Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Jujup

Jäsenet
  • Content Count

    458
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

749 Excellent

Converted

  • Coopperi
    3000
  • 10km
    43:00
  • Puolimaraton
    1:45:37

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Uintia 2000m, 5x400m kelausta altaassa ja viimeinen 50m kovaa. Noin 7:40/400m tahtia. Katinkullassa on alkanut aamu-uinnit ja 3e hintaan pääsee ennen töitä uimaan. Vuokatin uimahalli aukeaa vasta 8 aikaan yleensä, joten löytyi treenauspaikka tuleville vuosille aamullekin. Uinnit olen em. käytännön syystä tehnyt iltaisin.
  2. Keskivartalo ja kuminauha jumppaa 40 min. Juoksua 40min @ 5:13/km, sykkeet 138 ja sis. 8x1min 10k pace (4:10/km). Jumppasin ensin ja sitten kevyttä hölkkää + muutamia vetoja. Aluksi jalat oli oudon tuntuiset, mutta vedot meni normaalisti.
  3. Eilen illasta 1,5h pyöräilyä, 43km, np 196w,sykkeet 128. Tein 4x4,5 min vedot, joissa 1min 95%@ftp ja 30s 105% ftp. Pari ekaa vetoa meni ok, mutta viimeisissä alkoi jo tuntui. Sykkeet ei noussut noissa edes yli 160, vaikka tuntuman mukaan oli suht reippaita. Jalat on sopivan hellät näin aamusta eli aukaisi varmaan vähän paikkoja eikä ole ainakaan spagettijalat enää. Saa nähdä onko lauantaina kovin tukkoiset jalat. Tänään otan juoksussa muutamia avauksia.
  4. Teetkö nuo hrv - mittaukset makuulta/seisaalta/istuen vai sekaisin noita? Mulla nuo lepotasot reagoi aika hyvin kuormaan ja määräpainotteinen treeni laskee sykettä ja nostaa hrv, kunnes palautuneena palaa normaalitasolle. Seisaalta en ole jaksanut tehdä, mutta siinä huomaisi paremmin, minkälainen on päivän kunto. Ite varmaan aloitan kanssa jollain 8-12 viikon juoksujaksolla, jossa on lähinnä määrää paljon ja yksi nopeuspainoitteinen juoksu viikossa (vo2max vedoista --> kynnysvetoihin progressiivisesti). Kolmesti testaan tuossa 2-3km + 10km täysiä, että saa kuvan kehityksestä. 2-3km vedosta aika hyvin vo2max - vauhdin arvioitua ja kymppi vastaa ana.kynnyksen vauhtia. Tehollisesti oon kympin juossut 102-103% kynnystehosta.
  5. Eilen 1,5h kevyttä pyöräilyä, 42km yhteensä, np 160w, sykkeet 118. Sykkeet koitin pitää 110-120 ja alussa sai ajaa melko matalilla tehoilla ja loppua kohti sykkeet ei enää nousseet, joten ajelin pk1 loppupäässä. Jalat oli veltot aluksi, mutta heräsi ne siitä lopussa. Aamu: reilu 7km hölkkää @ 5:36/km, sykkeet 115. Sykkeet aika matalat, mutta jalat oli ainakin aluksi vielä voimattomat. Koirat antoi hieman vetoapua.
  6. Kevyt palauttava uinti aamusta, 1200m. Lisäksi joogaa 20min. Vesi oli jo aika viileää ja onneksi ensi viikolla aukeaa halli ainakin Kajaanissa. En varmaan sen jälkeen ui avovedessä kuin juuri ennen kisaa Etelä -Suomessa / Virossa. Sykkeet oli jälleen normaalit yön jälkeen. Eilen hierojalla lihakset ei ollut kauhean jumissa ja lähinnä niissä on pientä väsymystä. Aamulla ei ollut enää kipuja jaloissa; jalat tuntui ainoastaan hieman spageteilta. Aika vähillä vaurioilla taisi lauantain kisa mennä ja palautuminen on lähtenyt hyvin käyntiin. Illalla vielä kevyt pyörä 1,5h ja huomenna aamulla kevyt juoksu 7-8km. Illalla sitten koitan vähän teräviä vetoja ottaa pyörällä eli joku 3-4x 4-5 min overunder FTP:n. Torstaina varmaan hieman jumppaa ja juoksussa muutamia avauksia. Perjantaina aamusta sitten uinnissa kerkeää ottaa vetoja ja automatkan päälle kevyt hölkkä. Vantaan osallistuminen varmistui lopulta eilen ja lauantaina kisaillaan sm-mitaleista.
  7. Aika kova ennuste, vaikka juoksussa oon rajat aika hyvin täpäriä varten testannut (1h 50min puolikas ei pitäisi paha olla im-vauhtia). Kunhan uinti ja pyörä menee nappiin, niin uskoisin, että voi olla lähellä ellei iske joku uskomaton hyytyminen juoksussa. Eilen vielä automatkan päälle pyöräilyä 30min ja tänään hieronta. Yösykkeet oli palautuneet normaaliksi eli hermosto ei enää käy kierroksilla ja untakin tuli 8,5h. Jalat on yllättävän "freesit" verrattuna viime vuoteen, vaikka lihaskipuja on hieman. Trainingpeaks:n ctl meni yli 100 ensimmäistä kertaa. Tämän viikon koitan pitää form:n hieman pakkasella kevyillä lenkeillä ja lauantaina nousee plussalle. Keskiviikkona teen ehkä pyörällä avaavia vetoja ja torstaina juoksussa + uinnissa riippuen, miten lihakset palautuu. Joka tapauksessa en halua lauantaille samanlaisia spagettijalkoja, joten jotain reippaampaa pitäisi to/pe tehdä. Järjestäjä oli Vantaan osallistumisen siirtänyt ilman viestejä ens vuodelle kesäkuun valituspostin jälkeen, joten koitetaan tänään selvitellä tuo osallistuminen kuntoon. Oma ag-ryhmä on suht kovatasoinen, vaikkei osallistujia ole minun lisäksi kuin 8. Varmaan alle 1:07 vaatinee podiumiin, mikä pitäisi olla tehtävissä, jos juoksu menee alle 20min tai edes lähelle.
  8. Eilen 4h automatkan päälle 10min köpöttelyä. Tänään aamusta tunti palauttavaa pyöräilyä (25km), sykkeet 114 ja np 147w. Illalla varmaan kotiinpaluumatkan jälkeen vielä kevyt pyörä. Eilistä, jos vielä spekuloi, niin tänä kesänä on varsinkin avovesiuinti kehittynyt. Oon uinutkin avovedessä melko paljon uimahalli tilanteesta johtuen. Pyörällä jäin kisan kakkosesta 28min ja wateissa eroa oli 50w. Painan ehkä hieman enemmän, mutta käytännössä erosta puolet tulee aerodynamiikasta. Aika paljon pitäisi keksiä tuohon pyöräsetuppiin uutta tai ostaa uus pyörä kunnon kiekoilla ja maksaa kasa euroja, jotta ajoasento olisi mahdollisimman optimaalinen. Best bike split:n mukaan eilinen kisa oli kesän parasta aerodynaamikaltaan eikä lyhyet harjoitustempo-kisatkaan menneet paremmin. Juoksuun varmaan auttaa pyörän parantaminen, mutta vauhtikestävyyttä vielä tarvitaan. Optimi olosuhteissa eilinen aika voisi olla lähellä 4:40 eli 4,5h alitus ens vuodelle ei pitäisi olla mahdotonta, jos pyörän tehoihin sekä setuppiin panostaa talven aikana. Uintiin haen lähinnä tekniikka ja juoksuun lisää määrää.
  9. Kangasala triathlon puolimatka 5:01:39 Uinti: 35:14 T1 57s. Hävisin @Spica:lle 2s eli tämä kait meni hyvin. Pyörä 2:34:27, np 214w , if 0,79, sykkeet 152. Vähän vajaa 90km. T2: 1:16 Juoksu: 1:49:16, sykkeet 150. Lämpö + "Iivo Niskaset" selittää hitaan vauhdin. Uinti meni ok ja tavoite aikaan. Matkaa kertyi hieman päälle 1900m eli suunnistuskin onnistui. Alku suoralla en saanut peesiä, joten omia reittejä menin takasuoralle. Muut ui sivussa ja oman tuntuman mukaan suunnistin hyvin, joten pidin oman linjan. Aattelin, että takasuoralla saan peesiapua ja uintiränniin tultua peesattavaa löytyi ja porukan mukana kevyesti maaliin. Vaihto meni nopeaa. Pyörällä sykkeet pysyi yli 160 puoli tuntia. Sen jälkeen mentiin tuossa fatmax - alueella sykkkeissä ja suunnitellusti hieman normaalia pienemmillä tehoilla. Jalat tuntui lopussa spagetilta eli ei tiennyt juoksuun hyvää. Tankkaukset sujui hyvin pl. kemisti-insinööri ei hoksannut, että suolatabletithan liukenee veteen uidessa, joten pienemmällä suolamäärällä mentiin hellekattilassa. Tehot 10w viime vuoden Joroista enemmän ja vauhdit about samat . Nousua oli hieman enemmän reitillä. T2-Vaihto meni suht ripeää, vaikka jouduin penkomaan kamoja eikä lippaa löytynyt pään suojaksi. Ekat 4km 340-350w ja siitä 350-360w tavoite. 8 km kohdalla tämä tuntui jo liialta eli olisi lähes 30 asteen kelissä pitänyt tajuta juosta hitaammin. Siitä tulin pian kakkosjuomapaikalle, josta olisi pitänyt jatkaa suoraan, mutta menin samaa reittiä takaisin, kuin alussa, kun ei ollut mitään ohjausta. Kukaan ei peräänkään huudellut ja muutaman sadan metrin päästä olin pyörän kääntöpaikalla, josta neuvottiin takaisin päin. Ylimääräiseen puolen kilsan lenkkiin lopulta kusi sub 5h. Tuosta tuli myös henkinen sippi sekä vitutus ja mietin toiselle kierrokselle lähtiessä luovutusta. Juoksin vajaa 10km im-vauhtia. Viimeisellä kääntöpaikalla vaikutti, että vois mennä sub5, joten koitin lopun juosta alkuperäiseen tavoitteeseen. Käytännössä vauhdit oli 5min/km, mutta ainakin pystyin vielä pikatankkauksien avulla nostamaan vauhteja. Kaipa tämä menee hyvästä pitkästä treenistä ja puolikkaan ennätys parani 3min. If juoksussa 0.85 ja rasvanpoltto-alueen maksissa mentiin. En vieläkään saanut ehjää puolikkaan juoksua eikä treenivauhdit toteutuneet. Tod. näk. vaatinee vielä pyörätreeniä enemmän. Hieman kovemmilla tehoilla pitäis pystyä juoksemaan.
  10. Askel on varmaan hyvin pitkälti päkiällä? Mulla menee jalkapohjat kipeäksi , kun juoksee korkeadroppisilla kengillä. Mulle pitää olla mataladroppiset kengät sekä mahdollisimman vähän tukea. Lihakset voi noilla kipeytyä aluksi, mutta pikku hiljaa tottuu paremmin. Keväällä 30-40km viikot tuntui pahalta ja nyt meni 60km ilman ongelmia. Edit. Onko lesti liian kapea? Ota pohjallinen pois ja laita jalka siihen päälle, niin näkee.
  11. Mikä sulla avovedessä tökkii? Itellä vaivasi märkkärin asettelu + kadenssi + uintiasento (pää jäi ylös). Kevyet menee päälle 2min / 100m, mutta kisavauhteihin otan napakampaa otetta ja nostan kadenssia, jolloin vauhdit menee alle 1:50. Toivotaan, että Tallinnassa ois kisat, vaikka Viron tartuntatilastot näyttää huolestuttavilta. Ens vuoden kisapäiväkin on tullu IM-Tallinna sivuille, enne?
  12. Avovesiuintia 1500m @ 2:05/100m kisareitillä. Tuuli aika paljon, joten sivu aallokossa suunnistaminen oli hieman haastavaa. Onneksi kisaan luvattu tyyntä. Uudet lasit huurustui heti, joten pitänee laittaa niihinkin sumunestoainettä. Pyörä huollatettu Tampereella , kisa reitit tsekattu ja muutenkin valmistelut kisaa varten tehty. Lämpöä luvattu +26, joten juoksusta voi tulla tiukka.
  13. Aamu: kevyttä hölkkää 5km @ 5:55/km. Ilta: kevyt avovesikelaus 1900m @ 2:06/100m.
  14. Joogaa 20min aamusta ja avovesiuintia 2000m @ 1:55/100m. 7x200m lauantain kisavauhtia eli rennon kovaa tekniikka säilyttäen. Vedot meni tuohon 3:30-3:40 suunnasta riippuen eli uinti kulkee ihan ok ja tuntuma oli hyvä. Illalla vielä 1,5h lihasten moukarointia hierojalla. Huomenna kevyt juoksu aamusta, siitä Saimaan risteilylle ja Järvisydämeen rentoutumaan ja illalla kevyt 2000m avovesikelaus. Perjantaina käyn vielä uimassa kisaradalla kevyttä illasta.
  15. Komeasti kulkee. Sulla vois toimia ominaisuus painotteinen blokkiharjoittelu hyvin, jotta saa lisää vauhtia. Esim. Dan Lorang harjoittaa tuota urheilijoillaan (Haug, Frodeno), jossa on 3x4kk jakso vuodessa . Kaavailin, että itse siirtyisin vastaavaan eli 2kk perusominaisuuksia (pk,voima,tekniikka), 2 viikon vo2max blokki (pyörä/juoksu riippuen kumpaan tarttee ja uintia reilusti määränä) ja 1kk kisatehot. Blokin jälkeen 2-3 viikon off season. Varsinkin vo2max harjoittelun siirtäminen blokkiin sulla varmasti toimisi erittäin hyvin: joko tuo 2 viikon jakso 3-6 vo2max-treeniä/ viikko tai kuukauden jakso, jossa eka viikko 4-5 vo2max treeniä viikko ja sitten 1 per viikko. Tutkimusten mukaan toimii paremmin kuin perinteinen 1-2 vo2maxtreeniä viikko. Tuossa Rasmus Svenningsonin esimerkki :
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy