Jump to content
Juoksufoorumi.fi










jambo

Jäsenet
  • Content Count

    68
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good

About jambo

  • Syntymäpäivä 26.10.1972
  1. jambo

    Pyöräilykunto

    Automiehellä näköjään samat suunnitelmat kuin meikällä , Tukholmaan tulossa ollaan ja Tahkolle. Viime viikolla tuli käytännössä aloitettua maantiekausi. Kaverin peesissä 90 km vk1 alueella myötätuulessa 30-40 km/h ja vastatuulessa 15-20 km/h. Pienoinen epätoivo iski päälle. Fillaroinnin jälkeen 8 km juoksua vk1 sykkeillä, aivan järkyttävät krampit reisissä! Tästä oppineena täytyy alkaa keräilemään yhdistelmiä ja fillaroinnissa sekä pitkää pk:ta että vauhtikestävyys lenkkejä.
  2. Itse oli pari minuuttia ilmoittautumisen avautumisesta tulilla. Onneksi olin jos noin nopeasti paikat menee. Itsellä ei ole kokemusta mutta kaveri kehoitti hoitamaan ilmoittautumisen heti. Miten tuolla on numeroiden haun kanssa, voiko yksi henkilö lunastaa isomman porukan numerot kerralla? Ohjeesta tulkitsin että sähköpostin varmistusviesti pitää tulostaa ja sitä vastaan saa numeron. Ei mitään henkkareita tms tarkistella? Itseäni kun ei messut ja hulabaloo kiinnosta niin voisi nakittaa tuon noudon jollekkin muulle ja itse tankkailla kaupungilla tai elbailla hotellissa.
  3. Käväisin juoksemassa puolikkaan. Ihan mukava oli juosta vaihteeksi maastossa. Reitti oli todella raskas mutta sehän vaan oli plussaa. Tuska lisää nautintoa. huomioin että sateisemmalla säällä reitti olisi vieläkin vaikeampi, muutama potentiaalinen upottava kohta ja monta liukasta savipaikkaa. Mäkisessä maastossa oli mukava huomata että lihaskuntoharjoittelu ei ole ollut turhaa. Jatkossa ehdottomasti kesän listalla. Naapurikuntaan kun on lyhyt matkakin.
  4. Itse olen vuosia paininut saman "ongelman" kanssa. Eli miten kasvattaa lihasta/ylläpitää voimatasoja ja samalla pysyä edes jonkunlaisessa maratonkunnossa. Olen kokeillut monia erilaisia yhdistelmiä ja ohjelmia, puntilla 1 jakoista, 3 jakoista, 4 jakoista, mara kaudella pelkkää yläkroppaa jne. Itse olen omalle kropalleni huomannut sen että esim Sepon alle 4 h ohjelmaan sopii vielä hyvin yksi suht kuormittava jalkatreeni mutta astetta kovempi juoksuohjelma taas minulla vaatii joko jalkatreenien unohtamista tai huomattavaa keventämistä. Jotain kehonpainolla tehtävää kyykkyä en edes laske treeniksi. Vuosikierroksi minulla on vakiintunut sellainen että syys/lokakuun viimeisen maran jälkeen alkaa vuodenvaihteeseen kestävä punttijakso jolloin juoksen 1-2 kertaa viikossa pk lenkin. Muuten treeni keskittyy vaihtelevalla ohjelmalla lihaskuntoon/voimatasoihin. Vuodenvaihteen jälkeen juoksun määrä lisääntyy 2-3 lenkkiin ja edelleen teen kehittävää voimaharjoittelua. Noin maalis/huhtikuussa lisään juoksua 4 viikoittaiseen lenkkiin ja voimaharjoittelu alkaa kääntyä ylläpitäväksi, eli en pyri harjoituksissa hakemaan isompia painoja tai toistomäärän lisääntymistä. Viimeisen 12 viikon aikana eli mara kaudella keskityn juoksuun siten että saliharjoituksia tulee viikossa kolme, kaksi yläkropalle ja yksi jaloille. Yläkropan teen kummallakin kerralla kokonaan mutta eri liikeillä ja toistomäärillä. Jalat teen vuoroviikoin lyhyemmillä ja pidemmillä toistomäärillä. Liikkeet pidän perus moninivelliikkeinä, kyykky, penkki, mave jne. Mikäli väsyttää ja tuntuu etten palaudu niin tingin saliharjoittelusta, en juoksusta. Usein myös yhdistän kevyen pk lenkin ja saliharjoituksen esim juosten salille, hieman palautusjuomaa ja treeni perään tai juoksen matolla ennen treeniä. Tämä on siis puhtaasti oman kokemuksen perusteella itselle valikoitunut tapa.
  5. Mikä olisi hyvä suhde kovien ja kevyiden viikkojen tuntien suhteen? Hahmottelin tuossa 2 kovaa 1 kevyt rytmitystä ja sellaisella realistisella tasolla voisi tunnit liikkua 12h vs 8 h tasolla? Pitäisikö ero olla isompi kuormitusta ajatellen? Mitä mieltä muuten olette sellaisesta treenijaottelusta viikkojen sisällä että treenataan treenipäivinä aina kaksi kertaa päivässä ja pidetään sitten reilusti kokonaisia lepopäiviä? Verrattuna esimerkiksi viime kesänä käyttämääni ohjelmaan joka oli kai ns perinteinen tri ohjelma. Lähes jokaisella päivällä joku harjoitus ja viikossa yksi välipäivä. Ajatuksena siis se että treenipäivistä otetaan maksimaalinen hyöty irti ja lepopäivinä keho/mieli palautuvat ja perhe kiittää.
  6. Pikkasen meni IM matka munillee. Uinnin otin todella varmanpäälle kun kysessä oli eka triathlon ikinä. Vimeisenä vedestä ylös mutta todella hyvillä voimilla ja fiiliksellä. Kiitos vaan järjestäjille että jaksoivat odotella. Kovempaakin olisi voinut tulla mutta en uskaltanut. Pyöräily lähti hyvin käyntiin ja noudatin tavoitevauhtia siitäkin huolimatta että miestä söin kun kisasarjojen kärki meni valonnopeudella ohi. Toisella kierroksella neste ei vaan enää imeytynyt ja jäi vatsaan hölskymään. Vedin siinä Konoset ja laitoin sormet kurkkuun. Ei auttanut ja noin 100 km kohdalla laitoin pillit pussiin. Kyllä söi miestä. Nyt on ollut hirveät henkiset tuskat että lopetinko liian helpolla ja olisiko tuosta vielä päässyt uuteen nousuun. Järjestelyt oli hyvät ja etenkin ekakertalaisesta kaikki oli hyvin selvitetty ja selkeää. Uinnissa oli mukavaa pulikoida ja turvallinen oli. Vesi oli pirun lämmintä. Huolto oli toimiva ja hyvä. No, ensivuonna uudestaan ja uutta matoa koukkuun. Sen verran reitillä kerkesin huomioida että naiset meni pirun kovaa. Nostan hatua, korkealle. Se pit vielä mainita että ainakaan tällaista hitaampaa uimaria ei kolhittu eikä jalkoihin jäänyt. Kierrettiin ihan kohteliaasti. Eli hyvät fiilikset jäi siitä.
  7. ok, kiitos tiedosta. Äsken huolsin fillarin, vaihdoin uudet klossit kenkiin ja pakkasin kaikki kisakamat geelejä ja juomia lukuunottamatta. HIEMAN alkaa jo jännittää. Kilpailijainfossa tunnette meikäläisen kalpeasta kasvosta, tärinästä ja tuskanhiestä. Veikkaan että la-su yönä ei tule paljoa nukuttua.
  8. Pakko kysyä tyhmä kysymys. Nokialla kisannut tuttu väitti että täydellä matkalla uintiosuudella käydään välillä rannassa. Onko näin ja jos on niin mikä tuossa on ideana? Jossain nettivideoissa näin pätkiä kisoista joissa välillä käväistiin n. 10 m pätkä hiekkarannalla ennen uuutta uintikierrosta. Lieneekö jokin poikkeus normaalista?
  9. Mites Nokialle suuntaavien treenit on kulkeneet? Meikäläisellä alkaa jo olla henkistä väsymistä tähän treenaamiseen. Osan treeneistä olen ajoittain korvannut kesäisillä harrastuksilla kuten futis, tennis, maastopyöräily. Myös salilla on tullut käytyä. No, on tässä myös tullut juostua, uitua ja pyöräiltyäkin mutta näistä alkaa jo mittari olla täynnä. Onneksi nyt on viimeinen määrällisesti kovempi viikko ja kohta alkaa keventelyt kohti Nokiaa. Tänään pääsin kokeilemaan senkin ihmeen kuinka uinti sujuu vaahtopää aallokossa. Hyvinhän se meni, siitäkin huolimatta että hengitin aina samalta tuulen puolelta josta aallot tulivat.
  10. jambo

    Järveen!

    Kävin maanantaina palauttelemassa jalkoja ja uimassa vajaan tunnin räpistelyn. Jumankauta kun meinasin saada sydärin törmätessäni järvellä kumiseen lasten leluankkaan... näin meillä. Pirun hienoja kelejä uida.
  11. jambo

    Paavo Nurmi Marathon 2009

    Vaihdoin perheen takia Turun maratonin Alajärven maratoniin. Täällä näyttäisi olevan lähes pilvetön taivas ja 29 astetta mittarissa. Tsemiä Turussa juokseville, itse starttaan täällä klo 15.00.
  12. Näin on!! Meikäläisellä alkoi jo mahassa jännittää pelkästään sen takia että tulostin seuran sivuilta ohjeet ja kartat. Mielessä vaan pyörii että treenaanko tarpeeksi ja nauraako mulle siellä kaikki.... Viikonloppuna muuten edessä maraton. Onko paha virhe?
  13. Onko Nokialla ollut ketään kuvaamassa kisaajia? Olisi kiva sada joku muisto tapahtumasta, siinä tapauksessa jos pääsee maaliin asti. Vaimo tulee kyllä paikalle pyöräilyosuuden aikana mutta kuvaustaidot tuntien kuvissa esiintyy lähinnä taivasta ja oma peukalo.
  14. Korjasin jiiveen kommenttia motivoivampaan suuntaan.... Ilmoittauduttu on ja myös maksettu.
  15. jambo

    Järveen!

    Sama vika meikäläisellä. Muutenkin tuntuu treeni-intoon vaikuttavan tämä sateinen ja tuulinen keli. Tunnustaako kukaan muu samaa vaikutusta? Lauantaina kävin väkisin järvessä vetämässä 1h uinnin. Harmaa taivas, tihkusade ja yksin järvessä, tuli hetkisen mietittyä että "mitä vatun järkeä tässä on?". Viikonlopun treenit kruunasi sunnuntain pitkän pyöräilyn vastatuuli, koko paluumatkan ajan. Energiat loppui ja juomat loppui. Oli se juhlaa :icon_pidu:
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy