Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Lasinilkk@

Jäsenet
  • Content Count

    144
  • Liittyi

  • Last visited

Everything posted by Lasinilkk@

  1. Ke 27.5. Pyöräily 42 km / 1.58 min Lihaskunto + venyttelyt 35 min Ensin pari tuntia kevyttä pyöräilyä ja päälle vatsoja, selkää ja vähän jalkoja. Päälle venyttelyt. To 28.5. Juoksu 11 km / 60 min Piti lähteä ihan pk-lenkille, mutta ajatus kiihtyvästä lenkistä kirkastui ekojen kilsojen aikana. Lähtövauhti 6 min luokkaan kiihtyen vikan kilometrin 4.39 vauhtiin. Sykkeet pysyivät pk2 ja vk1 alueilla.
  2. Ti 26.5. Juoksu 8,8 km / 54 min Otin ohjelmaan hieman kovempaa juoksua, 8 x 3 minuutin vedot 90 sekunnin palautuksella. Alkulämmöt olivat heikommanlaiset, joten lisäsin alunperin sunnitellun kuuden vedon päälle pari lämmittelyvetoa. Ensimmäinen varsinainen veto oli vielä tarkoitus ottaa "lämmittelyn" kannalta ja se meni 5.11 min/km vauhdilla. Tämän jälkeen seuraavan vedon tavoitteena 4.5x ja siitä pari seuraavaa aina noin 10 sek vauhtia lisää. Tuossa onnistuinkin hyvin: 4.54, 4.42 & 4.31 Toiseksi viimeiseen vetoon lähdin ajatuksella kova rento ilman kellon katsomista (4.18) ja viimeinen sitten kovaa mutta ei verenmaku suussa (3.58). Eli varsin hyvin nousujohteisesti onnistunut harjoitus. Sykealueilla liikuttiin niin, että 4.31 vedon maksimi kävi muutaman lyönnin vk2-alueella, vikalla setillä pääsin sitten anakynnyksen yli. Hyvin huomaa ettei ole tottunut vauhteihin. 4.30 vauhti menee vielä ihan ok, mutta nosto tuonne nelosen alle on jos sitten vähän happaman oloista. Kaipa se siitä jos näitä ohjelmassa pitää ja niitä vielä säännöllisesti tekee 😄
  3. Ma 25.5. Juoksu 11,3 km / 1.06 h / 143 bpm Lihaskunto 18 min Rentoa menoa pk2:n ala-alueella. Alkuun eka kilsa päälle 6 min, sen jälkeen hiljaa vauhtia nostaen niin että lopussa oli n. 5.30. Jalat tuntuivat levon jälkeen hyviltä. Lenkin päälle vähän erinäköisiä kyykkyjä + vatsoja.
  4. Lasinilkk@

    Polar Grit X

    Polarilta oon saanut vastauksen jatkuva sykeseuranta + tunti gps-liikuntaa päivässä, niin arvioitu akunkesto noin 4-5 päivää.
  5. Itse kävin ekaa kertaa testissä viime vuoden alussa ja toisen kerran tämän vuoden alussa. Ensimmäinen oli mattotesti e minuutin vedoilla, tämä toinen tonnin vedoilla radalla. Mulla aerobinen kynnys eli ekassa testissä 145, toisessa aerobiseksi kynnysalueeksi muodostui 155-162. Ensimmäisessä testissä jotain meni tuossa testissä metsään juuri tuossa aerobisen kynnyksen kohdalla, sillä se tuntui juostessa todella matalalta. Nyt tämän toisen testin jälkeen juoksuvauhdit rupeaa olemaan jos siellä suunnalla missä ne varmaan tässä kohtaa kehitystä pitäisi olla. Nyt tuo 145 rupeaa olemaan jo melkein pk1:sta (140). Ajattelin etten hetkeen testissä kävisi, mutta sen verran isot heitot ovat näissä olleet, että kai se pitää ensi talvena käydä tsekkauttamassa että miltä noi silloin näyttää.
  6. Pe 22.5. Juoksu 9,4 km / 1.05 h Kevyttä polkujuoksua uudessa maastossa. Meni aluksi vähän polkujen ja reitin etsimiseksi. La 23.5. Juoksu 23,5 km / 3.20 h PIdempi rauhallinen lenkki Nuuksiossa todella kesäisessä säässä. Su 24.5. Kävely 3,2 km / 30 min Lihaskunto 33 min + venyttelyt 20 min Reippaalla kävelyllä hieman lämpöä kroppaan, sitten lähinnä vatsaan ja yläkroppaan keskittyvää lihaskuntoa. Loppuun venyttelyä + rullailua jaloille. Vähän edelleen oikeassa jalassa jotain ongelmaa. Nyt ei ole etureisi joka niinkään haittaa, vaan jotain kipua / jumeja on enemmän nivusen ja lonkan puolella. Siksi otin eilisen taas paljon rennommin kuin normaalisti.
  7. Ke 20.5. Lepo Muutama kilsa kävelyä kaupalle, muuten ihan huilin merkeissä. To 21.5. Kävely 3,3 km / 40 min Pyöräily 24,5 km / 1.10 h Lihaskunto 34 min Edelleen hieman kevyempi päivä. Vähän tuntuu jaloissa ja muut tuntemukset ovat ilmeisesti häivyttäneet tuon etureiden kummallisen tunteen. Pyöräily kävi jo ihan treenistä, joka ajosuunnassa tuntui olevan vastatuuli ja kun kyseessä on tuollainen vanha setämiehen pyörä, sykkeet sai ihan hyvin nousemaan kyllä. Pyöräilyn jälkeen vähän erilaisia kyykkyjä, vatsoja ja habaa - ilman mitään suurempia suunnitelmia. Suunnitelmissa olisi vietää akseli pe-su juosten.
  8. Ti 19.5. Juoksu 13,1 km / 1.13 h Ohjelmassa oli vähän vauhdikkaampaa juosua kahden 20 minuutin VK-jakson tiedossa ja näiden välissä oli 5 minuutin hölkkäpalautus. Koska näitä en kovasta uhoamisesta huolimatta ole juuri viime aikoina tehnyt, lähdin aika varovaisesti ja rennosti liikkeelle. Lämmittelyn jälkeen ensimmäinen 20 minuuttia meni vauhdilla 5.02 min/km. Tuolla vauhdilla olen viimeksi juossut kympin lappujuoksun, mutta jotain kertonee kiristysvarasta että keskisyke oli muutaman hassun lyönnin vk-alueen puolella. Toiseen settiin sitten lähdin edelleen iisisti ensimmäisen 10 minuutin ajan, toiselle kiihdyttelin vauhdin 4.30 tuntumaan ja tällä saatiin synnytettyä keskivauhti 4.52 min/km. Nyt keskisykkeissä pääsin juuri vk2-alueelle eli vieläkin vauhdikkaammin sykkeiden puolesta olisi voinut mennä. Jalat eivät toki ole tottuneet 4.30 vauhtiin, mutta kaipa se on vaan tulosta jatkuvasta pk-nylkkäämisestä. Lenkin päätteeksi vielä 25 minuuttia lihaskuntoa. Etureisi ilmoittelee vieläkin. Suoraan pistävää tai selkeätä kipua ei varsinaisesti ole, vaan tuollainen outo "tunne" ja välillä jopa tuntunut että jalka pettäisi alta. Myöskään suoraa paikkaa tuolle tunteelle en pysty osoittamaan. Kellään valistuneita arvauksia? Onko kyseessä joku lihasjumi tai muu vastaava - toivottavasti, sillä itse huomasin jo näpytteleväni googleen "reisiluu rasitusmurtuma" tyyppisiä hakusanoja 😕
  9. Ma 18.5. Juoksu 9,1 km / 55 min / 145 bpm Jännityksellä kuulostelin reiden olotilaa. Ehkä hieman parempi kuin edellisellä lenkillä, mutta edelleen todella outoa tunnetta. Tänään voisi ottaa ohjelmaan hieman reippaampaa, vetoa tai pari pidempää tasavauhtista pätkää.
  10. Pe 15.5. Juoksu 24,2 km / 2.34 h /148 bpm Tuli heitettyä viikon pitkis pois alta jo perjantaina kadulla. La 16.5. Lepo Su 17.5. Juoksu 8 km / 51 min /138 bpm Rauhalliinen pk1-lenkki. Toinen etureisi todella hellänä vielä, taisi ottaa hieronnasta itseensä. Lenkin jälkeen vielä myöhemmin illalla vajaan tunnin verran venyttelyä ja rullailua telkkaria katsoessa.
  11. Ke 13.5. Juoksu 7,5 km / 55 min Jalat vielä todella raskaan tuntuiset eikä meno ollut jotenkin luonnollisen tuntuista alkuukaan. Toki menin poluilla ja niin että nousuakin tuli yli 200 metriä tuolla matkalla. To 14.5. Juoksu 10,5 km / 1.04 h Jo huomattavasti kevyempi päivä. Edelleen maastossa, ulkoilureittejä ja latupohjia pitkin. Keskisyke pk2-alueen alapäässä, jalat tuntui paljon paremmilta, joskin tiistaisen hieronnan jälkeen varsinkin etu- ja takareisistä löytyy aika kovia kipukohtia.
  12. Ei ole kallis, tosin ei täälläkään mikään riistohinta ole, 50€ ja aina sama kaveri hieromassa joten hyvin tietää ja tuntee jo mun jalat. Pari vuotta olen nyt tuolla käynyt. Toki välillä voisi "käydä vieraissakin", kunhan ei vakkarille sitä kerro 🤭 Kesällä tulee muuten väännettyä aina 1-2 viikkoa Tahkolla lenkkiä, vaimon suvulla kun on kesäpaikka sielläpäin.
  13. Ma 11.5. Lepo Ti 12.5. Hieronta 60 min. Olipahan koko setti aika jumissa, etu- ja takareidet, pohkeet ja pakarat. Takareidet oli varsinkin todella hellänä, ja kipupaikkoja kyllä löytyi kunnolla. Huomenna jos taas kaivasi lenkkarit esiin.
  14. Lasinilkk@

    Polar Grit X

    Näin kuvittelisin myös, ja täysin samalla tavalla oon käyttänyt Vantagen M:n kanssa. Mutta kävi vaan mielessä että voiko se silti siellä taustalla olla päällä. Ihan samalla tavalla kuin jos nappaan sen ranteesta pois. Aiemmin sykemittaus on sammunut, nyt saattaa tosiaan jäädä päälle vaikkei kello ole rannetta nähnytkään.
  15. Lasinilkk@

    Polar Grit X

    Ei automaattisesti sulje tuota rannesykettä pois päältä, koska mulla oli just tuolloin vyö käytössä. Jouduin kesken treenin valikosta poistamaan rannesykkeen pois käytöstä. Eli erillistä profiilia ei tarvi tehdä mutta manuaalisti se pitää pois kuitenkin ottaa.
  16. Lasinilkk@

    Polar Grit X

    Hyvä arvio @Aki Hummasti 👍 Itsellä on parissa mäkitreenissä Hill Splitter toiminut treenin aikana hyvin, se on lukenut kaikki mäet livenä oikein. Mutta treenin jälkeen noita ei olekaan ollut Flow'ssa katsottavissa. Tästä olen ollut Polariin yhteydessä ja siihen on ilmeisesti tulossa korjaus jossain vaiheessa. Myös syke jää kellossa päälle jos sen ottaa pois. Yhtenä iltana se mittaili lavuraarin reunalla 20 minuuttia kohoavaa sykettä (90 -> 144), kun itse istuskelin saunassa. Edellinen kello (Vantage M) kyllä "pimeni" heti kun nappasi kellon pois ranteesta. Mitäs muuta tuosta kirjeenvaihdosta Polarin kanssa on jäänyt käteen. Jatkuva rannesyke päällä ja tunti gps-liikuntaa niin kuulemma akunkesto on 4-5 päivää. Siihen se suunnilleen osuu omalla kohdalla. Treenin kun laittaa päälle niin se akunkeston arvio on kyllä aika metsässä. Tein viikonloppuna pitkän treenin, näytti lähtiessä 32% akkua ja treeninäytössä arvion ~9 h. Mulla tosin tuli ilmoitus että akku on loppumassa siinä 4 tunnin kohdalla. Sitten näppäsin näytön virransäästöön ja rannesykkeen pois niin hyvin pääsin treenin loppuun kyllä. Ja muutenkin kun kellon otin käyttöön se näytti juoksu-profiileissa sen 39 tuntia arvioksi, nyt tuo lukema on täydellä akulla 35 tuntia.
  17. Pe 8.5. Juoksu 5,8 km / 46 min Kevyt hölkkä poluilla. La 9.5. Juoksu 14 km / 1.45 h Edelleen kevyttä hölkkää, tällä kertaa vaimon kanssa. Su 10.5. Juoksu 32,7 km / 4.50 h / 2092 nousumetriä Mäen hinkkausta ja nousumetrien keräämistä Keinukalliolla.
  18. To 7.5. Kävely 15,4 km / 2.30 h Taas duunipaltsu kävellen, tällä kertaa ihan kadulla ja kävelyteitä pitkin. Hyvin tuli kahden pitkän paltsun aikana liikuttua eikä jumitettua koneen ääressä istuen. Venyttely / kehonhuolto 30 min
  19. Ke 6.5. Kävely 15 km / 2.50 h / 560 nousumetriä Pitkä duunipalaveri johon ei tarvinnut olla aktiivisena, joten laitoin lenkkarit jalkaan ja lähdin kävelylle. Paikallisen nyppylän hinkkaamista paria eri reittiä vaihdellen. Juoksu 8,6 km / 53 min Illalla vielä lyhyempi hölkkä, joka sisälsi 10 x 150 metrin vedot.
  20. Ti 5.5. Juoksu 13 km / 1.24 h Ensin muutama kilometri hiekkateitä, sitten poluille ja lopuksi vielä pari kilometriä hiekkatietä. Todella lämmin ilta oli ja sai shortseissa ja t-paidassa mennä. Vähän tuntuu varsinkin pakaroissa maanantain kyykyt, mutta tämähän oli odotettavissa kun ei ole hetkeen tullut mitään tuolle osastolle tehtyä. Suunnittelin että jos tänään ottaisi hieman reippaamman treenin, huomenna keskittyisi vähän enemmän tuohon voimaan ja kehonhuoltoon ja loppuviikko menisi täysin juoksun parissa.
  21. https://nutskarhunkierros.fi/fi/ajankohtaista/nuts-karhunkierros-on-peruuntunut/
  22. Ma 4.5. Lihaskunto/voimaharjoittelu 50 min Kotoa löytyy pari käsipainoa johon saa aina 16 kiloon asti + yksi tanko joka saattaa kestää jopa 30 kiloa. Alkuun muutama minuutti naruhyppelyä jonka jälkeen sarja erilaisia kyykkyjä, perusmavea vähän, vatsoja, kylkiä, pohkeita jne. Pyöräily 29 km / 1.30 h Pakko oli päästä hieman ulkoilemaan niin kevyt pyöräily oli tähän hyvä vaihtoehto.
  23. Lasinilkk@

    Polar Grit X

    Mitä itse olen käyttänyt, olen kokenut Komootin hyväksi palveluksi. En ole tosin minkään haun kautta toiminut, vaan ihan karttapohjaan tehnyt suoraan reitit. Ja tietenkin etelässä päässyt vasta kokeilemaan, mutta kyllä tuo on paikallisissa kansallispuistoissa löytänyt pienimmätkin polut. Kävin itseasiassa tutustumassa vielä pariin lähimetsään tuon palvelun avulla ja hyvin sinnekin sain reitit tehtyä.
  24. Su 3.5. Juoksu 20 km / 1.56 h / 150bpm En suunnitellut mitään tiettyä reittiä, vaan lähdin hakemaan 15-20 kilsan siivua jostain. Sykkeet jäivät reilusti pk-alueelle ja jalat olisi tuntuneet vievän reippaamminkin, joten himmaillemaan joutui.
  25. Ke 29.4. Juoksu 8 km / 1 h /139bpm Meinasin jättää väsyksen takia väliin, mutta lähdin tunniksi ulkoilemaan ja kävin paikallisella nyppylällä kiipeilemässä 250 nousumetrin verran. To 30.4. Juoksu 9,15 km / 52 min / 143bpm Hieman ripeämpi lenkki. Vähän perushölkkää alkuun, sitten 2 x 1 km vähän reippaammin + loppu kiihtyvänä n. 5.30 -> 4.30. Sykevyö tilttaili jotain, väitän että tohon + 10 lisää mutta silti pk-alueella. Pe 1.5. Mäkitreeni 22,4 km / 3.20 h / 144bpm / 1200 nousumetriä Vappupäivän mäki-iloittelu ja ensimmäistä kertaa tänä vuonna sauvat esillä. Varsin leppoisaa menoa, sykkeet juuri pk2-alueella. Ylämäet pääasiassa kävellen, alamäet juosten. La 2.5. Pyöräily 23,3 km / 1.28h / 128bpm Ensimmäistä kertaa oikean pyörän selässä tänä vuonna. Jalat oli vähän väsyneet edellisestä päivästä, joten päätin ottaa ihan iisisti pyörän selässä. Tollanen vanhan pyörä kun on, saa silläkin näköjään sykkeet nousemaan mäissä. Hyvä palauttava "treeni".
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy