Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jani Räsänen

Jäsenet
  • Content Count

    24
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

12 Good

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jani Räsänen

    Juoksua inhoavan lyhyen matkan treenit

    j Juoksin nyt ekan lenkin, 3.7km sitten hierontojen. Yritän nyt noudattaa kokeneempien ohjeita , mutta on hiton hiasta juoksua 130-140 sykkeillä, meinasi jo vilukin tulla juostessa. Mutta jalat toimi hyvin, ei mitään kipuilua. Tavoitteena edelleen 2500m, mutta ensi keväälle.
  2. Jani Räsänen

    Juoksua inhoavan lyhyen matkan treenit

    Joo-o. Tavoite jää nyt saavuttamatta, mutta onneksi sain mahdollisuuden yrittää uudestaan. Eli tavoite vain siirtyy keväämmälle Tämänhetkinen tilanne on Cooperissa se 2142m. Lähtötilanne elokuussa oli 2100m ja 3x viikossa juoksin 3,7-6km. Jalat on todella tukossa ainakin hierojien mukaan, 3 hierontaa takana ja 1 vielä valmiiksi maksettuja jäljellä. Taidan ottaa vielä yhden noitten päälle. Minulle suositeltiin vahvasti, että kun lumet tulee, niin siirryn hiihtoon ja juoksen max 1x/vk. Hiihtoa pienellä sykkeellä ja pitkää lenkkiä. Sykemaksimi tällä hetkellä 192 ja pitäisi pyrkiä 132 -138 sykkeellä treenaamaan. Ongelmaksi tulee maltti, vaikea saada hiihdettyä/juostua niin hitaasti. Juoksun osalta olisi hyvä tehdä jopa niin, että noin 1min juoksua ja kävelyä sen jälkeen niin kauan kunnes sykkeet laskee riittävän alas. Tämä on vaikea niellä ja mieltää järkeväksi, vaikka asia varmasti on niin. Suunnitelma tästä eteenpäin: 2-3 kuntosaliharjoitusta viikossa. Kerran viikossa ohjattu jumppa (circuit, pumppi tai kahvakuula) jonka yhteydessä lämmittelyksi ja loppuverryttelyksi juoksumattoa x minuuttia. Hiihtoa ja juoksua yhteensä 3x/vk. Syvien selkä ja vatsalihaksien treeni 3-7x/vk. Ja kaiken huipuksi koko kropan venyttely kerran viikossa. Ravitsemus kuntoon siten, että se sisältää riittävän määrän kaloreita ja hiilareita myös lepopäivinä vaikka ylipainoa onkin. Katsotaan miten käy.
  3. Jani Räsänen

    Juoksua inhoavan lyhyen matkan treenit

    Yliyrittämiseksihän tämä taas meni. Koivet, varsinkin penikat on niin kipeät, että hyvä kun kävellä kärsii. Sain hierojalta nyt tosiaan muutaman päivän "juoksukiellon" ennen seuraavaa hierontaa, oli aika paljon muutakin kipeää kun sääret.. Epäili, että juoksutekniikkani menee kovemmilla vauhdeilla päkiäpainotteiseksi ja rullaus jää pois. Hieman testasin ja kyllä se varmaan näin on, yritän juosta liian matalalla askeleella ja kantapää ei tule maahan ensimmäisenä.. Vielä on pari viikkoa "armon aikaa"...
  4. Jani Räsänen

    Juoksua inhoavan lyhyen matkan treenit

    Oon minä mielestäni levännytkin. Ja nyt en uskalla levätä, ennen kun olen saanut edes yhen 12min testin juostua, mikä tapahtuikin tänään. Ensin 1km lämmittelyä, siihen venyttelyt ja sit cooper. Koetin seurata kellosta vauhtia koko matkan. Ekat 900m meni ihan ok, hieman yli tavoite vauhdin. Sitten hidastin tietoisesti, että en hyydy. Meni ihan ok, mutta sitten kun yritin taas yhen 350m helpomman kierroksen jälkeen kiristää, niin ei onnistunutkaan ihan helposti, joten annoin mennä sillä vauhdilla mikä tuntui järkevältä sen puolesta, että jaksan juosta koko 12min. Lopussa onnistuin jonkinlaisessa loppukirissä viimeiset 150m. Loppuun verryttely 1km "hölkkäkävelyllä". Mutta ei hyvältä näytä eikä tunnu, tulos parantunut "Huimat" 42m yli 2kk säännöllisellä harjoittelulla. Tavotteeseen siis vielä 160m matkaa. Ei näytä paljolta tuolla kentällä, mutta tuntuu paljolta juostessa. Ehkä olisi voinut alottaa loppukirin aiemmin, tai olisi pitänyt juosta väkisin sitä tavoite vauhtia vaikka pyörtymiseen asti ja kahtoo pääseekö perille. Jos saan hieronta- ajan, niin pidän ainakin 2pv huilia välillä. Penikat alkaa olla aika kireällä. Tarkoistus on nyt syödä ainakin normaalimäärät hiilareita siihen saakka kun varsinainen testi on.
  5. Jani Räsänen

    Juoksua inhoavan lyhyen matkan treenit

    Edelleen tuntuu, että jotain meni pieleen ja vauhdin hakeminen alkoi liian myöhässä. Tänään taas kuitenkin juostu. Ensin verryttelynä reilu kilsa, sen päälle venyttelyt yms. Sitten puoli coopperi ja sen päälle reilu kilsa verryttelyksi. Semmosia huomioita jälkikäteen, että alkuvauhti ihan liian kova, 12-13,5 km/t, kun vajaa 11,58km/t riittäisi. Eli vauhdinjaonkin osalta on petrattavaa ja tarvitsee nappisuorituksen onnistuakseen kokonaisuudessa. Pelivaraa on siis ihan liian vähän.
  6. Jani Räsänen

    Juoksua inhoavan lyhyen matkan treenit

    "Hienosti menee". Kolme viimeisintä lenkkiä on ollut ihan helvettiä, juoksuvauhti on taantunut 1km/t verrattuna siihen mitä se oli ALOITTAESSA reilu 2kk sitten. Cooper 1kk päästä eikä siis mitään jakoja edes samaan kun testi Cooperissa (2100), saati siihen 2400-2500m. Kyllä sylettää, enkä ole tällä viikolla päässyt kertaakaan juoksemaan. Kai tätä juoksun "remputusta" on jatkettava siitä huolimatta, että testistä tulee hylätty, kun välillä on tuntunut ihan mukavaltakin. Ihan oma moka, kun ei aiemmin ole saanut aloitettua.
  7. Jani Räsänen

    Juoksua inhoavan lyhyen matkan treenit

    Kyllä syö miestä ja epäusko iskee. 20.5 juostu testi coopperi. Keskinopeus 10,3km/t, enkä vetänyt uupumukseen asti. Tänään juostu testi, keskinopeus 10.5km/t ja jalat oli ihan hapoilla, en olis päässyt loppussa yhtään kovempaa, olin siis ihan poikki. Välissä on reilu 4kk. Keskimäärin tunnin kävelylenkkejä 13kpl. alle 20min juoksutreenejä 6kpl. yli 20min juoksutereenejä 10kpl. Vauhti parantunut vaivaiset 0,2km/t!!!! v..tu että v..ttaa Tuossa ei ole ihan kaikki treenit kun ei ole ollut kello aina mukana. Näitten lisäksi on myös muuta liikuntaa, kuten salitreenejä. Paino on tippunut 2-4kg tänä aikana (päivästä riippuen). Taitaa olla ihan tekemätön paikka se 2400m marraskuun puolessavälissä. Mutta juostaan nyt silti treeniä niin paljon kun pystytään.
  8. Jani Räsänen

    Juoksua inhoavan lyhyen matkan treenit

    7km juosta lönkötelty. Oli ainakin tarpeeks hias vauhti, maltoin olla kahtomatta mitään lukemia kesken matkan. Lähes tulkoon nautin juoksemisesta koko matkan, pois lukien oikean säären pieni häiritsevä kipu. Luonnollisesti lopussa harmitti miten hitaasti olinkaan juossut. Tässä tämä: 00:52:37 Kesto 7.09 km Matka 152 bpm Keskisyke Maks. 165 | Min. 99
  9. Jani Räsänen

    Juoksua inhoavan lyhyen matkan treenit

    Kiitos vinkistä. Huomasin tuossa, että alaselkäkin kipuilee, ei ihan terveellä tavalla. Veikkaan että juoksu tällä ruhopainolla on yksi syy ja toinen on salin aloittaminen. Tosin salin jälkeen kipuilu on terveen oloista, mutta nyt tahtoo pistää tuonne rangan viereen. Joten pakko on lepuuttaa ja varmaan max 4x/vk sitä juoksua ja 3x salia. Tänään ajoinkin sitten kuntopyörällä. 00:47:05 Kesto 127 bpm Keskisyke Maks. 141 | Min. 77
  10. Jani Räsänen

    Juoksua inhoavan lyhyen matkan treenit

    Se eilinen sisäänhengityksen vaikeus selvisi. Nyt kun salikin on alotettu, oli rintalast/rintalihakset niin sinkeellä, että se ahdisti. Ne "poksahti" eilen illalla auki ja tunne hävisi. Nyt tulin juuri puntilta jalkatreeniä tekemästä. Kyllä tuo juoksu syö aika paljon tehoja salilta ja toisinpäin, pitää yrittää löytää niitten suhteen sopiva rytmi. Ensi viikolla lähden viikoksi etelään lomalle. Olisikohan millään rytmityksellä/matkalla/vauhdilla järkevää juosta ainakin pieni lenkki päivittäin, vai juosta vaikka 3x viikon aikana se 6km ja kävellä 4 päivänä, tai toisinpäin?
  11. Jani Räsänen

    Juoksua inhoavan lyhyen matkan treenit

    Tämä on vain hetkellistä, että pääsen alkuun, se muuttuu jatkossa reiluksi 2000kcal/vrk. Noniin. Taas juostu. Aamulla aloitin 3,2km kävelylenkillä perheen kanssa 15kg rikka selässä noin 5 km/t vauhilla. Reilu 3t sen jälkeen oli taas 5,9km juoksulenkki. Nyt pitää sanoa, että en nauttinut hetkeäkään, vaan tuntu niin pahalta, että meinasin pistää kävelyksi ainakin 3 kertaa, mutta sinnittelin. Pisti vasemmalle palleaan koko matkan, ja sisäänhengitys oli työlästä. Vauhti oli sama kun aiemminkin, mutta juoksu todella raskasta. Jouduin useampaan kertaan hölläämään vauhtia että sykkeet ei karkaa liian ylös. Viimeinen neljännes matkasta hieman helpottui ja sain nostettua vauhtia siten, ettei tuntunut kovin pahalta. Näin se lopulta sujui: 00:40:19 Kesto Matka 153 bpm Keskisyke Maks. 171 | Min. 85
  12. Jani Räsänen

    Juoksua inhoavan lyhyen matkan treenit

    Eilen 3,7km kävely lenkki rattaita työntäen kun juoksemaan ei ehtinyt. Nyt kävin kumminkin juoksemassa . Alussa oli varsinkin oikea pohje jumissa, loppua kohti helpottui ja vauhti kasvoi, mutta jumissa se on edelleen. Alotin myös noin 1500kcal ruokavalion, katotaan miten sen noudattaminen onnistuu, mutta vaikeeta se tulee ainakin olemaan kun yhdistää sen liikuntaan, perusaineenvaihdunta on kuitenkin lähellä 3000kcal. Semmosia huomioita, että olen jo 3 peräkkäisellä lenkillä jopa nauttinut juoksemisesta hetkellisesti, 5-15 sekunnin ajan per lenkki. Tässäpä yhteenveto lenkistä: Kesto 00:27:53 Matka 4.17 km Keskisyke 160 bpm Maks. 175 | Min. 84
  13. Jani Räsänen

    Juoksua inhoavan lyhyen matkan treenit

    Toinen 5,9km lenkki takana. Alku oli hankalampi kuin toissapäivänä ja juoksinkin puolisen minuuttia hitaammin, loppua kohti helpottui. Keskisyke jotakuinkin sama kun viimeksi. Eilen oli lisäksi puolittainen jalkatreenipäivä salilla joten sekin söi vauhtia tänään.
  14. Jani Räsänen

    Juoksua inhoavan lyhyen matkan treenit

    Noniin. Nyt takana elämäni toinen yli 4km lenkki, viimeisin yli 4km matka on juostu 19v sitten. Sain Polarilta uuden rannekkeen ja pystyin seuraamaan suht luotettavasti sykettä. Juoksumatka oli 5,9km tunnissa, keskisyke 158. Vauhti oli surkea, mutta ei sen väliä. Juoksu oli YLLÄTTÄVÄN helppoa, enkä lähtiessä ollut edes varma jaksanko juosta koko matkan. Kesän pienistäkin juoksumääristä oli jo ihan käytännön hyötyä ja huomasin, että jaksoin "kirmailla" Puolustusvoimien järjestämässä aktiviteetissä hoikempien kanssa samaan tahtiin.
  15. Jani Räsänen

    Juoksua inhoavan lyhyen matkan treenit

    Tänään juoksin kentällä "ympyrää". Hain tuntumaa 2400m cooper vauhtiin, eli 12km/t. 350m rata käytössä ja alkuun juoksin tosi kevyesti muutaman kierroksen ja lopuksi hain vauhtituntumaa. Tahtoo vauhti olla liian kovaa, yli 13km/t, mutta lopulta sain satutettus siihen 1min 45sek kierros vauhtiin. Ei se ihan toivottomaltA tunnu, vaikka treenattavaa onkin paljon. Nyt tulee vähintään 5pv pakkotauko, mutta yritän jatkaa sen jälkeen siten, että 2x/vk olis 5-6km lenkki ja 1x 3,7km lenkki. Jalat vaan on ihan törkeen kipeet, siis särkee ihan tosissaan.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy