Jump to content
Juoksufoorumi.fi



mj2018

poista
  • Content Count

    2
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral
  1. mj2018

    Juoksukenkä aloittelijalle

    Nike Pegasuksesta tullut uusi versio 37, tulossa vasta Suomen kauppoihin. Näin arvion, jossa sanottiin kengän muuttuneen 36:sta vähän enemmän vaimentavaan suuntaan, joten voi sopia aloittelijalle vielä paremmin.
  2. Tuttu juttu. Aloitin juoksuharrastuksen joulukuun alussa 2018 ja kuukauden päästä alkoi kivut just ko. kohdassa, ensin oikeassa jalassa ja perään vasemmassa. Lisäksi oli tuntemuksia tibialis posterior jänteessä. Ensin pidin juoksusta taukoa 2 kk ja söin pari tulehduskipulääkekuuria, ei apua. Sitten aloin vain juoksemaan, mutta 4-5 kuukauden jälkeen alkoi pelottamaan, miten pahaa tuhoa saan aikaan, jos vain jatkan. Pystyin siis juoksemaan, ei haitannut itse juoksussa pahemmin, vaan sitten muuten kiristi ko. kohdasta ja oli kipuja esim. jos tuli venytystä. Ortopedille ja diagnoosiksi vain alipalautuneisuutta ja fyssarille askelanalyysiin ja sieltä jumpat. Sain luvan juosta määrän, jolla kipua on vain vähän. Valitsin ikävä kyllä fyssarin huonosti, ei paljoakaan apua, sain vain kantakalvon kipeäksi hänen neuvoillaan. Sitten löysin netistä ohjeita akilleksen kiinnityskohdan kuntouttamiseen. Minuakin oli vaivannut, mitä tuossa kohtaa oikein on, kun kuvissa siinä ei oikein ole mitään. Päätin kuitenkin kokeilla tuolta pohjalta ja ko. ohjeiden mukaan 1) pohkeiden lihaskunnon ja akillesjänteen vahvistamista ja 2) venyttely pois kokonaan, vain rullailu sallittu. No, aika pian huomasin, että todellakin pohkeiden venyttely pahentaa heti oireita/kipuja. Tämän huomasi, kun oli hetken ollut venyttelemättä ja kokeili kerran. Tein 12 viikkoa nousevilla painoilla/laskevilla toistoilla pohjeliikkeitä sekä jalka koukussa (pohjeprässi) että jalkasuorana, 3 kertaa viikossa. Liikkeet vain vaakatasosta ylös päin välttäen akilleksen venyttämistä eli ei esim. portaan reunalla niin, että kantapää menee portaan tason alle, vaan korkeintaan tasaisella. Lisäksi keskimmäisen pakaran vahvistamista. Pikku hiljaa kivut alkoi vähenemään. Pohkeiden lihaskuntotreeni aiheutti kipuja, mutta kunhan ne pysyi hallinnassa (seuraavana aamuna palautunut), se oli ok. Nyt 2kk tuon 12 viikon treenin jälkeen, oikean jalka ei tule juoksusta kipeäksi ja vasemmassa tuntemukset ovat lieviä ja vähenevät. Mutta voi olla, ettei mikään em. harjoittelu ole oikeasti auttanut, vaan pelkästään aika ja rasitukseen tottuminen.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy