Jump to content
Juoksufoorumi.fi










running-man

Jäsenet
  • Content Count

    11
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. edit: Liian leveässä juoksukengässä jalka ei pysy paikallaan ja aiheuttaa epämukavuutta juoksemiseen.
  2. Omasta tavoitteellisesta juoksuharjoittelusta on aikaa. Viime vuosina toisinaan yrittänyt jonkunlaista juoksuharjoittelua vanhoilla opeilla. Joskus harjoittelin tehoilla PK, P-VK (pitkä vauhtikestävyys), L-VK (lyhyt vauhtikestävyys). Nyt olen yrittänyt muistella että onko tämä L-VK tarkoitus juosta anaerobisen kynnyksen yläpuolisella teholla? Harjoitustehoterminä L-VK on varmaan sama kuin MK (maksimikestävyys). Aerobinen kynnys on ymmärtääkseni teho jolla energiaa aletaan tuottamaan anaerobisesti ja veren maitohappopitoisuus alkaa nousta, ja anaerobinen kynnys teho jolla elimistön kapasiteetti poistaa maitohappoa verestä tulee vastaan ja veren maitohappopitoisuus alkaa nousta jyrkemmin kuin aerobisen ja anaerobisen kynnysten välisellä teholla. Mahtaako anaerobinen syketaso laskea iän myötä? Itse olen ollut havaitsevani että anaerobinen kynnyssyke ja maksimisyke on iän myötä hiukan laskenut, mutta aerobinen syketaso pysynyt ennallaan. Entä kuinka pitkään hiukan anaerobisen kynnyksen alapuolisella teholla pystyy juoksemaan tai anaerobisen kynnyksen yläpuolisella teholla? Esimerkiksi millä teholla maraton tai 10000m juostaan. Entä jos ajatellaan harjoituksen vaikutusta eri tehoalueilla. Kuinka korkealle aerobinen kapasiteetti voi kehittyä pelkällä peruskestävyysharjoittelulla ilman vauhtikestävyysharjoittelua, toisin sanoen tarvitaanko aerobisen kynnyksen nostamiseen tehoharjoittelua. Jos ajatellaan että harjoittelisi pelkkää pk:ta niin olisiko aerobinen ja anaerobinen kynnysteho lopulta lähes sama, sinänsähän aerobisen kapasiteetin ja aerobisen kynnyksen nouseminen nostaa samalla vauhtikestävyyttä eli vauhtikestävyyden pohjalla on peruskestävyys-kapasiteetti. Samaa voi kysyä (pitkästä)vauhtikestävyydestä. Voiko (pitkän)vauhtikestävyyden nostaa maksimikapasiteettiin ilman lyhyttä vauhtikestävyys / MK-harjoittelua? Itse ajattelisin että alemmat tehoalueet (pk, (p-)vk) voi nostaa maksimiinsa ilman ylempää tehoharjoittelua, mutta tehoalueen kehittyminen vaatii alemman tehoalueen harjoittelua pohjalle.
  3. Jalkojen erilaisuudet ja juoksukengät. Jalkoja on eri levyisiä, korkuisia ja muotoisia. Jalkoja on keskimääräistä kapeampia ja leveämpiä. Liian kapeassa juoksukengässä jalka ei pysy paikallaan ja aiheuttaa epämukavuutta juoksemiseen. Liian kapea juoksukenkä vaikeuttaa juoksemista. Kenkiä ja juoksukenkiä valmistetaan samoja malleja myös eri levyyksillä. Amerikkalaisessa, jossa kenkien valmistaminen eri levyyksillä on yleisempää, kenkien leveysluokituksessa kenkien leveyksiä merkitään kapemmasta leveämpään kirjaimilla, esimerkiksi, miehillä B (extra narrow/kapea), C (narrow), D/ei merkintää (medium/normaali), E (wide/leveä), EE/2E (extra wide), naisilla AA/2A (extra narrow), A (narrow), B/ei merkintää (medium/normaali), D (wide), E (extra wide). Miesten US 10 koossa D/normaali-leveys on vähän yli 10 cm päkiän kohdalla. Leveys ero leveyksien välillä on noin 5 mm. Kengän leveys on helpointa mitata pohjallisesta. Suomessa tai euroopassa eri leveysten juoksukenkien tarjonta on vähäistä, yleensä juoksukengät ovat miehillä leveyttä D/medium ja naisilla B/medium. Jalkaholveja on keskimääräistä matalampia ja korkeampia. Kun kengän päälipuolen nauhoitushalkio on tarpeeksi leveä ja myös kengän kieli on tarpeeksi leveä voidaan nauhoituksella säätää kenkä sopivaksi matalammalle ja korkeammalle jalkaholville samoilla kengillä. Kengän sisäpohjan keskikohdan sisälaidan tuki saattaa painaa matalaa jalkaholvia, toisaalta tuen tarkoitus saattaa olla tukea jalkaa, jos tuelle on tarvetta eikä siitä ole haittaa. Korkean jalkaholvin alla jalasta kohdistuu kengän kantapäälle ja päkiälle enemmän painetta, jolloin kengässä pitäisi olla kantapäässä ja päkiällä hiukan enemmän vaimennusta verrattuna normaalikorkuiseen jalkaholviin? Jalan etuosan ja varpaiden muotoja on erilaisia. Kengän kärken täytyy olla tarpeeksi tilava varpaille, jostain kohtaa varpaita painava kenkä aiheuttaa epämukavuuttaa, päkiän seudun hermojen rasitusta ja mahdollisesti varpaisiin virheasentoja. Kengän kärjen muodolla ei varmaankaan ole paljoa merkitystä juoksemiselle, on jalka sitten ns. kreikkalaista, roomalaista tai egyptiläistä muotoa. Jotkin juoksukenkävalmistajat valmistavat juoksukenkiä myös mainiten onko kengät tarkoitettu kantapää vai päkiäaskellukseen.
  4. Juoksukenkien pohjan yläpuolisten rakenteiden ominaisuuksia. Kantakuppi pitää kantapään paikallaan kengän pohjan päällä juostessa. Kantakupin muotoilu on oleellista kengän käyttömukavuuden kannalta. Liian korkea kantakuppi saattaa painaa nilkan jänteitä (peroneal) ulkokehräksen (malleolus) alla. Kantakupin pitäisi olla ennemmin tarpeeksi matala kuin liian korkea, korkeutta arvioitaessa pitää ottaa huomioon myös pohjan painuminen askeleen alla. Kantakuppi saattaa myös taipua osittain kantapään alle, mikä aiheuttaa kantapään alle sivuille kovan vyöhykkeen joka saattaa aiheuttaa rasitusta kantapään rasvapatjalle, kantaluulle tai plantaari faskialle. Kova kantakuppi ilman tarpeeksi tehokasta pehmustetta saattaa aiheuttaa hiertymiä kantapäähän, pehmustuksella estetään myös kantakupin yläreunan hiertämistä kantapäähän. Kengän muotoilun takaosassa pitäisi olla sellainen että takaosan yläreuna ei hierrä akillesjännettä. Poikittaisesti akillesjänteeseen nähden pingoittuvat rakenteet hiertävät akillesjännettä ja aiheuttavat akillesjänteeseen painetta pienelle alalle. Jalan pitää pysyä pohjan päällä myös kengän etuosassa. Mutkaisemmilla reiteillä ja epätasaisemmilla alustoilla kengissä pitäisi olla jonkunlaista tukea sivuilla niin että kengän päällinen ei pääse venymään sivusuunnassa. Väärin sijoitetut saumat voivat hiertää jalkaa sivulta esimerkiksi päkiän sivulla. Isovarvas tekee liikettä kengän päällisen yläpuolta vasten, päällisen vahvistaminen isovarpaan päältä lisää kengän käyttöikää. Päällisen materiaalilla on vaikutusta kengän lämmöneristävyyteen ja lialta ja vedeltä suojaavuuteen. Tuulen läpi päästävä materiaali aiheuttaa jalan kylmettymistä kylmillä keleillä esimerkiksi talvella, talvikeleille kenkien päällismateriaalin pitäisi olla tuulenpitävä. Harva pintamateriaali päästää lävitse pölyt ja roikeet, mutta samalla estää jalkaa kuumenemasta kesällä. Märillä alustoilla kenkien olisi hyvä olla jollainlailla vesitiiviit kenkien sivuilta, jolloin lätäköistä juostessa vesi ei pääse kenkään.
  5. Ihminen voi juosta sekä kantapääaskelluksella että päkiäaskelluksella. Päkiäaskelluksessa jänteet ja säären lihakset joutuvat kovempaan rasitukseen kuin kantapääaskelluksessa. Onko päkiäaskelluksella mahdollista juosta samoja juoksumääriä kuin kantapääaskelluksella? En tiedä asiasta paljoa, eli onko päkiäjuoksu-tekniikan tarkoituksena juosta kovempaa kestävyysjuoksussa? Ilmeisesti päkiäjuoksu-tekniikalla juostaan tehokkaammin ja myös kovempia aikoja kestävyysjuoksussa. Peruskuntoilijalla ja aktiiviliikkujalla ei välttämättä ole tarvetta pyrkiä mahdollisimman koviin tuloksiin ja harjoitella sen mukaisesti.
  6. Kengän pohjan vaimennuksen ominaisuuksia? Juoksukengän tarkoitus on ennen kaikkea suojata jalkaa ja vaimentaa jalkaan kohdistuvaa iskurasitusta. Kovemmalla alustalla tarvitaan enemmän vaimmennusta kuin pehmeämmällä. Pehmeä pohja absorboi enemmän liike-energiaa ja kovemmilla juoksuvauhdeilla liian pehmeä pohja alkaa vaikuttamaan juoksutehoon. Tasainen pohjamateriaali on aineensisäisen energian siirymisen suhteen vakaampi kuin epätasaisempi pohjamateriaali? Juoksualustan erilaiset epätasaisuudet kengän ulkopohjan kumikerroksen alla, esimerkiksi sora, aiheuttavat upotessaan kengän pohjaan lisä-pehmennystä ja iskunvaimennusta. Erikovuiset pohjan vyöhykkeet aiheuttavat pohjan painautumista eri asteisesti jalan paineen alla, mikä voi aiheuttaa kovempien pohjan kohtien kohdalla kovempaa rasitusta näillä kohdin jalkaan, esimerkiksi kantaluuhun tai plantaari faskiaan, tai jalan tai koko vartalon liikeratojen muutosta neutraaliin askeleeseen verrattuna. Erilaiset onttoudet kengän pohjan sisällä voivat aiheuttaa epätasaisuutta sisäpohjaan. Kantapään alle oikein sijoituttu koverrus toimii tehokkaana kantapään iskun vaimennuksena. Huonosti muotoiltuna on mahdollista että koverrus aiheuttaa lähinnä epätasaisuutta kantapään alle. Myös nappuloiden sijoittelulla kantapään alla voidaan saada aikaan toimivaa iskunvaimennusta tai päin vastoin. Liian suuri korkeusero kantapään ja päkiän välillä juostessa saattaa aiheuttaa rasitusta polven seudulle kantapää-askelluksessa kun säären kulma pyrkii kallistumaan etuviistoon? Kengän "droppia" tarkastellessa pitää ottaa huomioon myös kantapään painuminen juoksuaskeleen alla. Kengän pohjan vaimennuksen pitäisi olla jalan luonnolliseen anatomiaan ja paineen jakautumiseen nähden vastaavanlaisesti vaimentava ja tasainen.
  7. Kengän pohjan kuvioinnin ja muotoilun vaikutus kengän käytettävyyteen? Kengän sisäpohjan pitäisi olla melko tasainen ja koko jalan painopistealuetta tasaisesti vaimentava ja suojaava. Kun kengän pohjaan kohdistuu melko suuri voima ja pohja on joustavaa materiaalia, pohjan eritasoisesti joustavat ja kasaan painuvat kohdat aiheuttavat sisäpohjaan epätasaisuutta. Epätasaisuutta voivat aiheuttaa pohjan kuvionti ja nappulat, pohjan uurteet ja pohjassa olevat kovikkeet. Pohjan epätasaisuus saattaa aiheuttaa ylimääräistä rasitusta jalkapohjan rakenteille varsinkin kovimmalle rasitukselle joutuvissa kohdissa, kuten kantapää ja päkiä. Syvät uurteen pohjassa voivat tehdä pohjasta epävakaan ja aiheuttaa pohjan vääntymistä uurteen kohdalta erikoisesti epätasaisilla alustoilla. Epätasaisuuksista olisi mahdollista seurata vaikkapa kantapään rasvapatjan vaurioita, kantaluun rasittumista, ongelmia plantaari faskiaan, poikittaisen jalkaholvin nivelsiteiden rasittumista ja isovarpaan tyven rasittumista. Kengän pohjan vääntyminen voisi mahdollisesti aiheuttaa rasitusta jalan jänteisiin ja poikittaiseen jalkaholviin. Jalka kestää epäsäännöllisiä epätasaisuuksiakin jalan alla, jatkuvasti samalla kohdalla jalan alla olevat epätasaisuudet alkavat rasittamaan jalkaa. Ohutpohjaisista epätasaisille alustoille tarkoitetuista kengistä saattavat alustan epätasaisuudet "lyödä läpi" jos kengän pohjassa ei ole tarpeeksi paksua ja tukevaa kumipohjaa tai erillistä vahviste kerrosta. Kengän pohjan kuvioinnin ja muotoilun pitäisi olla sellainen että siitä ei aiheudu epätasaisuutta sisäpohjaan varsinkaan kantapään tai päkiän kohdalla.
  8. Pohdin tässä juoksukenkiä lähinnä aktiivikuntoilijan perusjuoksemisen kannalta. Juoksijoita on tietenkin kaiken tasoisia.
  9. Kengän pohjan keskikohdan muotoilun vaikutus askeleeseen? Normaali korkuisessa jalkaholvissa (vs. matala ja korkea) jalan painopiste kulkee kantapäästä jalan ulkosyrjän kautta päkiälle. Jalan painon jakautuminen juoksussa kantapää-askelluksessa voidaan mitata painematolla, esimerkiksi video jalkapohjan paineen jakautumisesta kävellessä https://www.youtube.com/watch?v=EPb4aMmFtGU. Normaalikorkuisessa jalkaholvissa jalan paino jakautuu viidennen metatarsaalin proximaalipään kohdalle / pikkuvarpaan jalkapöydänluun keskikohdalle. Viidennen metatarsaalin proximaalipää tulee jalkaholvia. Ortopedisena tietona kyseiseen kohtaan saattaa tulla rasituksen seurauksena tanssijan murtuma. Optimaalisessa juoksukengässä pohjan pitäisi antaa tukipiste viidennelle metatarsaalin keskikohdalle. Tuen puuttumisen voi ajatella normaalikorkuisessa jalkaholvissa, joka on tottunut kyseiseen tukipisteeseen, saattavan aiheuttaa ylimääräistä rasitusta jalan keskikohdan nivelille, luille ja metatarsaaleille. Juoksukenkin pohja painuu käytössä hiukan kasaan kantapään kohdalta, tämä aiheuttaa pohjaa pientä kuoppautumista kantapään kohdalle, mikä voi johtaa kantapään etupuolella kohoumaan joka alkaa rasittamaan plantaari faskiaa. Juoksukengän keskikohdan oikein sijoitettu siltaus antaa kengille käyttöikää kun kantapään kasaan painuminen ei aiheuta painetta plantaari faskiaan. Sama voidaan saada aikaan myös pohjan keskikohdan pehmeämmällä materiaalilla. Jos kengässä on ulkosyrjän keskikohdan painopisteelle tukea, kengän siltauksen pitäisi painottua jalan keskikohdan mediaali / sisälaidalle.
  10. Miten kengänpohjan pyöristäminen pituussuunnassa vaikuttaa kengän rullaavuuteen? Ajatellaan luonnollista askelta, niin kantapää tulee maahan ja rullaa eteenpäin samalla korkeustasolla. Keskivaiheella askelta koko jalkapohja on tukipisteenä varpaita myöten, ja ponnistusvaiheessa paino siirtyy päkiälle ja varpaiden koukistuminen aiheuttaa plantaari faskian toimimisen windclass mekanismilla. Jalan luonnollisen mekanismin perusteella liian korkealla koko ajan olevat varpaat estävän jalan luonnollisen toiminnan. Windclass mekanismin puuttumisen voisi ajatella ainakin aiheuttavan askeleen tehoon vähennystä. Mahdollisesti myös ylimääräistä rasitusta päkian seudulle tai ylimääräistä rasitusta plantaari fasciaan. Mekaanisesti tilanne on vähän sama kuin juoksisi varpaat teipattuna hiukan pystyasentoon. Mekaanisesti ajatellen kantapään pyöristäminen kantapään alta aiheuttaa sen että kantapää ensin vajoaa hiukan alanpäin ja eteenpäin rullausvaiheessa nousee. Mekaanisesti ajatellen tällöin pohjelihas ja akillesjänne ensin maahantulovaiheessa jännittyy ja eteenpäinrullausvaiheessa ylöspäinnousun seurauksena vähän löystyy ja sen jälkeen taas lihastyön seurauksena jännittyy. Jos kenkä toimii näin mekaanisesti, aiheutaisi se silloin akillesjänteeseen ja pohkeeseen joka askeleella pienen nykäyksen. Mekaanisesti tilannetta voisi verrata siihen että jokaisen kantapään maahantulon alla olisi kantapään takaosan alla pieni kuoppa. Voin tietenkin olla väärässä, perus mekaaniikan ja jalan toiminnan kannalta asiaa voi tarkastella näin.
  11. Mikä tekee juoksukengästä juostavan, mikä huonon juosta? Mitkä ovat hyviä ominaisuuksia juoksukengissä, mitkä huonoja? Juoksukenkiä on eri alustoille, mikä kenkä sopii mille alustalle, ja mille se ei sovi? Onko jollain juoksukenkien ominaisuuksilla yhteyttä rasitusvammoihin? Onko juoksukenkien kehitys juoksemisen kannalta hyvällä mallilla? Kenkämerkkejä ja malleja ei tarvitse mainita, kenkien ominaisuuksista on kyse.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy