Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Jouko Kylmäoja

Jäsenet
  • Content Count

    2
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

8 Neutral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Pientä välipäivitystä. Lähinnä PK:ta on tullut edellisestä viestistä lähtien hinkuteltua, aamupaino tällä hetkellä karvan verran alle 75kg, ja vammoitta on tähän mennessä päästy - täytynee koputtaa puuta. Oheisharjoitteluun ja lihashuoltoon olen panostanut, ja panostan jatkossakin. Suurimmaksi haasteeksi tällä iällä näyttää muodostuvan palautumisen, olen yrittänyt unta saada tarpeeksi ja panostaa myös unen laatuun. PK-lenkkejä on tehty pelkän juoksun sijaan aika paljon pertsaa hiihtämällä ja pyörällä. Hiihtäminen toki täällä pohjoisessakin on tällä hetkellä haave vaan, mutta toivottavasti lunta nyt helmikuussa tulisi hiihtoladuiksi asti. Matolla olen juossut jonkin verran myös. Vedot sitten Ouluhallissa. Kunnossa on tapahtumassa toivon mukaan edistymistä, tonnivitosen vedot sujuivat tänään tahtiin aerobinen kynnys - 08:31 (05:40 / km) VK1 - 07:08 (04:45 / km) VK2 - 06:47 (04:30 / km) ylivauhtinen max - 05:35 (03:42 / km) Toivon mukaan keväällä olisi nopeutta vauhtikestävyyttä sen verran että tuohon 45 minuuttiin olisi mahiksia. Vielä ei ole. Helmikuun loppuun asti jatkuu kuitenkin PK2-kausi, vielä pitäisi malttaa ottaa iisisti.
  2. Monta kertaa on tullut juoksuharrastus kesän aikana aloitettua, ja syksyllä/talvella liukkaiden tultua lopetettua polvivaivoihin. Nyt sitten alkaa operaatio "viimeinen rutistus ennen hautaa" - tein valmentajan kanssa sopparin, tavoitteena pudottaa paino nykyisestä 83:sta ensi kevään 70:een, hoitaa liikkuvuus ja lihaskunto kohilleen ohjelman kautta, tehdä jonkinmoinen pk-kausi ennen vetojen aloittamista, ja yrittää tosissaan treenata ensi kesän kisakauden alkuun mennessä. Jospa 45 minuutin alitus olisi mahdollista. Ikää on jo 46, joten pk-puoli ja palautuminen täytyy ottaa vakavasti. Ihan nollilta ei aloiteta, kesän aikana on varsin monipuolista liikuntaa kertynyt ihan mukavasti. Liukkaus ja sen myötä polvivaivat pelottavat toki edelleen, mutta lihaskunto-ohjelma pitää sisällään core + polven tukilihasten voimistamista, ja pyörittelen edelleen ajatusta ottaa paikalliselta kuntosalilta jäsenyys muutamaksi pimeimmäksi kuukaudeksi että pääsisi juoksemaan matolla jään sijaan. Kävin mattotestissä selvittämässä sykekynnykset, ja anaerobinen kynnysvauhti tällä hetkellä on 4:27 min/km, peruskunto vain on niin huonolla tasolla etten kymppiä millään selviäisi tuolla vauhdilla maaliin. Syömispuolta on myös pistetty kuosiin, turha sokeri jätetty pois. Tarkoitus on syödä tasapainoisesti vähemmän kuin mitä kulutus on (ei kuristaa hiilareita tai rasvoja kokonaan pois), ja tiputtaa painoa maltillisesti kohti kesää, jos nyt pari kiloa kuukaudessa saisi tiputettua. Puoli kiloa viikossa. Vähäinen alkoholin käyttö jää myös pois kunnes mittari näyttää tavoitepainoa - toki alkkishommat ovat rajoittuneet jo aika kauan satunnaiseen saunakaljaan. Lähinnä tuo suurin yksittäinen kanto kaskessa, liukkauden aiheuttamat polvivaivat, kalvavat mieltä. Kokeneemmat mattojuoksijat, onko juoksumatto yhtään sen parempi ratkaisu kuin ulkona juokseminen? Omistan ihan kohtuullisen hyvät Icebugin nastakengät, joilla on tullut jokunen talvi sitten juostua, mutta tuolloinkin treeni loppui muutaman kuukauden jälkeen polvivaivoihin. Oheistreeniä toki tuolloin en tehnyt ollenkaan, mikä varmasti oli iso erhe.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy