Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Kaju

Jäsenet
  • Content Count

    13
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

8 Neutral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kaju

    Polvet tuntuu jäykiltä

    Reenaaja, miksi mun kannattaisi tehdä mäkivetoja ? Haluaisin kuulla vähän perusteluja. Ajattelin vaan, jos tulee polvet jäykemmiksi. Tottahan se kyllä vahvistaa. En tiedä yritätkö laihduttaa kasviksilla. Minä taas koitan saada nykyisen painoni pysymään, ettei laske liikaa. Mutta terveellinen ruokavalio on kyllä tosi tärkeä juttu! Ja venyttelen kyllä joka päivä, niin ei pitäisi sen nyt vaikuttaa. Luulen, että olen ollut vain nyt vähän liian innokas harjoittelija, kun ei ole vielä kroppa tottunut juoksuun. Kun juoksu on vaativa laji 😆
  2. Kaju

    Polvet tuntuu jäykiltä

    Kiitti vastauksesta Koo Tee! Kävin varmuuden vuoksi näyttämässä polvia ni lääkärille. Joo lihaksista ym. johtuu, saan ensi viikolla venyttely- ja jumppaohjeita tähän. Samat ohjeet sain kuin sinulta, reipasta kävelyä ja ei mielellään asfaltilla juoksua. Kyllähän sen tiesinkin että ei ole hyvä juosta niin kovalla alustalla. Ja saan kyllä juosta, ei tullut kieltoa. Eilen tein reippaan kävelylenkin ja tänään olin kuntosalilla. Huomenna meen juokseen pikku lenkin siis ja juoksen pehmeämmällä alustalla.
  3. Kaju

    Polvet tuntuu jäykiltä

    Olen nyt varovasti lisännyt matkaa kilometrin per viikko. Ei vaan taida minun polvet kestää. Pitää kai vähentää kilometrejä siis. Polvet tuntuu jäykiltä ja omituisilta, en kuitenkaan sanoisi että niissä on kipua. Luulen tämän johtuvan tottumattomuudesta iskutukseen. Mitähän tässä oikein tekisi? Käyn kuntosalilla 2 krt vko ja lenkkeilen noin 3-4 krt vko. Luulen, että minun pitäisi vahvistaa reisilihaksia, mutta miten? Teen kuntosalilla askelkyykkyä smith-laitteessa ja tavallista kyykkyä sekä jalkaprässiä. Pitäisikö minun nyt vähentää viikkokilometrejä vai pitää taukoa kokonaan? Olen siis aloittanut juoksun nollasta marras- joulukuussa. Viime viikkoina olen juossut joka viikko noin 20 km. Aiemmin juoksin 3 krt 5 km/vko ja silloin ei tuntunut polvissa. Lisäksi olen nyt juossut toisilla juoksutossuilla. Voiko se vaikuttaa? Juoksualusta on ollut asfaltti. Nyt harkitsen siirtymistä jonnekin poluille. Onko hiekkapolku parempi alusta kuin asfaltti? Auttaisiko pyöräily tai kävely tähän asiaan? Kuitenkin haluaisin mieluiten juosta. Taisi tulla muutama kysymys nyt tässä 🙂
  4. Kaju

    Lenkkiseuraa Turusta?

    Kyselen tässä lenkkiseuraa Turusta? Joskus olisi kiva olla lenkkiseuraa tai onko jotain lenkkiporukoita täällä Turussa? Olen vasta vähän aikaa asunut täällä.
  5. Kokeilin tänään vähän jotain erilaista. Eilen illalla hieroin tennispallolla kireää jännettä vas. ulkoreidessä, koska se tuntui kireältä. Tänään tein ennen aamulenkkiä vähän lämmittelyä. https://www.hikipanta.com/juoksu/polkujuoksu/5-valttamatonta-venytysta-juoksulenkkia/ Olen todennut, että nämä on hyviä liikkeitä saada paikat auki aamulla ennen juoksua. Tein näitä hiukan ja kävelin raput alas 6. kerroksesta ja yhden kadunkulman päähän. Yritin myös pitää vasemman puolen kroppaa mahdollisimman rentona juostessa. Havaintoni: Polveen ei alkanut yhtään pistää ja pystyin juoksemaan, niin ettei missään tuntunut. Juoksin ekan kasin lenkin siis. Aiemmin vasen polvi on kenkkuillut ja siihen on alkanut pistää, mutta se on aina mennyt ohitse. Aika kiva juttu siis:) Suosittelen näitä liikkeitä, näihin ei mene kauaa aikaa ja ovat hauskoja. Tarkki, olen samaa mieltä kanssasi, että kyllä kroppa on aika jäykkä, jos suoraa lähtee aamulla lenkille ilman venyttelyä. Luulen, että se vaikuttaa juoksuasentoon ja juuri selkäkin kaipaa liikuttelua. On mukavampi juosta, kun kroppa on hyvässä asennossa, eikä ole kireä.
  6. Kaju

    Lämmittely ennen juoksua

    Miten lämmittelette ennen juoksulenkkiä? Minä vain teen pikaisia venytysliikkeitä ja kävelen vähän matkaa aluksi. Tämä siksi, että olen vain itse opetellut juoksua ja eräs juoksija sanoi minulle, ettei sen kummemmin tarvi lämmitellä. Yleensä lähden juoksemaan heti aamulla ennen varsinaista aamupalaa. Millainen lämmittely olisi hyväksi nivelille?
  7. Kiitti paljon KooTee ja jklaukka🙂 Joo lisään hyvin varovasti matkaa. Rasituksen lisäämisestähän tuo kyllä tuli, joten varovasti lisättävä. Olette varmasti oikeassa siinä. Minäkin olen saanut pohkeet jumiin, mutta nyt kun olen oppinut hidastamaan vauhtia, niin ei mene pohkeet niin jumiin. Aika vähillä vaivoilla siis olen selvinnyt tässä. Mutta hei, juokseminen on kivaa. En ole aiemmin juossut kesällä ja siksi odotan kesää. Aloin juosta joskus marras-joulukuussa. Lepopäiviä mulla on vähintään 1 ja joskus 2. Kahtena päivänä käyn kuntosalilla ja muina päivinä lenkkeilen. Tsemppiä ja mukavia juoksuja!
  8. Tänään juoksin elämäni ensimmäisen 7 km. Ihan rauhallisesti juoksin, enkä yhtään puuskuttanut. Sykkeet oli hiukan enemmän kuin lyhyemmillä lenkeillä. Jossain vaiheessa ehkä noin 3 km kohdalla alkoi vasemmasta polvesta pistämään melko kivasti. Mietin, että mikähän siihen auttaisi? Koitin sitten muuttaa hiukan jalkatyöskentelyä rennommaksi ja aavistuksen lisäsin vauhtia. Kumma juttu, mutta se pistäminen lakkasi. Luin netistä juoksijan polvesta. Voiko tämä olla sitä? Pistos tuntui polven ulkosyrjällä. Vasen puoli kroppaani on aina myös kireämpi kuin oikea. Kun kädellä kokeilen vasenta puolta reidestä, niin siinä myös tuntuu semmoista arkuutta eli jotain kireyttä. Voisko tätä itse hieroa jotenkin? Onko vinkkejä? Ja älkää vaan sanoko, että mun pitää lopettaa reeni. Nyt kuitenkaan polvi ei ole kipeä yhtään ja olen venytellyt kaikkia paikkoja, etenkin vasenta.
  9. Nyt mun ystävä opasti mua juoksemaan pitkän rauhallisen lenkin. Täällä taas on tullut erilaista ohjeistusta. Juoksuni on semmoista hölkkävauhtista ja tosiaan olen aloittanut nollasta marraskuussa. Polar kertoo: running index huippu ja maksimaalinen hapenottokyky myös. En tiedä uskoako noita. On vaikea nyt tietää miten olisi harjoiteltava?
  10. Kiitos teille kaikille! Teen siis jatkossa 3 erilaista lenkkiä. Ajattelin itsekin lisätä pitkän lenkin pituutta korkeintaan kilometrillä per viikko, koska en halua hajottaa kroppaani. Kuntosalilla en ole mittaillut sykkeitä, mutta saattaa siellä tilapäisesti syke nousta, koska en pidä siellä taukoja. Voisin kyllä ottaa seuraavalla kerralla sykemittarin mukaan. Ja voisin lisätä 4. pikkulenkin myös. Kiitoksia! Kerron sitten vaikka parin viikon päästä miten sujuu 🙂
  11. Kiitti vaan Reenaaja, selvensi kyllä asiaa. Kokeilen tuolla systeemillä.
  12. Kiitti Reenaaja! Kuulostaa mukavan vaihtelevalta. Voitko vielä selventää mitä on pitkä/ kevyt lenkki? Siis kuinka pitkiä ne voisi olla? Ja mitä nuo vetolukemat tarkoittaa? Voin kyllä lisätä yhden kevyen lenkin.
  13. Kaju

    Sykepohjainen harjoittelu

    Moi. Olen aloittanut juoksemisen marraskuussa melkeinpä nollatasosta. Nyt pystyn juoksemaan 6 km. Yleensä juoksen aina 5 km. Teen lenkin 3 krt viikossa ja kahtena päivänä treenaan kuntosalilla. Alussa juoksin ja kävelin vuorotellen. Sitten olen juossut sykealueilla 4-5 eli liian kovaa. Onko tämä mielestänne riittävän hidas vauhti tai sopiva vauhti, kun juoksen nyt 6 km keskisykkeellä 135 ja maksimi tuolla lenkillä 146. Pystyn helposti juoksemaan/hölkkäämään tuon ja pystyn koko matkan hengittämään nenän kautta enkä puuskuta. Onko tämä perussykeharjoittelua? Haluaisin, että keskisyke vielä laskisi tuosta. Maksimisyke on normilenkillä ollut parhaimmillaan 178, mutta oikea maksimi on siis varmaan enemmän kuin tuo. Ikää minulla on 47-v. ja olen nainen. Entä harjoittelu? Voisinko jotenkin muuttaa lenkkien pituutta tai muuta, että alkaisi keskisyke pudota? Haluaisin juosta myös jonkin kisan ehkä 5 tai 10 km.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy