Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Aki Hummasti

Jäsenet
  • Content Count

    22
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

16 Good

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Päivitys asennettu. Reittejä tuskin tuskin tulee itsellä juurikaan käytettyä, mutta tuo suosikkiharjoitusten avaus suoraan kellosta on itselleni todella tarpeellinen ominaisuus. Vaikka olen siirtynyt kausisuunnitteluun, voik nyt juoksemaan/hiihtämään lähtiessäni avata haluamani ”extempore” harjoituksen, kun tein niitä n.15 valmiiksi kelloon. Nimet näkyvät vähän lyhyinä kellossa, joten pitää nimetä ne vielä kuvaavammin uudelleen. Fiksusti harjoituksiin voi kirjoittaa haluamansa kommentit, jotka näkyvät ennen harjoituksen alkamista, kun harjoitusta painaa, joten sinne voi kirjoittaa pidemmän sepustuksen. Lukittavia alueita olen odotellut itsekin, ihme kun ei vielä tullut, ei olisi iso työ koodata niitä. Huomasitko @Hela että tuon voi kyllä tavallaan kiertää, kun tekee haluamansa sykeprofiilien harjoitukset suosikkeihin valmiiksi ja avaa sieltä. Esim. 5min lämmittely+60min pk+30min vk+5min jäähdyt. Kokeilin 2 viikon hiihtoreissulla sykevyöllä hiihtoharjoituksessa noita valmiiksi ohjelmoituja sykealueita. Kovin tiukasti niitä ei kannata määritellä kun alamäissä sykkeet ainakin itsellä laskevat väkisellä. Toki riippuu siitä mitä hakee. Parhaiten toimivat itsellä pitkillä lenkeillä, esim. Tein 4h hiihtoharjoituksen johon laitoin koko ajalle alueet 1-3. Varoittaa jos nousuosuuksilla meinaa puskea liian kovalla sykkeellä. Joko kunto on parantunut viime vuodesta tai sitten tuo auttoi, kun ei 50km lenkin jälkeen ollut läheskään yhtä puhki kuin vuosi sitten. 😄 toki kelitkin aina vaikuttaa. Akun kestosta olen ollut huomaavinani, että jos kelloa lataa noin 1,5h akun varaus näyttää kyllä 100%, mutta paremmin se oikeasti kestää, jos antaa olla yön laturissa. Tämä tosin saattaa olla ihan omaa tuntemustakin.
  2. [Offtopic]Niillä juuri. Oli sen verran vakuuttavaa ja hyvin perusteltua tekstiä Hintsan kirjassa. Suosittelen myöskin teosta. Omakin unirytmi on vielä kaukana optimista ja rehellisyyden nimissä, tunti ennen unta rauhoitus tv:ltä ja kännykältä jäi kokeiluksi. Sen kuitenkin olen huomannut, kun tehtiin joulukuussa päätös ettei kännyköitä tuoda makuuhuoneeseen, on oma unenlaatu parantunut ja untakin varmaan tullut vähän enemmän, kun ei tule sängyssä valvottua kännykän ääressä. [/Offtopic] Muuten unta ei ole itselläkään tultua niin seurattua, kiva lisä se on mittarissa, mutta ei itselle mikään ”must have” -ominaisuus. Alkuun sitä seurasi M430:sellä ja Vantagella tarkasti, mutta pian vaihtui moodiin, katsoo silloin tällöin. Flowsta sen verran, että unen näkee viikkotasolla hyvin, mutta pidemmän ajan trendejä ei pysty vertailemaan, graafisesti tai muutenkaan, tämän ominaisuuden koodaaminen nyt ei varmaankaan iso juttu olisi ollut Polarin väelle. Itselle se ei tosin ole tärkeä. Mutta jos jollekulle on. Mua ei ole koskaan ole kello ranteessa yöllä haitannut, yleensä olen illalla yhden napsun säätänyt ranneketta löysemmälle. Pidän jatkuvaa sykkeen seurantaa aina päällä, en koe itselleni vaikeana asiana heittää kelloa laturiin silloin tällöin tunniksi, muutenkin uusia puhelimia, kuulokkeita ja muita härpäkkeitä joutuu latailemaan jatkuvasti, siinä se menee samalla. Lähinnä olen vilkuillut silloin tällöin kuinka alas leposyke laskee yöllä ja aamulla, kun ei ortostaattista testiä muista tai jaksa aina tehdä säännöllisesti.
  3. Jatkan vielä Vantage V:stä ja Flowstta sen verran. Kyllä tästä oman uskoni mukaan hyvä tulee/ tai on jo, ja kun vielä lisää ominaisuuksiakin päivitellään ja olevia parannellaan. Alun penseys alkaa olla pois pyyhkiytynyt, kun kone on ollut muutaman kuukauden käytössä ja gps ja rannesykkeenmittaus on saatu toiminaan omien havaintojeni mukaan hyvin, päivitysten myötä. Etenkin nyt, kun hiffasin kuinka nuo itse tehtävät suosikkiharjoitukset toimivat. Harjoitusnäkymät on kustomoitu mieleiseksi, akku kestää hyvin, yms. Rannesykkeenmittausta en ole tosin käyttänyt kuin satunnaisesti, testimielessä ja silloin työreissuilla kun H10 on jäänyt kotiin. Toki toimintoja on vielä suppeasti, mutta rehellisesti, suurinosa mahdollisesti tulevista toiminnoista on itselle turhia. Mitään notifikaatioita en tule kelloon päälle laittamaan, en halua saada tekstareita tai puheluja juoksu/hiihto -lenkillä. Kun tuohon automaattisesti syttyvään valoon on tottunut, on se mielestäni jopa parempi kuin M430 vanha napilla päälle. Kun pimeässö haluaa nähdä kellon lukemat, kääntyy ranne jo automaattisesti niin että valo syttyy. Tein eilen kausisuunnittelun toukokuun lopun Karhunkierrokselle ja 15 erilaista suosikkiharjoitusta(eri mittaisia pk-lenkkejä, vauhti- ja intervalleja). Sitten lisäilin valmiit harjoitukset kausisuunnittelun viikoille ja nyt on kelloon ladattu valmiiksi koko harjoitusohjelma toukokuun loppuun asti, aikaa meni noin 1,5-2 h. Aivan yliveto systeemi. En tiedä miten muilla laitteilla tuo toimii, mutta mielestäni tätä olisi voinut Polarin puolelta markkinoida enemmänkin, varsinkin jos muilla ei vastaavaa systeemiä ole. Oikeastaan ainoa miinus mitä systeemistä keksin, oli se, ettei suosikkiharjoituksia voi käynnistää suoraan kellosta, tai sitten en keksinyt mistä ne sieltä löytää, vaan ne pitää kännykällä lisätä ensin halutulle päivälle ja synkronisoida kelloon. Esim. Jos haluan juosta tänään extrmpore valmiiksi tehdyn suosikkiharjoituksen, en saa sitä suoraan kellosta haettua, vaan ensin kännykällä suosikki kalenteriin tälle päivää, synkronisointi ja sen jälkeen löytyy kun avaa harjoitusmoodin. Vielä sen verran rannesykkeenmittauksesta hiihdosta, kun alkuun sitä arvostelin. Ei se tarkka ole edelleenkään, mutta ei heitä niin paljo kuin arvelin. Omissa testeissä keskisyke on heittänyt sellaiset 5-10bmp riippuen radasta ja kelistä. Painottuen lähemmäs 5bmp:tä. Omien havaintojeni mukaan erot johtuvat hiihdossa pääasiassa siitä, ettei rannesykkeenmittaus ehdi hiihdossa poimia piikkejä ylämäissä ja sykkeet jäävät siksi alemmas sillä mitattuna. Muuten kello ei ole ollut pakkasesta moksiskaan, mutta kovalla pakkasella rannesykkeenmittaus omien havaintojeni mukaan heittää enemmän erityisesti nousujen sykepiikeissö, arvioisin tämän johtuvan kylmistä käsistä/verisuonista, tms. Joulun aikana tuli hiihdettyä rannesykkeenmittauksella reilusti, kun typeryyksissäni unohdin H10:n pois matkasta. Mutta saipahan ainakin rannesykkeenmittaus testiaikaa. Omat hiihtolenkit ovat olleet kaikki pertsalla, 1-3h ja suurin osa seillaisia että alkuun/loppuun tunti tai puolitoista reippaampaa ja loppu pk:ta. Ns. tasavauhtisiakin on joukkoon sopinut joku 3-4. Näissä heittoa on mielestäni ollut vähemmän kuin vaihtelevatehoisissa. Hiihdossa sykevaihtelut muutenkin ovat suurempia kuin juoksussa, ainakin mulla, kun ylämäissä nousee ja alamäissä laskee pakostakin enemmän kuin juoksussa. Jouluna Kuusamossakin oli niin huono lumitilanne, että kaikki hiihdot tulivat, ns. purunrata -profiileilla, joissa lyhyitä teräviä nousuja ja laskuja on enemmän. Sitä myötä tietenkin sykevaihtelujakin. Täytyy vielä maaliskuun hiihtoreissulla testata joku lenkki pitkällä lenkillä tasaisemmalla, ns. Yhdyslatuprofiililla. Luulisin että siinä rannesykkeenmittaus pääsee aika lähelle sykevyötä. Lisäilen vielä alle pari kuvaa. Suosikkiharjoituslistasta ja kausisuunnittelusta, niin lukijat pääsevät kärryille paremmin epäselvästä sepustuksestani.
  4. Annoin alkuun paljon schaissea mittarille, kun sykealueita ei saa lukittua. Tajusin vasta kuinka tämä ei haittaa, kun aloin tehdä kausisuunnittelua Karhunkierroksen Nutsia varten. Flow:sta vaan luo halutunlaisen Suosikkiharjoituksen ja avaa sen kun lähtee lenkille, niin mittari hälyyttää jos menee väärille sykkeille. Testasin sekä tasavauhtisella pitkällä pk-lenkillä, että 3*vk ja väliin aina pk:ta, hyvin toimi. Täytyykin askarrella iltasella tarvittavat harjoitukset tuonne kausissuunnitteluun valmiiksi ja aikatauluttaa ne oikeille päiville. Vaikuttaa oikein loistavalta, kun voi valmiiksi aikatauluttaa vaikka koko 4kk, harjoituksineen ja niiden tyyppeineen, jos haluaa ja kaikki löytyy kellosta aina valmiina. Tuo kausisuunnitteluhan antaa mahdollisuuksia ädläilyyn vaikka kuinka, ja helppo seurata kuinka pysynyt tavoitteissa.
  5. Itsellä pyöri alkuun siinä 1.8-2.4 välillä. Mietin jo toimiiko tuo seuranta, kun en tuon parempia lukemia saanut. Testasin parina yönä avopuolisolla, jonka unenlahjat on huippua ja unirytmi erittäin säännöllinen. Hänen ranteessaan mittari näytti 4.6. Kokeilin joskus parina yönä siten, ettei kännykkää tai tv:tä tuntia ennen sänkyyn menoa, ajoissa nukkumaan ja kännykkä olohuoneeseen. Kyllä sillä selvä ero oli, tuolloin 2.8-3.4.
  6. Vähän lisää kokemuksia Vantage V:stä ja rannesykkeenmittauksesta. Tällä kertaa lajina perinteinen hiihto. Huomasin muuten sellaisen asian, että gps:n tarkkuus on viimeisessä päivityksessä selvästikin parantunut. Ensimmäinen kuva lenkiltä ennen päivitystä. Toinen kuva viimeisen päivityksen jälkeen. Reitti on sama, samalla perinteisen ladulla hiihdetty. Toki ensimmäisessä lenkissä oli kierroksia enemmän, mutta selvästi toisessa kuvassa reitti sattunut paljon tarkemmin kohdilleen. Muutenkin tuo samaa lenkkiä eteneminen ja hajonnan seuraaminen on mielestäni aika hyvä tapa nähdä, kuinka hyvin gps sattuu kohdilleen. Unohdin H10 vyön työreissulla majoitukseen, joten sain hyvän syyn testata rannesykkeenmittausta myös hiihdossa. Tyylinä se perinteisempi. Ja lenkkinä tosiaan sama lenkki kuin aiemminkin, sillä erotuksella, että nyt Oittaalla avattu ala-lisä-lenkki pidentää helppoa osaa noin 400m. Mutta tämä ei mielestäni ole ratkaisevaa. Viime talvena hiihdin m430 ranteessa ja ihmettelin, kun keskisykkeet olivat kovin alhaiset. Tänä syksynä Vantage V+h10 on antanut uskottavaa lukemaa. Ensimmäinen kuva joissa näkyy sykkeitä on h10:nen kanssa hiihdetty, 2.5h tasavauhtinen lenkki. Piikit ovat teräviä ja kuviot samanlaisia, 3 piikkiä ala-pk:n rajalle ovat pikaisia juomataukoja. Yksi piikki max. Alueelle on, kun kokeilin kuinka ylös saan sykkeen nousemaan mäessä. Keli hidas, todella imuttava, mutta pito oikein hyvä. Toinen sykekuva Vantage V:n rannemittauksella. Mittaria en vilkuillut, mutta ensimmäisen tunti reipasta, tämä tarkoittaa itsellä siis noin tasavauhti+, viimeinen 30min kevennellen. Keli ei niin imuttava, mutta pitokin paljon huonompi, latu jo aika muljuinen. Polar antoin tälle lenkille keskisykkeeksi 118bpm, mikä on noin 20-30bpl ala-kanttiin. Tällä lenkillä ei pysähtelyjä, silti sykkeet laskevat alamäissä (mittarin mukaan) todella alas. Pk1:lle asti. Muuten käyrä saha väliä pk1-vk1. Oikeammin alueiden pitäisi olla pk2-vk2. Tämä alkaa olla jo sen verran kaukana todellisuudesta, että saman tarkkuuten pääsee omien tuntemusten perusteella. Kuvien alareunasta näkee hyvin, miten erialueille sykkeet prosentuaalisesti jakautuvat, vaikka pitäisi olla aika lähellä toisisaan. Mittari toimii todella hyvin esim. tasavauhtisessa juoksussa. Hiihto taitaa olla enemmän intervalli tyylistä, sykekäyrän perusteella, kun rasitus muuttuu mäkikulman mukaan kuitenkin. Tästä lähtien omat hiihtolenkit mennään aina h10:llä, kun sen vaan muistaa ottaa mukaan. 🙂
  7. Uutta päivitystä en ole vielä ehtinyt lenkillä testaamaan. Mutta olen jo asennuksen jälkeen erittäin pettynyt, kun lukittavia sykealueita ei tuotukaan tuotteeseen ainakaan vielä. Mahtavatko olla tulossa? Ei ainakaan ole listattu tuleviin Firmwareihin. Perusominaisuus, joka pitäisi löytyä mielestäni jokaisesta vakavasti harjoitteluun tarkoitetusta sykemittarista. Sylettää, kun muuten olen Vantage V:hen ollut tyytyväinen.
  8. Tässä lainaus Kristan omasta instagram-postauksesta liittyen syke-grafeihin. Sykegrafit löytyvät tästä Kristan instapostauksesta, 2- ja 3-alakuva, samassa postauksessa: @kristaparmakoski "Palataanpa hetkeksi olympialaisiin. Kuvissa on sykedataa olympialaisten 10km ja 30km kisoista. Molemmissa kisoissa maksimisyke on lähellä toisiaan 187 ja 186. Merkittävä ero on kuitenkin keskisykkeessä. 10km kisassa keskisyke oli 180, kun 30km kisassa se oli 176. Tämä myös näkyy prosentteina (kuvan oikeassa reunassa). 10km hiihdin 5 alueella (eli yli anakynnyksen) 68% kisasta, kun taas 30km samainen 5 alue oli vain 28%. Tämä siis kertoo siitä, kuinka erityyppisestä kisasta on kyse ja myös siitä, että itseltä ei vielä löydy ruutia hiihtää 30km koko ajan anakynnyksellä. 10km kisassa hiihdimme 2x5km lenkkiä. Latuprofiilista näkee, että toisella kierroksella syke ei enää laske laskuissa niin alas kuin ensimmäisellä kierroksella. Parhaiten sen huomaa pisimmässä laskussa. Ensimmäisellä kierroksella syke laskee n. 160 tuntumaan ja toisella se jää jo selvästi vk-alueelle, eli siihen n. 173. Yksi syy siis siihen, että käytän sykemittaria kisoissa on se, että näkee miten syke on käyttäytynyt kisojen aikana. Joskus datasta näkee selvästi, että alussa on mennyt liian lujaa (esim. tourin loppunousu) ja se kostautuu kisan loppuvaiheessa."
  9. En tiedä noista sykevyön nappiparistoista, en ole niissä käyttöikää testannut. Joskus testasin kylmässä vesisaavissa 2 samanlaisella sukellusvalaisimella paloaikaa Duracel Ultra AA ja Pirkka AA paristoilla. Duraceleilla paloi melkeik puolitoista kertaa kauemmin, myös valon kirkkaudessa oli selvä ero. Voi toki olla, että nuo nappiparistot on tasalaatuisempia, valmistajasta riippuen.
  10. Ainoa jippo joka itselle tulee mieleen, jos meinaa harrastaa uintia, tai läträtä sykevyön kanssa vedessä, on tarkastaa o-renkaan kunto, varoa rusikoimasta sitä puukolla tai millä avaakaan kannen ja katsoa ettei sulkiessa kantta väliin jää esim. hiuksia tai muuta töhnää. Jos haluaa oikein varman päälle pelata, voi tuon o-renkaan rasvata silikonilla tai vaihtaa silloin tällöin, jos saman kokoisen jostain löytää. Kuvassa siis tuo punainen o-rengas, joka estää vettä pääsemästä patterikotelon kautta laitteeseen.
  11. Krista on julkaissut somessa omat sykekäyränsä Pyonchangin olympialaisista ainakin 10km ja 30km kisoista sekä kesältä jotain tehotreenejä myös jakanut flowsta. Ihan hyvä esimerkki, kuinka valmistaja-urheilija yhteistyötä voidaan tehdä.
  12. Tämä on ihan totta. Sen verran on kuitenkin on tullut eri valmistajien paristoja erillaisissa lampuissa, lämpimässä ja kylmässä vertailtua, että en suosittele hankkimaan halvinta paristoa, vaan jonkin tunnetun merkin laadukkaan pariston. Kun hinta ero on ehkä 2-3€ ja kestossa on kuitenkin konkreettinen ero, jos vertaa halvimpia bulkkipattereita ja vähän parempia.
  13. En tiedä onko tästä apua, mutta. Ainakin iPhonella olen huomannut, että jos puhelimessa on virransäästötila päällä, synkronisointi suorittiu hyvin hitaasti tai katkeaa. Kertaakaan ei mulla ole ollut ongelmia synkronisoinnin kanssa sen jälkeen, kun tajusin ottaa virransäästötilan pois päältä kun synkronisoin.
  14. Piti testata sitäkin lenkin lopussa muutama kierros, mutta olin talven ensimmäisellä hiihtolenkillä niin kiihottuneessa tilassa että unohdin ottaa sykevyön pois. Jäi siis ensi kertaan se.
  15. Suoritin pientä gps-testausta Vantagella viikonloppuna. Tai ainakin vilkuilin jälkeä lenkin jälkeen Flowsta. Aika hyvin mun mielestä piirtää kohdalleen. Pertsaa hiihdin kokoajan ja latua pitkin n. 30 kierrosta, meno matka toista reunaa ja paluu toista, baanalle leveyttä n. 4m. Toki pientä epätarkkuutta löytää, kun zoomaa, mutta kertaakaan jälki ei lähde harhailemaan mihinkään. Itselleni tarkkuus riittää hyvin. Vaikuttaa siltä että suoralla piirtää juuri kohdalleen. Pienet heitot tulee mutkaisemmissa paikoissa/laskussa, mikä vaikuttaa järkevältä.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy