Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Topsukka

Jäsenet
  • Content Count

    13
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nitroa ei oteta kuin rintakipuun. Noilla paineilla voi hyvällä tuurilla mennä vintti pimeäksi jos esim. istualtaan ottaa nitron ja muutaman minuutin päästä nousee nopeasti ylös. Omalääkärille aikaa vaan niin saa tarvittavan sykettä rauhoittavan lääkityksen satunnaisiin tykyttelyihin.
  2. Se on vasen kammio joka suurenee, tai oikeastaan sen seinämä paksuuntuu, kun riittävästi tulee rasitusta alle. Myös korkea verenpaine itsessään voi aiheuttaa sydämen vajaatoimintaa koska sydän joutuu työskentelemään kohonnutta vastusta vastaan joka johtaa sydämen ns. väsymiseen ja vajaatoimintaan. Ei siis tarvita välttämättä sydäninfarktia jotta voi sairastua sydämen vajaatoimintaan, vaikka juuri infarkti onkin yleisin syy vajaatoiminnan takana. Nippelitiedoksi menee, mutta lähinnä siksi että jengi tajuaisi iän karttuessa mittailla niitä verenpaineitaan. Sillä saadaan hyvässä lykyssä useampi kymmenen vuotta lisää laadukasta elinaikaa, joka on mielestäni vähintäänkin kohtuullista ottaen huomioon ko. toimenpiteen helppous :).
  3. https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/sydan-ja-verisuonitaudit/sydan-ja-verisuonitautien-yleisyys Siinä vähän infopläjäystä sepelvaltimotaudista. Summasummarum, verenpaineita kannattaa aamusin mittailla, mieluummin säännöllisesti kuin satunnaisesti. Myös ne kolesterolit kannattaa hoitaa ja pitää keskivartalolihavuus kurissa. Mutta perjantaisin voi silti syödä pari nakkia ihan huoletta, siihen nää hommat ei kaadu 🤗 Tuola linkin takana mainitusta sydämen vajaatoiminnasta ei tässä keskustelussa vielä olekaan puhetta ollut, joka siis voi tulla sydäninfarktin jälkitilana tai sitten kehittyä kroonisena korkean verenpaineen seurauksena. Tuo sydämen vajaatoiminta se sitten vasta v-mäinen sairaus onkin, koska se saattaa rajoittaa ihmisen toimintakykyä hyvinkin radikaalisti. Lisäksi sydämen vajaatoiminnan kuolleisuus on, tutkimuksesta & vajaatoiminnan tyypistä riippuen, jopa 50% 5v kohdalla diagnoosista.
  4. "Riippuvuus eli addiktio (lat. addictio ’jättäminen jonkun valtaan’) on pakonomainen tarve harjoittaa jotakin toimintoa tai kokea tietynlainen tunnetila. Riippuvuuden vaikutus elämään vaihtelee hyödyllisestä ja elämää ylläpitävästä terveestä riippuvuudesta haitalliseen riippuvuussairauteen. Riippuvuudet voidaan jakaa kehollisiin tai henkisiin (fyysisiin tai psyykkisiin) riippuvuuksiin. Riippuvuus liittyy usein mielihyvähakuisuuteen. " -Wikipedia Viitaten ylläolevaan, ihminen on kykenevä tulemaan riippuvaiseksi mistä tahansa. Niinkuin yllä on todettu, juokseminen saa juoksijan kokemaan mielihyvää juoksemisesta. Joten juoksemiseen voi siten myös addiktoitua. Esimerkiksi itse harvemmin aloitan esim. uusia harrastuksia tms., koska tiedän, että olen luonteeltani sellainen että sitten kun jotain alan tekemään niin sitä on sitten kanssa tehtävä perusteellisesti. Tämän perustelen itselleni sillä, että on typerää käyttää esim. kaksi tuntia viikosta johonkin, joka ei varsinaisesti kehitä tai vie eteenpäin. Sitten kun ei enää mielenkiinto riitä ja tekeminen loppuu tyystin, on kaikki ne jo käytetyt tunnit heitetty hukkaan. Tämä ei varsinaisesti ole mielestäni kuitenkaan addiktiota. Mutta se sensijaan alkaa jo täyttämään jonkinasteisia addiktion merkkejä, että on pakonomainen tarve esim. saattaa jokin asia valmiiksi vaikka ei olisi resursseja kuten vaikkapa rahaa tehdä sitä. Been there done that 😄 Bottom line, mielestäni juoksuun voi aivan hyvin addiktoitua mikäli on addiktioon taipuvaista ihmistyyppiä. Se, että onko hyödyllistä vai haitallista riippuvuutta, riippuu siitä miten yksilö itseään ja addiktiotaipumustaan hallitsee.
  5. Käys Jim vaikka vähä kertomassa tarkempaa analyysia noista Escalanteista. Sillä vaan, kun hommasin nuo Escalante 2.0:t niin kiinnostaisi vähän kuulla muiden mielipiteitä kans. Torin 3:t ollu itellä kanssa nyt pk/pitkiskäytössä, menee varmaan ensikauden vielä ja sitten täytyy kattella mahdollisesti uudempaa Torinia tialle o.O
  6. Topsukka

    Katseet kohti ensi kautta

    Hojo! Nyt on ensimmäinen maraton juostu pois alta kuleksimasta ja pohjatulos haettu. Tämä kausi tähtäsi siis ensimmäisen maratonin juoksemiseen vantaalla 12.10. Viime kaudella juoksin puolimaratonin kaverin kanssa ennalta määrittelemättömällä reitillä alle kahteen tuntiin, joten aikatavoite kokonaiselle oli alle 4.30. Aloitin juoksun viimevuoden alussa, ja nyt tänä vuonna koitin keskittyä säännöllisyyteen ja harjoittelun laadun parantamiseen. Viikkoon pyrin sisällyttämään yhden pitkän (<2h) pk-lenkin, kaksi (n. 1-1.5h) maratonvauhtista sis. Lämmittelyt ja jäähdyttelyt sekä yhden 3x5min vetotreenin sielä vk/mk-alueella. Noh. Katselin tuossa vähän ennen h-hetkeä toteutuneita treenejä viimeisen kahden, "kovan" harjoituskuukauden ajalta. Elokuu 10km/vko, syyskuu 25km/vko. Radalla taisin vetotreenin juosta kerran tai kaksi, pitkiksiä kuussa 1-2 joista viimeinen 3h 3vkoa ennen maratonia. Eli tämän osalta ei todellakaan mennyt maaliin 😁 Maratonin juoksin nyt vantaalla aikaan 4.27 ja meni jotenkin niinkuin ajattelinkin: sykkeet pysyivät vk1-2 alueella painottuen vk1, ensimmäinen puolikas aikaan 2.06 ja tuntui että olis kovempaakin voinut mennä. Km 28-35 tuntui että pohkeet ja takareidet ovat tulessa ja räjähtävät ihan kohta, mutta sitten loppua kohden jotenkin sain tilanteen helpottamaan. Varsinainen kysymys kuuluu: Mitä mä ens kaudella teen 🤔? Nuo treenit otin polarin automatisoidusta maratonohjelmasta, mutta ensi kaudelle voisi rakentaa vähän spesifimmän ohjelman. Ensi kaudella aion myös määrää saada nostettua ylöspäin nyt kun nuorin lapsi on vähän vanhempi ja työtkin mahdollistavat harrastamisen joustavammin. Tavoitteena on saada maratonin aika alkamaan 3:lla, jota perustelen sillä, että vähintäänkin tuplaamalla viikkokilometrit sinne maraton/vko tuntumaan pitäisi lähteä 10% ajasta pois. Jo sillä, että saan jalat kestämään paremmin koko matkan arvioisin saavani ajasta 10min pois. Päätänkö marstonvauhtisten lenkkien nopeuden tuon sub 4h mukaan vai sykkeiden mukaan, kuinka pitkä pitkis on järkevä yms.? Send me some help!
  7. Eka maraton olis tarkotus juosta täällä. Kuulemma läpipääsy on hyvä tavoite ekalle maralle, mutta se ei motivoi riittävästi 😛 Reeni on kulkenut siten, että 4.30 pitäs olla realistinen aikatavoite jos vaan jalat kestää. Olen etukäteen kuullut pääasiassa hyvää tästä tapahtumasta, joten meinaa malttamattomuus iskeä väkisin vaikka vielä on pari viikkoa aikaa ehtiä pohtimaan että mitä kaikkea pitää vielä ottaa huomioon 😁
  8. Topsukka

    Altra juoksukengät

    Joo, oli tarkoitus hommata jo aiemmin 1.5:t mutta se jäi. Täytyy vähän vertailla noiden torinien kanssa että onko paljon kovempi että uskaltaako maralle niitä lähteä koittamaan kun muutenkin suurin kysymysmerkki on jalkojen kestävyys sillä matkalla 😄
  9. Topsukka

    Altra juoksukengät

    Pistin tulemaan escalante 2.0:t xxl:n tarjouskampiksen ansiosta. Oon näistä haaveillu noiden Torin 3.0:n rinnalle joilla nyt oon juossut pidemmät lenkit. Ehdin todennäköisesti escalanteja kokeilemaan pari lenkkiä vielä ennen vantaan maratonia, joten voipi olla että edessä on syvällinen harkinta että lähdenkö kummalla parilla maratonia kokeilemaan 😄
  10. Topsukka

    Kenkäalennukset

    Xxl:ssä vielä tänään vaatteet & kengät - 25%, ite pistin Altran Escalante 2:set tulemaan 👍
  11. Juuh, ei mitään ongelmaa tuon 2300m kanssa jos infektiota ei ole päällänsä. Jos nyt on ab:t vedetty ja 11pvää juoksuun niin hyvin ehdit palautumaan ennen suoritetta.
  12. Aletaas ny si itekin aktivoitumaan täälä kun tarpeeks tullu lueskeltua. Viime helmikuussa lähdin siitä liikkeelle, että jaksoin 1.5km juosta polulla. Silloin välitavoite oli juosta 10km yhteen putkeen, jonka jälkeen sitten puolimaratonin suorittaminen. Nyt viikonloppuna kävin juoksemassa 17.5km (16km matka mutta vääähän harhauduin polulta :D) polkujuoksukisan aikaan 1.53. Enskuussa olis tarkotus parin kaverin kanssa saada juostua toi puolikas alle kahteen tuntiin. Pitäs olla mahdollinen mutta en o noin pitkiä matkoja juossut niin vähän kanssa jännittää miten mahtaa käydä. Nyt ikää 29v, speksit 186cm/73kg. Jos tuo puolikkaan tavoite toteutuu, on ensivuonna tähän aikaan olis tarkotus painaa sitten maraton alle 4h. Saa nähä.
  13. Senverran täytyy lykätä omaakin lusikkaa tähän vänkäämiseen että kyllä se niin vaan on että nuo suorittimet & muistit yms. Ovat yleensä hyvin lähellä toisiaan painon suhteen. Esim. Puhelinpuolella ei edes ole juuri vaihtoehtoja mitä suoritinta puhelimissa käytetään. Ja tosiaan se, onko muistia (massamuisti) 1gb vai 128gb vie saman tilan ja painaa saman verran. Akkujen painot sitten erikseen. Toki voi laittaa painavampiakin komponentteja kelloon jos haluaa, mutta typerää niin on tehdä uusimman, kalleimman mallin kohdalla 😄
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy