Jump to content
Juoksufoorumi.fi

JJ87

Jäsenet
  • Posts

    563
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    5

Everything posted by JJ87

  1. Kuluneen viikon liikkumisia: maanantai: -kevyt 20km tiistai: -voima 45 min kyykky 5×3, yhden jalan prässi 3×5, selän ojennus yhdellä jalalla 4×4, dippi keskiviikko: -kevyt 20km torstai: -kevyt 20km perjantai: -kevyt 20km (sis. 8×15sek) lauantai: -voima 60min mave: 5×4, bulgarialaiset 3×5, lantionnosto 3×5, pohkeet 3×5, leuat sunnuntai: -kevyt 20km Voimaohjelman viimeinen viikko takana. Sarjapainot nousi parissa kuukaudessa mukavasti, mutta kyllähän nuo raskaat voimatreenit väsyttää jalkoja juoksuun. Mitään domsseja ei ensimmäisen viikon jälkeen tullut, mutta nyt on kiva siirtyä tekemään vain yksi voimatreeni viikossa ja sekin varmaan enempi nopeusvoimatyyppisenä. Nyt sitten joulukuulle asti pk-painotteisesti ja mukaan sopivin annoksin vk:n rakentelua. @Seppo vaihdatko otsikkoon 2022: Maraton alle 2.44
  2. Tiistai -Voimatreeni kyykky 4×3, yhden jalan prässi 3×5, selän ojennus yhdellä jalalla 4×4 Keskiviikko -Lepo, tuntui että reidet kaipaa puhdasta lepoa. Torstai: 15km (4.30) (sis. 6km @3.55) -Aika heikohko kulku ollut flunssan jäljiltä koko ajan. Voimatreeni vie samalla kyllä puhtia todella paljon jaloista, tokihan tuo nukkuminenkin kaukana optimista. Jatketaan kevyttä höntsää fiiliksen mukaan ja hoidetaan vielä kuluvan viikko ja ensi viikon voimatreenit kunnialla maaliin.
  3. Maanantai 4.10. ap: kevyt 10km ip: 5km hölkkä Perussettiä, jalat vähän väsyneen oloiset mutta liikuntasuositukset kuitenkin täyteen. Huomenna voisi olla voimatreenin paikka.
  4. ip: 20.5km (4.22)(sis. 10km @3.58) Ihan ok unet pitkästä aikaa. Kahdessa pätkässä tosin, 21-01 ja 01.45-5.50. Vaikka hektinen aamu lasten askareissa ja pihahommissa, niin mukava kun ei ole aivan zombie. Juostessa huomasi reippaan pätkän loppua kohden, ettei hetkeen ole juossut kuin hölkkää. Mutta ihan ok-treeni kuitenkin.
  5. Lauantai 2.10. Voima 45min -Mave 4×4, lantionnosto 2×5, bulgarialainen kyykky smithissä 2×4 ja pohkeet 3×5. Alle pari kilsaa hölkkää. Hyvän tuntoinen treeni. Mavekin tuntui menevän paremmin perille ja kulkevan kevyemmin kun aiempaa tarkemmin keskittyi jalkoihin jo lähdössä.
  6. Perjantai 1.10. kevyt 13km (sis. 7×15sek) Ensi kuun jälkeen onkin jo joulukuu. Nyt ei pysty/kannata kovin paljoa tai kovaa treenata kun yöunet ovat niin olemattomia. Tämä näkyy myös korkeampina sykkeinä ja kun tarkistin taaempaa, niin juuri sama homma oli edellisen kanssa. Isyyslomaa vielä pari vikkkoa, mutta syötän puolet vauvan yösyötöistä pullosta ja 2.5-vuotias pitää huolen, ettei päivälläkään paljoa levähdellä. Mutta eipä siinä mitään, voimajaksosta vielä pari kovaa viikkoa jäljellä ja sitten juoksumäärät nousevatkin työmatkajuoksun myötä. Selvät suunnitelmat harjoitteluun löytyy, mikään ei voi mennä pieleen: Elo-lokakuu: -Tämä 8-9 viikon voimajakso maaliin. Marras-joulukuu -Lokakuun loppupuolelta joulukuulle viikkokilometrit sinne n. 110 kilometriin, mitä myllytetään koko ajan (samaan tyyliin kuin kesä). Mukana voisi olla yksi vauhdikkaampi treeni ja yksi reipas (n. maravauhtinen, mutta ei tarvitse olla tavoitevauhtia). Joulukuu-huhtikuu Jack Danielsin vitoselle&kympille tähtäävän ohjelman phase 2-4 (yht. 18vk) Huhtikuussa kympin kisa, jonka jälkeen vähän spesifimpää treeniä toukokuun puolikkaalle. Toukokuun puolikkaan jälkeen jonkinlainen mini-ylimenokausi/täydellinen palautuminen. Sitten kesäkuusta jotain loppusyksyn maratonia kohti maratreeniä. Joukkoon sitten jokunen treenikisa. Haaveita alimatkoille olisi kymppi alle 35 ja puolikas alle 1.16. Alimatkojen tulosten mukaan sitten tarkemmat maratavoitteet.
  7. Torstai 30.9. ap: kevyt 15km -Jaloissa tuntui eilinen voimatreeni. Illaksi pitää yrittää palatua perheliikuntakerhoon, vaikka varsinkin tiistai-illan muskari vielä painaa. @Seppo vaihdatko otsikkoon 2022: maraton alle 2.44
  8. Keskiviikko 29.9. aamu: voima 35 min -Maksimikauden eka treeni. Kyykky 3×3, yhden jalan prässi 2×5, selän ojennus yhdellä jalalla 3×4, dippi. Alkuun ja loppuun pari kilsaa hölkkää. ilta: palauttava 5km
  9. Tiistai 28.9. aamu: kevyt 5km juoksukärryillä -vanhemman kanssa puistoon ilta: kevyt 10km (sis. 8×20sek) -iltalenkki kun saanut lapsen unille. Ihan ok kulku.
  10. Maanantai 27.9. kevyt 12km -Iltasella kevyttä juoksua. Paljon kevyempi jalka kuin eilen. Tiistaille myös kevyttä juoksua sen mitä ehtii ja sekaan stridejä. Keskiviikkona taas jalat tyhjiksi voimatreenillä.
  11. Sunnuntai 26.9. aamu: 5km juoksukärryillä -vanhemman lapsen kanssa puistoon ilta: 10km Kevyttä hölkkää. Illalla muuten ihan terveen oloinen kulku, mutta jalat raskaat. Eilinen jalkatreeni oli syksyn raskain (eniten toistoja ja painoa) ja sen tuntee juostessa. Onneksi enää kuukausi tätä voimakautta. Muistan viime syksystäkin, että tukkoista se juokseminen on kun progressiivisesti mättää voimaa. En haluan silti poiskaan jättää, kun kuluva vuosi täysin ilman vammoja syksyn voimakuurin jälkeen. Pitää miettiä miten tekee kun tämä voimaohjelma on ohi. Hyödythän siitä laskee ilman ylläpitoa, mutta ei ihan hirveästi ole uhrata punttihommaan aikaa. Ehkä voimavalmentaja osaa sanoa, että mikä on se aivan minimi millä saavutetut tasot suunilleen säilyy. Jos saisi roikotettua kerta viikkon voimaa tuonne kevääseen asti kyydissä. Juoksusta noin muuten, että ilman juoksuharrastusta en olisi "selvinnyt" esikoisen menetyksestä tähän pisteeseen. Se kuitenkin pahimmilla hetkilläkin vie ainakin sekunneiksi ajatuksia muualle ja juoksun tuoma fyysinen hyvä olo auttaa henkisen muserruksen kanssa. Ei paljoa, mutta pikkuriikkisen. Selvinnyt on lainausmerkeissä siksi, että ei oman lapsen menetyksestä koskaan selviä tai suru mene ohi, mutta sitä vain oppii elämään asian kanssa. Oppii siksi, että on pakko. Kannattaa siis liikkua. Eihän sen juoksua tarvitse olla, mutta oma vinkki on että säännöllistä liikkumista ulkoilmassa, jos ahdistaa. Ei se koskaan ainakaan huononna oloa.
  12. Kiitos! Tilannehan ei ollut sinällään kriittinen missään vaiheessa ja aika rutiinijuttu näille alan ammattilaisille, että alkuun joudutaan vähän auttamaan hapensaantia. Hurjaa se kuitenkin on kun piuhaa, anturia ja letkua menee sinne tänne. Mutta se nyt on vanhemman helpompi ymmärtää vasta näin jälkeenpäin kun huoli ja pelko hellittää, ettei tässä ollut suurta hätää. On meillä vaan kovan luokan sairaanhoito ja synnytysosastot toimivat kiiretilanteessa kuin junan vessa. Rautaista ammattitaitoa kätilöistä lastenlääkäreihin ja tehohoidon henkilökuntaan.
  13. Tuota noin. Viikon verran tuli huilia. Lyhyesti niputettuna: Vaimolla useamman päivän synnytyksen käynnistys sairaalassa. Juniorin kanssa tietty itse nämä ajat ja vikat 1,5 vuorokautta synnytyssalissa. Lapsi syntyy, viedään lähes samantien pois ja tehohoidossa autetaan vuorokausi hengityksessä. Kaikki kunnossa. Sittemmin vähän valohoitoa ja kotiin. Jos esikoinen ei olisi kuollut vauvana, niin väittäisin elämäni raskaimmaksi viikoksi. Tämähän oli loppujen lopuksi lastenleikkiä, vaikka juuri tuon esikoisen myötä tämäkin oli valtava shokki. On paljon rankempaa pelätä kun oikeasti tarkalleen omasta kokemuksesta tietää mitä pelätä. Samalla tuo kurkkukipu ja hienoinen yskä kesti melkein viikon päivät, mutta sillä nyt ei ole mitään merkitystä. Eilen pääsin treenailemaankin: aamu: kevyt 10km -hidasta hölkkää, mukava oli päästä tuulettumaan. Sykkeet selvästi sellaiset flunssan jälkeiset. ilta: 50min voima -mave 5×5, lantionnosto 3×8, bulgarialainen 3×7, pohkeet 4×8 Nyt vedellään kevyttä lenkkiä sen mitä ehtii ja voimaohjelmaa runtataan eteenpäin. 4-5 viikkoa on tehty perusvoimaa ja nyt alkaisi maksimivoimajakso (3 viikkoa + 1 kevyt).
  14. Torstai 16.9. aamu: kevyt 10km ip: kevyt 10km -Tukkoista ja sykkeet koholla. Vähän kurkkua kutisee. Perjantai 17.9 & Lauantai 18.9. Lepopäiviä flunssassa. Kurkun kutina muuttui hienoiseen kurkkukipuun ja yskään. Ei nuhaa tai kuumetta, mutta turha sen kummemmin urheilla kun siitä ei varmasti ole kuin haittaa. Levähdellään sen aikaa kuin tarvitsee.
  15. Keskiviikko 15.9. aamu: 4x200/200+6×400/400+4×200/200, yht. 10km ip: kevyt 8.5km Sellaista, nyt oli sunnuntain tapaan vähän kovavauhtisempaa keuhkojen tuulettelua. Vauhti ei ihan sunnuntain tasoa, mutta aamutuimaan reppu selässä asfaltilla on ratajuoksuun verrattuna vähän epäreilu asetelma. Reppu tosin oli todella kevyt, että se ei oikeasti varmaan vaikuttanut. Ja mistä noista gps-matkoista aina tietää varsinkaan noin lyhyissä vedoissa. Nyt varmaan olosuhteiden pakosta tulee viikonlopusta lähtien hyvin kevyt viikko tai kaksi harjoittelun puolesta. Voimatreenit pyrin tekemään ja hölkällä sitten sen mitä ehtii.
  16. Tiistai 14.9. aamu: 30min pyöräily ip: 30min pyöräily + 30 min voima - 4×5 takakyykky, 3×8 yhden jalan prässi, 4×6 selän ojennus yhdellä jalalla
  17. En oikein tiedä onko tuollaista pk1-alarajaa olemassa? Kevyt juoksu on kevyttä juoksua ja kyllä ne sykeet varmaan kuitenkin kävelyä isommaksi nousee. Itse en nykyään juurikaan sykkeitä seuraa, mutta kevyillä lenkeillä en seuraa vauhteja tai sykkeitä ollenkaan. Juoksee ne vain sellaisella tuntumalla, ettei tunnu oikein miltään ja siinäpä se. Harvoin jaksan edes katsoa kevyen lenkin jälkeen mikä oli keskivauhti. Voin olla väärässä, mutta en usko että menettää mitään vaikka juoksisi kevyet vaikka puoli minuuttia hiljempaa. Jos joku Granberg (1500m: 3.49, 3000m: 8.14, 10k 30min) vetelee kevyet viiden minuutin vauhdilla, niin onhan se aika raaka esimerkki että se oikea suorituskyky tehdään vauhdin puolesta ihan muualla. Määräähän toki tarvitsee, jos meinaa tulosta tehdä, mutta sen voi leipoa kevyesti.
  18. Maanantai 13.9. aamu: kevyt 10km ip: kevyt 10km (sis. 8×15sek) Rauhallista hölkkää. Iltapäivällä stridejä sekaan. Vähän tuntuu pakaroissa/takareisissä. Varmaan lauantain voimatreeni yhdistettynä sunnuntain vetoihin antoi sopivaa runtua sinne osastolle. Hyvä vain, onpa edes jotain kuormaa mennyt perille asti. Huomenna perinteinen lepopäivä juoksusta. Voimatreeni ja kevyttä pyöräilyä.
  19. Sunnuntai 12.9. 6×(200/200 + 400/400 + 200/200), yht. 19km Jenkkitislaamon kirjasta poimitut treenit jatkuvat, vetojen palautuksena aina sama matka hölkkää. 200 metrisille ajattelin sopivaksi ajaksi 38 sekuntia ja 400 metriset noin 77 sekuntiin. New Balancen sämpylät jalassa radalle siis. Kaksisataset olivat kaikki 37 ja 38 sekunnin välissä. Nelisataset sitten aika lailla 75 sekuntiin. 200 metrin vedot tuli aina vastatuuleen, joten nelisatasissa välillä keskivauhti jopa kovempi kun puolet matkasta myötätuulta. Hyvä treeni, osui varmastikin aika oikeaan. Sai juosta lujaa, mutta missään vaiheessa ei tarvinnut mennä mitenkään aivan tulipunaiselle. Treeniviikko pulkassa: kaksi voimatreeniä, pari vauhtiharjoitusta, n. 1.5h pyöräilyä ja yhteensä n. 103 kilometriä juoksua. Ensi viikolla perusvoimajakson kovin viikko. Voimatreenit ovat olleet nousujohteisia, eikä niistä ole tuntunut haittaa juoksutreeneihin. Mutta sekin vaikuttaa, että teen voimajaksolla vain kaksi juoksutreeniä viikkoon ilman pitkää lenkkiä. Kuormitus lienee sopiva, joten jatketaan sillä.
  20. Lauantai 11.9. aamu: 18 min pyörä +45min voima + 18 min pyörä 4x5 maastaveto, 3x8 lantionnosto, 3x8 bulgarialainen askelkyykky (smith), 3x7 pohjenosto ilta: palauttava 5km -Juoksukärryillä hölkkää leikkipuistoon ja takaisin.
  21. Noin 4.40-5.00 on keskivauhdit. Voimakausi vaikuttaa aika selvästi vauhteihin kevyillä lenkeillä nykyään. Kesällä kevyet oli aika lailla välillä 4.30-4.45 samalla effortilla. Pyrin kyllä pitämään kevyet jatkossakin yhtä hitaina, vaikka jalka olisikin raikkaampi.
  22. Perjantai 10.9. aamu: kevyt 10km ip: kevyt 10km (sis. 8×15-20sek.) Iltapäivän lenkin sekaan stridejä, muuten kevyttä. Huomenna voimapäivä.
  23. Torstai 9.9. aamu: 10km ip: 10km Kevyttä hölkkää. Hiljalleen jalkoja auki työmatkalla. Torstait kevyitä päiviä, mutta raskain liikuntasuoritus on vielä edessä, eli illan perheliikuntakerho. Väsytetyillä jaloilla 45 minuuttia hyppimistä, pomppimista, juoksemista ja kyykkimistä 2,5-vuotiaan kanssa.
  24. Keskiviikko 8.9. aamu: 10×2min '1min (@3.23), yht. 10km (@4.01) ip: kevyt 10km Kahden minuutin vetoja, joiden tavoitevauhti oli 3.25/km. Välissä aina minuutti hölkkää(noin 200 metriä, välillä jopa vähän vähemmän). Seitsemäs ja kahdeksas veto osui matkalla jyrkkiin minuutin tai puolentoista minuutin kestoisiin ylämäkiin, joten niiden vauhtia en laskenut mukaan. Kellon mukaan ne kuitenkin menivät samalla teholla kuin muutkin, vauhti tietenkin hitaampi. Jaloissa eilinen puntti ei juurikaan tuntunut. Aamutreenin myötä saatiinkin sitten sitä tuntumaa varsinkin takareisiin ihan kiitettävästi. Noh, pelkkää kevyttä höpöhölkkää onkin nyt edessä pari päivää. Iltapäivän palauttavalla ehkä jo vähän saikin jalkoja auki.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy