Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Jenniemilia

Jäsenet
  • Content Count

    13
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

12 Good

Profile Information

  • Gender
    Female

Converted

  • Coopperi
    2800
  • 10km
    00:46
  • Puolimaraton
    1:45
  • Maraton
    3:54

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Oletteko havainneet (kestävyys)juoksun piirissä tiettyä ylimielistä asennetta aloittelevia ja hitaampia juoksijoita kohtaan? Ensin on sanottava, että ylivoimaisesti suurin osa tapaamistani juoksun harrastajista (livenä ja netissä) on erittäin ystävällisiä ja avuliaita. Mutta välillä myös tulee tunne, että omia henkilökohtaisia saavutuksia ei saisi jakaa, jos on ihmisiä, jotka tekevät saman paljon paremmin. Muita lajeja harrastavilla tuttavillani ei ollut samanlaisia kokemuksia kuin minulla kestävyysjuoksun parista. Kerron muutaman kuvaavan omakohtaisen esimerkin. 1. Törmäsin hetki sitten erään kokeneen kestävyysjuoksijan blogiin, jossa hän puhui neljän tunnin maratoonareista "heikkotasoisina" ja tyrmäsi hitaat pitkät juoksulenkit turhina, koska on ihan yhtä helppoa tuijottaa Netflixiä ja vetää irtokarkkia sohvalla. Olinpa juuri silloin tullut hyvin nautinnolliselta hitaalta kolmen tunnin juoksulenkiltä ja söin onnellisena isoa ja hyvää ateriaa. Ilmeisesti olisi pitänyt lähteä toiselle lenkille, enhän ollut käytännössä oikeasti edes treenannut, kun olin juossut hitaasti. 2. Kesällä kysyin eräässä juoksuun liittyvässä yhteydessä neuvoja, kun kesän hellejakso vei yöunet ja halusin silti juosta ohjelman mukaan. Olin aloittanut juoksutreenit pidemmän tauon jälkeen, ja juoksin sillä hetkellä n. 50 kilometriä viikossa. Sain kokeneelta juoksijalta neuvoja, että minun pitäisi juosta enemmän – hän oli itse itse nukkunut kuin tukki kun juoksi 200 km viikossa. Kun sitten vastasin, että olen aina ollut huono nukkuja ja silloinkin kun juoksin 80 km viikossa maratonia varten, en nukkunut tämän paremmin, eli en uskoisi määrien lisäyksen auttavan. Juoksija vastasi, että kokeilematta ei voi tietää – paitsi että kai minä sitten olen kokeillut, jos kerran oma rajani tuli jo niin alhaalla vastaan kuin 80 viikkokilometrissä. 3. Kun jaoin eräässä paikassa kuvan itsestäni onnellisena erään juoksutapahtuman maaliviivalla, ainoa kommentti kuvaan tuli eräältä vanhemmalta juoksijalta, joka totesi, että hän on juossut tuon saman tapahtuman tuntia minua nopeammin. Tämä on ollut mielessäni jatkuvasti viime aikoina. Pohjautuu pääosin omiin havaintoihini, mutta myös keskusteluihin juoksua harrastavien tuttujen kesken. Kiinnostaisi kuulla keskustelua ja mielipiteitä.
  2. Suomeksi aiheesta ei löydy juuri mitään tietoa ja tapaamani lääkärit eivät osaa sanoa yhtään mitään. Ja sehän turhauttaa. Jalkapohjan sesamluut ovat siis kaksi pienen pavun kokoista luuta päkiässä isovarpaan tyvessä, ja niiden rasitus/murtuminen ja ympäröivien jänteiden tulehdus (sesamoidiitti) ovat varsinkin pitkän matkan juoksijoilla yleisiä vaivoja. Mulla kipu alkoi pari kuukautta sitten, eikä se ole siitä parantunut tai pahentunut. Aloitin täydellisen juoksutaon vasta pari päivää sitten, kun ymmärsin, etten muuten pääse tästä eroon. Onko kenelläkään kokemusta tästä ja toipumisesta? Millaisia hoito-ohjeita saitte? Mitä harrastitte toipumisaikana? Kauanko paraneminen kesti? Juoksukengät, jotka auttavat? Oletko pystynyt palaamaan juoksun pariin? Olisi ihanaa kuulla vertaiskokemuksia!
  3. Jenniemilia

    i

    a
  4. Onnistuminen tässä yhteydessä kuta kuinkin se, että olet selvinnyt suht hyvässä hapessa isommitta vammoitta treenikauden ja ultran läpi, ja jos tavoiteaika on ollut, niin lähelle sitä. Valtaosa varmaankin tahtoo, ettei joudu lunttaamaan kokeessa. Mutta aika moni ultraaja myös painottaa noihin satasen matkoihin ja ylikin. Kiinnostaa kuulla juurikin näistä "välimatkan" treenaajista, millaisilla eri taustoilla sen on läpäissyt.
  5. Samaa mietin, ja kun polku-ultralle ei tavallisesti lähdetä tiukoilla aikatavoitteilla. Tänä syksynä juoksen Lidingöloppetin 30 km polulla ja haaveissa olisi jatkaa siitä ja juosta ensi kesänä NUTS Karhunkierroksen 55 km matka. Epäilyttää vain vähän, kun viime kokomaratonista on aikaa jo 5 vuotta. Mutta toisaalta, jos ottaa rauhallisesti ja kasvattaa kilsamääriä kuitenkin vähitellen, niin samallakos tuon ultran kävisi vetäisemässä.
  6. Otsikossahan se kysymys tulikin. Eli millaisilla treenikauden viikkokilsamäärillä olet itse juossut onnistuneesti noin 50 kilometrin ultran? Minkä mittaisina pidit pitkät lenkit? Nostitko määriä maratonharjoittelusta merkittävästi?
  7. Haluan, että treeniohjelma kulkee puhelimessa mukana, mutta en meinaa löytää sopivaa juoksuappsia. Tavoitteena juosta Lidingöloppet eli 30 km maastossa läpi syyskuussa. Moni kännykkäsovellus ei anna edes valita omaa tavoitetta puolimaratonin ja maratonin välissä. MapMyRunissa on tällainen ominaisuus, mutta kun kokeilin syöttää tietoni ja luoda oman 30 km treeniohjelman, lopputulos on aivan älytön - se esimerkiksi pistää juoksemaan n. 3 viimeistä kuukautta ennen kisaa joka ikinen viikko 23 kilometrin pitkän lenkin, vaikka minulla ei ole edes kovaa aikatavoitetta. Vai kuulostaako korvaanne järkevältä? Hyviä sovellussuosituksia otetaan vastaan!
  8. Ilmoittauduin Lidingöloppetin 30 km maastojuoksukisaan, takana yksi maraton, puolikas, useampi kymppi ja pari maastokymppiä. Nyt mietin ohjelmaa, kun tavoitteena on päästä lähinnä kisa hengissä läpi. Kymppi menee noin 45 min ja puolikas aikanaan 1:46, mutta juuri nyt pitkistä lenkeistä on viime kuukausilta kokemusta vain noin 15 km matkaan asti ja vauhtiharjoittelua tosi vähän, enemmän pk:ta. Reitti on kuulemma vaativa ja mäkinen. Treenatako puolimaratonin harjoitusohjelmalla, johon lisää yhden mäkivetotreenin ja esim. yhden polkulenkin per viikko? Toisaalta 9 km on jo aika iso hyppy, mutta en haluaisi ihan maratonohjelmallakaan treenata, kun se matka ei niin enää kiinnosta. Kuinka pitkiä pitkiksiä juoksisit/olet juossut 30 km kisan alle?
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy