Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Tommi Sorvoja

Jäsenet
  • Posts

    13
  • Liittyi

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Tommi Sorvoja's Achievements

  1. Siisti susivideo. Näykki kuin koiranpentu. Tuli muisto mieleen. 23.5.2020 Lähtö ilta yhdeltätoista Oulaisten Viiankankaalta. 113km ympäri Vihannin kinttupolkuja pitkin oli suunnitelma, joka johtaa autolle takasi. Eväskätköt oli viety etukäteen. Läpi yön juoksin Vihannin erämaita. Ihana aamuaurinko teki pitkät varjot. Kivisin osuus oli viimein takana. 5h 42min ja 42km. Lauloin siinä mennessäni Kirkaa kuulokkeet päässä, ehkä vähän nuotin vierestä. Kun tulin polulta tielle tuli siihen yhtä aikaa kaksi perkeleen isoa vaalean ruskeaa sutta (Mittasin jälkeenpäin, väliä oli noin sata metriä). Siinä mistä polun risteys olisi jatkunut oli ne sudet. Hääräsivät ja tähystivät minua hypähdellen ennen kuin lähtivät oikealle sivulleni. Meikä suunnisti heti lähimpään mökin pihaan kattotikkaiden viereen ja mennessäni kotoa hakukyydin soitto. Jalat ei antaneet jatkaa lenkkiä, vaikka se olisi voinut muuten onnistuakin. Aiemmin en ollut susia nähnyt kuin pienempikokoisia harmaita eläintarhassa. Minä olin kokemukseen tyytyväinen. Kerran elämässä pääsee noiden kanssa näin intiimiin kohtaamiseen. Tuolla seudulla isoimmassa laumassa on tällä hetkellä noin kahdeksan sutta. Se olisi voinut olla aika raju juttu kaikki jos olisivat siihen tielle ängenneet niin olisi meitsillä ollut jo löysät housussa :). Tuonne palaaminen on ollut vähän hankalaa. Unissa toistui tuo kohtaaminen seuraavien viikkojen aikana. Juoksin sen satasen mutta muutin reittiiä vähän ettei mene juuri tuolta. Siihen loppui onneksi sitten ne unet.
  2. Aluksi joutuu korvaamaan juoksua jonkin verran kun paikat tahtoo jumiutua. Kuntoilua tulee joskus arjen askareissakin. Ruohonleikkuut, imuroinnit ja lumityöt. Sinun iässäsi minäkin aloitin ja syke saattoi olla näissä töissä 120. Laskin ne pk tunteihin mukaan ja pidin kellon päällä. Hyvää aikaa juoksulihasten palautua ja silti tuli perustuksia tulevaan. Nykyään syke vastaavisa 85. Eikä ne ole enää tunneissa mukana vaikka ne tuleekin joskus tehtyä. Toinen pointti. Vauhdikkaampi juoksu saattaa pilata muutaman seuraavan päivän juoksut. Kannattaa aluksi pitää touhu sellaisena että jatkuvuus pysyy. Aerobinen tuntimäärä määrittää misdä on kuukausien päästä enemmän kuin vk harkat. Onnistuessaan aluksi huomaa, että jalat jumiutuu paljon aiikaisempaa myöhemmin ja syketaso vastaavalla vauhdilla on alempi. Joku kuusi viikkoa on sellainen jonka jälkee huomaa ihan selvää kehitystä. Ja vielä kerran. Joka toinenkin viikko jos tekee kovaa testilenkkiä niin se tuntuu niin, että seuraavien päivien lenkit menee perseelleen ja on sitten kuuden viikon päästä edistynyt vaan huonommin. Koska on harjoitellut vähemmän. Kovempaa on aina vähemmän. Sen maksaa aina määrässä. Tämmösiä ajatuksia.
  3. Inspiroivaa tekemistä. Olen huomannut että, kun on asiaan kuuluvaa väsymystä alla, niin vetoharjoitukset jää VK vedoiksi. MK vauhteja ei tuu puristamatta tosissaan ja niin jos tekee niin menee useiden päivien aika toipuessa lyhyestäkin. Eli hitusen kun keventää ennen ja ravitsee hyvin molemmin puolin, ettei tartte keventää tuplasti jälkeen. Sitten pidän sellaisen tekemisen meiningin päällä että keuhkot puhaltaa. Ei sen kovempaa jos ei ole MK tarkoituksena. Ja vauhdit katon vasta kotona. Vauhdit on aika hyvin linjassa sen kanssa onko lähtiessä miten kuormaa kropassa. Mullakin ensimmäisten vetojen vauhit on vähän mitä sattuu mutta siitä sitten tasottuu. Kolme viikkoa tiistaina tupla ja torstaina tupla niin mulla vauhit nousee, mutta kun jatkaa niin ei enää anna tulosta. Olenkin ajatellut että kehittäisin yhtä asiaa kerrallaan ja ylläpitäisin muita. Kun haen nopeutta, niin hidastan pitkän lenkin ja palauttavien vauhtia etten kuormita niillä. Sitten tulisi seuraavan asian vuoro ja nämä VK lenkit harvenisivat. Sitten panostan pitkiin lenkkeihin ja ryppäisiin. Harmi vasn kun kisat ja työkeikat suomen toiseen päähän pilaavat tosin minun kohdalta useimmiten tällaisen jaksotus ajattelun.
  4. Tämähän oli hieno uutinen. Olen tuolloin töissä Ylläksellä. Voi kun passais makiasti. Taidan yrittää siis mukaan tunnin päästä.
  5. Hyvää pohdintaa. Yksi muutyuja tähän on lisää repun paino. Eli vastaavalla koetulla kuormittuneisuudella vauhti on eri. Esim. Itselle kisaan asettamani 4:30 -toppuutteluraja olisi ehkä täysillä vesipulloilla 4:40..4:45. Sykkeille on minu kohdalla sama, kun on kevennelly ja on pieni jännitys niin ei korrelloi harjoituslenkkien kanssa. Menee yli 10 lyöntiä ylempänä vastaavalla kuormituksella.
  6. Minusta tämä on hyvä utrajuoksijan avainharjotus. Pitää osata valmiiksi se, että ravinto sulaa juostessa tai tulee kylmä ja väsy.
  7. Ei siitä päästäkään ultralla haittaa olis. Jos meinaa saavuttaa potentiaalinsa sillä saralla niin oikoteitä ei ole. Tässä suhteessa uni ei ole yksilöllistä. Identtisistä kaksosista se joka nukkuu vähemmän ei pääse omaan psyykkiseen potentiaaliinsa. Sepon elämä ei anna nukkua, ymmärtän kyllä. mutta haluan mainita tämän ettei joku joka seuraa ketjua ala ottamaan unirutiinista mallia.
  8. Just näin. Itse olen esimiehenä korvaavan työn kanssa varovainen koska esim. vakuutusyhtiöiden kanssa voi olla ongelmaa jota ei osaa ennakoida. Pelkään, että menee toisen perheen mahdollinen uuden vahingon jälkeinen toimeentulo oman möhlin takia.
  9. Onko viikossa yksi selvä pitkälenkki? Sellainen minkä loppukolmanneksella tuntee että nyt pitää vähän ponnisella kotia.
  10. Minusta olis tärkiä, ettei nyt laihduttais syömistä vähentämällä, vaan ennemmin leporytmillä ruokavaliolla. Minulle on tullut sellainen kuva, että ollaan tekemisissä lihaskestävyyslajin kanssa ja syöt samalla lihasta pois. Sitä lihasta johon olet harjoittelemassa energiatehtaita ja suonitusta. Yksi mikä tois minusta ehkä sulle uutta vois olla laittaa yöunet pitkiksi ja säännöllisiksi rauhoittamalla myöhäisillat. Ja jos mahdollista löysät perus lenkit aamun puolelle.
  11. Onko tähän kusaan ohi ajavaa autokuntaa, joka tarjoutuisi poimimaan ja pudottamaan kustannuksiin osallistuvan 55km juoksijan Oulaisista? 0445932061
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy