen treeneissä kulkee todella laajalti eri ikäisiä ihmisiä ja on myös paljon harrastajia, jotka ovat aloittaneet TKD:n vasta melko myöhään ja vielä päässeet erittäin hyvälle tasollekin. Joten 24 vuotiaana sulautuu joukkoon varmasti hyvin :) Itse olin TKD:n aloittamis aikoihin 21.
  14. Joo, kyllä tuo testi antaa ihan valistuneita ehdotuksia! :) Taekwondosta (ITF) mulla on kyllä todella hyviä kokemuksia. Todella monipuolinen, mielenkiintoinen ja hauska laji. Harrastin sitä kolmisen vuotta ennen kuin siirryin treenaamaan juoksua, ja uskon että siitä on ollut hyötyä nyt tähän juoksemiseenkin. ITF TKD:ssa tulee koko kropalle harjoitusta, lihaskunto kohenee, liikkuvuus paranee jne. Oman kokemukseni mukaan ainoa hankala puoli juoksevalle TKD-harrastajalle on se, että kun jossain vaiheessa potkut pitäs alkaa nousta korkeammalle ja nopeasti, runsaampi juoksu pakkaa viemään terävyyttä ja notkeutta pois, mulla ainakin alkoi tulla hankaluuksia jos yritin käydä sekä juoksemassa että TKD treeneissä – en ole tosin luonnostaan kovin notkeaa sorttia. Mutta jos venyttelee ahkerasti niin ei tuokaan ole ongelma ja yksilöllisiä eroja liikkuvuudessa on tietysti..
  15. Linkin takana lajivalintaa mahdollisesti helpottava testi: http://www.selectsmart.com/FREE/select.php?client=martialarts
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy