Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Laama

Jäsenet
  • Content Count

    42
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

142 Excellent

Converted

  • Puolimaraton
    1:53:17 (2018)
  • Maraton
    03:31:33
  • Tavoite
    maraton 3:30 - puolimaraton 1:40

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Polarin tukeen yhteys vaikka chatillä. Minulla irtosi kanssa tuo metalliosa ja takuuna laittoivat uuden palan postissa parissa päivässä.
  2. Jep, juuri samaa teki itselläkin, tosin taisi välillä mennä sykkeet 10-30bpm ylös tai alas... Polarin tuen kanssa selviteltiin asiaa ja todettiin että mahdollisesti itse H10 vyö tullut tiensä päähän (kulutustavaraa). Tilasin uuden vyön joka maksoi muutaman kympin ja ongelmat hävisivät. Hieman ihmetytti kun vyö kesti käyttöä alle vuoden, mutta toisaalta tuleehan sitä käytetty reilu 10h joka viikko ja pestyä koneessa pari kertaa viikossa. Epäilen että juuri pesukoneessa saanut vyö kipeää, mennyt solmuun tms. ja siksi mennyt rikki.
  3. Laama

    Katseet kohti ensi kautta

    Täällä myös aloitettu juokseminen juurikin tuon Polarin ohjelman mukaan suunnilleen samoihin aikoihin. Itse tosin olen pystynyt vetämään "puolikasta" ohjelmaa ensin puolivuotta ja sitten "mara ohjelmaa" vuoden läpi 98% annetuista harjoitteista. Vko kilometrit lopussa olivat säännöstään päälle 50. Tuloksena Vantaalta launtaina 3:31. Lisäksi olen tehnyt Flow:n lihaskunto ja venyttely harjoitteet orjallisesti läpi. Alussa ne tuntui vaikeilta ja pahalta. Coressa ja voimassa siirryin kakkostason harjoitteisiin keväällä. Teen itse ne videosarjat 3x läpi eli noin 30min setti. Viikossa näihin menee se pari tuntia, mutta ovat kyllä itselleni vaivan arvoisia ja ilman niitä olisi varmasti tullut loukkaantumisia ja muita kremppoja enemmän. Uskoisin että kunhan juoksu olisi sinulla säännöllistä ja pidät huolta lihaskunnosta ja huollosta loppuaikasi varmasti tippuu alle 4h 🙂 Jos se minulta onnnistui niin miksei muiltakin. Tsempiä treeneihin!
  4. Se varmasti juuri näin kuten kirjoitit, pitkisten matka ja lisäksi omasta mielestä VK treeniä on ollut aika vähän suhteessa muuhun. Tässä on nyt menty juoksuharrastuksen aloituksesta lähtien (1,5v) pelkästään Polarin Flow palvelusta löytyvän juoksuohjelman mukaisesti. Se on ollut vain niin helppoa kun vastailee muutamaan sovelluksen kysymykseen (kisamatka, koska kisa, monestiko viikossa aikoo juosta ja millä intensiteetillä haluaa treenata). Ohjelma tekee noiden pohjalta kalenteriin kaikki treenit ajastetusti vaikka vuodeksi eteenpäin ja muokkaa sitä lennossa kehityksen mukaan. Viimeisimmän ohjelman tein "maksimi" arvoilla joten sen enempää aikaa / matkaa se ei ilmeisesti maratoniohjelmaan anna. Pitää katsoa pystyykö ohjelman antamia treenejä muokkaamaan, eli puukottaa sitä "pitkistä" ja lisätä vaikka VK raastoa jota oli mielestäni todella vähän 😉 Ajatuksena olisi käydä vielä mittaamassa nuo kynnysarvot sykkeille jossakin. En ole yhtään varma olenko juossut PK / VK treenejä liian kovaa vai liian hitaasti. No kaikki on vielä vähän auki, mitä seuraavaksi jne... takki on nyt vähän tyhjä ja päätavoite 2021 puolikas tri matka on melko kaukana. Vantaalla viimeisellä kierroksella juostessa mietin että ehkä maraton matka ei ole vain minua varten, puolikkaalle riittäisi enemmän paukkuja eikä tarvitsisi "kiduttaa" itseään. Pitää tässä nyt palautua kaikessa rauhassa ja saada vammat kondikseen. Treeniohjelma tulevalle talvelle kirkastuu varmaan jossakin välissä. Ehdotuksia otetaan toki miellellään vastaan ☺️
  5. Vantaan maraton 12.12.2019 Se oli sitten toinen maraton ja tämähän meni jo sillä tavalla edellistä paremmin, että maaliin päästiin koko matka juosten. Kokonaisuuteen olen todella tyytyväinen olosuhteet huomioon ottaen. Itse kisajärjestelyt sekä reitti olivat todella positiivinen yllätys. Kaikki järjestelyt olivat mukavasti kivenheiton etäisyydellä ja bonuksena uimahallin sauna juoksun jälkeen kruunasi päivän. Se mikä hieman varjosti päivää ja omaa suoritusta oli joskus kuulemani sanonta ”juoksee peräsuoli pitkänä”, en oikein ole koskaan ymmärtänyt mitä tällä tarkoitetaan, mutta nyt tiedän 😕 Sen enempää asiaa avaamatta ”pientä vaivaa pakoputkistossa” oli jo kisaviikon alusta alkaen. Kisa-aamuna mietin vielä pystynkö kunnolla juoksemaan ja mitä siitä mahdollisesti seuraa. Fiilis päästä juoksemaan oli kuitenkin niin kova, että yritin siirtää ajatukset vaivasta muualle ja auton nokka kohti Tikkurilaa. Itse kisa alkoi todella mukavasti. Olin ajatellut pitäväni 4:40 - 4:50 vauhtia koko matkan ja alku lähtikin todella mukavasti liikkeelle, aika puolivälissä 1:38:59 (4:39min/km). Tuli tuo puolikkaan itselle asetettu tavoite saavutettua nyt vähän niin kuin vahingossa. Puoliväliin saakka tuntui todella helpolta, muiden kisaajien kanssa jutusteltiin aina välissä niitä näitä, vaihdeltiin siinä välillä peesausvuoroja jos tuntui että vauhti alkaa laskea. Vaikka juoksu oli ollut helppoa niin 23km kohdalla alkoivat pohkeet ilmoitella että vauhti on liian kova. Pieniä sähköimpulsseja ja kramppiin menemistä oli ilmapiirissä ja tiputin vauhtia 4:50 tasolle ja kaivoin suolapussin esiin jonka olin varannut mukaan. Suola toimi ja krampin alut poistuivat ja pystyin jatkamaan alle 5min km vauhtia aina 28km saakka. 28 kilometrin kohdalla alkoi todelliset ongelmat. Pakoputki ilmoitti että ”määräaikaishuolto” on jäänyt tekemättä ja katsastuksesta olisi tullut vähintään korjauskehotus. ”Vaikka tekee kipeää ei se haittaa”, nyt oltiin juostu jo niin pitkälle, että päätin sinnitellä maaliin saakka. Vaiva alkoi haitata etenemistä jokaisella askeleella, joten juoksutekniikkahan siinä samalla kärsi. Tästä seurasi se, että viimeisen kierroksen alkaessa oli jotakin tuntemuksia isovarpaassa, en tiennyt mikä siellä oli vialla, joka askel sattui mutta juoksemaan pystyi edelleen. Viimeinen kierros alkaa, sattuu ja jomottaa joka paikkaan enemmän ja vähemmän. Laskin sitten väärin päässäni, että kun hyvää oli kerätty alussa reippaasti, tästä eteenpäin alle 5:30min/km vauhti riittäisi mukavasti 3:30 alitukseen. Hölläsin vauhtia reippaasti ja huollot otin todella rauhassa. Karu todellisuus tuli vastaan viimeisen huollon kohdalla kun katsoin kelloa 3:13! nyt tulee kiire. Valitettavasti ukko oli tässä vaiheessa niin huonossa hapessa, että vauhtia ei yksinkertaisesti saanut millään nostettua vaikka kaikkeni lopussa annoin. Maalissa ajalla 3:31:33 Aikaparannus keväästä mukava 25min eli siihen nähden ihan tyytyväinen saa olla. Kisan jälkeen jalat täysin loppu, kramppeja siellä täällä pitkin iltaa, isovarpaan kynsi täysin mustana joten se taitaa lähteä irti plus pakoputkiremppa luultavasti edessä. Juuri nyt on semmoinen fiilis, että taidan ottaa juoksusta pienen levon jo ihan senkin vuoksi, että juoksemaan ei pysty. Mietitään treenipäiväkirjan otsikointia nyt ihan rauhassa. Sen ainakin tiedän jo nyt, että HCM:lle en ainakaan koko matkaa lähde juoksemaan, sen verran parempi tapahtuma tämä Vantaa järjestelyiltään oli. Keskisyke 156bpm väliajat: 5,2 km 25:04:00 10,55 km 49:41:00 15,75 km 1:14:15 21,1 km 1:38:59 26,3 km 2:04:20 31,65 km 2:31:53 36,85 km 3:01:17 Maali (brutto) 3:31:33
  6. Päivän tulos 3.31.33 Vähän jäi hampaankoloon kun jäi tavoite saavuttamatta ja oli niin lähellä. Taisteluraportti tulossa myöhemmin 😂
  7. Viimeisteleviä harjoutuksia ensi lauantain koitosta varten. Maanantai - Juoksu 12km – 1h - @138bpm – 5:00min/km Pohjille 30min 5,7km @5,17 @128bpm + 20min 4,6km @4,22 @158bpm + jäähyt 5min Tiistai - Lepo Keskiviikko - Uinti – 1175m – 32min - @123bpm - Juoksu 9,1km - 45min - @135bpm – 4:56min/km (Tempojuoksu) Torstai - Lepo Perjantai - Uinti – 1100m – 30min - @124bpm - Juoksu 10km – 55min - @128bpm – 5:30min/km (Hirveä keli ulkona, sorruin salikortin uusintaan ja suuntasin juoksumatolle...) Lauantai - Juoksu 8km – 35min - @145bpm – 4:23min/km (Intervalleja juoksumatolla, ilma ulkona ei houkutellut) Pohjille 16min lämpöä, 3,2km - @5,04 @132bpm Veto 1 – 5min - 1810m - @2,46 @169bpm (2min hölkkä palautus) Veto 2 – 5min – 1740m -@2,44 @172bpm (2min hölkkä palautus) + 5min jäähyt. Tuommoiset lukemat Vantage oli tallentanut, taitaa olla vauhti ja matka vedoissa ”hieman” yläkanttiin, samapa tuo treeni kun oli juosta kovalla sykkeellä 5min vetoja se onnistui. Sunnuntai - Juoksu 20km - 1h50min - @127bpm - @5:29min/km (Pitkis aamusella kipakassa pikku pakkasessa) Juoksua viikossa yhteensä 59km / 5h05min Syyskuu yhteensä 305km / 28h (Vuosi 2018 225km / 22h)
  8. Laama

    Vantaan maraton 12.10.2019

    Itselle tuli kompressiosukista kammo HCM:llä. Jalat kun kramppasi huolella 30km jälkeen ei sukkia saanut millään pois kesken kisan, laskin ne siinä hötäkässä nilkkaan ja kiristi siinä entistä pahemmin 😣. Huutelin hädissään huoltajille "onko saksia, onko saksia... onko puukkoa" ei löytynyt. Sukat nilkoissa mentiin viimeinen 10km ja sen jälkeen en ole kompressiosukkaa jalkaan laittanut, enkä taida laittaa😂
  9. Taas on tehty viikon verran sankaritekoja. Se olisi nyt niinkuin treenimielessä sitten siinä Vantaata ajetallen. Pari viikko nyt keventelyä ja kisamoodiin itsensä psyykkaamista. Maanantai - Uinti – 1350m – 32min - @124bpm - Juoksu 11km – 55min - @140bpm – 4:59min/km Pohjille 30min 5,7km @5,17 @128bpm + 20min 4,6km @4,23 @158bpm + jäähyt 5min Tiistai - Juoksu 5km – 32min - @109bpm – 6:24min/km Kävelylenkki muuttuikin siten kevyeksi hölkkäilyksi. Keskiviikko - Uinti – 1300m – 31min - @132bpm - Juoksu 5km – 33min - @113bpm – 6:34min/km - Kävelylenkki muuttui taas hölkkäilyksi 🙂 - Juoksu 8,1km - 40min - @141bpm – 4:56min/km Torstai - Porrastreeni 47min @140bpm (Maksimi 181) Neljä kertaa Malmin jätemäen valloitus + hölkkäilyä alkuun ja loppuun lähimaastossa. - Juoksu 5km – 34min - @116bpm – 6:42min/km - kevyt hölkkä Perjantai - Uinti – 1200m – 31min - @125bpm - Juoksu 11km – 1h - @129bpm – 5:28min/km Lauantai - Juoksu 7,1km – 35min - @153bpm – 4:56min/km (Intervalleja Laaksolahden urheilukentällä) Pohjille 16min lämpöä, 3km - @5,23 @139bpm Veto 1 – 5min - 1340m - @3,43 @174bpm (2min hölkkä palautus) Veto 2 – 5min – 1250m -@4,00 @179bpm (2min hölkkä palautus) + 5min jäähyt. Ei ollut tänään minun päivä. Yöunet meni pipariksi kun katsottiin MM-kisoja ja otettiin muutama doping juoma siinä samalla. Aamulla Polarin HRV testikin sanoi että nyt olisi syytä ottaa kevyesti, sykkeet noin 10bpm koholla maaten sekä seisten, sama trendi jatkui sitten juoksussa… 10 lyöntiä oli liikaa radallakin, toiseen vetoon tuli viimeiselle minuutille totaali sippaus, noooh näitähän sattuu ja ainakin itse tiedostan mistä huono kulku tänään johtui. Sunnuntai - Juoksu 20,5km - 1h58min - @132bpm - @5:44min/km Juoksua viikossa yhteensä 73km / 6h47min
  10. Maanantai - Uinti – 2100m – 53min - @141bpm Se oli sitten ensimmäinen yli 2km vapari uinti itseltä, tässä oli tekemisen meininkiä ja treenin jälkeen huikea fiilis. - Juoksu 14,4km – 1h15min - @143bpm – 5:13min/km Pohjille 40min 7,1km @5,40 @132bpm + ”maravauhtia” 30min 6,54km @4,35 @160bpm + jäähyt 5min Tiistai - Pyöräily – 24,2km – 1h02min - @125bpm - @24km/h Ajaessa ei nyt mitään ihmeempiä tuntemuksia jaloissa ollut, mutta satulasta noustessa olivat sisäreidet todella kovilla ja meinasi krampata koko loppupäivän pienemmästäkin ponnistelusta. Totean että pyörätreenit oli sitten siinä, ennen kisaa en viitsi jalkoja turhaan kiusata ja rasittaa. Muutenkin alkaa olla vilpoiset kelit fillarille niin pahimmassa tapauksessa vilustuu juuri kalkkiviivoilla kun kunnon varusteita syyspyöräilyyn ei ole hankittuna. Keskiviikko - Uinti – 1500m – 38min - @131bpm - Juoksu 10km - 50min - @146bpm – 5:00min/km Torstai - Porrastreeni 54min @142bpm (Maksimi 177) Viisi kertaa Malmin jätemäen valloitus + hölkkäilyä alkuun ja loppuun lähimaastossa. Perjantai - Uinti – 1300m – 32min - @132bpm - Juoksu 12,7km – 1h10min - @131bpm – 5:32min/km Lauantai - Juoksu 8,3km – 40min - @151bpm – 4:50min/km (Intervalleja Laaksolahden urheilukentällä) Pohjille 14min lämpöä, 2,7km - @5,15 @133bpm Veto 1 – 5min - 1240m - @4,01 @167bpm (2min hölkkä palautus) Veto 2 – 5min – 1320m -@3,47 @172bpm (2min hölkkä palautus) Veto 2 – 5min – 1280m -@3,55 @172bpm (2min hölkkä palautus) + 5min jäähyt. Hyvin irtosi kaksi ensimmäistä rykäisyä, ei tarvinnut edes puristaa. Kolmannessa vedossa tuli sitten noutaja kun kokeilin juosta sitä läpi 3,30min/km tahtia, 3min meni jotenkuten mutta siten totaalinen sakkaus ja sykkeet maksimiin ja vähän ylikin 😕 Sunnuntai - Juoksu 25km - 2h23min - @131bpm - @5:43min/km Huomasin jo viiden kilometrin kohdalla tästä tulevan vaikea juoksu. Sykkeet ei pysy sitten millään Zone2 tavoite alueella ja juoksusta puuttuu rentous. Tulipahan juostua, jalat kestivät yllättävän hyvin ja juoksun jälkeen nyt vähän tukkoisen oloiset, mutta sykkeet oli tänään tosiaan minua vastaan. Viikosta jäi vähän kaksijakoiset fiilikset, välillä kulkee oikein mallikkaasti, jalat toimii suht ok, mutta sitten sykkeet kohoaa turhan helposti. Noh ensiviikko hitusen helpompi kun matkoista lähtee se 10-20% pois per päivä. Juoksua viikossa yhteensä 70km / 6h18min
  11. Laama

    Adidas Adizero Boston

    Itselleni vastaten, ei löydy ei... eikä löytynyt mustiakaan 😞 . Tilasin sitten Addun web storesta. Sieltä sai loppuhinnasta -15% alennuksen kun tilasi samalla heidän uutiskirjeen.
  12. Laama

    Adidas Adizero Boston

    Onko kukaan bongannut pääkaupunkiseudulla Boston 8 kenkää muussa kuin mustassa värissä hyllyssä? Oranssi "Solar red" kiinnostaisi omasta mielestä tylsän mustan sijasta, mutta ainut paikka mistä tuota onnistun löytämään on Addun oma web store 😞 Aikaisemmalla Boston versiolla olen nyt melkein kaikki lenkit juossut ja itselle hyväksi kengäksi todennut niin ei viitsisi lähteä hirveästi muita kenkiä edes testaamaan.
  13. Maanantai - Uinti – 1700m – 37min - @137bpm - Juoksu 14,6km – 1h15min - @140bpm – 5:10min/km Pohjille 40min 7,2km @5,24 @129bpm + ”maravauhtia” 30min 6,6km @4,34 @154bpm + jäähyt 5min Hyvä kulku oli taas maanantain PK + VK treenille. Tiistai - Pyöräily – 25,5km – 1h10min - @117bpm - @22km/h Keskiviikko - Uinti – 1500m – 38min - @128bpm - Juoksu 10,3km - 50min - @145bpm – 4:52min/km Tempo juoksu oli taas menestys. Sykealueilla Zone 2-3-4 jokaista 15min + 5min jäähyt. Keskivauhti koko komeudelle oli lähellä omaa ”maravauhtia”. Juoksin tämän Leppävaaran stadionilla, ilmeisesti kyseessä vauhdikas alusta 😉 Torstai - Porrastreeni 43min @137bpm (Maksimi 177) Neljä kertaa Malmin jätemäen valloitus + hölkkäilyä alkuun ja loppuun lähimaastossa. Nyt meni portaat jo toisessa vedossa reippaasti yli puolen välin juosten… saa nähdä saanko joskus juostua koko komeuden ylös asti. - Pyöräily – 24,2km – 59min - @125bpm - @25km/h Perjantai - Juoksu 12,5km – 1h10min - @131bpm – 5:35min/km Kävin totuttamassa koipia Vantaan tieverkostoon. Jälkikasvu vietiin Flamingoon viihtymään ja itse lenkille 🙂 Katsoin etukäteen kartasta suoraa banaa, Tuusulanväylän viertä siis tarpomaan pohjoista kohden… luotisuoraahan se melkein olikin mutta perkuleen mäkistä 😞 siihen nähden miten epätasainen reitti oli niin juoksu kulki sykkeiden valossa todella mallikkaasti. Lauantai - Juoksu 11,1km – 1h - @126bpm – 5:24min/km Ohjelmassa olisi ollut lauantaille Intervallivetoja, mutta aamulla ortostaattinen testi antoi HRV arvoksi all-time-high lukemat. HRV (RMSSD) oli levossa 173 (keskiarvo 57)… oloni oli muutenkin hieman nuhjuinen ja veto veks joten päätin siirtää treenin iltaan ja vetäistä vain kevyen PK treenin matalalla kuormalla. Sieltähän irtosi sitten paras ”runnin index” lukema koskaan = 73. Taisi olla kroppa kanveesissa, juoksu oli äärimmäisen helppo ja syke pysyi kurissa koko lenkin ajan, kumma juttu. Sunnuntai - Juoksu 24km - 2h13min - @126bpm - @5:32min/km Kello oli soimassa klo7 aamulla. Tunnin verran joutui hakemaan motivaatioita lähteä koleaan vesisateeseen juoksemaan, mutta ei siinä auttanut kuin pukea lopulta vermeet niskaan ja baanalle. Rauhassa sai liikuskella muita pöljiä ei näkynyt liikenteessä ja alkuun suoranaisesti v*** ja jossakin vaiheessa alkoi naurattamaan täysin litimärkänä juokseminen. Onneksi ei ollut tämän kylmempää, muuten olisin kyllä kangistunut kesken taipaleen. Helppoa tekemistä koko lenkki, viimeiset 2km alkoi tuntua hiukan jaloissa, mutta ei pahasti. - Pyöräily – 25km Koko viikosta jäi hyvä maku suuhun, vielä yksi kova viikko edessä ja sitten aletaan tekemään valmistelevia treenejä ennen kisapaukkua. Itseluottamus äärimmäisen kova 3h30min alitukseen. Enemmän jännittää pääseekö Seppo alle 3h tulokseen 😉 Juoksua viikossa yhteensä 73km / 6h 31min
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy