Jump to content
Juoksufoorumi.fi



MarajaToni

Jäsenet
  • Content Count

    9
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

Converted

  • Coopperi
    2600 (Huhti -18)
  • 10km
    50:21 (2014)
  • Puolimaraton
    2:10 (2013)
  • Tavoite
    Puolimaraton alle 2h

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tämä juoksuprojekti on lähtenyt omalta kohdaltani hyvin vauhtiin ja juoksunopeudet ovat vähän kasvaneet (kiitos asfalttiolosuhteiden) Viimeiseen pariin kuukauteen on tullut kilometrejä keskimäärin reilut 30/viikko ja kympin pystyn juoksemaan nyt 6:30 min/km keskisykkeen jäädessä alle 150. Juoksuvauhtia en ole testannut sen kummemmin, mutta leposyke on laskenut selkeästi ja sählytreeneissä syke laskee huomattavasti nopeammin kuin aimmin. Myös kroppa on kestänyt hyvin tähän asti. Mutta Viimeisen viikon juoksu on tuntunut todella raskaalta, jopa matalilla sykkeillä. Sählyssäkään ei oikein jaksa taistella pallosta niin kuin aimmin. Olenkin ottanut tämän viikon rauhallisemmin, kun treenattua on tullut kuukauden sisällä keskim noin 6h/vko noin viitenä päivänä viikossa ja juoksukilometrejäkin oli yli 140 km 30 päivään. Onko palstalaisilla samanlaisia kokemuksia ja onko viikon huili tarpeeksi pitkä, vai voiko jatkaa harjoittelua heti, kun kropasta tuntuu hyvältä?
  2. Kiitos noista reenivauhdeista! Pk-lenkin vauhti menee jo tuohon 6:30 tavoitteeseen mutta vk:n kanssa saattaa olla tekemistä ja pitää harjoitella. Viime viikolla tuli reenattua ennätysmäärä; sählyä 1,5 h, hiihtoa kymppi ja juoksua 34 km. Eilisellä lenkillä sitten näkyi, kun ei ollut ehtinyt palautua. Syke yli 150 koko ajan ja vauhti hitaampaa kuin pk-lenkillä. Flunssakin iski sitten yöllä. Nyt kun saa palauduttua ja tervehtyy, niin pitää testata niitä maksimivauhteja kympin tai cooperin muodossa. Edellisestä testistä onkin jo kuukausi.
  3. Tämä viikko on mennyt toistaiseksi loistavasti. Ensin ti kymppi keskisykkeellä 145 maksimin ollessa 152 vauhtiin 6:30 min/km ja tänään 15 km keskisykkeellä 147 ja vauhti 6:35 min/km. Ja mikä parasta, tänään korkeuseroja paljon ja jaksoin viimeiset kilsat samaan vauhtiin. Tosin viimeiset kolme kilsaa syke yli 155. Silti ero aiempaan siinä, että syke laski nopeasti ylämäkien jälkeen, mitä ei aiemmin ole tapahtunut. Tässä alkaa yhä vaan vahvemmin kallistua ajatukseen, että aiemmin on väsyttänyt itsensä liian kovilla sykkeillä. Nyt homma on nautinnollista ja seuraavaa lenkkiä odottaa!
  4. Mitenkäs se palautuminen noista kovista treeneistä? Itsellä siis kaksi kertaa sählyä viikossa, josta palautuminen ottaa päivän/treeni, koska siellä vedetään kovaa. Lisäksi pitkä lenkki vaatii vrk:n palautumista. Siihen jos vielä laittaa muutaman harjoituksen kovalla teholla, niin mitenköhän kroppa kestää? Painoa on kuitenkin melkein 0,1 tonnia. Ymmärretään toki, että jos tavoitteena on alittaa 2h, niin se vaatii välillä 5:30 vauhtisia lenkkejä, mutta eikö nyt tähän aikaan vuodesta olisi hyvä keskittyä kestävyyteen ja sitten pikku hiljaa esim, 15 vkoa ennen kisaa aloittaa vauhdikkaammat lenkit? Ai niin, pullo on pysynyt lenkeillä toistaiseksi kiinni. Pitää kokeilla ottaa huikkaa ennen kymppiä ja katsoa jaksaako pitkikset paremmin loppuun.
  5. Tuossapa ensimmäisen "pitkiksen" vauhdit ja syketasot eiliseltä. Lunta oli soratiellä vähintään 7 cm ja meinasin kääntyä ulko-ovelta takaisin sisälle, mutta sain juostua kuitenkin 1 h 30 minuuttia ja 13 km. Keskivauhdiksi tuli siis 7:03 min/km. Sykemittari temppuili ensimmäisen vartin ajan näyttäen välillä yli kahtasataa, joten laitoin kuvaan sykkeet mittarin asetuttua. Veikkaan, että keskisyke on noin 145 bpm luokkaa. Olo oli lenkin jälkeen hyvä, kun pystyin mielestäni ihan hyvään vauhtiin hidastavasta kelistä huolimatta ja sykkeetkään eivät karanneet, kuin isoimmissa mäissä. Keho oli kyllä väsyneen tuntuinen reenin jälkeen, mutta niin kai se pitääkin. Täällä on ollut paljon puhetta pitkiksen syketasoista ja ehkä tämä on sillä ylärajoilla sykkeen suhteen. Varmaan pitäisi himmata vähän ylämäkiin, mutta itse koen, että on vaikea päästä rytmiin kiinni, jos pudottaa vauhti yhtäkkiä. Alamäkiin taas syketasot tippuvat, mutta minulle on mielekästä juosta dieselmäisesti samalla vauhdilla. Miten kokeneemmat juoksijat näkevät tämän?
  6. Katselin noita kesän jalkapalloharjoituksia ja keskimäärin ne ovat kestäneet noin 80-90 minuuttia ja kilometrejä on kertynyt tuolloin 6,5-7 km sykkeen ollessa 150-155 ja maksimien käydessä siellä 180 tietämillä. Salibandyssa ei sisällä tietenkään matkaa näe, mutta syketasot aika samanlaisia kuin futiksessa. Kyllähän se kaksi tuntia on mielestäni aika kova tavoite, jos Cooperissa meni vain 2350 m (5m 11s/km) ja puolikkaan kilometrivauhti pitäisi olla n 5:45, jotta pääsisi tavoitteeseen. No nyt olen tammikuusta lähtien harjoitellut noin neljä kertaa viikossa ja meinasin testata kuntoa neljän viikon välein. Ehkä kympin juoksu antaisi puolikkaalle parempaa lähtötietoa cooperiin verrattuna. Olen itse kokenut aina ongelmaksi juoksussa ensimmäisen tunnin jälkeisen ajan. Jonkinlainen seinä siinä tulee aina vastaan ja olen pohtinut, että loppuuko siinä hiilihydraatit vai kunto. Kympin kyllä olen pystynyt juoksemaan 52 minuuttiin parhaimmillani eikä siinä ole koskaan ollut ongelmia jaksamisen kanssa. Nyt kun olen oikeasti kokeillut muutaman pk lenkin noin140 sykkeillä ja juossut reilun tunnin, niin on tuntunut siltä, että jaksaisin helposti juosta sen toisenkin tunnin. Vauhti näillä lenkeillä on ollut se 8,3 km/h. Kyllähän se pitempi matka vaatii taisteluakin, mutta siitä ei ole homma ollut kiinni. Ekan puolikkaan taistelin loppuun sillä seurauksella, etten pystynyt viikkoon kävelemään portaita alaspäin 😀 Ajattelin edelleen vetää näiden palloiluharjoitusten lisäksi pitempiä yli tunnin pk-lenkkejä, mutta ehkä se syketaso pitäisi nostaa sieltä 140 tasolta vähän ylemmäksi (145) ja katsoa, kuinka keho reagoi. VK- ja intervalliharjoitukset hoituvat sitten palloilun kautta.
  7. Ok, Kyllä juurikin kestävyydestä on tainnut homma olla kiinni. Yleensä sykkeet ovat pysyneet kohtuudessa (alle 150) ensimmäisen tunnin tai kympin ajan, jonka jälkeen samoilla vauhdeilla ne lähtevät karkaamaan jyrkästi ylöspäin. Jos olen "väkisin" yrittänyt juosta alle 140 sykkeillä, niin jossain vaiheessa jalat tuntuvat jotenkin oudoilta, ihan kuin pumpulissa juoksisi. Tämä tunne saa sitten luonnostaan lisäämään vauhtia ja pk menee vk puolelle, eikä haluttua harjoitusvaikutusta ole saatu. Nyt olen lukenut niin monta juttua pk-harjoitusten hyödyistä, että pakko yrittää malttaa harjoitella noin 140 sykkeillä. Yritän päivittää tänne, onnnistunko pitemmän päälle juoksemaan pitempiä lenkkejä samalla sykkeellä.
  8. Olen juossut aiemmin kaksi puolimaratonia, ensimmäinen kylmiltään ilman mitään erikoista harjoittelua aikaan 2:15 ja toinen kymmenen viikon harjoittelun jälkeen aikaan 2:10. Näistä viimeisin neljä vuotta sitten ja tällöin harjoitusohjelmana oli Sepon puolimaratoni läpi -ohjelma. Tavoite oli alittaa kaksi tuntia, mutta pysyin aikatavoitteessa vain ensimmäiset kymmenen kilometriä ja loppu oli taistelua. Ikää on hiukan yli neljänkymmen ja liikun ihan normaalisti, Kaksi kertaa viikossa jalkapalloa tai salibandya 1,5 h/kerta. Mielestäni harjoitukset ovat melko intervallityyppisiä, eli sählyssä pari minuuttia nupit kaakossa ja sitten saman verran taukoa, jalkapallossa sykkeet vähän tasaisemmat. Sykeaalueet molemmissa keskimäärin 150 ja vaihtelu välillä 120-185. Lisäksi talvella hiihtoa ja kesällä juoksua enemmän pk-alueilla, vaikka vauhdit meinaavat karata ylös liian usein. Aloitin pari viikkoa sitten lenkkeilyn testatakseni nykykuntoa ja ei se hyvältä näyttänyt. Cooper meni 15 asteen pakkasessa 2350 m ja tunnin testilenkissä keskisykkeellä 139 (max syke 145) sain juostua vaivaiset 8,3 km vauhdin ollessa 7,22 min/km. Tosin tämän lenkin tarkoitus olikin juosta pk -sykkeillä. Tavoitteena on tosiaan päästä puolikas alle kahden tunnin. Nämä palloiluharjoitukset tulevat jatkumaan minulla ympäri vuoden, mutta olisin kiinnostunut, olenko oikeilla jäljillä, jos näiden lisäksi alkaisin juosta 1-2 kertaa viikossa pk-tason lenkkejä, yksi pitkä treeni (yli tunnin) ja toinen lyhyt 30-45 minuuttia? Ja onko tällä kuntopohjalla edes järkevää tavoitella alle kahden tunnin aikaa tulevana kesänä? Max sykkeeni on arviolta 188 ja levossa noin 60. Mitään isompia vaivoja ei jalkojen suhteen ole ollut, yritän juosta sora/hiekkapohjaisilla teillä. Luupiikkejä on joskus tullut kun olen juossut liikaa asfaltilla. Kiitoksia vastauksista!
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy