Jump to content
Juoksufoorumi.fi



hölkkääjä

Jäsenet
  • Content Count

    22
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Joo, 140 sykkeillä meno tuntuu jo tosi leppoisalta joten ehkä kun jalat jumissa tai kovan päivän jälkeen järkevää ottaa PK:tkin kevyemmin. Tällä hetkellä pitkät lenkit noin 18km / 1:40. Ehkä kahteen tuntiin asti voisi pidentää vai olisiko järkevää vielä pidempään juosta? 🤨
  2. Kaipailisin vähän neuvoja ja mielipiteitä kokeneemmilta juoksijoilta harjoitteluvauhteihin. Kannattaisiko juosta kovempaa / hiljempaa / enemmän / vähemmän? Vai näyttääkö hyvältä? 🙂 Vähän taustaa itsestäni, ikää 28, reilu 4kk harrastanut aktiivisemmin lenkkeilyä. Sanoisin että max syke vähän yli 190, leposyke noin 50, usein vähän alle. Tällä hetkellä viikkokilometrit 65-70 välillä ja jalat kestää ihan hyvin. Viikkorytmi pääsääntöisesti 1 pitkä, 0-2 VK / MK ja loput PK: Pitkä lenkki 5:30-5:40min / km, keskisyke 140-150 PK lenkit 5:10-5:30min / km, keskisyke 145-150 VK lenkki esim. 6km 4:25min / km, keskisyke 160-170 (alku helpon tuntuista, vika kilometri hengästyttää jo kunnolla) MK esim. 5x 1000, 3min tauot. Vedot noin 4min, syke lopussa 185-190 Mitään testejä en ole juossut koska tavoite on kunnonkohotus eikä kisat (ja koska raasto ei ole mukavaa) 😄 Oma veikkaus kuitenkin että 10km tuon perusteella pitäisi mennä ainakin alle 44min.
  3. @50+Runner kyllä sinä kokeneempi oot, just aloitin 3kk sitten vähän säännöllisemmän "hölkkäämisen" 😄 Eipä nuo sykkeet kovin vertailukelpoisia taida olla, sulla varmaan enemmän juosseena kynnyssykkeet paljon korkeammalla. Max sykkeet taitaa olla aika samaa luokkaa (1000m vedoissa max 187 mutta esim. Cooperissa luultavasti vielä korkeampi). Leposyke päivästä riippuen 40-50 joten ei kai tuo 160 nopeasti laskettuna pitäisi olla kovin lähellä anakynnystä... 🤔
  4. Reipas / vauhdikas juoksu radalla 6km @4:29min/km, keskisyke 160. Mitäs mieltä kokeneemmat, mentiinkö tuossa lähelle anaerobista kynnystä vai oltiinko vielä kaukana? Alussa helpohkon tuntuista ja ihan lopussa rupesi selvästi hengästymään. Laskennallinen tai arvioitu max syke pitäisi olla 190-195 paikkeilla.
  5. @sebulban samaa mieltä että vauhtikestävyydessä eniten puutteita vaikka hapenottokyvyssäkin varmasti paljon parannettavaa. Entäs rauhalliset pk-lenkit ja sitä kautta juoksuvauhdin nostaminen (niin että samoilla sykkeillä pääsee kovempaa)? Juoksumäärääkin olisi tarkoitus hitaasti nostaa.
  6. Tavallaan olet oikeassa mutta kestävyyden pettäessä kaikki edellämainitut ominaisuudet kärsivät rankasti. Juoksukunto taas tuntuu korreloivan hyvin kestävyyteen... Pitäisin todennäköisenä että Elopuron tulos on ihan oikein eikä urbaanilegendaa, vaikka en asiasta henkilökohtaisesti tiedä. Itse törmäsin myös kyseiseen artikkeliin.
  7. Aika mielenkiintoinen juttu. Oliko Pontuksen fysiikkavalmentajana vai kuinka?
  8. Tosiaan omastakin mielestä ollut mielenkiintoista lukea muiden mielipiteitä ja näkemyksiä varsinkin kun en itse tiedä lajista kovinkaan paljon. Ja kiva vaan että ketju on ollut aktiivinen! Toivotaan että omalla kohdalla lahjakkuutta on sen verran että 3500m menee rikki.
  9. Juoksutreeni jatkuu siis oheistreeninä eikä pitkäjänteinen juoksutreeni nyt voi epäonnistua, tietenkin kunto paranee. Pointtina oli vain avata keskustelua (kuinka nostaa kuntoa?) ja luulisin että asiasta on helpompi keskustella jos tavoite on selkeä. Hain tässä enemmän neuvoja: "Kuinka kannattaa juosta jotta kestävyys/juoksukunto paranee nopeasti?". Tuolla tavalla muotoiltuna on vaan aika vaikea kenenkään kommentoida ketjuun mitään kovin rakentavaa 😅
  10. @perttu Luulisin että yläkynnys (missä omalla kohdalla parantamisen varaa) olisi lajin kannalta tärkeämpi mutta miksei voisi sitä kautta hakea myös kovempaa Cooper tulosta, kehittymisen varaa näyttäisi olevan reilusti. @226 kanssa olen kyllä samoilla linjoilla siitä että vauhtikestävyys on se mikä rajoittaa eniten. Nopeuden kanssa ei näillä vauhdeilla pitäisi olla juurikaan ongelmaa. Voisiko tästä päätellä että hiljattainen juoksumäärän nostaminen (sitä mukaa mitä kroppa kestää) ja kerran/pari kertaa viikossa tehty VK-lenkki (vaikka 5-10km kisavauhdilla) voisi olla hyvä tapa parantaa kuntoa tähän alkuun?
  11. Pitää kyllä paikkansa omalla kohdalla. Vajaaksi jäävä Cooper tulos ei kyllä koordinaation tai liikkuvuuden puutteesta johdu vaan kestävyyskunnosta. Tosin, näkisin että drillseistä ei ainakaan haittaa ole ja olisi hyvä lisä treeniohjelmaan. Lajitreeneissäkin tehdään välillä vastaavia liikkeitä, lähinnä lämmittelynä...
  12. Järkevän kuuloisia ohjeita kyllä. Omalla kohdalla nopeus ja voima luultavasti riittää mutta kestävyys jää paljon vajaaksi. Paino on myös vähän korkeammalla (indeksi noin 23) mutta rasvaprosentti kuitenkin 10% luokkaa. Ehkä tuossa on vielä vähän varaa pudottaa rasvaa pois mutta ei kauhean paljon...
  13. Hyvä video! Selventää treeniä paljon. Näyttää soveltuvan myös alku/loppuverryttelyiksi?
  14. Täytyy käydä kokeilemassa, ilmoitan sit miten meni. Veikkaisin että yksittäiset 400m vedot tuota vauhtia ei tuota suurempia ongelmia. Cooper ehkä hikisesti yli 3000m hyvänä päivänä. @Ben! nuo nopeustreenit eivät siis kovinkaan paljon pitäisi kuormittaa kroppaa vaan enemmänkin haetaan rentoutta ja räjähtävyyttä? Ideana olisi siis ihan yleisesti kehittää (juoksu)kuntoa paljon vuoden aikana, tietty tavoitteen olisi voinut ilmaista vaikka 5K tai 10K tavoiteajalla. Mitä mieltä olet tuollaisista raastotreeneistä (esim. 5km-8km kovaa, 6x1km tai 5x2km), pitäiskö tuon tyyppisiä tehdä kerran viikossa tai parissa viikossa?
  15. @puujalka sulkapallo. Kestävyys luultavasti se mikä kaipaa eniten kehittämistä vaikka laji onkin fyysisesti melko vaativa. Pohjien rakentamisen suhteen kyllä täysin samaa mieltä. Kyllä varmasti Benillä ollut paljon parempi juoksutausta. "Hölkkääjä" kuvaa aika hyvin nykyistä kuntoa 😁 Sen verran alkutekijöissä kuitenkin tuo juoksun treenaaminen että luultavasti VO2 maxissa vielä paljon varaa kehittyä vaikka en olisikaan erityisen lahjakas. Apple watch määrittää tällä hetkellä VO2 maxin noin 50 kg/l/min paikkeille.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy