Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Rural fitness

Jäsenet
  • Posts

    256
  • Liittyi

  • Last visited

Everything posted by Rural fitness

  1. Ei juoksua, koska jalkavaivaa. Fillarointia parikymmentä km ja illalla telinevoimistelutreenit 1,5 h kivun sallimissa rajoissa. Mieli vähän matalana, kun en päässytkään maratonille lauantaina...
  2. Voi onnea teille kaikille osallistuneille ja maaliin päässeille ja tietenkin uusia ennätyksiä tehneille! itse lopulta päätin olla starttaamatta, ja se oli hyvä päätös. Viime viikkoina vihoitelleet vaivat tulivat jo 5 km kohdalla, kun maratonpäivänä kävin lenkillä... Hyvä, etten lähtenyt Vantaalle saakka.
  3. Näyttää taas sateisemmalta nuo ennusteet. Olen kyllä empimässä, lähdenkö ollenkaan. Jos maratontapahtuma olisi tässä kotinurkilla, viitsisi lähteä vaikka kunto epävarmahko ja sää surkea. Mutta nyt panee miettimään... lähtö olisi aamulla seiskalta ja paluu kymmenen aikaan illalla. Raskas paluumatka, jos juoksu menee huonosti 🙂 Toisaalta olen joskus käynyt Tukholmassakin keskeyttämässä. Se maratonlaivamatka Suomeen vasta raskas oli, kun tuntui että kaikki muut hehkuttivat tuntemuksiaan. Itse olin silloin kulkenut walk of shamen stadionille keskeyttäneiden karsinaan (ja matkannut muistaakseni 33 km kohdalta taksilla perille). Ai että, never again. Tuo on kyllä jännitysmomentti. Mun piti kerran alittaa tietty aika jotta ehtisin junaan 🙂 Ajan alitin, mutta en ehtinyt junaan silti, koska olin maalissa niin huonovointinen että piti keräillä itseä pitkään.
  4. Apua alkaa jännittelemään. En tosin vieläkään varannut junalippuja. Kaipa se on tänään varattava. Sääkartatkin näyttävät nyt oikein suosiollisilta, ei mitään kunnon vesisadetta luvassa. Sub3 tarkoittaa siis että kilometri juostaan aikaan 4:15? Ei, en lähde tähän kyytiin yrittämään. Tavoitteeni on alittaa oma enkkani edes minuutilla, ja se meinaisi sellaista 5:09 km. Nyt tosin en ole yhtään varma pystynkö tuohon sittenkään.
  5. Sade ei muakaan haittaa, jos juoksua on luvassa alle kaksi tuntia. Kun pitäisi juosta se 3 - 4 tuntia, alkaa tossu ja asu kastua ja se jo vähän haittaakin. Asuvalinnasta tuloo hankala... luultavasti (jos tulen) se on pitkät juoksutrikoot ja pitkähihainen juoksupaita, mutta ohut sellainen. Viimeksi juoksin Vantaalla sellaisessa, ja oli ihan ok kun hihat sai käärittyä ylös. En missään tapauksessa juokse missään juoksutakissa. Trikootkin saattaa vielä vaihtua sellaisiin pohkeeseen asti ulottuviin.
  6. Veit sitten isoimman tekosyyni parilla rivillä noin vain! 😉
  7. Siis eikä, sadettako ne nyt lupaa. Olen edelleen kahden vaiheilla, lähdenkö viivalle. Plussat ja miinukset päätöksen taustalle: + Olisi ainut juoksutapahtumani koko vuonna. Olen tähdännyt vain tähän ja sen takia jätin mm. kiinnostavan polkujuoksutapahtuman tässä kotihoodeilla väliin. + Maksettu on. + Olen kehunut kavereilleni meneväni. 🙂 - Pari viikkoa ollut ihmeellisiä vatsakipuja. En usko että tapahtumassa nautitut urkkajuomat ja geelit parantavat tilannetta, mutta ilman niitäkään ei kummoista tulosta tulisi. - Oikean jalan ulkosyrjän kipu on väläytellyt paluutaan. - Monen tunnin junamatka täältä pohjoisesta on paluumatkalla vielä pidempi, kun VR näköjään korvaa just lauantaisin osan Tampere-Seinäjoki -junista bussilla! Voin aina huonosti bussissa, ja maratonin jälkeen yleensäkin voin vähän huonosti. - Sataa.
  8. Mittaan ja ihan ok oli. Kaikenlaiset kuviot voi tässä nyt vähän rasittaa... numerolapusta tosiaankin saa lisäpotkua ja lisäksi maratontapahtumassa on tasaista vauhtia juoksevaa porukkaa yleensä ympärillä. Voi hitsi kun olisikin joku "koutsi" joka juoksisi just sopivaa vauhtia vierellä koko matkan 🙂
  9. 10 km maratonvauhtinen lenkki eli 50 minuuttia. Ei tuntunut erityisen hyvältä - tätä vauhtiako pitäisi jaksaa vielä yli 30 km? Osaan näköjään huonosti kontrolloida vauhtia tasaiseksi. Vähän sellaista sahaamista vauhdin suhteen, vaikka yritin kellosta vilkuilla.
  10. Maantiepyöräilyä vajaan tunnin verran, puolentoista tunnin telinevoimistelutreenit. Telinevoikassa huomaa todella hyvin kropan kireydet ja jumit. Takareidet eivät anna oikeastaan yhtään venyä.
  11. Tosiaankin, viimeistely voi olla myös liian kevyttä. No, Vantaan maratonille ei enää ole kauaa aikaa, isoja peliliikkeitä en ehdi tehdä. On tämä vähän arpapeliä kyllä itselläni. Niin olemme erilaisia me juoksijatkin. Mä kuvittelisin, etten ehtisi palautua tuosta ennen maratonia. Tai niin tosiaan vain kuvittelen - en tiedä. Alkaa todella jännittää, että millaiset tuntemukset siellä maratonilla alle parin viikon päästä on!
  12. Kuulostaa hyvältä. Itsekin ehkä teen su vielä pitkiksen mutta tosiaan vain sen puolitoista tuntia (max).
  13. Juoksentelin asvaltilla tunnin verran, 10 km. Eilisillan telinevoimistelutreeni (kärrynpyöriä, hyppyjä ponnarilta) tuntui sekä käsissä että jaloissa, selkälihaksissa ja vähän joka paikassa.
  14. Vartin juoksu/hölkkä alkulämpäksi ja puolen tunnin kahvakuulailu ja core-treeni ihan kotiolohuoneessa Armi Aaavikko -podcastia kuunnellessa.
  15. En kyllä minäkään tiedä. Sen näkee varmaan kolmen viikon päästä 😄 Mutta maratonvauhtini onkin enemmän sellaista "toiveiden maratonvauhtia"
  16. Tuo on kova, mä ei pysty... tai en ainakaan ehtisi palautua viikossa, kai. En tiedä kun en ole kokeillut. Maratonvauhtisen vitosen kyllä vois. Muutenkin olen lenkeillä koettanut aina aika ajoin juosta pidempiä pätkiä maratonvauhtia, niin saa tunnun siihen, että millaista jolkotusta se on. Vauhdinarviointi koko ajan kelloon vilkuilematta on itselleni vaikeaa.
  17. Mä olen jo osallistumisen maksanut, mutta en vielä ostanut junalippuja... en viitsisi lähteä täältä toispuolelta Suomea ihan vain lenkillekään, varsinkin kun tämä on ainut maratonini tai ylipäätään juoksutapahtumani koko vuonna.
  18. Hyviä vinkkejä. HCM:n harjoitusohjelmassa (tavoiteaika tuossa alle 3.30) neuvotaan vielä tämän viikon lopussa tekemään parin tunnin juoksulenkin, mutta en meinaa kyllä tehdä. Omalla treenitaustallani tuo on tosi kuormittava harjoitus. Enkä ole ennen maratoneja ylipäätäänkään juossut kovin montaa parituntista. Pitkikseni ovat yleensä 1.30 - 1.45 ja ihan hyvin on tullut suoriuduttua maratoneista omiin tavoitteisiini nähden.
  19. Olen joitan harjoitusohjelmia selaillut, ja monessa näyttää että treenataan aika kovaakin ihan viimeiselle viikolle asti. Itse olisin ajatellut, että tässä kohtaa voi jo himmailla, tai kannattaakin? Olisi kiva kuulla, millaisia metodeja teillä muilla on kaksi-kolme viikkoa ennen maratonia. Vantaan maratonille tässä nyt itse koetan viimeistellä...
  20. Aamulla kevyt hölkkä 30 min 5 km. Illalla 1,5 tuntia telinevoimistelutreeneissä. Lisäksi hyötypyöräilyä parikymmentä kilometriä. Eli ihan liikunnallinen päivä.
  21. Muakin alkoi kammottamaan. Olenko maratonkunnossa? Herää aina sellainen epäilys, kun kuitenkaan en mitenkään edes joka vuosi maratonia juokse. Entä jos vanha takareissivamma alkaa vihoitella? Kengät hiertää? Muutaman kilon painonnousu pilaa koko jutun? Tai jos en ylipäätään vain ole riittävän hyvässä kunnossa? Argh!
  22. Mulla ei vieläpä koskaan ole puhelinta mukana lenkillä... toki, jos menisin juoksemaan Nuuksioon, ehkäpä sitten olisikin.
  23. Polkujuoksulenkki 8 km reiluun tuntiin. Olipa taas kallioilla liukasta, mutta onneksi reitin loppupäässä oli helppokulkuisempaa ja sai vähän juoksun tuntuakin. Eksyin toki poluilla, kuten joka kerta, mutta tutussa metsässä en ihan paniikkiin mennyt.
  24. 35 minuutin hölköttely ja lopussa 4 X 200 m vedot (sutien hiekkatiellä) kävelypalautuksilla.
  25. 1 h 15 min rauhallinen juoksulenkki 13 km. Myöhemmin katselin tätä maratonin tasaisen vauhdin taulukkoa ja alkoi jännittämään. Vantaan maratonille olisi muutaman viikon päästä tarkoitus lähteä uutta omaa enkkaa tavoittelemaan, mutta tiedä häntä. Jokaikinen maratonini on mennyt niin, että ekan puolikkaan juoksen nopsaan, sitten homma romahtuu ja laahustan perille. Kerran yritin jänöjen mukana juosta tasaisesti, niin silti romahdin lopussa. Muistan, että se jänisten vauhti tuntuikin alussa ihan liian hitaalta, kun oma kone kävi vielä kierroksilla. Luulisi, että olisi sitten ollut voimia maaliin asti, mutta ei. Saattaa siis olla, että pysyttäydyn omassa metodissani eli eka puolikas kovempaa, jotta on varaa hidastella lopussa. Silti kiinnostava katsahtaa tätä vauhdinjakotaulukkoa. https://juoksija.fi/kisat/maratonvauhti-tasaisen-vauhdin-taulukko/?fbclid=IwAR2jeNyiSHpy6gCF5AZe5NS2N6R2FoULEOrXv8CWZh-DOBtFMfIBUsLUAxI
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy