Jump to content
Juoksufoorumi.fi


JJ87

Jäsenet
  • Posts

    494
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    4

Everything posted by JJ87

  1. Maanantai 26.7. aamu: kevyt 14km (4.45) (sis. 6×15sek) ip: kevyt 5km (4.55) Iltapäivälenkin päälle hieronta. Aamulla viimeisen kolmen kilometrin sekaan 15 sekunnin reippaat stridet. Kulku hyvä. Huominen myös kevyttä hölköttelyä ja keskiviikkona sitten vetoja. Viikonlopulle olin alunperin ajatellut maravauhtista treeniä, mutta kympin tv kova voisi olla parempi tähän ajankohtaan. Ehtii myöhemminkin vielä maravauhtisia junnata.
  2. Sunnuntai 25.7. aamu: kevyt 10km (4.45) ip: kevyt 6km (4.55) Ajattelin, että pidän lepopäivän tai sitten palauttavaa. Jaloissa ei tuntunut eilinen miltään, niin kävin sitten hölkkäilemässä kevyesti. Aamulla oli niin hyvä juoksuilma, että olisi tehnyt mieli juosta pitkä lenkki, mutta pidetään rasitus kevyenä. Vajaa 140 kilometrin viikko tuli kasattua ilman tehotreenejä, mutta reipasta maravauhtia 38 kilometriä. Parin viikon päästä vitosen kisaan. Ensi viikolle mietin keskelle viikkoa vitoselle tähtäävää kovempivauhtista treeniä ja sitten viikonlopulle joku maravauhtinen puolipitkä. Muuten kevyttä. Vitosen kisaviikon pidän myös kevyenä ainakin arkipäivät. Jotain voisi keksiä siihen viikonlopulle kuitenkin. Ehkä jos lauantaina kisan perään juoksisi puolipitkän ja sunnuntaina pitkän lenkin. Sitten siihen ehtisi yhden kovemman viikon tehdä ja aloittaa parin viikon hallitun keventämisen kohti maratonia.
  3. Lauantai 24.7. 30km (4.04) (sis. 4x5km @3.46) Viikon kakkostreeni. Tälle viikolle paino "maratonvauhtisessa" juoksussa (toki nämä ovat menneet hieman reippaampaa, mutta se ei haittaa kun tuntuma on ollut helppo). Alle 5km kevyttä, sitten neljä viiden kilometrin vetoa ja välissä kilometri kevyttä. Loppuun pari kilometriä kevyttä. Ensimmäinen vitonen 3.50-vauhdilla, toinen 3.49, kolmas ja neljäs 3.44-keskivauhdilla. Ensimmäisissä kahdessa oli hieman vastatuulta, mutta paluumatkalla sitten kolmas ja neljäs pieneen myötäiseen. En tiedä onko tuo kilometrin 4min30sek palautus liian pitkä. Toisaalta koen, että tällaiset treenit on enemmän jalkojen opettamista maratonvauhtiin ja siinä tuskin palautusajalla on niin suurta merkitystä kun matka kuitenkin karttuu. Adidaksen Adiokset ovat kyllä loistava kenkä aivan minkälaiseen juoksuun tahansa pitkistä lenkeistä lyhyempiin. Mukavan kevyt ja sopivan tuettu, mutta miksi niillä ei niin paljoa juokse niin nyt tuossa parissa on 500 kilometriä alla ja päkiöista joiltain osin pohjakumi kulunut jo pois. Muistaakseni Bostoneissakin oli minulla samaa ongelmaa, että pohja kuluu nopeasti. Lisäksi Adidaksilla ei lumella tee yhtään mitään kun ne ei pidä kunnolla. Erikoista sinällään kun vaikkapa Pegasuksilla juoksee sen noin 1000 kilometriä ennen kuin pohja alkaa olla sileänä ja silloin niistä on kyllä vaimennuskin mennyt. Tälle viikkoon nyt 120 kilometriä kasassa ja tulikohan samalla yhdestoista viikko putkeen vähintään sadalla kilometrillä. Siellä on jokunen 120 kilometrin viikko ja putken alussa 150 kilometrin viikkokin. Vaikuttaa löytyneen sopiva kuormitustaso, mitä pystyy nousujohteisesti jauhamaan viikosta toiseen. Maratonia tässä olen arponut, mutta taidan juosta sen elokuun lopussa. Haen kuitenkin parin viikon päästä henkistä kovuutta vitosen katukisasta. Ihan vain sillä ajatuksella, että menee miten menee mutta vedetään täysillä epämukavuusalueella. Sitä varten pitänee keksiä joku vitoselle valmistava treeni ensi viikolle, todennäköisesti 5x1000m haaveillulla vitosen vauhdilla ja palautuksena voisi olla 400 metriä kevyttä. Huomenna lepoa tai sitten joku kevyt palauttava.
  4. Perjantai 23.7. aamu: kevyt 13km (4.45) (sis. 6×20sek) ilta: 6km hölkkä juoksukärryillä
  5. Torstai 22.7. aamu: 8.5km ilta: 6.5km juoksukärryillä Kevyttä hölkkää. Kevyesti tarkoitus mennä sunnuntaihin asti ja tiputtaa siihen sitten maratonspesifimpi pitkä lenkki.
  6. Keskiviikko 21.7. VK 18km (3.47) Naurettavan helppoa juosta kun ulkona 14-astetta. Kuin eri laji verrattuna noihin kuumassa juostuihin reippaisiin tai koviin harjoituksiin. Sykkeet alhaalla ja hengitys helppoa. Kohta saakin taas vetää kuumassa koko ajan, mutta hyvä muistutus, että kyllä se juoksu saattaa viileässä kulkea kuin itsestään vaikka kuumassa menisikin puskemiseksi.
  7. Tiistai 20.7. aamu: 6km hölkkä (sis. 5x 15-20sek) ip: kevyt 12km (4.30) Kevyttä helppoa. Jalat tuntuneet tosi hyvältä eilen ja tänään. Se vaati kympin tv-kovan, niin asettuivat. Tai sitten se auttoi, että sunnuntaina oli vain yksi lenkki.
  8. Maanantai 19.7. aamu: 6.5km(5.00) hölkkä juoksukärryillä ip: 13km (4.45) kevyttä hölkkää Aamulla leikkipuistoon ja iltapäivällä liikuntasuositusten täyttöä. Huominen vielä kevyesti ja keskiviikkona olisi pidemmän vk:n paikka.
  9. Sunnuntai 18.7. 4km vr + 10km (3.40) + 4km vr Aamulle tv-kova. Ei nyt mikään unelmakulku, mutta ei huonokaan. Jalat tuntui ensin hyvältä, mutta verryttelyn jälkeen vähän väsyneet. Tasaista vauhta oli radalla vähän haastava pitää kun oli taas sen verran kova tuuli. Mutta toisella suoralla kun aina ns. lisäsi vauhtia, niin pysyi tasaisena. Mikäli ei sattuisi kovin lämmin ilma, niin maratonin juoksen 7.8. Siinä tapauksessa tehokkaimmat treenit olisi nyt takana ja edessä lähinnä maravauhtisia. Mutta mikäli näyttää, että on turhan lämmintä, niin sitten siirrän suosiolla maratonin juoksemisen elokuun loppuun. Siinä tapauksessa voisi jonkun alimatkan juosta kovana treeninä elokuun alkuun kuitenkin. Ensi vuonna helpompi tilanne kun voi tähdätä suosiolla johonkin syksyn maratonille, niin ei tarvitse sen kummemmin miettiä miten noita hölkköilyjä jaksottelee ja miten ei.
  10. Lauantai 17.7. aamu: kevyt 10km ip: kevyt 6km Iltapäivän hölkkään pari strideä sekaan.
  11. Perjantai 16.7. aamu: 6.5km (5.08) ip: 10.5km (4.48) Aamulla hölkkää juoksukärryillä leikkipuistoon. Iltapäivällä lisää hölkyttelyä. Reidet vähän kireällä, mutta se on ihan perustervettä väsymystä lihaksissa tai niiden paikoilla. Illalla vähän saunaa ja lihashuoltoa. Lisäksi huominen vielä palauttavaa hölkkää, niin eiköhän ne jalat siitä vetreydy.
  12. Torstai 15.7. aamu: 4km vr+ 5×1600m(3.34) + 2×1000m (3.23) + 4km vr, yht. 20km ilta: 5km palauttavaa hölkkää Eilisestä jyrkkä mäki ylös & jyrkkä mäki alas-juoksusta reidet vähän väsyneen oloiset. Varovasti liikkelle vetotreenissä ja veto vedolta kovempaa. 1600 metrin vedoissa 400 metrin hölkkäpalautus ja tonneissa minuutin palautus. Pitkät vedot keskivauhdeilla: 3.38 3.37 3.33 3.32 3.31 Tonnin vedot 3.25 ja 3.22. Yhteensä saatiin kymppi reipasta/kovavauhtista juoksua.
  13. Keskiviikko 14.7. aamu: kevyt 13km (4.40) ip: 6.5km hölkkä juoksukärryillä (5.00) Aamun lenkistä puolet mäkisellä kuntoradalla ja loppuun 5×15 sekuntia juoksua. Iltapäivällä leikkipuistoon. Eipä päivässä muuta tavoitetta kuin se, että liikuntasuositukset nippa nappa täyteen. Huomenna sitten vauhdikkaampaa juoksua.
  14. Maanantai 12.7. -Lepopäivä Tiistai 13.7. aamu: kevyt 6km -Lepopäivä käytännössä tänäänkin. Huomisesta lähtien sitten enempi juoksua.Tämän viikon treeneinä torstaina vetotreeni ja sunnuntaina tv-kova. Muutoin hölkkää.
  15. Lauantai 11.7. palauttava 6km -Lepopäivän hölkkää Sunnuntai 12.7. ap: 29km @4.17 (sis. 13km@3.53) 28-astetta ja pilvetön auringonpaiste. Joutui taas tekemään vähän säätämistä alaspäin. Tarkoitus oli juosta reipasta 15 kilometriä, mutta sykkeet alkoi olla loppua kohden turhan korkealla. Vauhtiosuudesta suurin osa vielä vastatuuleen, joten oppipahan ainakin sietämään vähän epämukavampia olosuhteita. Tarkoitus oli alunperin juosta maraton elokuun alussa, mutta näille helteille ei näy loppua. Syys-lokakuussa ei ole yksityiselämän puolesta mahdollista varmaan juosta maratonia. Toivotaan, että elokuussa olisi vaikka loppupuolella jo vähän viileämpää. Viikko toi 120 kilsaa. Ensi viikolla vähän vähemmän.
  16. Juuri sama koko on ainakin minulla ollut sopiva.
  17. Perjantai 9.7. aamu: kevyt 14km (sis. 8×15sek) ilta: 5km hölkkä juoksukärryillä Aamulla varsinkin strideissä mukavantuntoinen kulku. Rennon kovassa juoksussa oli jo ihan juoksemisen tuntua. Pegasus 38 muuten oiva kenkä. Oli nyt ensimmäistä kertaa jalassa. Enemmän tilaa varpaille 37 verrattuna. Loistava perustraktori. Illalla tukkoinen palautteleva kärryhölkkä leikkipuistoon ja takaisin. Huomenna superkevyt palautteleva ja sunnuntaina pitkää lenkkiä pitkällä loppunosteella.
  18. Torstai 8.7. aamu: kevyt 21km (5.00) Noin 13 kilometriä lenkistä maastossa. Pehmeää hiekkauraa, ajouraa ja oli siellä ripaus sitä trendikästä polkujuoksuakin juuria väistellen. Vauhti sitä kautta hölkkätasoa. Tällainen kevyt, matalasykkeinen puolipitkäkin vie näköjään nesteitä näillä keleillä yli 2 kiloa.
  19. Keskiviikko 7.7. aamu: 10x1000m (@3.27) '1min, yht.18km En niin aikaisin ehtinyt kuin olisin halunnut, mutta kuitenkin alle hellelukemien oltiin, vaikka aurinko alkoikin porottamaan. Paras 10×1000m mitä olen tehnyt. Pari vuotta sitten syksyllä samainen meni 3.28-keskivauhdilla ja siitä parin päivän päästä kymppi 35 minuuttiin. Silloin oli tosin optimaaliset lämpötilat minulle, eli kylmä. Olen niin hidas nylkky, että varsinkin tähän lämpötilaan pudoteltuna olen tosi tyytyväinen. Tavoitteena oli 3.30-vauhtiset tonnit. Vähän odottelin treenin alkupuolen, että mitähän lopusta tulee kun koko ajan painuu niin helposti tuonne 3.27-tuntumaan. Onneksi en kiristänyt, enkä löysännyt vauhtia. Ensimmäiset 6-7 vetoa tuntui todella helpoilta vauhtiin nähden. Olisikohan ollut kolme viimeistä, niin sai tehdä sitten kunnolla duunia ja sykkeet oli suht korkealla. Positiivista se, että korkeilla sykkeillä pystyy ihan hyvin operoimaan. Enää ei hapotu heti kun ylemmäs mennään, vaan selvästi kierroksia on nyt koneessa kevättä enemmän. Varmaan kun alla on useampi 1600 metristen vetojen treeni ja viime viikolta kympin tv-kova, niin kilsan vedot tuntui älyttömän lyhyiltä ja koko ajan sai levähtää. Tuossa katsoin, että huhtikuussa tein 10×1000m treenin kahden minuutin palautuksella 3 36-vauhtiin ja muistelisin, että tuntuma ei kyllä ainakaan helpompi ollut, päinvastoin. Oli hyvä treeni ja merkki siitä, että tämä oma treeni ainakin toistaiseksi puree. Olen huomannut, että minulle toimii parhaiten se, että kuntoa hivutetaan hiljalleen esiin ja kovempiinkin vauhteihin totutellaan treeni treeniltä. Toisin kuin parina vuotena aiemmin, että kärjistetysti talvi hölkätään isoja määriä ja sitten aletaan keväällä vetämään kovia vetoja, testijuoksuja ja paljon kisoja aivan hapoilla. Voi olla, että nopeammilla ihmisillä tällainen varmaan toimiikin. Tai tiedänkin, että toimii. Itse menen siitä nopeasti täysin tilttiin. Siellä tulee aina se yksi loistava kisa, ihan ensimmäinen ja sitten yritetäänkin päästä loppuvuosi samalle tasolle. Osasyy miksi keväästä asti olen harjoitukseni rakentanut täysin itsenäisesti. Toimii jos toimii, mutta kun aivan harrastelijoita ollaan, niin mukavampi kun voi syyttää pelkästään itseä jos ei kulje.
  20. Tiistai 6.7. aamu: 6km hölkkä ip: kevyt 11km (sis. 4×15sek) Aamulla hölkkää juoksukärryillä leikkipuistoon. Iltapäivällä kevyttä huonolla kululla. Aamupäivä meni puistossa ja pihatöissä, niin liekö vähän nestehukkaa näin kuumalla kun en tainnut juoda juurikaan. Toisaalta hierontakin aina näkyy huonompana kulkuna päivän tai pari. Noh, nyt olisi tarkoitus juosta huomenna 10x1000 ja torstaina 20km kevyt. Jos huomenna huono kulku, niin sitten nuo treenit toisinpäin. Ainakaan niin kuumaa ei olisi huomenna, jos aamusta ehtisi pudottelemaan.
  21. Maanantai 5.7. ap: kevyt 10km ip: hieronta Palauttelupäivä ja voi hevonen kuinka kuumalta tuntui keli.
  22. Sunnuntai 4.7. 5km palauttavaa hölkkää. Juoksukärryillä puistoon ja takaisin. Kevyt viikko takana päin. Kilometrejä kertyi 115. Alkuviikon juoksin pelkkää kevyttä, perjantaina sitten kovempi kymppi ja lauantaina pitkä reippailla pätkillä yhdistettynä. Ensi viikolle kaavailin kahta avaintreeniä. Vetotreeni keskelle viikkoa ja sunnuntaille pitkä lenkki pitkällä loppunostolla. Siihen perjantaille kevyt puolipitkä ja muu kevyttä&lyhyttä niin jospa sillä taas jotain stimulointeja saataisiin aikaan.
  23. Juon käytännössä jokaisella pitkiksellä. Nyt kympin ja kahdenkympin kohdalla. Ehkä sellainen 0.5-0.7 litraa molemmilla kerroilla. En kuljeta vettä tosin mukana, joten tuohon keliin olisi saanut vetää varmasti roppakaupalla enemmänkin. Lisäksi geelejä menee aika lailla 5km välein, jotta niitäkin oppii keho hyödyntämään ja sietämään. Muilla lenkeillä en juo tai ota ekstraenergiaa, mutta pitkillä aina. Nopeuttaa huomattavasti palautumista.
  24. Lauantai 3.7. ap: 31km (4.16) (sis. 4x4km @3.56) Ajatuksissa oli, ettei viitsisi pelkästään kevyen hölkän pitkää tehdä, vaan jotain laatua pitää saada. Jalat tarvitsevat erityisesti kestävyyttä reippaammasta juoksusta, joten kehittelin päässä treenin lenkin ensimmäisten kilometrien aikana. Hölköttelin ensin reilu kympin kevyesti ja tein sitten neljän kilometrin reippaampia vetoja. Välissä aina 1.5km kevyttä. Lämpöä oli sen 27 varjossa ja aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta, eilinen treeni kun oli pohjalla niin ajattelin suosiolla lisätä vetovauhtiin sen kymmenen sekuntia normaalin pitkän vk-vauhdin päälle. Eli sellaisia neljän minuutin kilsoja ajattelin tehdä. Oli kyllä helppo kulku ja sykkeet pysyi matalalla aivan viimeistä nelosta lukuunottamatta. Siinä sai työstää vauhtia, muuten piti enemmänkin jarrutella ettei tulisi ainakaan mikään ylikuormittava treeni. Selvästi tuohon lämpöön alkaa sopeutumaan paremmin ja paremmin. Hyvä setti oli kyllä tämä perjantain tv-kova ja lauantain pitkä. Nyt nestettä&ruokaa ja kevyesti pari päivää. Toivotaan, että kunto nousee suhisten. Pitänee laittaa earit korviin yöllä, ettei nousukunnon suhina valvota. Samalla tuli hyvä lihaskuntotreeni kun jaloissa vaimennusta hakien Niken React Milerit, jotka melko armottoman painavat tiiliskivet.
  25. Perjantai 2.7. ap: TV kova 10km (3.40) yht. 14km ip: 5km hölkkää juoksukärryillä Radalla juoksin vauhtitreenin.Noin kuumassa juostuna olen tyytyväinen, että etukäteen mietitty 3.40-vauhti toteutui. Olen ihan sukka juoksemaan kovempia vauhteja helteessä ja kyllähän se nytkin sykkeitä nosti loppua kohden. Etusuoralla oli melko kova vastatuuli, mutta missähän se takasuoran myötätuuli oli? Pegasuksilla juostessa oikean jalan alastulosta kuuluu selvästi kovempi ääni kuin toisesta. Mietin jo aiemmin, että mikähän tässä mättää. Aika vasta tuota olen lenkillä joskus huomannut ja nyt yhdistin sen kenkiin kun vasta otin nuo kengät käyttöön ku edelliset oli loppuunkaluttu. Nämä ei ainakaan ole aivan sopivat, vaan ehkä hitusen ahtaat varpaista. No tiedä häntä. Adidaksen Ultraboost-sämpylöillä tai Adioksilla mitään tuollaista ei kuulu. Tiedä sitten onko askellus noilla erilainen vai onko toinen kenkä jotenkin viallinen. Ei noilla ole kuitenkaan kuin 200 km juostu. Nyt kun juoksi tuon pidemmän vauhdikkaan niin kuuli selkeän eron. Kaipa juoksen sitten vain kevytiä hölkkiä tuolla tömistelyparilla ja muut lenkit paremmilla. About You:lla oli muuten toissapäivänä kaikki -50%. Ostin Pegasus 38-tossut alle 60 eurolla. Olisi pitänyt ehkä ostaa useampi pari, mutta en ole tuolla uusimmalla mallilla juossut ennen. Iltapäivällä 2x2.5km hölkkää tunnin puistopalautuksella.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy