Jump to content
Juoksufoorumi.fi



JJ87

Jäsenet
  • Content Count

    346
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

JJ87 last won the day on February 8 2018

JJ87 had the most liked content!

Community Reputation

1 040 Excellent

Converted

  • Puolimaraton
    1.24

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Sykeohjatusti menen ja esimerkiksi keskisyke noin 25 lyöntiä aerobisen kynnyksen alla iltalenkillä, lasken kevyeksi. Nyt toki pilvinen ilma ja järkevä lämpötila vaikutti tietenkin osaltaan, että sykkeet alempana kuin helteillä. Toki vielä kevyemminkin tulee myöskin juostua usein. Nyt saattoi olla joku pöljä päivä. Viikon tulevat loput lenkit meneekin kevyempää hölkkää 10-20 lyöntiä rauhallisemmin kuin tänään.
  2. Ma: ap: kevyt 6km ip: kevyt 8km (4.07) Kevyen vauhti näköjään paranee silmissä kun ei tee yhtään rasittavia harjoituksia.
  3. Su: ap: kevyt 8km (4.11) ilta: kevyt 6km (4.13) Viikon saldona huoltavaa tai kevyttä 90 km ja reipas tunti pyörää. Ensi viikko vielä kevyempää, mutta viikonloppuna maksimi vitosen testijuoksu, niin näkee missä mennään ja kuinka paska se kunto on kun pystyy vertaamaan aiempiin kyseisen reitin aikoihin.
  4. La: -kevyt 6km (@4.13) Viikon tavoite oli juosta pelkkää kevyttä ja alle 80 kilometriä. Vähimmäistavoite oli, ettei 100 kilometriä ylity. Nyt on pelkkää kevyttä takana ja 76 kilometriä, joten tavoitteeseen ei päästä kun huomennakin varmasti käyn hölkällä. Vähimmäistavoite kuitenkin täyttynee varmasti ja saadaan kevytsykkeinen palauttava viikko. Hölkkä + pyöräily saattaisi olla hyvä kombo huomenna.
  5. Olisiko pientä alipalautumista päällä ja tämä helteeseen yhdistettynä tekee sen, ettei vain kulje. Ottaisin hetken vain kevyttä juoksua. Noihin tasavauhtisiin voisi ajaa sisään niinkin, että juoksee aluksi vaikka 2x20 minuutin pätkinä.
  6. Pe: ap: 10km kevyttä ilta: 70min kevyttä pyöräilyä Jatketaan tänään höntsäilyä.
  7. On kyllä uskomattoman vähäisiä määriä jos miettii juostavan matkan pituutta. Itsekin olen paljon ihmetellyt monenkin ultraajan hyvin vähäisiä juoksumääriä. Pään kestoa ja henkistä kanttia se matka varmasti sitten vaatiikin älyttömät määrät, jos juostaan vähemmän kuin kansallisen tason mailerit, joilla kuitenkin tehotreenejä aivan eri malliin. Mutta kukin tavallaan ja eihän se ole keltään pois.
  8. Torstai: ap: 7km ip: 9km Hölkkää, hitaasti ja vähän. Huomenna varmaan vain aamulenkki ja illasta kevyttä pyöräilyä. Toiveissa olisi, että saisi vielä raudat ylös ja juoksun kulkemaan heinäkuun aikana. Elokuusta ehtisi vielä tekemään hyvän nousujohteisen jakson Vantaan Maratonille. Mutta saapa nähdä, ei ole pelkästään itsestä kiinni vaan vaatii vähän sattumaakin. Se tosin on itsestä kiinni, että malttaa vielä löysäillä vähän aikaa.
  9. Heikentää vain raudan imeytymistä, joten ei minun tilanteessa ole kovin terveellinen juoma. Kyllä se uneenkin vaikuttaa, mutta siitä en ole aivan varma, vaikuttaako jos viimeisen kupin juo esimerkiksi iltapäivällä.
  10. Ei ole mainittavia oireita ollut. Luulen, että unenlaatu paikkaa sen mitä siinä ns. menettää. Motivaatio sen verran kova, että ei tee tiukkaakaan. Aikanaan lopetin n. 15 vuotta kestäneen nuuskan käytön ja se oli taistelua ensimmäiset kuukaudet. Ehkä siihen peilaten odotin pahempaa, mutta näköjään nikotiini on tuhat kertaa koukuttavampi. Sen kanssa ei pystyisi leikkimään näin, että kerran pariin päivään nautiskelee. Onhan sitä kahvia mennyt nyt kun laskee, niin pahimmillaan puoli pannua aamulla. Lounaalla pari isoa mottia, siinä välissä yksi kuppi ja välipalan päälle pari kuppia.
  11. Noniin, tässä on menty lepojaksoa ja syöty rautaa. Viime viikolla yhtä 6-10km lenkkiä per päivä ja oli siellä joku puhdas lepopäiväkin. Jalka raskas ja hölkkä melkoisen raskasta. Helle tekee tietenkin osansa. En ole seurannut vauhteja kuin lenkin jälkeen, mutta sen verran olen sykettä katsonut, että se pysyy selkeästi huoltavalla/PK1-tasolla. Mielenkiintoista on se, että viime viikolla ja maanantaina sekä tiistai-aamuna vauhti näillä lenkeillä oli 4.50-5.05 Tiistai-illan hieronnan jälkeinen kevyt kuitenkin kulki samoilla sykkeillä niinkuin ennenkin sellaista 4.30-vauhtia ja keskiviikon ip-lenkki itseasiassa 4.19 vauhtia helteestä huolimatta. Kevyen kulkuhan ei sinällään kerro suorituskyvystä mitään. Kevyt hölkkä voi monesti kulkea kovaakin, mutta kun kierroksia laittaa niin mitään ei tapahdukaan. Mutta sen se kertoo, että jos kevyt juoksu on vaikeaa ja normaalia hitaampaa niin silloin on aina joku pahasti vialla tai suuri alipalautuminen päällä. Aamulenkit tosin oma lukunsa, saattaa kulkea aivan paskasti, vaikkei mitään ongelmia olekaan. Jatketaan hölkkää tämä ja ensi viikko. Ensi viikon perjantaina käyn juoksemassa maastovitosen testijuoksun, jonka myötä näkee onko järkeä palata harjoitteluun vai jatketataanko palauttelua edelleen. Kyllähän tämä vähän syö miestä kun on treenannut melko hyvin, mutta kunto on aivan paska. Toki se nousee melko paljon pelkästään sillä, että saa nuo rauta-arvot ylös. Kahvia on mennyt joka toinen päivä yksi kuppi iltapäivällä. Eli aika vähiin sen on pystynyt jättämään. Tarvittaessa voisi olla kokonaan ilman, mutta pitää sitä jotain nautintoja olla. Ma: ap: 6km ip:8km Ti: ap:6km +hieronta ip:8km Ke: ap: 8km ip: 8km
  12. Luulen, että kliseisessä "pitkässä juoksussa" lepopäivästä on paljon enemmän hyötyä kuin haittaa. Lähinnä rasitusvammoja ajatellen nivelet ja jänteet saisivat selkeän pidemmän hetken levätä ja vahvistua. Varsinkin kun treenaa kahdesti päivässä niin lepopaivän korjaavat vaikutukset korostuu. Jos juoksee pääosin kerran päivässä, niin mielestäni lepopäivällä ei tee mitään. Olen itse tehnyt perjantai-iltana tai iltapäivänä jonkun vauhdikkaamman ja lauantaina pitkän, niin sen päälle hetken lepo tuntuu järkevältä. Välillä olen kuitenkin käynyt pienen verkkalenkin lepopäivänä tai sitten kävelemässä ja talvisin hiihtämässä jos hyvä keli.
  13. Ilta tai yö periaatteessa olisi varmin. Otan aamulla ja illalla.
  14. Varmasti helppo olla juomatta, jos ei siihen ole itseään totuttanut. Ei ole isompia muutoksia. Nuo varastothan eivät ihan hetkessä tyhjene vaan tämä on pidemmältä ajalta. Varmaan kun juoksee sen 10-12 kertaa viikkoon ja välillä aika isoja määriä, niin jos rauta vähänkään heikommin vaikka yksilöllisesti imeytyy, niin ajan myötä se alkaa näkymään. Nyt se näkyi siinä, että tehotreeneistä ei enää palautunut ja samalla suorituskyky meni. Raudanpuutteen myötä happi ei kulje lihaksiin ja siinä saakin sätkiä sitten.
  15. Joo, olen käsittänyt että täysin ilman ei tarvitsisi olla. Joillakin on toiminut, että ovat olleet 2 tuntia ennen ja 2 tuntia ruokailun jälkeen ilman. Tuo tuntikin voi olla riittävä, mutta ajattelin pelata varman päälle ja juon vain alku iltapäivästä, jos on pakko.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy