Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r

Kaju

Jäsenet
  • Content Count

    67
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

144 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kuulostelen kroppaa, mutta koska en ole kovin hyvä siinä, niin aloin seurata Polarin palautumiskäyrää. Siitä näkee mihin suuntaan ollaan menossa ja millä tasolla ollaan. Jos en seuraa Polaria, niin voipi iskeä totaaliväsymys, kun bookkaan treenejä itselle.
  2. Joo, kun on treenannut ja kunto on noussut, niin saavuttaakseen saman max.sykkeen kuin aiemmin joutuu tekemään enemmän työtä ja se voi käydä mahdottomaksi saavuttaa.
  3. Joo toi on kyllä totta, että paremmassa kunnossa olevien on vaikea päästä maksimisykkeeseen. Ja olen myös taipuvainen ajattelemaan, että korkea maksimisyke siis kertoo rapakunnosta😁 Mut siksipä just kannattaakin treenata lisää 😃
  4. Joo voi olla monen tekijän yhteissumma. Mutta pääasiallinen syy yliharjoittelu ja myös esim. kenkä painaa, sekä jalan rakenteelliset tekijät vaikuttaa. Eli siis rasitusvamma. Bursat eli limapussit toimii iskunvaimentajina lihasten, jänteiden ja luiden välillä ja tasaavat rasitusta. Niitä on ihmisellä noin 160. Tuossa vaivassa on selkeä pistemäinen kipukohta bursan kohdalla ja minulla siinä oli hieman turvotusta. Turvotus häipyi, kun otin muutaman päivän tulehduskipulääkettä ja käytin jäitä. Vaiva aihetti kipua kyykkyyn mennessä, venyttäessä pohjetta ja juostessa. Eli esim. pohkeen venytys tuntui terävänä kipuna kantapäässä, samoin juoksu teki teki kipua kantapäähän. Mutta tätä voi olla vaikea itse erottaa akillesjänteen tulehduksesta. Minulla tän aiheutti ehkä koska lisäsin samaan aikaan painoja salilla ja hiukan juoksumäärää myös. Ehkä sekin vaikuttaa, että kokeilin laittaa kengät kireämmälle, ei ehkä kovin hyvä idea siis minun jaloille. Mieluummin aavistus liian löysät kuin että kenkä hankaa. On vaikea löytää sopivaa kenkää mun jalkoihin. Muistan, että ennenkin kireät kengät on aiheuttanut ongelmia. Jostakin luin, että rakkolaastari voi myös käyttää siihen, ettei pääse hankaamaan. Eli pidemmälle lenkille vois ainakin laittaa. Mulla on myös holvikaari madaltunut juuri vasemmassa jalassa, se varmaan vaikuttaa. Olisi pitänyt malttaa odottaa tukipohjallisia ennen kympin juoksua. Tänään olin fyssarilla hieronnassa ja jalat oli kauttaaltaan kireät 😁 Että kyllä mun ihan hiki tuli tänäänkin, kun siellä puuskutin. Sain siellä myös kylmähoitoa jaloille. Eli vähitellen pääsen taas vahvistamaan jalkoja😃 Ja eilinen pieni testijuoksu sujui ongelmitta.
  5. Kävin sitten lääkärissä tänään. Jalka ei enää ole ollut kipeä. Selvisi, että mulla oli ollut akilleksen limapussintulehdus joku retro... bursa. Lääkäri tunnusteli akilleksen ja siinä ei ollut kipua niin kuin ei ole koko aikana ollut. Eli tähän auttoi tulehduskipulääkekuuri ja rasituksen välttäminen(vähentäminen) myös jää teki hyvää tähän kuten tulehduksiin yleensä. Nyt on minulle ohje että tätä just pitää vahvistaa. Eli vähitellen saa pidentää juoksua, JESS. Ja lääkäri kehui, että olen just oikein hoitanut tätä.
  6. Joo, niinhän se kyllä on yksilöllinen. Mutta on se kyllä minusta hiukan eri asia, jos puhutaan max.sykkeestä kuin kengän koosta?🤔 No, jos joku osaa selvittää tätä ihmisen fysiikkaa, niin olis kiinnostava tietää näistä asioista.
  7. Kaju

    Max.syke

    Kysyisin onko korkeasta maksimisykkeestä jotain hyötyä/haittaa? Mietin tätä, koska osallistuin viime viikolla kävelytestiin ja sen loppusykkeen perusteella sain arvion maksimisykkeestäni. Arvio varmaan pitää paikkansa aika hyvin. Ikääni perustuva max.syke on kuitenkin noin 20 pykälää alempi kuin testin mukainen arvio max. sykkeeni 191. Hyvää tässä on se, että näin ollen olen liikkunut aika oikeilla sykealueella. Mutta onko korkeasta max.sykkeestä jotakin haittaa?
  8. Kaju

    Kympin harjoittelu

    Joo... ymmärrän, ettei tämä ole sama kuin lääkäri. Mut sain ajan vasta 4. päivä lääkäriin. No menen sitten puoleksi tuntia polkemaan kuntopyörää. Tää on ongelma, että alkaa hermot kiristyä kun ei pääse juoksemaan. 😬
  9. Nyt olen pystynyt juoksemaan hiukan eli 2,5 km ainakin menee ilman kipuja missään. Lisäks olen vahvistanut soleusta päivittäin. No onko joku akillesvaivainen kokeillut naruhyppelyä? Uskaltaisiko kokeilla? 🤔 Ajattelin aluksi puolittaa juoksulenkki en pituudet ja jos tulee kipua niin sitten pyöräillään tai vesijuostaan.
  10. Kaju

    Kympin harjoittelu

    Nyt olen pystynyt juoksemaan hiukan eli 2,5 km ainakin menee ilman kipuja missään. Lisäks olen vahvistanut soleusta päivittäin. No onko joku akilles vaivainen kokeillut naruhyppelyä? Uskaltaisiko kokeilla? 🤔
  11. Kannatan. Ensin isometrisiä harjoituksia pohkeille, jänteille ja sitten hyvin varovasti lisäillen hyppelyjä. Itsekin ajattelin alkaa hiukan naruhyppelyä... ensin vois tehdä sitäkin vuorojaloin. Hyppelystä on varmasti hyötyä juoksua ajatellen.
  12. Komppaan... Mulla sama homma...kantaluukipua. Mutta nyt ei ole enää kosketusarka. Siis ootko pyöräillyt koko ajan? Ehkä voisin kokeilla myös tänään. Minä kokeilin ekan viikon kaikkea vähän, koska fyssari käski puhelinkeskustelun jälkeen. Nyt tekisin toisin. Olis kannattanut ottaa iisisti ekat päivät eikä riuhtoa venytyksiä ja muuta treeniä. No... Mulla ei ole ollut tämmöistä ennen. Maanantaina juoksin vitosen mutta just kantaluu tuli hiukan kipeeks niin luovuin ideasta. Koko ajan oon tehnyt 3 krt päivä isometrisiä. Mitä ootte mieltä jos kokeilen vähän juoksua?? Pari päivää on ollut oireeton. Tosin särkylääke vielä huomisen, että viekö se pois kipua, en tiedä.
  13. Hyviä ohjeita kyllä. Pitää lukea artikkeli vielä ajatuksen kanssa. Varoituksen sana kuitenkin vielä. Eli jos akilleksesta on tulehdus päällä, niin sillä ei saa juosta ja sitä ei saa rasittaa. Eli melkeinpä se pitää yhdessä lääkärin kanssa selvittää, onko tulehdusta ja totella mitä sanotaan. Puhuin tänään lääkärin kanssa puhelimessa eli kaikki akillesta rasittava silloin pois esim. juoksu, hyppely, kyykkääminen. Kuntosalilla pois kaikki akillesta rasittava. Eli pääasiassa yläkroppa saa treenata. Pitää nyt keskittyä siihen 😎 Kun tulehtunutta jännettä rasittaa, se voi revetä helpommin. Eli fyssarilla saamani ohjeet oli vääriä. Mutta hermot kyllä menee... kun ei saa juosta.
  14. Pitää ostaa lehti siis. Yritän saada kaiken mahdollisen tiedon tästä ja sitten ynnään ne yhteen päässäni 😂😂
  15. Löysin mielestäni hyvän ja simppelin ohjeen kyseiseen vaivaan ja on ihan selkokielellä kirjoitettu. Ehkä tästä voi olla hyötyä jollekulle muullekin. https://www.time-to-run.com/suomi/vammat/top5/akilles.htm
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy