Jump to content
Juoksufoorumi.fi


JJ87

Jäsenet
  • Content Count

    187
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

JJ87 last won the day on February 8 2018

JJ87 had the most liked content!

Community Reputation

416 Excellent

Converted

  • Puolimaraton
    1.24

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. JJ87

    Paastoaminen

    En ymmärrä mihin Nobel pitäisi kelvata tai oikeudenkäynnin lopputulokset. Puhuin yhdestä totuudesta. Tulet huomaamaan kun jatkat asioiden tutkimista ja tutkimuksiin perehtymistä, että ei ole vain yhtä totuutta. Tässäkään asiassa. Kaikkea hyvää jatkoon.
  2. JJ87

    Paastoaminen

    Yhden kesän opinnot eivät ole kovin pitkä aika ottaa haltuun makroravinteiden merkitystä ja vaikutusta solutasolla ja koko elimistöön. Toki siinä ehtii hyvän yleiskuvan saada, jos on fysiologian ja anatomian perusteet hallussa ja huomaa, että tässäkään aiheessa ei ole yhtä totuutta. Paljon hiilihydraatttien saantisuosituksiin vaikuttaa miten treenaa vai treenaako ollenkaan. Leipäasiassa yksipuolisuus on huono puoli ja vatsavaivoja voi esiintyä. Hiilihydraatteja tuossa määrässä on kuitenkin vain 250 grammaa, mikä vastaa noin 50 kiloiselle miehelle riittäävää määrää. Tutkitusti päivittäinen hiilihydraattien tulisi olla kestävyyslajeissa treenin määrästä riippuen 5-10g/kg/vrk, joskus jopa tätä suurempi, mutta ei juurikaan matalampi. Vain riittävä hiilihydraattien nauttiminen palautumisvaiheessa mahdollistaa glykogeenivarastojen täydentämisen.
  3. JJ87

    Paastoaminen

    Tottakai voi liittyä ja todennäköisesti liittyykin. Samalla eri yksilöille sopii erilainen tapa. Jollain toisella voisi käydä päinvastoin olon kanssa kuin sinulla. Paastosta on selkeitä hyötyjäkin, en kiistä sitä ollenkaan. Tuo perustelu omilla tai jonkun muunkaan yksilön kokeiluilla vain särähti korvaan, kun se ei oikein kanna kriittisempää tarkastelua, eikä ole millään tasolla yleistettävissä. Paastosi tai ei, niin kyllä silti monipuolisesti kannattaa syödä. Siitä varmaan olemmekin samaa mieltä.
  4. JJ87

    Paastoaminen

    Tuollainen viikon otanta olossa tai painossa ei kyllä kerro mitään. Fakta on se, että noin huonolla ravinnolla maksa ja haima kuormittuu paljon. Pitkässä juoksussa liikaa. Vaikka söisit 1000 kaloria päivässä liikaa, niin teoriatasolla tämäkin tuo "vain" kilon painoa viikossa. Tuollaisilla ruuilla nestetasapaino heittelee niin paljon, että voi hyvinkin olla näkymättä painossa. Oma olo noin lyhyellä pätkällä voi valehdella paljon. Elimistön kuormittuminen tuollaisilla harvoin tulevilla isoilla rasva- ja sokeripommeilla ei ole kovin viisasta.
  5. JJ87

    Paastoaminen

    Varmaan menee elimistö melkoiseen jumiin tuollaisesta ruokavaliosta. Nestetasapaino kehossa varmaan vaihtelee suuresti noilla suola- ja sokerimäärillä. Tuollaisten suurten rasvapommien, kuten ison hampurilaisaterian, sulaminen elimistössä voi kestää vuorokaudesta jopa kolmeen päivään. Samalla kun syödään paljon kerrallaan, niin maksa ja haima joutuu paljon kovemmalle kuormalle kuin pienemmin määrin syötynä. Olisi varmaan aika tukkoista treenaaminen tuollaisella ruokavaliolla. Paino tai painonhallinta ei välttämättä kerro lähellekään kaikkea ja on aika epäluotettava mittari kertomaan ruokavalion toimivuudesta pidemmällä aikajänteellä. Pidemmällä aikavälillä painokin voi pysyä lähes samana, vaikka samaan aikaan kehonkoostumuksessa tapahtuu muutoksia. Suosittelen tutustumaan esimerkiksi Ida Heikuran tieteeseen perustuviin kirjoituksiin energiansaannista, energiatasapainosta ja monipuolisen ruokavalion merkityksestä hormonitoimintaan, palautumiseen ja elimistöön kokonaisvaltaisemmin. https://idaheikura.wordpress.com Sen verran tuohon painonhallintaan, että se on helppoa ilman paastoakin, jos syö monipuolisesti ja rytmittää energiansaannin fiksusti. Mutta varmasti paastoaminenkin auttaa siinä.
  6. JJ87

    Paastoaminen

    Yksittäisiä treenejähän voi varmasti tehdä, vaikka minkälaisilla tavoilla. Mutta miten kovempaa harjoittelusta palautuminen päivästä ja viikosta toiseen, jotta tehoja voi nostaa? Tarkoitin kovemmilla treeneillä esimerkiksi kolmen päivän settiä: 1. 60-70 minuutin tv-reipas, 2.tunnin reipas PK ja 3. vaikkapa 4x2000 metriä esimerkiksi 20 min reippaalla PK-aloituksella ja lopetuksella. Tai sitten pitkähkö tv-kova ja seuraavana päivänä reipasvauhtinen 2,5 h pitkis. Kun kovia treenejä tulee tiheämpään ja harjoitellaan esim. kuutena päivänä viikossa ja välillä useamman kerran päivään, niin mutu-tuntuma vain sanoo, että voi tulla hankaluuksia samalla paastotessa. Voi olla, että glykogeenivarastot riittää, mutta epäilen, että palautuminen ei treenistä toiseen ihan optimaalista vaan herkästi jää vajaaksi. Voin kyllä olla aivan väärässäkin. Puhumattakaan sitten siitä miten kovaa urheilijat treenaa.
  7. JJ87

    Paastoaminen

    Monesti keskustelut menevät vikaan siinä, jos asiat viedään liian mustavalkoisiksi. "Olen 100% varma, että olisin sairaampi ja altistaisin itseni kaikille yleisimmille sairauksille tulevaisuudessakin paljon enemmän, jos söisin ruokapyramidin mukaan ja en tekisi pätkäpaastoa." Kyllähän tällaiset väitteet ovat aika asenteellisia mihinkään kriittisempään tarkasteluun. Jos yhtä mustavalkoisesti ajattelee, niin jostain ruokapyramidin mukaan syövästä terveestä ihmisestähän tulisi supermies paastoamalla. Mutta toisaalta ymmärrän osittain, että tämä on äärimmäisen tärkeä aihe ja sitä on vaikea tarkastella kriittisesti jos ja kun se on omakohtaisesti tuonut hyviä tuloksia. Tutkitusti jo se, että kiinnittää ruokailuun huomiota ja tiedostaa kaikki ateriansa mitä syö, tuo hyviä tuloksia. Pelkkä tiedostaminen ja huomioiminen muuttaa valintoja vähän kuin itsestään terveellisempään suuntaan. Tässä moni vain saattaa mennä vikaan ja luulla jotain muutoksen osaa koko positiivisen muutoksen syyksi. Pätkäpaaston toimivuuteen uskon, pidemmästä paastosta en osaa sanoa. Lyhyen pätkäpaaston (päivittäin klo 19-07) toimivuudesta itselläni on painon suhteen hyviä kokemuksia. Luulen kuitenkin syyksi sen, että ei ole tullut syötyä turhaan illalla "jotain". Eli turhaa energiaa on tullut vähemmän kehoon yötä vasten. Samalla on tiedostanut tarkemmin syömisiään päivällä, jotta syö sen verran laadukkaasti ettei tule mielitekoja saatikka nälkää illalla. Tämän voisi siis tulkita, että tuo pätkäpaasto on kaiken avain tai sitten vain sivutekijä ja syyt positiiviseen muutokseen ovat muualla. Epäilen, että varsin hankala pidempiä paastoja olisi yhdistää vähänkään tehokkaampaan treeniin. Tämä nojautuen siihen kuinka tärkeitä ja tehokkaita polttoaineita hiilihydraatit tietyllä tehoalueella ovat. Samalla uskon, että jos joku on syönyt miten sattuu ja aloittaisi jonkunlaisen pätkäpaaston, niin se vaikuttaisi terveellisesti varmasti. Ylimääräistä energiaa jäisi syömättä ja samalla helposti syöty ravinto muuttuisi ainakin piirun verran terveellisemmäksi. Joku toinen on syönyt vaikkapa leipää ja perunoita/pastaa ennen yli energiatarpeen. Hän jättää leivän pois, huomaa hyviä tuloksia painon suhteen, jättää hiilareita muutenkin vähemmälle ja laihtuu entisestään. Suurin muutos on turhan energian karsiminen ja se, että elimistössä on vähemmän hiilihydraattia sitomassa nesteitä, tätä kautta laihtumista on tapahtunut + nestettä ei ole kehossa niin paljoa ja paino on pieni. Samalla kun paino putoaa, niin ruokavalioon syntyy kannustusta karsia turhuuksia entisestään ja lumipallo pyörii. Ei se johtopäätös pitäisi kuitenkaan olla, että hiilarit on saatanan keksintö. Ketoosit ja muut sitten erikseen, mutta tämä vain esimerkkinä mitä hain takaa.
  8. JJ87

    Alelaari

    Kiitoksia tännekin vielä vinkistä! Yhdet kengät omaa kokoa tasan 42 oli jäljellä kun heti avausaikaan menin. Naurettavan hyvä tarjous kaikkineen kun alle 60 eurolla sai. Varastoon meni, otetaan käyttöön kun nykyiset on juostu puhki.
  9. JJ87

    Alelaari

    Pitääpä käydä aamulenkin jälkeen katsomassa, jos löytyisi omaa kokoa. Ko. kenkä sopii itselle parhaiten pikamatkoille (alle maraton).
  10. JJ87

    Terwamaraton, Oulu, 26.5.2018

    Terwalle tosiaan ollaan puolikkaalle menossa. Vauhti tulee olemaan ehkä jotain 4.25 - kilometrivauhtia.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy