Jump to content
Juoksufoorumi.fi



matilda81

Jäsenet
  • Content Count

    26
  • Liittyi

  • Last visited

Reputation Activity

  1. Like
    matilda81 reacted to second in Monta ongelmaa polvessa   
    Tässä on alkaneet asenteet muuttumaan. Aiemminhan se oli merkki jostakin ongelmasta. Jos polvi on oireeton ja naksuu niin se ei haittaa. Tämä on se ns uusin tieto mitä minä olen urheilulääkinnän puolelta kuullut... Itse kyllä suhtaudun tähän vähän epäilevästi ja pelkään että tuolla asenteella vielä pilataan monta polvea, mutta en olekaan ekspertti. Hirvittää vaan katsoa ja kuunnella videoita joissa kaverit kyykkää useita satoja kiloja ja polvien rutina ja pauke kuuluu monen metrin päässä olevaan kameraan.
     
    Minun mielestä kannattaa ehdottomasti miettiä onko taustalla lihasjumeja. Esimerkiksi minulla polvet alkaa naksua ja rutista vain jos joku reiden lihas on kireänä/jumissa. Aikanaan oli IT-kalvo ja sen alainen reisilihas aivan tukossa, silloin naksui aika hillittömästi kun vaan liikutti jalkaa. Normaalisti minulla on täysin äänettömät polvet.
     
    Magneettikuvien hyödyllisyyttä on alettu itseasiassa kyseenalaistaa aika tavalla. Ihmisillä voi olla samoja "ongelmia" magneettikuvien perusteella, toisia ne vaivaa ja toisia ei. Eli magneettikuvat ei välttämättä kerro yhtään mitään. Paljon tärkeämpää olisi selvittää toiminnalliset häiriöt sekä mahdolliset psyko-sosiaaliset ongelmat jotka ilmenee kipuna.
     
    Nämä on sitä uusinta tietoa mitä minulla on kipuun liittyvästä tieteestä ja vammojen kuntouttamisesta tullut tässä muutama kuukausi sitten.
     
    Jos lontoo luistaa niin suosittelen: 
     
  2. Thanks
    matilda81 got a reaction from Odster in musiikin kuuntelu, millä laitteella?   
    tänään testasin niitä sony walkmanin mp3-kuulokkeita ja oli kyllä tosi hyvät! mullahan ei oikeen mitkää napit meinaa korvissa pysyä, mutta näitä ei tarvinnu kertaakaa korjailla vaan ne oli ja pysyi. äänenlaatukin oli mun mielestä hyvä. suosittelen! 🙂 ja kyseeshän oli siis tää: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/53358/gtgxf/Sony-Walkman-NW-WS410-4-GB-vedenkestava-MP3-soitin-sinivihre?gclid=CjwKCAjwzdLrBRBiEiwAEHrAYuWEGJH5ub1JmBYck3CVfZQN0unmi8hxsRmnw9RqutJBrnJebfEqwRoChJsQAvD_BwE
    samalla reissulla tuli testattua myös uudet lenkkarit niin oli oikeen kunnon testilenkki 🙂
  3. Thanks
    matilda81 got a reaction from Odster in musiikin kuuntelu, millä laitteella?   
    Mä voisin huomenna käydä nuo hakemassa/tilata. Mulla sama juttu, että tavalliset napit ei pysy korvissa.. paitsi siten ttä ne teippaa kinesioteipillä korviin kiinni (ei ehkä se kaunein vaihtoehto) 😄 Laitan tähän sitte kokemukset ekan lenkin jälkeen 🙂
  4. Like
    matilda81 reacted to Odster in musiikin kuuntelu, millä laitteella?   
    Kyllä tuohon voi käsittääkseni ladata podcasteja ihan samalla tavalla kuin musiikkia. Suoraan verkosta ei taida sentään mitään soitella. Ja niin ne väittävät, että on täysin vedenpitävä. Ja jos oikein ymmärsin, ympäristön äänet saa läpi halutessaan. Jos ei halua, niin sitten nuo blokkaavat sen mitä pystyvät. Mä käytän lenkillä BT-kuulokkeita niin, että ympäristön äänet kuuluvat myös. Ei tule risteyksissä kaikki autot ihan täysin ylläreinä, ja takaa tulevat fillaritkin huomaa aina välillä.
     
    Jos päädyt noihin, niin anna tänne jotain käyttökokemuksia. Jos mun nykyinen iPod särkyy, tartten korvaajan ja puhelin on mullekin liian iso vyölaukussakin raahattavaksi. Käsivarsikotelossa voisi joku vanha pienempi malli mennä, mutta ajatus ei houkuttele. Mun ongelma on useimmilla napeilla korvissa pysyminen. Toi sankarakenne voi olla toimiva. Puhelimet on kyllä melkein jo tappaneet pokkareiden lisäksi MP3-soittimetkin. Pitäiskö ihan varmuuden vuoksi hamstrata tollaset 🙂
  5. Like
    matilda81 reacted to second in HIIT   
    Jälkipolttoa on mukana myös ihan peruskestävyysharjoittelussa. En tiedä miten se tarkalleen määritellään, esim HIIT:n jälkeisistä jalkipoltoista on aika monenlaista lukemaa. Yhden laksukaavion olen nähnyt jossa normaali HIIT-treeni poltti huimat 70-100 kaloria treenin jälkeen. Tunnin PK-lenkki poltti jotakin 40-60 kaloria jälkipoltolla. Tämä sitten meikäläisen muistin varassa, joten virhemarginaalia on, sen vain muistan että se jälkipoltto on aika minimaalinen etu HIIT:in eduksi. 
     
    Tosin minun on jotenkin vaikea uskoa noin pieniin lukemiin ylipäätään. Juoksulenkin jälkeen olen aina todella paljon nälkäisempi kuin esim spinning-treenin jälkeen, vaikka teoriassa kalorinkulutus kummassakin pitäisi olla sama (sykedatan mukaan). Samoin hyvin mennyt voimatreeni, etenkin jos liikkeissä on tullut muutoksia, voi aiheuttaa aika kovaakin näläntunnetta seuraavan vuorokauden ajan. Mistä tuo sitten kertoo? Suuremmasta kalorinkulutuksesta, hormonaalisista muutoksista, vaiko puhtaasti mielihyvästä joka suunnattaan syömiseen?
     
    En usko ollenkaan kuivaan tilastodataan tässä yhteydessä. Joinakin päivinä kroppa vaan lämpiää ja pitää lämpöjä yllä tosi hyvin ja joinakin päivinä ei ollenkaan, se mitä kalorilaskurit sanoo on toissijaista.
  6. Like
    matilda81 reacted to Vogon in Paastoaminen   
    Tätä itsekkin mietin. Herätti jonkin asteen huvittaneisuutta.
  7. Haha
    matilda81 got a reaction from Jaaskis in Paastoaminen   
    miten tästä ketjusta tuli näin rönsyilevä? täällä käydään läpi hiitit, paastot ja lihavuudet ja ties mitkä.
  8. Haha
    matilda81 got a reaction from Umpimähkä in Paastoaminen   
    miten tästä ketjusta tuli näin rönsyilevä? täällä käydään läpi hiitit, paastot ja lihavuudet ja ties mitkä.
  9. Haha
    matilda81 got a reaction from Vogon in Paastoaminen   
    miten tästä ketjusta tuli näin rönsyilevä? täällä käydään läpi hiitit, paastot ja lihavuudet ja ties mitkä.
  10. Like
    matilda81 reacted to Vogon in HIIT   
    Vastaan vielä tähän: 
     
    Tämä pohjautuu ihan vaan omakohtaiseen kokemukseen. Kannattaa ehdottomasti tehdä vasta treenin lopussa ne Hiitit. Sillä ei ole väliä teetkö aamulla/päivällä vai illalla.  Siksi näin että kroppa on herännyt, lihakset lämmenneet sopivasti ja se vireystilakin on tuossa kohtaa lenkkiä/salia/tms parempi kuin että tekee kesken lenkin niin kova tehoisia vetoja tms. Tämän tyyppiset treenit myös kehittää hapenottokykyä ja senkin oon omakohtaisesti huomannut.  Esim. 30-40s suoritus ja minuutin täyttyessä uudelleen 30-40sek/suoritus.  Näitä kun tekee useamman peräkkäin, vaikka sitten 10kpl niin voisin väittää että se syke on korkealla ja keuhkotkin huutaa jo hoosiannaa. Jos näin ei tapahdu niin sitten teet liian kevyesti.
  11. Like
    matilda81 reacted to Jaaskis in HIIT   
    Ei kerkee toi rannemittaus millään mukaan noihin 30sek vetoihin. Juuri nopeat sykkeen vaihtelut tuntuu varsinkin Garminille olevan todella vaikeita. (Fenix 5 ranteessa ja vyö päällä jos haluaa vastaavaa sykedataa.)
     
    Mä oon laskenu maksimit virallisen kaavan mukaan. Oon sen verta heikossa kunnossa, että vielä ei ainakaan rikki oo menny 😄
  12. Like
    matilda81 reacted to Jim in uudet lenkkarit ja droppi   
    Sauconyn malleissa on lähinnä vain 8 mm ja 4 mm droppia. Kaikki Kinvaran mallit ovat 4 mm dropilla. Minulla on ollut mallit 2,4,5 ja 8.
    Saucony Ride:ssä on 8 mm Droppi, jolla on helpompi siirtyä matalampaan droppiin. Ridea saa 65€:n Sportsshoesta.
    Kenkien vaimennuksista saa käsityksen Runners Worldin sivuilta. Jostain syytä sivun haku löytää huonommin kuin Google, joten itse etsin näin esim. Saucony Ride 9:ää
    "site:www.runnersworld.com ride 9"
     
     
     
     
  13. Like
    matilda81 reacted to p358 in uudet lenkkarit ja droppi   
    Runner's worldin Kengän etsijä valikoi itselleni Gel Nimbuksen seuraajaksi DynaFlyte:t. FuseX:ään olisin päätynyt, jos olisin kevyempi (ja samalla lyhyempi) ja jos niitä olisi löynyt kaupasta. DynaFlyte ovat toimineet aivan yhtä erinomaisesti kuin Nimbuksetkin. Käytän Footbalancerejä juoksu- ja sählykengissäni. 
     
    Verkkoasiantuntemuksen lisäksi tarvitset myyjää ja ortopediä, jotka ottavat erityistarpeesi huomioon.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy