Jump to content
Juoksufoorumi.fi



risto_uolevi

Jäsenet
  • Content Count

    31
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

21 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tämmoisia. Sitten peuroja ja kauriita, joita ei kerkiä kuvaamaan.
  2. Nyt heinäkuu tehty lähes pelkkää peruskuntoa. On siellä pari kunnon kirmaisuakin, ettei totuus unohtuisi. Kilometrejä yhteensä 210 km ja tavoitesyke hölkkäilyssä/juoksussa oli 122 bpm( MAF-syke 122, ikä 63v). Oli joskus vaikeaa toteuttaa eli aluksi juoksu/kävelyä ja nihkeän alun jälkeen alkoi sujua pelkällä juoksulla. Havaintoja: Garminin näyttämät Vo2max-arvot laskivat kuukaudessa 3ml/kg/min. Toisaalta polar-juoksuindeksi rupesi loppukkuukaudesta paranemaan, joskus jopa 50+-arvoihin.(meikäläiselle hyviä arvoja, jollekin muule kenties vaatimattomia arvoja). Sitten ne tuntemukset, kun heinäkuu
  3. Kiitos mielipiteestä. Jotain tuommoista itsekin ajattelin. 250% on ajallinen lisäys kuitenkin paljon pienemälle teholle kuin alunperin oli, mutta kieltämättä tuntui jo ja niin sykemittarikin näytti. Teen siis ajallisen korjauksen alaspäin seuraavaksi. Mieltä kumminkin kiehtoo saada peruskunnot uudelle tasolle jauhamalla vain jonkin aikaa ( 2kk) pelkkää matalasykkeistä juoksua. Jos kunto ei näytä säilymisen merkkejä niin sitten lisään kovempitehoista sekaan.
  4. Miten lasketaan? Tiedän kyllä, että se on jotain-----> Kesto x intensiteetti. Jos intensiteetti yleensä esim juoksussa 4 krt viikko sykkeellä 138 bpm---140 bpm juoksua tunnin ajan kerralla ja nyt haluan tehdä harjoittelua 122 bpm sykkeellä niin kuinka kauan minun on juostava tuolla 122 bpm sykkeellä, jotta saan saman harjoitusimpulssin ja kunto ei laskisi? Polarin seurannassa aluksi juoksin samankeston ja sietokykyhän siinä rupesi laskemaan eli kunto rupesi vajoamaa. Sitten korjausliike 5 kertaa juoksua viikossa 1,5--2 tuntia kerralla sitten impulssi heilahti toisin päin eli ylikuorm
  5. No tuo mun tehokokeilu ei siis menny ihan putkeen, koska kadenssin lisäksi oli toinen vaihtuva parametri hapenotto joka vaihteli pitkin matkaa. Enhän juossut VO2-max tasolla. Kumminkin mulle kohtu kovalla tasolla. Mutta eikö teho ole aina teho ja riippumaton Vo2-maxseista ja RE-arvoista. Se on ihan oma fysikaalinen suureensa ja sitä yritin saada selville muuttuuko se samalla kun kadenssi muuttuu jos juoksunopeus on sama. Testi pitäisi siis tehdä siten että menee Vo-max tasolla/vauhdilla ja sitten vaihtelee kadenssia. Sitten katsoo tehoarvot. Silloin on vain yksi muutuja kadenssi? Melekonen t
  6. Kyllä uuden kuvan mukaan pystysuuntainen liike pienenee. Otin uuteen kuvaan tuon pystysuuntaisen liikkeen mukaan.
  7. Ainut mikä tässä voi olla kyseenalaista on tuon juoksumaton nopeussäädön tarkkuus. Itse en siihen koskenut lukeman laittamisen ja aloituksen jälkeen. Kyllä mun juoksu rullaa paremmin 180 kadensilla.
  8. Minä tein syksyllä/talvella oman epätieteellisen tutkimuksen juoksuteholla juoksumattoa hyödyntäen Testin tein niin, että iskin juoksumattoon vakionopeuden ja en tehnyt sitten nopeusmuutoksia. Juosun alussa juoksin mahdollisimman matalalla kadenssilla lk . noin 170--175 askelta/min ja kasvatin jatkuvasti kadenssia yli 180 arvoihin. Kyllä se alhaisimman tehon kadenssi löytyi 180 paikkeilla, kun testijuoksussa vauhti oli vakio 5:40/km . Tehoetu Garminilla muistaakseni oli 15 W luokkaa 180 askeleella/min verrattuna alun hitaanpaan kadenssiin . Sitten testailu tyrehtyi, koska ajatukseni oli
  9. Pk-harjoittelu juoksu. Sydänkuormitus on volymetrista ja kasvattaa sydämen kokoa. Pk-harjoittelu pyöräily. Kuormitus voi olla sekä volymetrista, että staattista( "ketju aina kireällä") sydän muutoksina voi olla koon kasvu ja seinämien paksuuntuminen. Joissakin kirjoituksissa löytyy päätelmä, että sydän tykkää dynaamisesta kuormasta, jossa esiintyy lihaksen supistumista ja rentoutumista vuoron perään esimerkkinä kävely. Voimalajit kasvattaa sydämen senämää ja massaa ei niinkään volymetriaa. Juoksijoilla erityisesti on verivolyymin kasvu, josta käytetään nimitystä "juoksijan anemia". Se ei kuit
  10. Kyllä tämän hetkinen tilanne vaikutta olevan niin, että alhainen syke johtui lääkityksestä ja nimen omaan nesteenpoisto(hydrex) ja primaspan yhteiskäytöstä, jotka olen jo lopettanut. Leposykkeet pyörii nyt 44--46 tasolla. Pikkasen kummallinen tilanne oli viime vuonna, kun inBody-mittauksessa oli kehonkoostumuksessa edeema löydös ja mitat oli 177cm ja 66 kg. Kehossa rasvapitoisuus oli alhainen. Tässä pikkuhiljaa yritetään toipua tapaturmasta ja kuntoilu jatkuu ja nyt uutuutena olen ottanut voimaharjoittelun mukaan ja lievästi kohottanut elopainoa. En minä viime vuona saavuttanut juoksutavoitet
  11. Olet oikeassa. Pitää kuluttaa enemmän kuin syö. Alkuperäinen kirjoitukseni koski mielipidetttä, että rasvaa palaa eniten alhaisimmilla sykkeillä. Rasvan suhteellinen osuus lienee silloin suurin, mutta maksimimäärä rasvaa palaa 0,7...0,75 VOmax tasosta. Silloin palaa kyllä myös hiilareita. Ollaan jonkun verran korkeammalla syketasolla ymmärtääkseni kuin sykealue 2 :lla.
  12. Tätä asiaa tutkitaan aineenvaihduntatestillä. Aineenvaihduntatestissä tutkitaan uloshengityksen hiilidioksidia ja verrataan sitä sisään hengitys happeen ja näiden arvoist/suhteista päätellään arvo, joissa rasvanpoltto on kiihkeimmillään. Muistaakseni rasvanpoltto maksimi tapahtui noin intensiteetin arvolla 0,75xVO2max .( HUOM. En kuitenkaan lyö vetoa asiasta!) En kuitenkaan tähän hätään heti linkkiä ko asiaan löytänyt, mutta näitä aineenvaihdunta testejä tehdään jossain päin Suomeakin jos asia hirveästi kiinnostaa. Googlettamalla löytyy linkkejä ko asiaan. Tässä yksi linkki
  13. Autostoppi näköjään ainakin oli tänään jo korjaantunut toimivaksi.Nyt tuntuu, että oma vv titan toimii moitteetomasti ja unen seuranta on jotenkin toimivampi kuin esim garminin oma(945).
  14. Kiitos tiedoista ja asiallisesta palautteesta.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy