Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Wallander

Jäsenet
  • Content Count

    107
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

660 Excellent

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Asuinpaikka
    Helsinki

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kiitos @Mikasa90! Kävin eilen hankkimassa kirjan ja kuuntelin Nummelan 30 minuutin presiksen kirjan teemoista. Sain eilen illalla vielä kirjan luettuakin. Itselleni Nummelan teeseistä kaksi tulee välittömästi ohjelmaan: Juoksutekniikkaharjoituksia vähintään viikottain. Olen viimeksi tehnyt moisia noin 20 vuotta sitten futistreeneissä, eli on korkea aika ryhdistäytyä tällä saralla. Lisäksi pitää muistaa tehdä lihashuoltoa myös silloin, kun ei ole mitään vaivoja. Vauhteja ja sykkeitä alemmas. VK-treeneissä ei ole tarkoitus testata, mitä vauhtia pystyy vedot tekemään, vaan voi tehdä esim. sykeohjattuina. Samoin lyhyet PK-lenkit voi tehdä huoletta todella alhaisilla sykkeillä. Täytyy kevään puolimaratonien jälkeen katsoa, jos ottaisi Nummelan ohjelman seuraavaksi käyttöön. Treenipankissa on melkoinen määrä erilaisia vaihtoehtoja, joten noista saisi varmasti kasattua mielenkiintoisia viikkoja.
  2. Nummela näköjään huomenna GoExpossa Messukeskuksessa. Olisikohan siellä tuota kirjaa myynnissä myös? Täytyy joka tapauksessa hankkia jostain.
  3. Suosittelen tässä progressiota. Aloita kolmesta juoksulenkistä viikossa ja lisää lenkkimääriä vähitellen. Sama lenkkien pituuden suhteen. Voisit luonnostella ohjelman, jossa tulisi esim. 2-3 km yhteensä per viikko lisää juoksua. Tällöin keho tottuu rasitukseen vähitellen ja itse huomaa, milloin alkaa tulla liikaa kuormaa, jolloin voi ottaa väliin kevyitä viikkoja. Itselläni on toiminut hyvin treenata usein (eli 3 kertaa viikossa), niin lihakset eivät kipeydy. Jos punttitreenien väliin tulee pidempiä taukoja, niin seuraava treeni aiheuttaa jumeja, jotka häiritsevät juoksua. Tykkään juosta tyhjällä mahalla, eli aamulenkit ennen aamiaista ja iltalenkeillä lounas 6-8 tuntia aiemmin syötynä. Tämä ruokarytmistys ei todellakaan ole yleisten suositusten mukainen, mutta jostain syystä minulla on toiminut. Heti lenkin jälkeen sitten ruokaa ja juomaa.
  4. Omien kokemusteni perusteella nimimerkki @KaunoSaario on käytännössä varma kahden tunnin alittaja keväällä, jos ei tule isoja vastoinkäymisiä viime hetkillä. Alitin lokakuussa kaksi tuntia ja en ollut läheskään noin kovassa kunnossa ennen sitä. Vasen polvi ei kestänyt pitkiä lenkkejä, joten juoksin koko kesänä vain kaksi yli 11 km lenkkiä. Ja niissäkin vauhti oli luokkaa 6:30 min/km. Kympillä olin noin 53 minuutin kunnossa puolimaratonin aikaan.
  5. Itsekin voisin ilmoittautua tähän ketjuun. Kahden viikon päästä Vantaalla olisi elämän ensimmäinen puolimaraton edessä, mutta en tiedä, onko se vielä tämän ketjun asiaa. Juoksin elokuussa kympin noin 52.30, ja erilaisten laskurien mukaan kaksi tuntia pitäisi alittua kevyesti puolikkaalla. Mutta viime pitkiksellä huomasin, miten kova tavoite oikeasti on. Juoksin 19,3 kilometriä ja siinä vaiheessa kellossa oli jo 2:04. Olisin ehkä pystynyt vielä taapertamaan viimeiset 1,8 kilometriä noin 12 minuutissa, joten itseluottamus kahden tunnin alitukseen katosi täysin. Toisaalta pk-lenkit ovat keventyneet reilusti vielä tuon elokuun kympin jälkeen ja nykyisin noin 6:10-6:20-vauhti tuntuu todella helpolta. Tuosta ei olisi enää kovin pitkä matka 5:40-vauhtiin, varsinkaan jos saisi juosta jäniksen perässä eikä tarvitsisi itse tarkkailla vauhtia. Vantaan reittikin on tasainen, joka myös helpottaa menoa verrattuna pitkiksiini. Eli katsotaan nyt, uskaltaisiko Vantaalla lähteä roikkumaan kahden tunnin jäniksen perässä vai menisikö omaa juoksua johonkin 2:07-2:10 aikaan, jonka uskoisin saavuttavani. Kolmas vaihtoehto on ottaa varman päälle, seurata 2:15-jänistä ja lopussa kiriä, jos tuntuu liian helpolta.
  6. Suuret kiitokset järjestäjille, tapahtuma oli oikein hyvin hoidettu ja reitti oli mielestäni mukava. Ensi vuonna ehdottomasti uudestaan mukana! Omalta osaltani juoksu ei mennyt ihan nappiin, sillä jäin alussa pahasti ruuhkaan ja kun Keilalahdessa tuli vapaata tilaa, lähdin liian innokkaasti kirimään menetettyä aikaa kiinni. Tästä seurasi sitten 8 kilometrin kohdalla voimien loppuminen. Lopulta jäin reilun minuutin ennätyksestäni, eli aika oli 53 minuuttia ja risat. Mutta kilometrit 2-8 olivat ennätysjuoksuun verrattuna reilusti nopeammat, eli täysin tyytymätön en juoksuun ole.
  7. Ilmoittaudun myös mukaan. Neljän kuukauden hölkkäharrastuksen tuloksena kymppi meni 54 ja risat. Seuraavaksi voisi koittaa tavoitella 50 minuutin alitusta ensi keväänä. Nyt olisi tarkoitus siirtää treenin painopistettä kestävyyden suuntaan, sillä tarkoitus olisi myös keväällä juosta elämäni ensimmäinen puolimaraton. Ylämäet ovat myös paha heikkous, joten säännölliset mäki-intervallit pitää ottaa ohjelmaan. Muuten treeni tullee olemaan peruskamaa.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy