Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Jujup

Jäsenet
  • Content Count

    72
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

38 Excellent

Converted

  • Coopperi
    3000
  • 10km
    45:09
  • Puolimaraton
    1:45:37

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vaikka aerobinen kynnys olisi 124, niin PK-alueella kehitettävät ominaisuudet kehittyvät myös hieman vauhdikkaammalla juoksulla. Tuntuu aina kummalliselta neuvolta, että aerobista kynnystä pidetään pk-rajana, jota kovempaa ei pk-lenkkejä juosta. Esimerkiksi mitokondrioiden kehitykseen vaikuttaa parhaiten vauhti, joka on noin 70-75% V0max:sta. Tämä voi helposti olla yli aerobisen kynnyksen vauhdin . Cooperilla tai 5k testillä saat lisäarvoa tuolle testille ja korreloi suhteellisen hyvin VO2max vauhtiin. Laktaatit pysyi sulla melko pitkään 2,0 , joten uskoihin, että kynnyssykkeet on todellisuudessa hieman korkeammat. Sain alku vuonna urheilulabran (tekee myös suoriatestejä) testissä 130 aerobisen kynnyksen sykkeeksi ja se oli myös 35 lyöntiä alle anaerobisen kynnyksen. Tuntui matalalta, mutta varmaan johtui myös treenaustavasta aiemmin + pallopelitaustasta. Pitkikset juoksen testin suositusten mukaan noin 130 sykkeellä nykyisin ja normi pk-lenkeillä suositussykkeet on 130-140 ja vauhdit 5:15-6:00 min/km. Tuota hitaampaa en juokse, vaikka testissä suositeltiin ns. huoltavia harjoituksia 100-115 sykkeillä, koska juoksutekniikka kärsii. Noita ns. huoltavia teen uiden , pyöräilen tai hiihtäen sekä nyt pK-kauden alussa myös pitkänä pk-lenkkinä. Helmikuussa nähdään, että miten tällä tavalla on kehitytty ja miten tuo pk1 lenkkien tuominen ohjelmaan on vaikuttanut.
  2. Jujup

    Pyöräilykunto

    Onnea Spica! Käsittämättömän lahjakas urheilija!
  3. Jujup

    Pyöräilykunto

    Treenimäärät on tietääkseni aika kaukana ammattilaisten määristä tai jopa Suomen huippujen, mutta tulos on jäätävän kovaa. Jos määrät olisi ammattilaisen tai puoliammattilaisen luokkaa, varmaan pärjäis prosarjassakin kivasti. Ag-sarjassa sarjassa nykymeno tuo varmasti kannun Konaltakin lähi vuosina.
  4. Jujup

    Pyöräilykunto

    Pärjäis varmaan ammattilaisena sopivalla treenillä tuolla menolla.
  5. Noitahan on useanlaisia fittejä: katotaan ajoasento pelkästään kuntoon, katotaan lähinnä aerodynamiikka tai jonkinlainen kombo. Käyn lähinnä polvivaivojen takia nyt, mutta koitan saada hieman aerohyötyä. Ennemmin 200e käytän tuohon kuin esim. kiekkojen hankintaan. Meinasin itse käydä Oulussa tuon saman fitin , joten voin kertoa lisää jahka talvella käyn. Ihmettelen, että miksi ko. firma mainostaa retül fittinä tuota eikä retülin sivuilla mainita ko. firmaa valtuutettuna.
  6. Tämä on about mitä tehtiin hierojalla. Kehitin tuon oman passiivisemman version tuohon. Hyvä vinkki kokeilla kuminauhaa tuohon.
  7. Tuota etureiden sivua ja takareiden sivua venytän. Lähtee siis lonkasta/pakarasta ja urheiluhieroja opetti nuo. Pakara /takareisi: makaat esim. sohvan reunalla ja ikään kuin roikatat ylempää jalkaa 90 asteen kulmassa toiseen jalkaan nähden ja haet sen venyttävän kulman pakarasta it-jänteen kiinnitys kohtaan polven lähellä. Etureisi: sohvalla toinen jalka maahan ja toista venytettävää jalkaa käännän sivulle toisen jalan suuntaan ja selkää taltat samalla taaksepäin. Hankala selittää ilman kuvia, mutta toimi ihan hyvin akuutissa vaiheessa ja sain vaivat pysymään poissa kesäkuussa kovimpien treenien aikaan.
  8. Ainakin huomaan helposti, jos venyttelyt jää tekemättä. Silloin tulee varmasti ongelmia.
  9. Noin 5:40 meni tänään. Pk on oma heikkous, mutta on tuossa jo kehitystä tullu.
  10. Joka aamu ja ilta dynaamiset venyttelyt (5-10min paikkojen availua) plus välillä töissä kevyesti. Vastaavasti samanlainen lämmittelysetti ennen treenejä. Joskus saatan tehdä staattisia venytyksiä, mutta nämä pidän lyhyenä (10-15s). It-jänteeseen oon venyttänyt ja hieronut sitä tukevia lihaksia, mikä auttaa ongelmaan säännöllisesti tehtynä.
  11. Jujup

    Pyöräilykunto

    Ainakin viime kisojen perusteella Jarmo ei näytä olevan yhtä hyvässä kunnossa kuin aiempina vuosina ( ellei sitten ole kuntoa pitänyt visusti piilossa ).
  12. Jujup

    Tahkon täysimatka 2018

    Eikö uintia lyhennetä jo noilla lämmöillä? 15 astetta pyörään/juoksuun on varmaan aika optimaalinen lämpötila.
  13. Jujup

    Pyöräilykunto

    Jännä nähdä mitä Tahkon pyöräilyssä käy. Spican watit siis vajaa 240w ja toisen kullasta kamppailevan 245-255w. Painoa tällä on hieman enemmän. Muutenkin veikkaan melko tiukkaa kamppailua kultamitalista tällä kertaa. Sattuipa sopivasti, että luin alla olevan jutun juuri: https://tonipysto.webnode.fi/products/aerotesti-29-7-helsingin-velodromi/ Voisi itekin käydä tuolla ajelemassa keväällä, sillä oli melko hyvä mainos. Spica on kyllä saanut painettua cda:n mielettömän alas. Levykiekko on tuon mukaan 7w ja itellä tulis 3.5w levyllä.
  14. Jujup

    Uintikunto

    Käytän tuossa tuota max. vauhtia, minkä antaa 400m ajalle eli käytännössä 200m matkalla ei mulle ole väliä. Ehkä tuo 200m korreloi siihen, ettei löysäile 400m vedossa. Uin talvella ko. testin n. 4 viikon välein ja keväällä pitempiä testejä (1-1,5km) ja vertaan tuota kynnystä noihin keskareihin. Tonnin/1.5km veto käytännössä on an.aerb.kynnys , jota css-testillä haetaan ja mulla yleensä 1.5km on noin 1-3s/100m tuota css vauhtia huonompi.
  15. Jujup

    Pyöräilykunto

    Katoin kuvista, ettei sulla ollut levykiekkoa. Saisitko levyllä parannettua pyörää entisestään? Mitä välinehankitoja on tiedossa? Onko sulla juomapullo aerotikkujen välissä ja miten oot pyörän kaapelit piilottanut? Pystytkö 180km pitämään tuota ajoasentoa? Onhan tuo helvetin kova pyöräaika tuolla setillä, kun monella näyttää olevan ostettu kaikki, mitä rahalla saa.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy