Jump to content
Juoksufoorumi.fi


risto_uolevi

Jäsenet
  • Posts

    37
  • Liittyi

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

risto_uolevi's Achievements

  1. Minulla oikean polven tuhoutumisen on aiheuttanut ("ilmeisesti") oikean lonkkanivelen rotaatio/kääntö-ongelma. Ilmenee sillälailla, että oikean jalan jalkaterä suuntaa vasemmalle juostessa ja kompensoituu sitten jalkaterän pyörähdyksellä oikeansuuntaiseksi ponnistusvaiheessa. Katastrofi oli valmis, kun siirryin nastakenkäkauteen uusilla nastakengillä varustettuna nyt joulukuussa. Vajaassa kuukaudessa polvi meni aivan sököksi. Viime viikolla ortopedin luona punkteerattiin polvesta ulos veristä?? turvotusnestettä ja pistettiin polveen kortisonia kivunhoidoksi. Kävin myös lonkka/polvi röntgenissä ja nyt odottelen lääkäreiden analyysiä jatkotoimenpiteistä. Polvi on kivulias. Kestää kuitenkin varovaista askellusta kävellessä. Välttelen kuitenkin kaikenlaista kiertoapolvessa, jonka seurauksena kivulias vihlaisu.
  2. Stryd on toimiva Suunnonkin kanssa.
  3. Ratajuoksua en ole nyt testaillu muutoksen jälkeen. Maantiejuoksussa näyttää matkan Polarin kanssa yhteneväisesti kympin matkalla ja joskus pientä eroa(10km) max-20m verrattuna Polariin. Toimii nyt hyvin, asetukset edelleen GPS+Glonas.
  4. Kiitos. En ollu huomannu tuota. Valintana ollu tähän asti : "Älykäs"
  5. Tervehdys Itselläni nyt uusi Garmin fenix 6 pro sapphire sykemittari. Tuli probleema ratajuoksun kanssa. Mittaa kierrosmatkan aivan miten sattuu. Juoksen 300m juoksurataa, koska sellainen on käytettävissä. Fenix näyttää kierrosmatkaksi 270m. Virhettä siis -10%. Kun juoksen radalla kympin niin näyttää matkaksi 9,1 km eli kierrosmittauksesakin on vaihtelua jonkin verran mukana. Asetuksissa 3d matka päällä ja gps-mittaus normaali eli ummärtäisin, että joka sekuntti mittaa gps:sää. Tulos on kohtuuttoman huono 800€ mittarille. Verrokkina alemyynissä ostettu suunto9 mittaa matkan oikein, mutta uusi ja kallis Garmin väärin. Eikä tässä vielä kaikki. Alan harrastajana minulla on kaikki brändit käytössä. Tänään juoksin ratakympin Polar GritX:llä ja Garmin toisessa ranteessa . lopetin kun tuli 10km täyteen Polarissa ja kuinka ollakaan Fenix6 näytti 9,1 km matkaa. Mikä hemmetti tuota Fenixiä vaivaa. Se susittaa mun treenaamista nyt aika rankalla kädellä. Kysymys tietäville. Onko jokin asetus millä Fenix 6 saa näyttämään oikeaa matkaa? Satellitti on GPS+GLONASS tilassa. PS tarkistin radan kunnan urheilualueiden hoitajalla ja kertoi että sisärata on varmasti 300m. Mitattu on ja varmistettu kuulemma.
  6. Kyllä oikean rytmihäiriön tuntee itsekin kelloon katsomatta. Sitä ei voi olla huomaatta, kun pumppu alkaa kiihtyä. Yllärinä se ei tule sitten myöhemmin sykekäyrässä. On se niin painostava hetki. Kokemusta on.
  7. Tämmoisia. Sitten peuroja ja kauriita, joita ei kerkiä kuvaamaan.
  8. Nyt heinäkuu tehty lähes pelkkää peruskuntoa. On siellä pari kunnon kirmaisuakin, ettei totuus unohtuisi. Kilometrejä yhteensä 210 km ja tavoitesyke hölkkäilyssä/juoksussa oli 122 bpm( MAF-syke 122, ikä 63v). Oli joskus vaikeaa toteuttaa eli aluksi juoksu/kävelyä ja nihkeän alun jälkeen alkoi sujua pelkällä juoksulla. Havaintoja: Garminin näyttämät Vo2max-arvot laskivat kuukaudessa 3ml/kg/min. Toisaalta polar-juoksuindeksi rupesi loppukkuukaudesta paranemaan, joskus jopa 50+-arvoihin.(meikäläiselle hyviä arvoja, jollekin muule kenties vaatimattomia arvoja). Sitten ne tuntemukset, kun heinäkuussa näin ja myös kesäkuussa tein myös tälläista pk-treeniä alasykkeillä (noin 2 viikkoa kesäkuussa). Garminin viimeksi mittaama anaeronbinen kynnyssykeeni on ollut 148 bpm. Sykkeen nosto eilen yli 150--152 tasolle 12 km pk:n lopuksi ja tällä korkeammalla sykkeelä reilu 1,5 km. Olipa pehmeä siirtymä max-alueelle .Vaikka tätä tasoa piti yllä niin sitä "rinnan räjähtämisen/raastamisen tunnetta" ei olut , vaikka juoksu vaati kovaa ponnistusta, Juoksu oli huomattavan pehmeän oloista, jos niitä vertaa vaikka aikaisempiin intervalliharjoituksiin. Mielestäni olen löytänyt oman pk-tasoni ja käytän sitä jatkossa, kuitenkin lisään niitä vauhtilenkkejä. Monipuolisuuden vuoksi. Olen joskus lukenut Training-peaks valmentajan kirjoituksen, jossa mainitaan lihaksien hiussuonten määrän kasvun (pk) parantavan maitohapon/laktaatin poishuuhtelua lihaksista ja tätä kautta auttavan kovempien nopeuksien ylläpitoa. Kirjoitus myös kannusti PK-harjoitteluun. Tämä kirjoitus osaltaan innosti tähän kokeiluun. Kannatti kokeilla.
  9. Kiitos mielipiteestä. Jotain tuommoista itsekin ajattelin. 250% on ajallinen lisäys kuitenkin paljon pienemälle teholle kuin alunperin oli, mutta kieltämättä tuntui jo ja niin sykemittarikin näytti. Teen siis ajallisen korjauksen alaspäin seuraavaksi. Mieltä kumminkin kiehtoo saada peruskunnot uudelle tasolle jauhamalla vain jonkin aikaa ( 2kk) pelkkää matalasykkeistä juoksua. Jos kunto ei näytä säilymisen merkkejä niin sitten lisään kovempitehoista sekaan.
  10. Miten lasketaan? Tiedän kyllä, että se on jotain-----> Kesto x intensiteetti. Jos intensiteetti yleensä esim juoksussa 4 krt viikko sykkeellä 138 bpm---140 bpm juoksua tunnin ajan kerralla ja nyt haluan tehdä harjoittelua 122 bpm sykkeellä niin kuinka kauan minun on juostava tuolla 122 bpm sykkeellä, jotta saan saman harjoitusimpulssin ja kunto ei laskisi? Polarin seurannassa aluksi juoksin samankeston ja sietokykyhän siinä rupesi laskemaan eli kunto rupesi vajoamaa. Sitten korjausliike 5 kertaa juoksua viikossa 1,5--2 tuntia kerralla sitten impulssi heilahti toisin päin eli ylikuormitusta pukkaa. Tietääkö kukaan suoralta kädeltä jotain laskukaavaa tuon keston selvittämiseksi, ettei tartteis etsiä yrityksen ja erehdyksen kautta sitä samaa harjoitusvaikutus, joka aikaisemmin on tullut 140 sykkeillä juostua ja jonka nyt saisi 122 sykkeellä? Tai pelaako tämä systeemi ylipäätänsä näin ollenkaan.
  11. No tuo mun tehokokeilu ei siis menny ihan putkeen, koska kadenssin lisäksi oli toinen vaihtuva parametri hapenotto joka vaihteli pitkin matkaa. Enhän juossut VO2-max tasolla. Kumminkin mulle kohtu kovalla tasolla. Mutta eikö teho ole aina teho ja riippumaton Vo2-maxseista ja RE-arvoista. Se on ihan oma fysikaalinen suureensa ja sitä yritin saada selville muuttuuko se samalla kun kadenssi muuttuu jos juoksunopeus on sama. Testi pitäisi siis tehdä siten että menee Vo-max tasolla/vauhdilla ja sitten vaihtelee kadenssia. Sitten katsoo tehoarvot. Silloin on vain yksi muutuja kadenssi? Melekonen testi.
  12. Kyllä uuden kuvan mukaan pystysuuntainen liike pienenee. Otin uuteen kuvaan tuon pystysuuntaisen liikkeen mukaan.
  13. Ainut mikä tässä voi olla kyseenalaista on tuon juoksumaton nopeussäädön tarkkuus. Itse en siihen koskenut lukeman laittamisen ja aloituksen jälkeen. Kyllä mun juoksu rullaa paremmin 180 kadensilla.
  14. Minä tein syksyllä/talvella oman epätieteellisen tutkimuksen juoksuteholla juoksumattoa hyödyntäen Testin tein niin, että iskin juoksumattoon vakionopeuden ja en tehnyt sitten nopeusmuutoksia. Juosun alussa juoksin mahdollisimman matalalla kadenssilla lk . noin 170--175 askelta/min ja kasvatin jatkuvasti kadenssia yli 180 arvoihin. Kyllä se alhaisimman tehon kadenssi löytyi 180 paikkeilla, kun testijuoksussa vauhti oli vakio 5:40/km . Tehoetu Garminilla muistaakseni oli 15 W luokkaa 180 askeleella/min verrattuna alun hitaanpaan kadenssiin . Sitten testailu tyrehtyi, koska ajatukseni oli että nämä testit pitäisi tehdä useamalle nopeukselle erikseen. Kaippa mun sitten pitää juosta 180 kadensilla, koska silloin kehoni tarvitsee työskennellä pienimmällä teholla. Juoksun keskiteho oli 257 Garmin-wattia.
  15. Pk-harjoittelu juoksu. Sydänkuormitus on volymetrista ja kasvattaa sydämen kokoa. Pk-harjoittelu pyöräily. Kuormitus voi olla sekä volymetrista, että staattista( "ketju aina kireällä") sydän muutoksina voi olla koon kasvu ja seinämien paksuuntuminen. Joissakin kirjoituksissa löytyy päätelmä, että sydän tykkää dynaamisesta kuormasta, jossa esiintyy lihaksen supistumista ja rentoutumista vuoron perään esimerkkinä kävely. Voimalajit kasvattaa sydämen senämää ja massaa ei niinkään volymetriaa. Juoksijoilla erityisesti on verivolyymin kasvu, josta käytetään nimitystä "juoksijan anemia". Se ei kuitenkaan ole oikea anemia vaan johtuu juuri verivolyymin kasvusta. Kyllä se sydän TIETÄÄ mikä laji on kyseessä.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy