Jump to content
Juoksufoorumi.fi


taski63

Jäsenet
  • Content Count

    23
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

9 Neutral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Mulla on jo xiaomin aktiivisuusranneke, eli kenkä on niin sanotusti oven välissä... Ihan hyvin tuo askelia mittaa, mutta sykemittaus liikkuessa on aika kuraa.
  2. Tuo ewatch vaikuttaisi olevan aika pitkälti omppukellon halpiskopio. Noita "hyviä ja halpoja" on pilvin pimein nykyään, välillä aina houkuttaa itseäkin mutta toistaiseksi saanut puhutuksi itselle järkeä. Jossain Amazfit Bip:issä olisi myös (tuosta puuttuva) gepsi, ominaisuutena ehkä hyödyllisempi liikkujalle kuin esim. mikki ja kaiutin puheluja varten; saisi halutessaan träkätä lenkin ilman puhelinta taskussa.
  3. Valoihin pitäisi varmaan satsata, ja näkyvämpään pukeutumiseen. Eilen "ninjapyöräilijä" meinasi ajaa varpaille aamuhämärässä. Heijastimia mulla useampi, mutta ei paljon auta jos toisella ei ole valoja... Otsalamppu olisi varmaan hyvä, pitäisi vaan valkata riittävän kevyt malli. Mulla on kiinalainen 800lm värkki, mutta akkuineen painaa liikaa juoksulenkille.
  4. Oliko lähteenä MV, Suomen Uutiset, hommaforumi vai ylilauta? Sori, oli pakko 😄
  5. taski63

    Hyvä biisi

    Kun kerran Raittinen ja Lupari teemana, niin yksi omia suosikkejani: Onneksi koko levy (Rotoxin ainut) löytyi Google Play:sta, tuli kuunneltua muutamaankin kertaan viime keväänä.
  6. Vähän samaa ihmetellyt, en tiedä kuinka paljon yleiseen ajattelutapaan on vaikuttanut Biggest Loser tv-ohjelmakonsepti. Siellähän sakki laitetaan tekemään voimarääkkiä oksenteluun ja pyörtymisiin asti, eikä juurikaan mainita aerobisen liikunnan hyötyjä. Kysehän on vain siitä, että salirääkistä saa paremmin draamaa... Katsojat kyllästyisivät varmaan aika pian, jos siellä vedettäisiin (ja kuvattaisiin) päivät pitkät pk-lenkkiä. -Tuosta lienee sitten muodostunut "yleinen käsitys" että salitreeni on avain painonpudotukseen, ja siihen markkinarakoon nämä juttagustafsbergit iskee.
  7. Kyllä ja ei. Painonpudotukseen saa liikkua ihan penteleesti, jos ei ruokavaliota rukkaa. Tietysti jos suurimman osan vapaa-ajasta viettää liikkumassa, on senkin aikaa pois jääkaapilta... Voisin heittää takaisin (ihan yhtä perustellusti): ainoa oikea ja kestävä tapa painonhallintaan on terveellinen ja oikein mitoitettu syöminen, tuettuna riittävällä liikunnalla.
  8. Kyllä tänä päivänä "rehellisyys ja kunniallisuus" liiketoiminnassa hupenee kuin napajää pohjoisessa... Pitääpä ottaa lukuohjelmaan seuraavaksi tuota Seppästä. Toistaiseksi talouden saralta tullut luettua vain (ihan liian vähän) Korkmania, jota pidän melko fiksuna heppuna.
  9. Tuota olis pitänyt kokeilla tämän aamun lenkillä, melkein alkumetreistä lähtien... Mutta siteeraan sarjakuvan Akseli Touhulaa: "naamaan sattuu, jos hymyilen ennen aamiaista"
  10. Nationalismista on tupannut seuraamaan enemmän huonoa kuin hyvää. Esim. Balkanin tapahtumat Jugoslavian hajoamisen jälkeen, jos pelkkää lähihistoriaa katsotaan... Tietynlainen kansallisylpeys ei kai sinänsä kovin vaarallista ole, mutta siinä piilee aina sen "me vs. he"-ajattelun siemen. Kuinka moni tuntee oikeasti olonsa turvallisemmaksi, kun uusnatsit ja vastaavat liikkeet nostavat päätään, ja ylipäätään aihealueeseen liittyvä kielenkäyttö kovenee kaiken aikaa? Edit/lisäys: EU:n "eksistentiaalinen kriisi" ei sinänsä yllätä, kun siinä ollaan toinen jalka veneessä ja toinen laiturilla. Yhteisvaluutta toimisi kunnolla vain oikeassa liittovaltiossa; nykytilanteessa euro vahvistaa vahvoja ja heikentää heikköja talouksia (kuten täällä varmaan on jo todettu useamminkin). Ehkä kansallisvaltiot ovatkin vain historian välivaihe, antiikin ja keskiajan kaupunkivaltioiden jälkeen?
  11. Juuri näin, 4:30 lenkille lähtiessä ei juuri muita jalankukijoita näy. Ja on töihin mennessä ihan eri tavalla "kone käynnissä" kuin välipäivinä. Varsinkin kesäkelillä mukava, kun ei tule sitä mulkoilua mitä paljain jaloin juoksu yleensä aiheuttaa (sikäli että suuremmin välittäisin).
  12. Se korkeampi kadenssi (ja siten lyhyempi, ehkä jopa päkiävoittoinen askel) on hyvä omaksua mahdollisimman aikaisin. Kuten jogo3000 sanoi, iskutus on vähäisempää, ja lukemani mukaan juoksu myös taloudellisempaa. Kadenssin hakemiseen auttaa kännykkään asennettu metronomi-appi, mutta vähän epäkäytännöllinen ratkaisu. Googlella löytyy biisejä joissa on tuo 180 bpm rytmi, voi kokeilla juosta musiikin tahtiin. Jos ei halua kuunnella musiikkia tai metronomia juostessa, niin hyvällä tuurilla löytyy riittävän tuttu biisi (omalla kohdalla Don Henleyn Boys of Summer), johon voi hetkittäin askellusta verrata ulkomuististakin.
  13. Jännä - ja hyvin positiivinen - asia on, että pienikin määrä liikkumista vaikuttaa yllättävän paljon terveyteen varsinkin "nollatasolta" lähtiessä. Itse sain hälytysrajalle kohonneen verensokerin normilukemiin noin kuukaudessa pelkillä aamulenkeillä, alle 10 km/vko keskimäärin. Nyt vuotta myöhemminkin alle 20 km/vko ja bmi edelleen sama 28, mutta terveys on hyvä ja jaksaminen parempaa. p.s. Otsikon aiheeseen liittyen, on kyllä totta että tekniikkaan kannattaa kiinnittää huomiota. Mulla ei mieli juurikaan harhaile juostessa, kun tulee melkein liikaakin vahdittua asentoa, askellusta, hengitystä... Eikös se ole oikeastaan sellaista mindfulness-meininkiä? 🙂
  14. Sanon nyt varmuuden vuoksi, kun en tilannetta tunne, asiahan voi olla jo kunnossa mutta: kannattaa kiinnittää huomiota myös juoksutekniikkaan. Siihen vähänkin satsaamalla säästyy monelta kivulta ja harmilta, varsinkin jos hurahtaa juoksemiseen enemmässä määrin. Eikä ole haitaksi näillä vähemmilläkään kilsoilla (terv. 56v / 92kg / <20 km/vko).
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy