Jump to content
Juoksufoorumi.fi


JJ87

Jäsenet
  • Posts

    448
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    3

JJ87 last won the day on June 10

JJ87 had the most liked content!

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Maanantai 14.6. 45min kevyt pyöräily + hieronta Lepopäivä.
  2. Sunnuntai 13.6. kiihtyvä 20km (4.14) 5km @4.30 5km @4.20 5km @4.10 5km @4.00 Tälle viikolle ei pitkää lenkkiä, vaan vähän reippaampi puolipitkä. Ilma olisi ollut täydellinen, puolipilvistä ja +16. Laitoin pitkät trikoot ja paidan, jotta vähän saisi tuota lämpimäänsiedätystä jatkettua. Hyvin tarkeni ja porukka juoksi sortseissa ja hihattomissa vastaan. Viikolle tuli n. 125 kilometriä ja kolme varsinaista treeniä: vk 12km, 6x1.6km ja tuo tämänpäiväinen viritelmä.
  3. Lauantai 12.6. aamu: 6.5km juoksukärryillä ilta: 7.5km -Palauttavaa hölkkää pariin otteeseen.
  4. Perjantai 11.6. aamu: 6×1,6km(@3.34)/400m, yht. 16km ilta: 4.5km juoksukärryillä Aika lailla kuukausi sitten tein saman treenin. Silloin tavoitteena oli 3.40-vauhti ja toteutui 3.38. Nyt tarkoitus oli mennä 3.35-kilsavauhtia. Loppuun muutama rento reipas 60m rullaus. Yksinkertaistahan tuo radalla on, neljä kierrosta vetoa ja yksi hölkkää. Vauhtiakin pitäisi olla helppo seurata, mutta vieläkään en osannut harjoitusta tehdä oikein, vaan juoksin ensimmäisen ja toisen vahingossa turhan lujaa. Salakavala treeni siinä mielessä, että ensimmäiset vedot ovat helppoja ja tuolla hölkkäpalautuksella ehtii vielä ekan jälkeen palautua täysin. Mutta kun pidemmälle mennään, niin ainakaan näin kuumalla kelillä ei tuo palautus enää niin paljoa sykkeitä pudotakaan ja jalatkaan ei niin tuoreet, joten saa alkaa tekemään kunnolla töitä ja samalla maksaa hintaa niistä alun hönkimisistä. Parin viikon päästä tämä treeni jälleen ja miellelään taas himpun kovempaa.
  5. Torstai 10.6. aamu: 6km ip: 10km Kevyttä palauttavaa. Aamulla 2×15sek kovaa. Iltapäivällä 3×20sek. Huomenna pitänee tehdä aikataulusyistä vauhtiharjoitus aamulla ja "aamuhölkkä" sitten iltapäivällä.
  6. Just näin, tuohon kun jaksaisi ja osaisi vain luottaa että sopiva kuorma tasaisesti jauhettuna tuottaa väkisinkin tulosta. Pienen progression voi toteuttaa vaikka parantuneiden kisatulosten myötä nostamalla vauhtiharjoitusten vauhteja. Jos kuorma on sopiva, niin vammoilta pitäisi välttyä. Voi vain kuvitella, ettei tuollaisen kestävyysurheilijan arki mitään kovin herkkua ole. Mitä Jauhojärvikin sanoi, että ei ole yhtään ikävä sitä, että pitkällä harjoituskaudella on koko ajan poikki ja umpiväsynyt. Yritetään vain palautua koomassa väliajat aina treenistä toiseen.
  7. Tuo endless-season ajatus on kyllä perusharrastajalle aika kiinnostava ajatus ja siihen suuntaan alan itsekin siirtymään. Instagramissa sellainen heppu kuin Ben Johnson (ei pikajuoksija)on aika kivasti toteuttanut tuota kolme vuotta. Aloitti tyhjästä, 2019 taisi olla maraton 2:52 ja nyt 2:38. Joka viikko noin 100km, tiistaina intervalleja ja torstaina tempo, loppu tosi kevyttä strideillä. Juoksee joka päivä. Kesäisin ilmeisesti kilpailee paljon lyhyitä matkoja ja lisää vuosittain noin 10 mailia viikkokilsoihin. Yllättävän koviin tuloksiin voi päästä superyksinkertaisella sapluunalla luottaen jatkuvuuteen. Varmasti siellä toki lahjakkuuttakin taustalla.
  8. Keskiviikko 9.6. aamu: 6km ip: 10km Kevyttä hölkkää tämä ja huominen. Perjantaina sitten vauhdikkaampaa.
  9. Se on juuri näin. Ei voi alkaa välttelemäänkään treenejä ilmojen takia, eikä niin kiinnostaisi valittaakaan säistä. Ympäri vuoden juostaan milloin missäkin kelissä, helmikuussa oli 30 pakkasta ja nyt helle, mutta yleensä on ihan kelpoa. Kevyessä juoksussa on aika hyvin tottunut jo lämpimään, tuo vauhdikkaampi luonnollisesti eri asia. Tuo ns. maravauhtinen on yleensä ihan mukava harjoitus. Joutuu keskittymään vauhtiin, mutta ei puskemaan väkisin. Nyt vähän toisin, mutta kyllähän mukavuusalueelta poistuminen tekee välillä hyvää. Pitää tarvittaessa pudottaa napsu vauhtia. Toisaalta jos nyt pystyy puskemaan, niin kylläpä tuntuu viileämmässä helpolta.
  10. Tiisai 8.6. aamu: 6km hölkkä (5.02) ip: vk12km (3.50), yht. 15km Vauhtitreeni oli loppua kohden melko hapokkaan tuntoinen. Hellelukemissa ja pahimpaan iltapäivän auringonpaisteeseen juostuna sai tehdä ihan tosissaan töitä lopussa. Vauhti pysyi suht tasaisena kuitenkin, mutta iso ero kun huhti-toukokuussa juoksi näitä siellä reilu 10-asteen kylmyydessä. Paino tippui n. 1.5kg matkan aikana, joten ihmekös tuo jos vähän tukalalta alkoi tuntumaan.
  11. Maanantai 7.6. aamu: 6km (5.00) ip: 10km (4.52) sis. 5×10sek Hidasta hölköttelyä ja iltapäivällä sekaan viisi noin kymmenensekuntista täysillä. Vaikka sellainen mukavuusalueen n. 4.30-vauhti olisi vielä kaukana aerobisesta kynnyksestä, niin pyrin nyt ihan tarkoituksella hölkätä kesällä todella hiljaa kaikki kevyet ja panostaa avaintreeneihin. Aamulenkit nyt myös lyhyempiä ja tavoitteena, ettei lenkin jälkeen huomaisi edes käyneensä. Tänään ainakin onnistui. Pohjan pitäisi kyllä kestää, ei tässä mitään peruskestävyyttä tarvitse enää rakentaa vaan kaivaa sitä vauhtia ja vauhtikestävyyttä jostain.
  12. Sunnuntai 6.6. kevyt 12km (4.38) Huomisesta eteenpäin sitten maraharjoittelua. 2-3 avainharjoitusta viikkoon, loppu kevyttä ja kevyet selkeästi todella kevyenä ja ylipäänsä vähemmän määrää. Seuraavat 3 viikkoa tuollaisia reilu 110 kilsan viikkoja olen miettinyt, jotta olisi suht palautuneena vautiharjoituksissa ja niistä saisi hyvän vasteen. Maraton sitten joko elokuun alussa tai elokuun lopussa. Riippuen vähän onko kovaa hellettä ja mikä on tuntuma ylipäänsä.
  13. Lauantai 5.6. ip: 5x400(73sek)+3×200(34sek)+2×100(15.5)+2×60(9-9.5) Kevyen viikon päätteeksi vähän yritystä juosta nopeampaa. Minuutin palautuksin, paitsi 100m ja 60m noin puolitoista. Ei voi hyvällä tahdollakaan kovin nopeaksi moittia kun noita lyhyempiä vetoja katsoo, vaikka kaksisatasia en puristanutkaan aivan täysillä. Mutta tulipahan vähän erilaistakin ärsykettä. Huomenna vähän palauttelua ja ensi viikolla maratonharjoittelun kimppuun.
  14. Perjantai 4.6. aamu: 10km hölkkä ip: 10km hölkkä Työmatkahölkkää. Jossain välin sitä varmaan siirtyy tähän, että hölköttelee mukavuusalueella tuollaista 4.45min/km työmatkoja ja viikonloppuisin vähän pidemmät lenkit. Muuttuisi ainakin armottoman hitaaksi melko nopeaa. Yritetään nyt kuitenkin vielä siihen asti tehdä oikeitakin harjoituksia kunnes kehitystä ei enää tule.
  15. Torstai 3.6. aamu: kevyt 10km ip: pk reipas 6km (4.04) +4km hölkkää Sykkeet kohoaa kyllä jonkin verran jos hellelukemissa reippaampaa juoksee. Huomenna varmaan sama 10+10. Lauantaina voisi tehdä jonkun vauhtitreenin. Jonkinlaisen suunnitelman olen rakentanut kesä-heinäkuulle, alkaen ensi viikosta. Käytännössä avainharjoituksina maravauhtiset puolipitkät ja 6x1.6km vedot. Lisäksi pari kovempaa 10km tempoa ja joku pitkä lenkki yhdistettynä maravauhtiseen. Sopivasti kevyttä lenkkiä ja välillä niihin ripaus reippaita stridejä. Saa nähdä toimiiko, mutta kokeilemalla selviää.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy