Jump to content
Juoksufoorumi.fi


vellu94

Jäsenet
  • Content Count

    5
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

18 Good

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Viikonloppuna meni puolimaraton aikaan 1:24:25 ja ennätys parani yli kuudella minuutilla verrattuna vuoden takaiseen, elämäni ensimmäiseen puolikkaaseen! Taitaa kuitenkin jäädä tämä ketju kuittaamatta? Kun laskin kertoo ajan olevan tasan tuo 4min/km tai jos tarkkoja ollaan niin taitaa ylittää reilulla sekunnilla tuon ajan ... 😅 (4x21.0975=84,39 = 1h 24min 23,4s.
  2. Kiitos!! En tarkkaan siinä puolessa välissä kelloa katsonut, joten en osaa ihan täysin sanoa puolen välin aikaa. Joka tapauksessa oma kello ja tulokset osoittivat, että matkavauhti pysyi tasaisena koko matkan (4:21-4:23min/km), jopa loppua kohden vähän kiihtyvänä. 🙂
  3. Noniiin! Nyt on elämäni ensimmäinen kisa sitten takana ja tässä pieni raportti. Ensinnäkin keli oli aivan loistava, +13 ja aurinkoa täydeltä taivaalta. Tuulta oli jonkin verran varsinkin, kun meren rannalla juostiin. Lähdin liikkeelle rauhallisen reippaalla otteella, ensimmäinen kilometri 4:12, mikä suhteellisen hyvä ja ei kuitenkaan vielä liian kova. Seuraavat kilometrit taittuivat aikoja 4:20 molemmin puolin ja kympin kohdalla oltiin tavoiteajassa, aikaa kulunut n. 46min. Noin 8km kohdalla otin juottopisteeltä pienen vesihörpyn ja tämän jälkeen alkoivat vatsavaivat, mahassa hölskymään ja sattumaan. Tähän oli onneksi ennakolta henkisesti varauduttu ja jatkoin samalla 4:20 ajoilla myös tämän jälkeen. Viimeiset 4km alkoivat tuntumaan jo vähän tiukoilta, suurimmaksi osaksi mahan takia. Siinä matkalla jo laskeskelin että taitaa tuo 1:35 taittua. Reilu kilometri ennen maalia sain kokea kokemattomalle juoksijalle uusia tuntemuksia, kun koko kroppaa alkoi kylmää ja takaraivossa kylmiä väreitä. Jaksoin kuitenkin pitää vauhdin loppuun asti ja maalissa kellot pysähtyivät aikaan 1:31:50! Huikea fiilis, että sai noinkin hyvän tuloksen ensikertalaisena ja samalla tämän ketjun kuitatuksi! Juoksun jälkeen oli mies syöty aivan loppuun. Tunti kaks juoksun jälkeen iski pahat vatsakrampit ja ruoka löysi tiensä myös ylös, mutta näihin kai vain täytyy tottua mikäli näitä juoksukisoja aikoo enemmänkin harrastaa! 😄 Tsemppiä kaikille ja kiitos vinkeistä ja tuesta tässä kevään aikana!!
  4. Kiitos kaikille kommenteista! Näistä inspiroituneena oon ottanut lenkeille mukaan kiihtyviä loppuja (esim pitkiksen viimeiset 5km lähes kisavauhtia), jotka ovat kyllä tuoneet hyvää lisää lenkkeihin. Kisa ei ole HCR, vaan Kokkola city run, mutta lähdössä saattaa silti olla ruuhkaa. 😄 Kisajärjestäjät menivät vielä ilmoittamaan, että reitille joudutaan tietöiden takia tekemään pieniä muutoksia, eikä matka näin ollen ole tarkka... Tämä tietysti ärsyttää, kun haluaisi ensimmäisestä kisasta virallisen ajan, mutta no can do! Kesällä sitten juoksemaan myös ihan virallista aikaa.. Joka tapauksessa alle 2 viikkoa starttiin ja tänään kävin täydellisellä kelillä (aurinkoa ja +16-19) nautiskelemassa kisareitistä ja tuli vedettyä kisavauhdilla (4:30) 14km, jonka sisään mahtui myös oma 10km ennätys (43:19), mikä antaa uskoa tulevaan. Skeptisyys tavoitteen suhteen on vallannut mielen, mutta tämän päiväinen huippupäivä antaa kyllä uskoa! Kohtahan se nähdään, eikä tarvitse enää arvailla omaa todellista vauhtia 🙂
  5. Moro! Ensimmäistä kertaa tänne foorumeille kirjottelen ajatuksiani ylös, kun elämäni ensimmäinen puolimara odottelee aika lailla tasan kuukauden päästä. Taustaa: vastikään 24-vuotta täyttänyt nuori mies, jolla liikunta taustaa pohjalla, mutta vuosien lenkkeilytauon jälkeen alotin lenkkeilyn uudestaan tuossa viime joulukuussa (5kk sitten). Alun perin tavotteena 1:40 alitus, mutta koska kova kilpailuhenki ja tavoitteet, niin nyt tavotteena (ja unelmana) lähteä alittamaan 1:35 aikaa. 5km testi meni aikaan 20:30, 10km mennyt vajaaseen 44min ja viikkokilometrit yltää suurinpiirtein sinne 50-70km/vk. Oon juossu enimmäkseen vauhdin ja ajan mukaan enkä niinkään sykkeiden, koska en täysin luota tähän ranteesta mitattavaan sykekelloon. Tiedostan, että oon juossu lähes aika liian kovilla sykkeillä ja siitä syystä mietityttääkin, että mihin vauhtiin sitä sitten kisapäivän tullessa intoutuu ja millon tulee seinät vastaan. Yleensä viikossa pyrkiny vetämään yhen tavoitevauhtisen (10-12km 4:20-4:40 vauhdilla), yhen pitkiksen 18-25km (5:20-6:00) vauhdilla ja sitten pari muuta, joko keskipitkää, palauttavaa tai intervalli-tyyppistä harjoitusta, jotta viikkokilometrit tulee täyteen. Nyt siis lähinnä mietityttää, että kuinka realistista on odottaa pääsevänsä alle 1:35, kun siihen pitää ihan tosissaan pystyä juoksemaan ja suht pitkään. Eilen kävin juokseen 12km 4:25 vauhdilla ja olo oli kyllä sellanen, että tuskin olis hirveen montaa kilometriä enää jaksanu! Onko mielipiteitä, että miten tästä ehkä kannattais valmistautua viimesen kuukauden päivät ja onko parempi vaan alentaa tavotetta muutamalla minuutilla? Ainakin 2km vedot ajattelin ottaa ohjelmistoon 1km vetojen sijaan! PS. Motivaatio on kova, mutta jalat ei vaan tahdo aina kestää rasitusta! 😄
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy