Jump to content
Juoksufoorumi.fi










PaHa

Jäsenet
  • Content Count

    93
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

67 Excellent

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Interests
    Polku- ja ultrajuoksu, suunnistus, koripallo.

Converted

  • Coopperi
    3210 (1995)
  • 10km
    38? (1994)
  • Maraton
    4.27? (2018 Kokkola Ultran 6h:n mukana)
  • Tavoite
    Vuonna 2019 6h:ssa 60km. NUTS Ylläs-Pallas 105km alle 18h.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. PaHa

    Altra juoksukengät

    Altran kenkiä saa muuten Partioaitasta. Ostin heinäkuun lopulla Superiorit poistomyynnistö sieltä. Bikesterin valikoimassa on myös iso Altra-valikoima. Saksasta tuli Timpit n. viikossa. Molempien em. hinta oli n. 80€. Siirryin ainakin polulla (kun juoksen oikeastaan pääasiassa poluilla) 0 dropin kenkiin, kun selkää pitää varjella liialta iskutukselta. Nyt kun kenkä pakottaa askeleen päkiälle tai jalan etuosalle, niin kantapääosumien aiheuttamat ,selkään kohdistuvat iskut ovat jääneet käytännössä pois. Ja juoksutekniikka on mielestäni muutenkin parantunut.
  2. Tervetuloa pöpien klubiin! 😂 Mutta ”vakavasti” ottaen: kannattaa treenata paljon, mutta järkevästi. Ja talvella hiihtää enemmän ja juosta vähemmän, niin jalat ei hajoa vielä talvella 😉 Ymmärtääkseni aikataulu ja reitti 105km:n kisassa on samat ensi kesänä. Tänä vuonna oli kyllä mahtava juosta, kun keli oli oikeastaan täydellinen eikä mäkäräisetkään juuri vaivanneet. Ja joo: yhtään ei tietenkään väsyttänyt...
  3. Itsekin olen entinen tupakoija. Ensimmäisen maratonin juoksin vielä tupakoitsevana. Tosin olin silloin kolmekymppinen. Joka tapauksessa röyhyttelyä oli n kymmenen vuotta kertynyt. Kannattaa se polttaminen silti mahd pian lopettaa. Nyt kun olen alaselän kivun takia juoksusta telakalla, niin sauvakävely reippaasti on ollut oivaa liikuntaa; suosittelen lämpimästi! Kävelyn lisäksi jumppaa keskivartalolle ja esim jotain hyppelyä. Näin jalat vahvistuu juoksua varten. Tsemppiä!
  4. Oli hieno kisa (105)! Nyt saattoi juosta myös lopussa, vaikka aika jäi yli puolitoista tuntia omasta tavoitteesta. Ekaa kertaa kävin ultran aikana isolla hädällä. Maha oli ihan kuralla Kotamaja 2:lla. Ja oksensin itteni tyhjäksi muutama tunti maaliintulosta. (Ja ei: alkoholilla ei ollut osuutta asiaan.) Taitaa iskutus vetää pakin sekaisin tai sitten kyse on siitä, mitä sisuksiinsa pistää. Söin ja join omasta mielestäni riittävästi alusta saakka. Muuten kaikki oli paljon miellyttävämpää kuin viime vuoden 134km kisassa. Jopa aamuyön kylmyys oli hienoa viime kesän hellejuoksuum verrattuna!
  5. Omasta lehmästähän tässä minulla nimen omaan onkin kyse 😉
  6. Ärsyttää muuten vähän paljon se, että kisamateriaalin saa vain Äkäslompolosta, eikä 105km lähdöstä ennen paukkua. Samoin pitää käydä viemässä dropbagiin menevät kamat Jounin kaupalle. Kun tukikohta on perheen kanssa Ylimuoniossa, niin aivan turhaa ajoa. Kyllä ennen oli kaikki paremmin!
  7. Viime vuonna joku kai joutui ihan sairaalaan niiden puremien takia. Itselläkin oli jalat aika tikattu 134km:N mönkimisen jälkeen. Kuulin, että ruokaöljyä jos itseensä sivelee niin eivät iske iholle. En ole kokeillut. Ainakaan hyttysmyrkystä ei ollut mitään apua.
  8. PaHa

    Suunto Ambit3

    Mulla ollut aivan samoja ongelmia! Kellokin ollut reilut puoliotista vuotta käytössä. Todennäköisesti vyö on kuitenkin sökö. Minä kysyin asiaa Suunnolta ja yhteensä n. kymmenen sähköpostin jälkeen lähettävät uuden vyön, vaikka takuuaika on kai periaatteessa umpeutunut. Käytätkö Moveslinkkiä? Sieltä kannatta ilmeisesti pakottaa ohjelmistopäivitys kellolle. Mulla ilmeisesti auttoi, koska Polarin H10 vyön kanssa pelasi eilen salilla ihan täysin.
  9. Ylemmäisen ympärijuoksu Juuassa oli 18.6. Metsäautoteitä, pientä hiekkatietä ja vähän polkua. Järjestäjinä Juuan Jänne ja Juuan Urheilijat. Olin toista kertaa tänä vuonna. Maksaa kympin, on sauna ja kunnon pukkarit (urheilukentän laidassa). Matkoina ainakin 11 ja 22km. Mielestäni mukava tapahtuma.
  10. Kyllä niitä lepopäiviä tarvitaan. Joskus ei yhtään viikossa ja joskus useita. Itse en tekisi kovaa voimaharjoitusta juoksupäivänä. Joku core-treeni nyt tietysti menee. Yksi näkökulma voisi olla sellainen, ettei ajattele ollenkaan ”harjoitusviikkoa”, vaan rakentaa itselleen sopivan aikataulun, esim 10 tai 12 päivää. Laittaa ne levot ja puntit sitten siihen.
  11. Onko oikein vihata intervalliharjoittelua? On tietysti! Minäkin vihaan, tai ainakin inhoan sitä. On niitä silti tehtävä, jos aikoo juosta kovempaa. Mutta onko ne pakko olla "oikeita intervalleja", niin siitä on jo monta hyvää aatosta kirjoitettukin. Mulla tulee ainakin suunnistuksen ja koripallon kautta jonkun verran intervalliharjoittelua. Tosin pitempiä vetoja tms. on vähän pakko tehdä juosten; mulla ei muuten ainakaan tuo juoksuvauhti kehity. Jaksan kyllä raastaa vuorokauden tunturissa, mutta juosta kymppi kovaa on jotenkin hankalaa. Joka tapauksessa: pääasia että juokset!
  12. PaHa

    Päivän kevennys

    En osaa sanoa naurattaisiko muita, mutta minä ainakin rupesin ääneen hihittelemään ollessani Prismassa palauttamassa tyhjiä tölkkejä ja pulloja: Palautusautomaattia lähestyi vanha pariskunta. Mies eteni rollaattorin avulla ja rouva seurasi muuten vain hitaasti perässä. Olivat kuitenkin virkeän oloisia. Syy ilostumiseeni oli, kun herrasmies toisteli ilmeisesti itse keksimäänsä sananmuunnosta: "Pullonpalautus. Pallonpulautus." 😂
  13. Joo, sitäpaitsi niihin voi nojailla mukavasti ja syljeskellä ringissä, kun huiputettu joku mäki. Jos on niin paljon nestettä kehossa, että vielä sylettää...
  14. Tossa oli edellä puhetta kuulokkeista yms. lenkillä turhina kapistuksina. Itsekin pidän niitä turhina. Tosin esim. rouva ei liikahda mihinkään ilman niitä, joten ilmeisesti niitä tarvitaan. Tänä keväänä olen itsekin ensimmäistä kertaa harkinnut, että pitäisi vaikka Kokkolan ultralle laittaa jotkut kuulokeet. Luovuin kuitenkin ajatuksesta. Nehän hiostaa korviakin vielä lisää!
  15. Kengistä on kyllä paha mennä neuvomaan. Kunhan ne on jalkaan sopivat ja riittävän isot! Jos olet Hokan kengillä juossut ennen ja ne toimii, niin ota ilman muuta ne. Ehkä pehmeämpi tossu voi kuitenkin olla parempi kuin Speedgoat? Esim. Challenger ATR. Mulla oli sauvat viime kesänä (134km). Oli kyllä ehdottomat pelit ylämäissä ja lopussa, kun "vähän väsytti". En kokenut sauvojen kanssa palaamista mitenkään säätönä, vaikka käyttämäni Camelbakin reppuun niitä on hankala saada takaisin paikoilleen. Enkä edes treenannut niiden keppien kanssa juuri mitään ennen reissua. Ja meinaan ottaa tikut myös ensi heinäkuun retkelle.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy