Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Puu8

Jäsenet
  • Content Count

    116
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

247 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Puu8

    Polar Grit X

    Tässä on nyt tovi puntaroitu uutta kelloa spartan ultran tilalle ja vaihtoehdoiksi muodostunut grit x ja fenix 6. Grit x:ssä houkuttaa huomattavasti huokeampi hinta ja ilmeisen hyvä rannesykemittaus. Fenix 6 taasen houkuttaa hyvät kartta ominaisuudet sekä akun kesto ja garmin connectin monipuolisuus ja safiirilasi jota grit x:ään ei saa. Joten jos joku osais kertoo miksi ostaa grit x eikä fenix 6? Kello olisi käytössä 24/7 ja lajeina polkujuoksu, kiipeily, seikkailu-urheilu, maastofillarointi ja jääkiekko. Työkään ei ole rauhallisimmista päästä. HELP.
  2. Puu8

    Maastojuoksukengät

    Onkos kellään kokemuksia la sportivan blizzard gtx kengästä? Itse laitoin tänään tilaukseen ja saapi nähä millane kenkä jalassa on. Hirmu vähän löyty arvosteluja, mutta speksien mukaan pitäis olla talvikengäksi erinomainen. Pitoa löytyy ja integroitujen gaitereiden vuoksi voi myös lumirymyjä tehä ettei nilkat palellu.
  3. Luultavasti se että voittaja olisi 2 tuntia myöhemmin maalissa ja olis porukkaa ottamassa vastaan 😁
  4. Jees, jos nyt pientä kisarapsaa lauantain Hamperokken skyracesta rustailis... Lähtökohdat kisaan olivat suoraan sanottuna surkeat. Keskiviikkona aamulla herätessä kurkussa havaittavisssa pientä karheutta. Päivän aikana se hiukan hälveni, mutta illalla hieman flunssainen olo vaikkakaan mitään ihmeempiä oireita ei ollut. Torstaina matkustin ensin junalla Helsinkiin ja sieltä lentämällä Tromssaan. Torstaina alkoi räkä jo valua ja nenäliina tuli erittäin tutuksi. Tromssaan laskeutuessa tuntui, että oikea puoli päästä poksahtaa ja joka ontelossa hirvittävä paineen tuntu. Perjantaina aamulla aamupalan jälkeen totesinkin kaverille, että tää päivä täytyy maata kokonaan hotellihuoneessa ruokailuja ja numeron hakua lukuunottamatta. Perjantai aamuna olo oli heikko, muttei kuumeinen eikä kuumetta nostanutkaan missään vaiheessa. Pelkästään flunssasta johtuvaa yleistä heikkoutta. Vedin myös 3x800 mg ibumax kuurin, jos siitä nyt jotain hyötyä olisi. Myös kaikenmaailman inkiväärishotit ja scandicin aamupalalla tarjotut kalanmaksaöljy shotit placepo vaikutuksen toivossa. Lauantai aamuna olo ihan hyvä ja tein päätöksen suunnata kisaviivalle. Pientä juoksuntapaista ennen starttia, ei tuntunut mitenkään kevyimmältä jalka, mutta kevyessä vauhdissa ei myöskään tuntunut, että kuolema korjaisi. Joten: Startista kevyesti liikkeelle jääden häntäpäähän. Ekat parikilsaa reitistä kulki asfalttia pitkin ennen kuin aloitettiin ensimmäinen nousu kohti tunturiasemaa. Rauhallisesti tekniikkaan keskittyen sauvoin ylös ja ylämäki menikin ihan mallikkaasti. Tunturiasemalla sijaitsi reitin ensimmäinen ja samalla toinen huoltopiste (molempien huoltopisteiden kautta mentiin kaksi kertaa). Huoltopiste sijaitsi viiden kilsan kohdalla, jonne pääsin n. 43 minuutissa. Rauhallinen huolto, pullot täyteen ja appelsiinin palasia ja suklaata kätösiin ja matkan tekoa jatkamaan ylämäkeen. Bonntuvan huipulla olin 35 minuuttia myöhemmin josta, lähti pitkä ja loiva alamäki pätkä sekä hiukan tasaista ennen kuin lähdettiin kipuamaan kohti Tromsdalstindin huippua, jossa oli ensimmäinen cutoff aika 3 tuntia. Huipulla olin aikaan 2h41 min eli ihan mukavasti ennen cutoffia. Ylämäki huipulle sujui oikein mukavasti tasaista vahtia tunkaten sauvojen avulla tasaisesti jengiä ohittaen jotka starttasivat melkomoista haipakkaa. Huipun jälkeen alkoi lasku lunta pitkin, jonka itse yritin suorittaa "laskettelemalla" vaikkakin pari kertaa persiilleni mäessä menin. Ja se mikä oltiin siihen mentäessä tultu ylös tultiin nyt takaisin alas. Alkuun jo mainitsemaani lumipätkää, joka muuttui pian irtosora, -kivi ynnä muuksi perkeeleeksi, joka tällaiselle tasamaantallaajalle on myrkkyä. Jyrkimmän laskun jälkeen hieman loivempaa alamäkeä, jossa pullot jälleen täyteen vuoripurosta ja könkkäsemään eteenpäin. Tällä jyrkällä alamäki pätkällä kerkesin jo hakata etureidet sen verran kipeeksi, että edes tällä hitusen tasaisemmalla pätkällä eteneminen ei ollut kovin rivakkaa. Myös ensimmäiset yskäpuuskat alkoi ilmoitella itsestään. Aikasemmin yskä oli lähinnä kuivaa kurkkuyskää, joka nyt tuli keuhkoista saakka ja liman kanssa. Pahimpien laskujen jälkeen koitti parin kilsan metsäpätkä ja hyvin juostavaa polkua. Sauvakävelin reippaasti tästä pätkästä lähes suurimman osan, samalla pohdin keskeytänkö seuraavalla huoltopisteelle, josta olisi kisan ainut evakointipiste ajoneuvolla. Sain kuitenkin evästä tällä pätkällä vedettyä kroppaan sen verran ja palauteltua koipia, että lopussa jo juoksua hiukan irtosi. Olin Breivikeidetin huoltopisteellä aikaan 4h13 min (cutoff tässä 5 h). Huolsin rauhassa, join 0,5 litraa urheilujuomaa, söin meetvurstia, appelsiinia ja suklaata huoltopöydältä ja tein päätöksen lähteä kohti Hamperokkenin huiputusta. Ja voi pojat, että oli pitkä ylämäki. Rauhallisesti, tasaista rytmiä ylläpitäen ja porukkaa taas ohittaen, jotka olivat tulleet tasaisella ja alamäessä ohi jatkoin matkaa kohti Hamperokkenin ridgen aloitusta kohti, jossa oli seuraava cutoff 6 tuntia. Kerkesin harjanteen aloitukseen aikaan 5 h 30 min, eli vieläkin olin aikataulussa. Itse harjannetta pitkin kuljin reippaasti kävellen ja omasta mielestä varsinkaan harjanteen alku ei niin hurja ollut mitä olin lukenut. Kaikista jännin paikka oli kuitenkin itse Hamperokkenin huiputus. Viimeiset 10-15 metriä nimittäin täytyi mennä pelkästään nelivedolla ja alla satojen metrien pitkä jyrkkä alamäki. Huipulla olin aikaan 6h 25 min. Alaspäin lähdettäessä oli sitten ne kaikista jännimmät paikat. Välillä toisella puolella oli pystysuorapudotus ja toisella puolella todella jyrkkä kivikko, siinä ei olisi huvittanut lähteä kuperkeikkaa tekemään, sillä pysäytys olisi tullut vasta muutamien satojen metrien päähän johonkin kallioon. Pahimman kohdan yli kuitenkin pääsin ja lähdettiin kohti laaksossa sijaitsevaa järveä. Hyvin piiitkä ja jyrkkä alamäki taas täynnä irtosoraa ja kiveä. Ja etureidet huusi hoosiannaa. Pienen vuorijärven lumipengertä ja rakkakivikkoa seuraten päästi Hamperokkenin kierroksen loppuun josta alamäki jatkui jo kertaalleen ylös tunkattua pätkää pitkin kohti samaan Breivikeidetin huoltoa, josta Hamperokkenin nousu lähti. Alamäki tällä pätkällä ei luistanut itsellä enää yhtään, paremmilla koivilla (lue: alamäki osaamisella) olisin voinut päästellä hyväkin vauhtia tällä pätkällä, mutta kilsa vauhti ei 7 minuutista mennyt alaspäin. Breivikeidetissä oli kisan viimeinen cutoff 8 tuntia, jonka sitten lopulta missasin 47 sekunnilla. Eli kauden DNF rekordi kasvoi yhdellä. Summarum: Ylämäet meni loistavasti, jaksoin koko ajan tehdä niihin duunia ja panostin erityisesti sauvomistekniikkaan säästäen jalkoja mahdollisimman paljon. Hirmu moni kanssakilpailijoista näytti vain raahavan sauvoja mukanaan osaamatta niitä käyttää. Alamäet ovat aivan perseestä ja varsinkin pitkät sellaiset missä tullaan yhtä soittoa se 1200 metriä alas. Missä Suomessakaan semmosia voi simuloida? Ei ainakaan Mikkelissä. Sinällään onni etten ehtinyt vikaa cutoffia alittamaan, sillä ei varmaan olisi ollut hyvä idea enää jatkaa säälittävää köpettelyä, varsinkin, kun illalla nosti kovan kuumeen hotellihuoneessa ja tänä päivänä tätä kirjoittaessa flunssa ei ainakaan ole vielä parantunut, vaan päinvastoin. Itse Hamperokken skyrace on todella hyvin järjestetty, reitti todella hyvin merkattu ja huolto pelasi. Kelikin oli kuulemma kisan järjestämisen historissa kaikkien aikojen paras: 18 astetta lämmintä eikä pilven pilveä taivaalla. Eikä myöskään kisajärjestäjien sivuilla mainittu lause, että kisa on suunnattu todella kokeneille kisalijoille, joille on tuttua navigoida vuoristossa (eli ei kuvaa meikäläistä pätkän vertaa 😄 ). Kisa on todella haastava ja pohdinkin, että jonkinlainen karsintasysteemi kisaan pääseville pitäisi olla, sillä nyt sinne voi ilmottautua kuka vain. Keskeyttämisprosentti oli myös todella kova. Matkaan lähti 250 kilpailijaa ja reitin läpäisi hyväksytysti vain 125. Kisa oli tähänastisen elämäni rankin urheilusuoritus, vaikka kilsoja ei tullut kuin 36 siihen 8 tuntiin. Nousumetrejä suunnon mukaan kertyi n. 3200. Keskisyke oli 156. Nyt palautellaan ja 13.9 on vuorossa Lost in Kainuu, jossa sarjana extremly lost!
  5. Perjantai 26.7.2019 Lepuuttelua Lauantai 27.7.2019 Parisuhdehölkkä 6,4 km, @43 min, bpm 156?! liekkö lämpö nostatti sykkeitä... Sunnuntai ja maanantai 28.-29.7.2019 Lepoa ja eipä olisi kerennytkään lenkkeilemään Tiistai 30.7.2019 Kevyt hölkkä ja muutamia ruskoja siellä täällä koleassa vesisateessa 5,6 km, @37'51, bpm 132 + muutto eli tavaroiden kanniskelua yms. Jalka tuntui kyllä kevyeltä ja hyvin levänneeltä. Tämä päivä vielä duunissa ja kamojen pakkailua. Huomenna matkustus Hesoihin ja sieltä lento Tromssaan. Lauantai aamuna startti klo 8.00 Norjan aikaa. Pientä jännitystä alkaa olemaan ilmassa, että miten sitä reissusta selviää. Eilen kävin puhdistamssa Kuopiossa XXL:stä viimeiset Dexalin geelit hyllystä.
  6. Keskiviikko 24.7.2019 Hölkkä kuntoradalla: 8,4 km, @47'51, bpm 153. Lenkin jälkeen rullailut ja pallolla hierontaa ja venyttelyjä. Torstai 25.7.2019 Todella kevyt ja rauhallinen hölkyttely kuntoradalla 4,8 km, @32'12, bpm 143 + 20 minsaa avaavia liikkeitä koiville, leukoja ja vatsoja.
  7. Perjantai 19.7.2019 Mäen tunkkausta laskettelurinnettä ylös alas yhteensä 16 nousua, 13,9 km, @1:50, bpm 154, nousumetriä n. 950. Lauantai & Sunnuntai 20-21.7.2019 Hyvi vahvasti töiden merkeissä, joten lepona meni. Maanantai 22.7.2019 Polkujuoksua 22,1 km, @2:20, bpm 155 Lämmintä n. 25 plus astetta joten meinasi hieman sykkeitä nostattaa lämpö vaikka meno melko kevyttä. Tiistai 23.7.2019 Lihaskuntoa 40 minsaa. Leukoja, punneruksia, vatsoja ja hieman yhden jalan kyykkyjä kehonpainolla. Lämpäksi nurmikon leikkuuta puolisen tuntia 😄 Tää viikko kevyttä liikuntaa eikä, ja eipä tässä enää ihmeitä tehdäkkään ens viikolla olevaa Tromssan kisaa varten.
  8. Tiistai 16.7.2019 Urheilukentällä vetotreeni jällee. Alkuun pari kiekkaa lämppää. Treeninä 4x800 m sekä 4x400 m, palautuksina 100 metriä kävellen. Loppuun vielä kaks kiekkaa loppuverkkaa. Yhteensä 7,7 km, @52'52, bpm 140. 1. 800 m: 3'04 min, bpm 152 2. 800 m: 2'59 min, bpm 151 3. 800 m: 2'58 min, bpm 170 4. 800 m: 2'54 min, bpm 166 1. 400 m: 1'21, bpm 152 2. 400 m: 1'21, bpm 170 3. 400 m: 1'22, bpm 120?!?!?! 4. 400 m: 1'17, bpm 173 + pyöräily urheilukentälle ja takaisin yhteenä 8,8 km. Vedoissa pohkeet tuntu meleko tyhjiltä, mutta silti sain paremmat ajat kuin viikko sitten. Keskiviikko 17.7.2019 Tunnin aikaikkuna oli mäkitunkkaukseen, eli: 9,2 km, @1:08, bpm 161 ja nousuametrejä suunnon mukaan vain 471. Todellisuudessa n. 600 metriä. 10 kertaa nousin paikallisen laskettelurinteen päälle. Torstai 18.7.2019 Rauhallinen polkulenkki välillä maisemia ihastellen ja koiraa lammessa juottaen: 6 km, @43'28 min, bpm 151 ja nousua 170 metriä Suunnon arvauksen mukaan. Mukava polkulenkki Etelä-Savossa Anttolan Sydänmaalla 20 asteen lämmössä auringonpaisteessa.
  9. Torstai 11.7.2019 Lepo Perjantai 12.7.2019 Ajelu Kuopioon ja illasta kevyt lenkki Puijon tornin juurelle ja takaisin majoituspaikkaan. Yhteensä 5 km, @31'05, bpm 153 ja verttiä 144 metriä. Lauantai 13.7.2019 Kuopio Swimrun kisa lyhyesti: Juoksupätkät meni hyvin, mutta uinnissa otettiin kyllä pahasti takkiin kärkiparilta. Sijoitus toinen, mutta rehellisyyden nimissä ei joukkueitakaan ollut kuin 3 mukana pitkällä radalla. Ekat 3 uintipätkää meni kohtuullisesti n. 2:20 min/100 m vauhtia, mutta loppua kohden, jossa pätkät oli myös pisimmät, vauhti hyytyi n. 3:00 min/100 m vauhtiin. Näihin tuhlaantui aivan liiaksi aikaa. Radan merkkauksessa oli myös toivomisen varaa, sillä parissakin risteyskohdassa sai arpoa mihin suuntaan pitää lähteä ja vikan uinnin jälkeen harhailtiin n. 4 minuuttia arpoen kumpaan suuntaa pitää mennä. Yhteensä juoksua tuli n. 21 km ja uintia n. 4,5 km ja nousuakin radalle Suunnon mukaan kertyi 770 metriä. Sunnuntai 14.7.2019 Lepo Maanantai 15.7.2019 Polkurallattelua 9,1 km, @55'40, bpm 146 + leukoja ja vatsoja. Palautteleva hölkkä puoliksi poluilla sekä meleko umpeen kasvaneella kuntoradalla. Pari viikkoa vielä aikaa treenailla Tromssaa varten. Muutaman kovemman reenin jos kerkeis tehä, melko tiukka vaan tahtoo olla aikataulu, koska opiskelupaikka pelastusopistoon aukesi ja näin ollen pitäis sijoituspaikka muuttaa Kuopioon. Myös C-kortti pitäis vielä keretä ajaa ennen koulun aloitusta. Töissäkin pitäis olla, eikä turhan montaa vapaapäivää ole seuraavaan pariin viikkoon luvassa.
  10. Maanantai 8.7.2019 Lepo Tiistai 9.7.2019 Hölkkä kuntoradalla, jossa mäet kovemmalla temmolla 5,6 km, @32'20, bpm 153. Keskiviikko 10.7.2019 Aamupäivästä fillarilla duuniin 23,6 km, @1:10, bpm 136. Illasta fillarilla takas möksälle muutaman kilsan maastopätkän kautta 25,2 km, @1:25, bpm 141. + duunissa asiakkaan kanssa pyöräilyä 14 km toooodella rauhallisesti.
  11. Lauantai 6.7.2019 Tunkkausta yhteensä 16,24 km, @2:17, bpm 138 ja suunnon mukaan nousua 834 m, vaikka stravan segmentin mukaan nyppylällä korkeutta 60 metriä. 18 kertaa kipusin nyppylän päälle. Sauvojen kanssa tunkkasin. Sunnuntai 7.7.2019 Juoksua maantiellä möksältä kotiin 25 km, @2:21, bpm 148. Kotoa pyöräilykamppeiden vaihto ja pyörällä takas möksälle hieman eri reittiä 28 km, @1:24, bpm 141. Yhteensä siis lähes 4 tunnin setti Vettä tuli reippaasti moneen otteeseen, joten kastumiselta ei voinut välttyä. Viikkoon yhteensä juoksua 71,5 km juoksua, pyöräilyä 28 km ja uintia 3 kilsaa. Ja reeniä yhteensä 10h41 min. Ens viikko kevyesti ja lauantaina ois swimrun uran alotus Kuopiossa.
  12. Perjantai 5.7.2019 Palauttava hölkkä kuntoradalla 5,6 km, @34'39, bpm 146 + uintia avovedessä 1 km, @25 min, bpm 117 pullarin ja lättäreiden kanssa. Eiliset vedot tuntui kyllä kintuissa. Isommat ylämäet otin kävellen ja muutenkin koitin tosi rauhallisesti ottaa.
  13. Torstai 4.7.2019 Alkuun 4,8 km lämppää kevyesti hölkötellen urheilukentälle, jossa treeninä 5x800 metriä ja 5x400 metriä sadan metrin kävelypalautuksilla ja loppuun 3,3 km loppuverkkaa pois urheilukentältä. Yhteensä 15,3 km, @1:26'53, bpm 149. Vedot: 1. 800 m 2'56 min, bpm 170 2. 800 m, 3'01 min, bpm 173 3. 800 m, 3'00 min, bpm 174 4. 800 m, 3'01 min, bpm 177 5. 800 m, 3'01 min, bpm 177 1. 400 m, 1'26 min, bpm 123 2. 400 m, 1'30 min, bpm 119 3. 400 m, 1'26 min, bpm 119 4. 400 m, 1'23 min, bpm 131 5. 400 m, 1'20 min, bpm 128 En tiedä oliko mittauksessa häikkää 400 metrin vetojen sykkeiden osalta vai eikö vaan sykkeiden keskiarvo kerennyt nousta vedon aikana.. Hyvä treeni ja vedoissa sain pidettyä vauhdin lähes samassa jokaisessa vedossa ja saimpas vielä viimeisiin vetoihin puristettua pohjat tälle päivää.
  14. Lauantai 29.6.2019 Aamulla hölkkä duuniin 6,7 km, @36:21, bpm 165. Illalla hölkkä takaisin kotiin 5,7 km ja vika kilsa kävellen. Juoksu @28:5, bpm 155 (syke näytti kyllä välillä mitä sattuu). Aamulla perinteisesti sykkeet taivaissa vaikka meno tuntu helpolta ja jalka kevyeltä. Illalla nostattelin vähän vauhteja ja sykkeitä. Vikat 3 km tultiin n. 4 min/km tahtia. Sunnuntai 30.6.2019 Aamulla hölkkkä duuniin 6,7 km, @39:15, bpm 167. Illalla hölkkä takaisin kotiin 6,7 km, @41:38, bpm 146 Aamulla ja illalla kulku pirun vaikeeta ja raskasta. Kroppa rupes ilmottelee, että vähän pitäis lepoa pitää, kun muutama viikko melko kovaa on nyt menty. Joten--> Maanantai 1.7.2019 LEPO Tiistai 2.7.2019 Uintia avovedessä 2 km, @50 min, bpm 122. Lättäreiden ja pullarin kanssa polskin menemään. Kävin uuden leiman ottamassa pari viikkoa sitten ja nyt eka uinti taas parin viikon tauon jälkeen. Raskaalta kyllä tuntui, varsinkin loppua kohden ja rytmiä oli vikalla 500 metrillä kyllä vaikee pitää yllä.. Toki lättäreidenkin kanssa olen kyllä niin vähän uinut, että tuottaa myös hankaluuksia kun rupee voimat loppumaan. Keskiviikko 3.7.2019 Hölkkä kuntoradalla n. 5 km ja poluilla n. 4 km, meleko paljon oli pitkoksia reitillä jotka aivan litimärkänä, kun vettäkin ripsotteli ja otin melko varovasti. Yhteensä siis 9,4 km, @53:34, bpm 156. Tuli pari päivää tarpeesen pitää taukoo juoksusta sillä jalka oli kevyt ja juoksu kulki hyvin. Kuntorata oli mukavan mäkinen, jossa vedin kaikki ylämäet kovalla temmolla ylös. + juoksun jälkeen vähän leukaa, punneruksia ja keskivartaloa 25 min.
  15. Kyllä se reitti näillä näkymin pitäis kulkee rigdeä pitkin. Ei kyllä oo tarve lähteä ohittelemaan oman henkensä kaupalla kapeilla paikoilla. :D Huhut ilmeisesti pitävät paikkaansa. Hillary Allen se tais lipsahtaa siellä ja tulla alas aikamoisen matkan ja tais olla onnee aika paljon matkassa ettei henki lähteny... Itellä ei oo kyllä tarkotus lähteä kuoleman uhalla painamaan tuonne sijoituksista ynnämuut. Lähinnä ajatus on kovasta haasteesta niin henkisesti kuin fyysisesti ja mahtavaa päästä upeisiin maisemiin (jos sieltä nyt näkee mitään) :D ja toki maaliin pääsy on myös tavoitteena itsessään kova näin kokemattamolle vuoristokulkijalle. Sen verran olen kuitenkin lueskellut että jos korkeanpaikankammosta kärsii ei tämä kisa välttämättä ole se oikea paikka lähteä sitä voittamaan..
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy