Jump to content
Juoksufoorumi.fi


jt train

Jäsenet
  • Posts

    302
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

jt train last won the day on June 20 2020

jt train had the most liked content!

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

jt train's Achievements

  1. Viikon verran eletty ihmisen parasta aikaa eli kesää, on se onneksi täällä pohjolassakin edes hetkittäin elämisen arvoisia kelejä:) Viikko 23 (7.6-13.6) 2/12 Ma: Lepo Ti: A. 13,7km @ 5:09min/km (117bpm) .Tasavauhtinen kevyt pk. Ei mikään kevein jalka, mutta täysin tavoitteen mukainen suoritus. Ke: I. 14,1km @ 5:00 (126). Tänään poikkeuksellisesti vasta illalla lenkille. Aamulla oli niin kehno olo, ettei kyennyt. Illalla sitten perus pk, jotta ei ihan ohipäivää juoksusta. To: A. wu + 18min @ 3:55 (159/169) + 4min hölkkä + 14min @ 3:56 (164/170) + cd , yht. 15,8km (144bpm) Tempoa taas. Tuntui kevyemmälle kuin viikko sitten, vaikka vauhti olikin jopa karvan kovempi. Reittivalinta tosin oli nyt paljon parempi, joka mahdollisti tasaisemmat vedot. Hyvä treeni!. Pe: Lepo La: A. 13,2km @ 5:10 (132) sis. stridejä. Kevyttä pk juoksua + nopeutta. Su: A. 21,8km @ 4:41 (140). Viikon pitkä. Saman kiihtyvän kaavan mukaan kuin viimeksi, eli 11,8km @ 4:53 + 10km @ 4:27. Hyvä lenkki kevyessä tihkusateessa (joka muuttui rankaksi juuri kun pääsin sisälle:D) Yhteensä: 78,61km Hyvä treeniviikko, juoksut tuli suunnitellusti ja määrää kaikkinensa aika mukavasti kun hyvät kelit innoittivat pyöräilemäänkin. Ei muita vaivoja, mutta tuo oikean pakaran päällinen edelleen vaivaa. Ei sinänsä haittaa tässä menossa, mutta saisi tuokin vaiva olla olematta. Kelit näyttää ihan lupaaville ensi viikollakin eli nautitaan nyt! Nyt täytyy lähteä äänestämään nopeasti ja sitten Roland Garrosin finaalia
  2. Huikea aika Fraser-Pryceltä tosiaan. Piti pariin kertaan lukea aamun hesarista, että varmasti luin oikein. Mutta tilastojen mukaanhan tuo on vasta kaikkien aikojen neljänneksi nopein aika? Griffith-Joynerhan juoksi (kyseenalaisen?) 10,49 ME:n lisäksi myös ajat 10,61 ja 10,62.
  3. Harjoitusviikko taas paketissa. Kesäkuu alkoi ja kelitkin oli sen mukaiset loppuviikkoa kohden (hellettä). Viikko 22 (31.5-6.6) 1/12 Ma: Lepo Ti: A. 12,7km @ 5:16min/km (113). Kevyt tasavauhtinen pk1. Jalat oli vielä vähän arat edellisen lauantain 5km vedosta. Ke: A. wu + 15min @ 4:01 (163/174bpm) + 4min hölkkä + 12min @ 3:59 (170/181) + cd. Yhteensä 13,84km @ 4:38 (146). Ohjelmassa tempo/kynnysjuoksu. Jännitti etukäteen kuinka kulkee, mutta ihan hyvin tuli. Meni kyllä napsun liian kovaa luulen ja reitti olisi saanut olla vielä tasaisempi, mutta hyvä treeni kuitenki. To: A. 16km @ 4:46 (138). Pk2 lenkki. Tuntuma oli aika hyvä ja kevyt, mutta sykkeet jostain syystä n. 10 lyöntiä korkeammat kuin normaalisti samalla RPE. Pe: Lepo (aivan liikaa jäätelöä illalla) La: A. 12km pk1 + stridet. Yhteensä 12,9km @ 5:12 (121). Ohjelmassa ensimmäistä kertaa nopeutta stridejen muodossa. Lähtökohdat lenkille surkeat edellisen päivän repsahtamisen takia. Alla käytännössä 0 tuntia unta. Lähdin lenkille jo 4 aikaan, kun kyllästyin sängyssä pyörimiseen. Vatsa kuralla ja 6km kohdalla paskalla puskassa (onneksi ruoho oli aamukasteen jäljiltä hyvää pyyhkimiseen). Sitten hieman keventyneen olon jälkeen pari settiä 100m vetoja. Ei mikään paras tuntuma ja vähän kirrasi oikean pakaran päältä. Tulipahan tehtyä. Loppupäivänkin ihan paska olo eilisen mätön takia.. Miksi sitä pitää myrkyttää itseään, vaikka hyvin tietää mitä siitä seuraa. Su: A. 19km @ 4:44 (133). Viikon pitkä hieman kiihtyen. Puolimatkaan asti 4:54 (125) ja loppumatka 4:34 (141). Oikein hyvä lenkki. Oikea pakara muistutteli hieman eilisestä, mutta ei onneksi häirinnyt sen enempää. Yhteensä 75,15km Lisäksi jonkun verran pk pyörää. Kun joku viisaampi sanoisi, että onko tuosta enemmän haittaa vai hyötyä? Ainoa varma hyöty on kalorien poltto Harjoituksellisesti tyytyväinen viikkoon. Varsinkin keskiviikon ja sunnuntain treenit oikein hyvät. Ja jos tuo pieni kinnaus pakarasta lähtisi pois huomisen lepopäivän aikana, niin mitään muita vaivoja ei tunnu olevan. Eli sikälikin hyvä. Muuten en sitten ole kovin tyytyväinen itseeni. Ruokavaliota tuli laiminlyötyä pahemman kerran ja sorruttua taas muutamaan otteeseen sokerimätön ahmimiseen. Jonkin sortin häiriö valitettavasti tässä nyt itsellä on, näköjään "ruoasta" voi kehittää samanlaisen ongelman kuin viinastakin (kokemusta siitäkin). Unet ja palautuminen kärsi jälleen pahemman kerran. Onneksi saanut treenit silti tehtyä, mutta pitäisi nyt jollain ihmeellä saada itsensä kuriin.. Pyhästä kolminaisuudesta 1/3 on kunnossa eli treeni, 1/3 täysin pielessä eli ruokavalio ja 1/3 eli uni olisi ok, jos saisi syömiset kuntoon. Yritetään tsempata jatkossa. Kesä on ihmisen parasta aikaa!
  4. Lakan SE oli kyllä kirjaimellisesti se "sykähdyttävä urheiluhetki"! Todella hieno juttu. Muutenkin oli tosiaan hyvätasoiset kisat hienoissa olosuhteissa. Ei jäänyt Helanderillakaan kauas 14min alitus.
  5. Tuttu elokuvista 😄 Ei saakeli näin iltapäiväkoomassa, lensi kyllä kahvit näppäimistölle
  6. Kirjataanpas viikko kansiin jo näin sunnuntaina. Viikko 21 (24.5-30.5) juoksuharjoittelu, perus-/pohjakauden päätös Ma: Lepo Ti: 13km @ 4:43min/km (128). Ei ollut mikään kevyin jalka, mutta aika hyvä kulku silti! Ke: 8km @ 5:43 (104). ihan hyvä, kepeä olo To: 13km @ 4:47 (132) . Raskaat reidet jo sängystä noustessa. Ok meno, mutta sykkeet tahtoi nousta vähän tempon puolelle. vrt. tiistai Pe: 6km @ 5:42 (104). hyvä palauttava La: verryttely + 5km @ 3:55min/km (166bpm) + jäähdyttely. Yht 14km @ 4:44 (140). Toteutin sitten sen 5km testijuoksun, vaikka alla oli huonot unet kun pe iltapäivällä lipsahti vähän rappiolle. 5km tuloksena siis 19:35. Su: 19km @ 5:04 (121). Viikon pitkälenkki. Alkuun vähän tuntui eilinen jaloissa, mutta lopussa oikein hyvää kulkua. yht. 73,57km Viikko meni siis suunnitelmien mukaan. Menneiltä viikoilta tuttua perustekemistä ja sitten lauantaina lähtötasotesti ensi viikolla alkavaan harjoitteluun. Tuosta testistä vielä sen verran, että minimitavoitteena oli mennä alle 20min ja siihen onneksi pääsin, vaikka alun vastatuuliosuudella vähän meinasi jo epäilyttää. Ihan tyytyväinen vetoon muutenkin, ehkä kisassa olisi mennyt vähän kovempaa mutta tuskin merkittävästi. Eli tuossa se taso nyt on, ei kehumista. Mutta tässä kuitenkin nyt vain 10 viikkoa pk/hidasta juoksua alla eikä ennen lauantaita yhtään nopeaa juoksua (ei edes yhden yhtä strideä/ruskoa saati tempoa). Eli jos nyt pysyy pois telakalta ja saa vietyä 12 viikon harjoitusohjelman läpi, niin luulisi jotain kehitystä tulevan. Tai sitten ei. Pyörää varmaan vähennän merkittävästi, vaikka onkin vähän niin ja näin tilanne. Toisaalta jalat ehkä pysyy vähän tuoreempina, mutta toisaalta taas harjoitusvolyymi laskee... Elämäntavat eli ruokavalio&uni edelleen valitettavan huonolla tolalla. Mutta onneksi on KESÄ!
  7. Hieno veto, onnittelut! Todella hyvää kehitystä sulla tullut lyhyessä ajassa 👍
  8. Itse olen myös tullut melko allergiseksi tuulelle pyöräilyhommissa. Ja tuosta olen 100% samaa mieltä, että pyöräilyn huonoimpia (ehkä huonoin) puolia on jatkuva murhe (helvetin kalliin) kaluston kunnosta. Toivottavasti saan joskus jalat kestämään riittävästi juoksua, että voin lopettaa pyöräilyn kuntoilumielessä. Työmatkoja polkee ihan ilokseen hyvällä kelillä
  9. Voisin kuitata tämän "viikkoraportin" kommentilla kts. edellinen viikko. Eli aika täsmälleen samanlainen viikko kuin edellinen niin treenin kuin ruokavalionkin suhteen. Viikko 20 (17.5-23.5) juoksuharjoittelu MA: Lepo Ti: A. 13km @ 4:46min/km (125bpm) . Olipas kevyen oloinen kulku hapenoton puolesta vaikka alla erittäin heikot unet. Ke: A. 8km @ 5:52 (104) . Palauttava hyvällä tuntumalla To: A. 13km @ 4:54 (130) Sama lenkki kuin ti, mutta todella paljon raskaampi tuntuma. Hitaampi vauhti, korkeampi syke. Pe A. 8km @ 5:50 (109) La A. 20km @ 5:05 (117) Viikon pitkä. Todella kevyt tuntuma, jälkimmäinen kymppi tuli alle vitosen kilsoja alle 120 sykkeillä. Su A 10km @ 5:55 (101) Todella hissukseen. yht. 73,63km Härnäänkö jo kohtaloa näillä kilsoilla? Tuntunut hyvälle, niin uskotaan kropan kuunteluun. Tiistain ja lauantain lenkit positiivisia kepeyden vuoksi. Pyörääkin tuli poljettua, muutaman kerran jopa sykkeitä nostattaen. Ruokavalio täysin pielessä edelleen -> muutamat todella heikot yöunet. No kaloreita ainakin riittänyt ja sehän on pääasia, jotta treeni kulkee. Nyt käynnistynyt viikko tarkoituksena ottaa kevyesti ja sitten viikon päästä aloittaa varsinainen harjoitusohjelma juoksutavoitteiden saavuttamiseksi. Ehkä lauantaina voisi yrittää jonkunlaisen testijuoksun (5k ?) lähtötason määrittämiseksi.
  10. Nojaa, ei ole ollut kohtuudesta tietoa viime päivinä. Kummasti tulee vaan vedettyä, vaikka tietää kuinka huono olo siitä tulee. Saa nähdä nyt sitten.. Liikuskeltua tuli kuitenkin viime viikolla ihan mukavasti, juoksut seuraavasti (shortseilla sai mennä koko viikon, jes!) Viikko 19 (10.5-16.5) Ma: Lepo Ti: A. 12km @ 4:52min/km (127bpm) . Ihan hyvä kulku Ke: A. 6km @ 5:37 (106) , vähän turhan kovaa ehkä, vaikka tuntui tosi hitaalle To: A. 12km @ 4:51 (128) Vähän tukkoiset reidet alkuun, mutta siitä se sitten Pe: A. 6km @ 5:46 (105) La: A. 18km @ 5:16 (113). Tämähän tuntui hyvälle Su: A. 10km @ 5:51 (103) Ähkyn ja hienon kelin takia pikkuisen pidempi palauttava yht. 65,62km Meni aikalailla suunnitellusti, tasavauhtista kevyttä säännöllisesti. Nautinto hölkätä kesäaamussa shortseissa:) Kilometrejä tuli ehkä vähän liikaa, toivottavasti ei kostaudu. Ei ainakaan mitään kipuja tunnu missään. Pyörää tuli määrällisesti tosi hyvin, mm. sunnuntaina kauden ensimmäinen pitkä (5h) ulkolenkki. Pari reippaampaa harjoitusta, mutta ei yhtään todella kovaa. Siitä huolimatta ihan tyytyväinen viikkoon, kiitos määrän, vaikka pitäisi olla laatu>määrä. Niin treenissä kuin lautasellakin.
  11. En olisi tainnut uskaltaa noin kovaa vetoon suostuakaan, puoli vuotta on pitkä aika 😄 Itselläkin varmaan aikaisintaan elokuun lopussa tuo puolikkaan yritys. Mietin itsekseni viimeisimmän mässäilyn jälkeisessä "krapulassa", että olisin luvannut pitäytyä herkuista kunnes saan 90min alitettua. En taida kuitenkaan luvata mutta yritän pysyä kohtuudessa eli välttää övereistä johtuvaa huonoa palautumista.
  12. Olen havainnut täsmälleen saman näissä kynnysvedoissa. Ensimmäiset n. 2 minuuttia saattaa tuntua jaloissa aivan toivottomalle, mutta sitten "helpottaa" ja on enää vain pääkopasta kiinni meneeko vedot maaliin. Muistelen kuunnelleeni jostain Kolie Mooren (empirical cycling) threshold aiheisesta podcastista, että vetojen alussa ollaan oikeasti anaerobisella tuotolla (vaikka teho onkin kynnyksen alla) ja vasta 2-3min jälkeen aletaan työskennellä siellä threshold alueella.
  13. Syöminen nyt vaan on niin mukavaa puuhaa! Onneksi tällä harrastuksella saa edes pienen tekosyyn sille:D
  14. Viikko 18 (3.5-9.5) Ma: Lepo Ti: A. Juoksu 11km @ 4:56 (125). Ihan ok kulku Ke: A. Juoksu 5,5km @ 5:55 (105) Suorastaan mukavaa To: A. Juoksu 11km @ 4:56 (126) Ok, vähän piti himmailla. Aika täsmällisesti sama lopputulos kuin tiistaina:D Pe: A. Juoksu 5,5km @ 5:46 (108) uudet kengät La: A. Juoksu 16,5km @ 5:16 (116) Viikon pitkä. Tasaisella vauhdilla Su: y. Juoksu 5,5km @ 5:58 (105) yht. 56,46km Lisäksi pyörällä aika perusviikko. Pari kovempaakin sain puristettua. Juoksut aika lailla kopio edellisestä viikosta, pienellä määrän nostolla. Ihan hyvä. Malttia. Siinä ja tässä uskaltaisiko tavoitella jo nyt 60km tasoa. Vähän motivaatio ollut hukassa, joka näkynyt ettei ole saanut pyörällä raastettua niin kovaa kuin pitäisi ja toisaalta näkynyt myös ruokavaliossa. Ihan liikaa jätkskiä yms. meni taas tällä viikolla. Mässäämisestä taas seurannut unenlaadun lasku. Huono kierre. Onneksi kaikesta huolimatta saanut pidettyä harjoitusrytmistä kiinni.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy