Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Jau

Jäsenet
  • Content Count

    17
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

39 Excellent
  1. No nyt ei ole enää kuin kahdeksan viikkoa 🙂 ja meni edellisen päivityksen jälkeen vielä yksi viikko perseelleen jonkin vatsapöpön(?) takia. Ikinä en ole vatsataudissa ollut eikä nytkään palkki lentänyt, mutta sunnuntaina tuntui jatkuvasti siltä, että pian lentää. Maanantaina oli veto täysin poissa ja mahassa kiersi vielä jännästi keskiviikkona. Kuumettakin oli su & ma. Tuosta nyt pari viikkoa. Tälle viikolle nyt saatiin vihdoin ja viimein ihan kohtuullinen treeniviikko. ma: ~10km PK ti: 12km PK ke: 10km, sisältäen 5km karvan alle vitosen tahtia. Tuntui ihan kauhealta pitkästä aikaa jousta nelosella alkavia kilsoja. pe: ~6km matolla, sisältäen yhden testikilsan nelosen tahtia. Kyllä se sieltä. Päälle reilu puoli tuntia salilla pelleilyä. la: fudismatsi, ~60 min tuli kentällä tahkottua. Edellisen kerran koskenut palloon viime vuoden syyskuussa ja sieltä taitaa olla myös edellinen täysivauhtinen spurtti... su: 21km 5:42/km keskisykkeellä 154. Melkoinen tuuli ja lihakset aivan jumissa fudiksesta. Kuusi viikkoa siis aikaa tehdä jotain. Jos ottaisi tavoitteeksi 3:45 alituksen, siihen voisi vielä realistisesti päästä.
  2. Eihän tämä ihan lapaan ole menossa. Edellisen päivityksen jälkeen kokonaiset viisi treeniä kolmeen viikkoon, joista yksi viikko meni järkyttävän miesflunssan kourissa. Kuumetta nyt ei juurikaan ollut, mutta eipä tullut mieleenkään treenata tuolloin. Bonuksena päälle hirvittävä härdelli duunissa. Jos jotain positiivista hakee, niin ennen sairastelua sain matolla Cooperissa runnottua 3250 metriä. Tuo tuli vielä erittäin raskaan päivän ja lyhyiden yöunien päätteeksi. Joten veikkaisin, että sillä hetkellä olisi ns. freshinä mennyt myös radalla 3200 metriä. 11 viikko aikaa työstää HCM:lle ja melkoinen ihme täytyy käydä, että alle 3:30 edes päästään. Yläkierrokset kyllä riittää, mutta millä ilveellä ~5:00min/km -vauhdin saisi ns. helpoksi tekemiseksi? Jotenkin tuntuu ettei tuo PK -junnaus vie tätä yhtään eteenpäin. Kerran viikkoon 12-16km maravauhtinen? Ja yksi selkeästi kovempi vetotreeni?
  3. 4.2 ~10km PK, tasan tunti. 5.2 ~ 12,5k, tasan tunti - sisältäen suht rennosti kymppi alle 47. 8.2 ~ 8,5km PK + salilla neppailua. 9.2 mäkivetoja: 4x5min (12,8km/h & 4 asteen kulma) ja 4min (13km/h & 5 asteen kulma). Välissä kaksi minuuttia hölkkää. Yhteensä 11k. 10.2 Esportilla 1:50, varmaan karvan alle kutosen kilsavauhtia. About 60km tälle viikolle. Tänään oli taas jotenkin tuskaisen tuntuista. Jotenkin tuntuu, että yläkierrokset paranee, mutta perus-PK vauhti on aivan paskaa.
  4. Paria viime viikkoa voisi kuvailla sanalla farssi. Kissanristiäisiä, joista seuraksena krapula ja pari ~14h työpäivää, niin vähän ollut treenaukset vähissä. 21.1: 10km PK~56min + sali 22.1: 11km PK ~1:05 23.1: yht 11km ~ 55:30 sisältäen 2x3k + 2km. Vauhdit 5:00, 4:30 ja 4:15 28.1: 10km PK ~55min 29.1: 5km pitkän päivän päätteeksi 2.1: yht 10km, jonka sisällä 2x2km + 1km, vauhdit 4:08, 3:52 ja 3:45. Välissä neljä minuuttia kävelyä. Vikankin piti olla kakkonen, mutta ei vaan pää kestänyt tuskaa. 3.1: 16,7km PK ~1:30 Tammikuulle karkeasti 190 kilometriä juoksua, eli tuolla ei tavoitteeseen päästä. Jos nyt millään enää, jotenkin tuntuu tuskaiselta. No, jos ja kun HCM on toukokuussa tähtäimessä, niin kolmessa kuukaudessa ehtii tekemään vielä paljon. Seuraavat kaksi kk on tosin vielä reissua tiedossa eli ma/ti-to poissa kotoa joka viikko.
  5. Vain neljän treenin viikko, tiistaina ei vaan kerennyt ja perjantaina ei nappaillut 🙂 ma: 8km PK + salilla corea. Keskisyke 146 juoksussa ke: 12km tuntiin ja verkat/jäähdyttelyt päälle. Yht reilu 15km la: 6*1km, välissä 80 s hölkkäpalauttelu. Vetojen vauhdit 4.00km/h. Koko roskalle mittaa 11 km. Nyt sain neljän minuutin kilometrivauhdilla tuon 6*1 läpi. Aika kaukaiselta yksi osatavoite eli kymppi alle 40 minsan vielä tuntuu, mutta onhan tässä talvi aikaa. su: 1:50 Esportilla, keskisyke 151. Garmin näytti matkaksi 18km, todellisuudessa varmaan hieman enemmän. Kilsoja siis yhteensä reilu 50 tälle viikolle.
  6. 11.1: 45min PK matolla. Päälle keskivartaloa salilla. 12.1: 5*1km, välissä 80 s hölkkäpalauttelu. Vetojen vauhdit 4.00km/h. Koko roskalle mittaa 11,5 km. 13.1: Rupesi sen verran jo puuduttamaan matolla tamppaaminen, joten lähdin Esportille kiertämään. Tänään sai näemmä vielä kymppikortin hinnalla 13 käyntiä, joten kilsahinta halpeni 🙂 en jaksanut kierroksia laskeskella ja Garmin näytti mielestäni vähän alakanttiin, mutta kellon mukaan 17,1km ja1:46:35. Hidasta jolkottelua keskisykkeen ollessa 148. Ihan hyvä ensimmäinen viikko projektille, joka taitaa taas huipentua keväällä HCM:lle. Kasaan tuli siis ~ 70km. Tässä taitaa olla sapluuna, jolla mennään talvi ja kevät. Neljä PK-lenkkiä, joista yksi selkeä pitkis ja kaksi VK/MK -treeniä viikkoon. Vaihdellaan noiden sisältöjä fiilisten mukaan. Pitkiksille sitten myöhemmin maravauhtista juoksua mukaan, mutta ei vielä. Lisäksi kasvatetaan noiden kolmen PK-lenkin mittaa ainakin kovilla viikoilla.
  7. Jahans, vuosi startattu täälläkin. 2.1: Laardia loman jälkeen, kymppi ~ 57 min. Keskisykye 149. Salilla neppailua päälle. 4.1: Reilu 40 min matolla. 5.1: Puoli tuntia matolla. Oli pientä flunssan poikasta viime viikolla enkä oikeastaan treenannut. Jännä juttu, että viimeisen parin vuoden aikana flunssat (tai "flunssat") ovat koostuneet minimaalisesta kurkkukivusta ja pienestä nenän vuotamisesta, mutta olo on ihan vetämätön ja sykkeet oli tuossa lauantain kevyessä jolkottelussa korkealla. 7.1 Tunteroinen ja 11km matolla, vähän mitä sattuu vauhteja. Päälle keskivartaloa salilla. 8.1 9km ja yläkroppaa salilla 9.1 Alkuun 1,5km verkkaa, 8km @ 4:35/km ja loppuun 2,5 jäähdyttelyä. 12km. Kasi tuntui melko raskaalta joulubreikin jäljiltä. Polvi ollut nyt oikeastaan oireeton juostessa, tiedä sitten mitä on tapahtunut kropassa, mutta en nyt ala valittamaankaan 🙂
  8. Syöty ja levätty kuin sika. Vuoden viimeinen viikko: Ti: 6km To: sali ja uintia La: 8km Huomiselle voisi vielä reilu kympin huitaista ja palata 2.1 tosissaan sorvin ääreen. Polvi ei ole vieläkään täysin oireeton, mutta parempaan päin. Kenties käyn hakemassa lekurilta lähetteen fyssarille, kun tämä nyt vahvasti juoksijan polvelta vaikuttaa. Jos vaikka säkällä löytyisi jotain juurisyytä. Ensi vuonna voisi painoa vielä koittaa muutaman kilon pudottaa. Nykyiset mitat 183/82 kun eivät ihan kauheasti palvele juoksua. Rasvat oli keväällä 84 painossa jollain laitteella 14 luokkaa, joten jos tässä aitoihin juoksijan lukemiin halutaan, niin täytyisi kyllä lihastakin polttaa.
  9. Ma: 10km ~56min + jalat salilla. Juoksu matolla runtaten, polvi oli ihan OK. Ti: sali ~40min. Ei vain nappaillut taas alle 5h yöunilla pitkän päivän päätteeksi yhtään mikään. Ke: 1km verryttelyä ja 15km @4:43/km. Tämä tuli suht kevyesti ja puolikas olisi mennyt matolla helposti alle 1:40. Eli uskallan väittää, että lokakuussa Vantaalla lappu rinnassa oltaisiin päästy alle 1:40. Polvi ei ole kunnossa, joten täytynee nyt vain todeta tosiasiat ja rauhoittaa loppuvuosi juoksun osalta. Joku ohjelma on sitten melkeinpä pakko ottaa rungoksi 2.1 alkaen, muutoin tämä menee taas läpsyttelyksi. Hansenin ohjelmaa on tullut katsottua ja siinä voisi olla hyvä runko tai sitten Sepon työstämä alle 3:20 -ohjelma, vaikka se ehkä hieman turhan kova onkin. Hyvin suurella todennäköisyydellä kevään maraksi valikoituu HCM, jonne olisi sitten vuoden alusta parikymmentä viikkoa aikaa työstää. Luottoa tavoitteen saavuttamiseksi vielä löytyy jos nyt vain paikat pysyy kasassa. Mitään loogista selitystä en kyllä löydä tuolle polvelle. Km-määrät ovat olleet viimeiset kuukaudet melko säälittäviä ja viime keväänä juoksin enemmän. Painoakin on viime maaliskuusta lähtenyt 6-7 kiloa. No, kroppa ei valitettavasti useinkaan ole loogisen päättelyn tulos ja kenties avausviestissäni jo itselleni vammoja "jinxasinkin" 🙂
  10. Ke: tiistain venyttely auttoi ja saatiin tehtyä 5km (12,7km/h) + 4km (14km/h) treeni matolla. Yhteensä: 11,6km; ~59min; keskisyke 166 La: 6*1km, noin 70-80s hölkkäpalauttelulla (9km/h). Vetojen vauhdit viidessä ekassa 14,7km/h ja viimeiseen 15km/h. Su: piti olla pitkis, mutta polvi sanoi toista. 5km ja metrolla takaisin... En kyllä tiedä mikä tuossa polvessa nyt mättää. Välillä ei mitään ongelmia ja sitten taas ei käytännössä pysty juoksemaan. Viikko oli taas melkoinen farssi, kun joulukuun piti olla ns. herättelykuukausi, jotta sitten tammikuussa oltaisiin päästy ihan kunnon ohjelman pariin.
  11. Saas nähdä pääsikö tässä heti telakalle, vaikka avausviestissä uhosinkin ettei vaivoja ole ollut. Tokihan nyt aina välillä on joku paikka vähän ilmoitellut itsestään, kuten nytkin vasemman polven ulkosyrjä. Eilen pk-lenkillä tuo rupesi alusta asti hieman kirraamaan, mutta luonnollisesti sitä jatkoi matkaa. Vajaa kilometri kotoa ja valoissa seisoskelun jälkeen lähdin uudestaan matkaan, niin tuntui kun joku olisi puukolla viiltänyt polveen. Juoksu loppui kuin seinään ja konkkasin kotiin. Ihan en juoksijan polveen usko, vaan tuntuu enemmän vanhoilta med plica ( ortopedi joskus tämän diagnosoi ) vaivoilta. Nyt on taas ollut enemmän polven puutumista ja jäykistymistä kun istuu pidempään jalat koukussa. Viiltävä kipu oli vähän samanlaista kuin joskus oli palloa potkaistessa, tuolloin ortopedi sanoi, että ns. läskiä pääsee siteiden väliin??? Jos nyt oikein muistan silloiset kommentit. Täytyy nyt taas venytellä paljon. Ma: ~10km; ~6:00 Ti: 40 min crosstrainerilla + salilla neppailua. Jos matolla juokseminen on tylsää, niin tuo crosstrainer on itselleni sellaista, että oikeastaan vituttaa koko ajan.
  12. Huoh...nämä joulua edeltävät viikot ovat kyllä hankalia - kissanristiäisiä tuntuu olevan koko ajan. Ti: 9km + sali Su: 12km Totuuden nimissä sanottava se, että olisihan sitä ihan hyvän viikonkin saanut, mutta muutamana iltana ei vaan kiinnostanut.
  13. Viime viikko: Ma: 9km; 5:40/km + salilla neppailua. Ti: ~12,2km; jossa kymppi keskellä ~46:20. Kympin aikana ei syke oikeastaan noussut yli 170 ja tuntui muutenkin melko rennolta meno. About vuosi sitten juoksin Midnight Runissa kympin reiluun 47 minuuttiin, keskisyke oli yli 180 ja maalissa oli hyvin lähellä, että tulee jommastakummasta päästä tavaraa ulos, joten kai sitä vähän on kehittynyt. Olkootkin että tämä veto oli matolla. Ke oli taas reissupäivä takaisin Suomeen ja to-su menikin sitten kavereiden kanssa reissussa. Saattoi muutama olutkin mennä...
  14. Väittäisin mistään mitään tietämättä, että jos nuorena ei harrasta juoksua, niin jalkapallo luo muista lajeista (jätin nyt jonkun hiihdon pois laskuista) parhaan pohjan kestävyysjuoksulle. Jaloille tulee iskutusta ja pelit/harjoitukset ovat kestoltaan kuitenkin 1,5-2h. Mitään varsinaista peruskuntoa laji ei kuitenkaan luo, koska suurin osa treenaamisesta on lajinomaista eli lyhyitä spurtteja ja sitten taas hölkkää/kävelyä jne. Cooperin testissä moni kuitenkin pystyy revittelemään 3200-3400 joten ns yläkierrokset löytyvät ja jos tuohon jaksaa rakentaa pohjan niin ollaan aika nopeastikin hyvissä mara-ajoissa.
  15. Viikko 47: Ma: kuten yllä Ti: PK: ~8km; 6:00/km; keskisykkeellä 155 (!) + päälle salilla "spedeilyä" Ke: 1km; 6:00/km + 2*4,5km ~4:35/km ja välissä nelisen minuuttia 6:00/km vauhtia. Kokonaisuudessa 10,4km ja kestoa 50 min Keskisykkeellä 162 koko roska läpi. Pe: PK: ~8,5km; 5:52/km; keskisykkeellä 143 La: 2km lämmittelyä, 3*2km ja välissä neljä minuuttia kävelyä. Maton vauhdit vedoissa: 14km/h, 15km/h ja 16km/h. Loppuun vielä jäähdyttelyä. 11,2km / tuntiin. Hieman salilla taas kikkailua. Su: piti olla pitkis, mutta meni hieman työhommiksi joten vain ~8,3km; 5:49; keskisykkeellä 143. Tuli myös kesken lenkin hetken mielijohteesta koitettua kilometrin vetoa "täysillä", ajaksi 3:38. Ehkä freshinä saisi kilometrin runnottua alle 3:30. Tiistai ja torstai olivat matkustuspäiviä, joten korkeat sykkeet tiistaina johtunevat pitkästä päivästä ja surkeista yöunista. Ei vaan saa kelloa käännettyä maanantai-iltana asentoon, jossa saisi edes säädylliset yöunet - kello kun soi ~viiden maissa. Yhteensä ~60km. Jotta tavoitteeseen olisi mahdollista päästä, niin pitäisi saada ruuvattua km-määriä varmaan 80-90 tasolle per viikko. Salilla ei ole mitään ohjelmaa, isoja liikkeitä pienillä toistoilla ja keskivartaloa päälle. Edit. Niin ja eihän juoksussakaan mitään ohjelmaa ole 🙂 Päässäni hahmotellut, että yksi "vetotreeni" ja yksi tuollainen pidempi VK -treeni per viikko. Loput sitten PK:ta.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy