Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Lasinilkk@

Jäsenet
  • Content Count

    148
  • Liittyi

  • Last visited

Everything posted by Lasinilkk@

  1. Tuntuu perin loogiselta ja toivoa sopii, että noi auttaa tuohon henkiseen puoleen myös 🙂 Kateellinen olen niille, joilla ei ole mitään jarruja 😄 Ke 3.6. Pyöräily 25 km / 1.05 h Kevyttä tsygäilyä hienossa kesäillassa.
  2. Ti 2.6. Juoksu 10,7 km / 1.02 h Tiistai on reippaamman juoksun päivä, joten ohjelmassa neljä tonnin vetoa. Otin tarkoituksella vähän vähemmän, jotta uskaltaisi myös tuutata hieman lujempaa. Oma ongelma on, että pelkään ilmeisesti hyytymistä ja tunnun säästelevän aina vähän liikaa - oli kyseessä sitten vetotreenit tai vaikka 10 kilsan lappujuoksu. Eka veto hieman iisimmin (4.56), toka (4.29) ja kolmas (4.14) rennon kovaa ja viimeinen sitten jo kovaa (3.52). Jouduin tuolla pätkällä tekemään kaksi 90 asteen käännöstä ja viimeinen 300-400 metriä on hiekkatietä. Mutta ihan tyytyväinen olen, varsinkin noi keskimmäiset vedot tuntui suht rennoilta joten ilmeisesti jotain kehittymistä on tapahtunut. Viimeisellä oltiin taas niin pois omalta mukavuusalueelta, että sen pitikin tuntua paskalta.
  3. Ma 1.6. Juoksu 9 km / 51 min EIlen piti vähän pidempi lenkki juosta kuin vajaa tunti, mutta pojan treenit pääsivät yllättämään, joten odotellessa ei kerennyt kuin tuohon vajaaseen tuntiin. Sykkeet kynnyksen alapuolella ja täytyy kyllä olla tyytyväinen tähän kehitykseen mitä on tapahtunut. Vähän reilu vuosi sitten pk-vauhti oli testeissä 7 min/km, tammikuussa testeissä 6 min/km ja nyt meni tuo lenkki 5.39 min/km vauhdilla.
  4. Pe 29.5. Pyöräily 19,5 km / 1 h Juoksu 3 km / 23 min Venyttelyt 20 min Kävin pyöräilemässä kun kesken lenkin huomasin nätit polut - pakkohan ne oli käydä kokeilemassa! Siihen päälle vielä venyttelyt. La 30.5. Juoksu 14 km / 1.43 h Polkuja todella kauniissa säässä. Todella rennosti, keskisyke pk2-alueen alaosastolla. Su 31.5. Kävely 1 h / 5 km Pyöräily 24 km / 1.10h Piti käydä juoksemassa, mutta oli kaikkea muuta puuhaa eikä oikein napannutkaan. Pikkasen tuossa oikeassa jalassa on vielä ongelmia, ilmeisesti lonkassa, joka sitten varmaan säteilee tuonne reiteen ja muualle. Siksikin oli helppo jättää lenkki väliin ja perustella se levolla. Toukokuussa liikuin melkein 54 tuntia, joka on eniten tänä vuonna. Yhteensä on höyrytty menemään 211 tuntia alkuvuoden aikana. Juossut olen 1304 kilometriä ja tähän on mennyt aikaa 150 tuntia aika tarkkaan. Alla kaikkien treenien sykealueet, olen varsin tyytyväinen siihen, miten ovat painottuneet tänä vuonna.
  5. Ke 27.5. Pyöräily 42 km / 1.58 min Lihaskunto + venyttelyt 35 min Ensin pari tuntia kevyttä pyöräilyä ja päälle vatsoja, selkää ja vähän jalkoja. Päälle venyttelyt. To 28.5. Juoksu 11 km / 60 min Piti lähteä ihan pk-lenkille, mutta ajatus kiihtyvästä lenkistä kirkastui ekojen kilsojen aikana. Lähtövauhti 6 min luokkaan kiihtyen vikan kilometrin 4.39 vauhtiin. Sykkeet pysyivät pk2 ja vk1 alueilla.
  6. Ti 26.5. Juoksu 8,8 km / 54 min Otin ohjelmaan hieman kovempaa juoksua, 8 x 3 minuutin vedot 90 sekunnin palautuksella. Alkulämmöt olivat heikommanlaiset, joten lisäsin alunperin sunnitellun kuuden vedon päälle pari lämmittelyvetoa. Ensimmäinen varsinainen veto oli vielä tarkoitus ottaa "lämmittelyn" kannalta ja se meni 5.11 min/km vauhdilla. Tämän jälkeen seuraavan vedon tavoitteena 4.5x ja siitä pari seuraavaa aina noin 10 sek vauhtia lisää. Tuossa onnistuinkin hyvin: 4.54, 4.42 & 4.31 Toiseksi viimeiseen vetoon lähdin ajatuksella kova rento ilman kellon katsomista (4.18) ja viimeinen sitten kovaa mutta ei verenmaku suussa (3.58). Eli varsin hyvin nousujohteisesti onnistunut harjoitus. Sykealueilla liikuttiin niin, että 4.31 vedon maksimi kävi muutaman lyönnin vk2-alueella, vikalla setillä pääsin sitten anakynnyksen yli. Hyvin huomaa ettei ole tottunut vauhteihin. 4.30 vauhti menee vielä ihan ok, mutta nosto tuonne nelosen alle on jos sitten vähän happaman oloista. Kaipa se siitä jos näitä ohjelmassa pitää ja niitä vielä säännöllisesti tekee 😄
  7. Ma 25.5. Juoksu 11,3 km / 1.06 h / 143 bpm Lihaskunto 18 min Rentoa menoa pk2:n ala-alueella. Alkuun eka kilsa päälle 6 min, sen jälkeen hiljaa vauhtia nostaen niin että lopussa oli n. 5.30. Jalat tuntuivat levon jälkeen hyviltä. Lenkin päälle vähän erinäköisiä kyykkyjä + vatsoja.
  8. Lasinilkk@

    Polar Grit X

    Polarilta oon saanut vastauksen jatkuva sykeseuranta + tunti gps-liikuntaa päivässä, niin arvioitu akunkesto noin 4-5 päivää.
  9. Itse kävin ekaa kertaa testissä viime vuoden alussa ja toisen kerran tämän vuoden alussa. Ensimmäinen oli mattotesti e minuutin vedoilla, tämä toinen tonnin vedoilla radalla. Mulla aerobinen kynnys eli ekassa testissä 145, toisessa aerobiseksi kynnysalueeksi muodostui 155-162. Ensimmäisessä testissä jotain meni tuossa testissä metsään juuri tuossa aerobisen kynnyksen kohdalla, sillä se tuntui juostessa todella matalalta. Nyt tämän toisen testin jälkeen juoksuvauhdit rupeaa olemaan jos siellä suunnalla missä ne varmaan tässä kohtaa kehitystä pitäisi olla. Nyt tuo 145 rupeaa olemaan jo melkein pk1:sta (140). Ajattelin etten hetkeen testissä kävisi, mutta sen verran isot heitot ovat näissä olleet, että kai se pitää ensi talvena käydä tsekkauttamassa että miltä noi silloin näyttää.
  10. Pe 22.5. Juoksu 9,4 km / 1.05 h Kevyttä polkujuoksua uudessa maastossa. Meni aluksi vähän polkujen ja reitin etsimiseksi. La 23.5. Juoksu 23,5 km / 3.20 h PIdempi rauhallinen lenkki Nuuksiossa todella kesäisessä säässä. Su 24.5. Kävely 3,2 km / 30 min Lihaskunto 33 min + venyttelyt 20 min Reippaalla kävelyllä hieman lämpöä kroppaan, sitten lähinnä vatsaan ja yläkroppaan keskittyvää lihaskuntoa. Loppuun venyttelyä + rullailua jaloille. Vähän edelleen oikeassa jalassa jotain ongelmaa. Nyt ei ole etureisi joka niinkään haittaa, vaan jotain kipua / jumeja on enemmän nivusen ja lonkan puolella. Siksi otin eilisen taas paljon rennommin kuin normaalisti.
  11. Ke 20.5. Lepo Muutama kilsa kävelyä kaupalle, muuten ihan huilin merkeissä. To 21.5. Kävely 3,3 km / 40 min Pyöräily 24,5 km / 1.10 h Lihaskunto 34 min Edelleen hieman kevyempi päivä. Vähän tuntuu jaloissa ja muut tuntemukset ovat ilmeisesti häivyttäneet tuon etureiden kummallisen tunteen. Pyöräily kävi jo ihan treenistä, joka ajosuunnassa tuntui olevan vastatuuli ja kun kyseessä on tuollainen vanha setämiehen pyörä, sykkeet sai ihan hyvin nousemaan kyllä. Pyöräilyn jälkeen vähän erilaisia kyykkyjä, vatsoja ja habaa - ilman mitään suurempia suunnitelmia. Suunnitelmissa olisi vietää akseli pe-su juosten.
  12. Ti 19.5. Juoksu 13,1 km / 1.13 h Ohjelmassa oli vähän vauhdikkaampaa juosua kahden 20 minuutin VK-jakson tiedossa ja näiden välissä oli 5 minuutin hölkkäpalautus. Koska näitä en kovasta uhoamisesta huolimatta ole juuri viime aikoina tehnyt, lähdin aika varovaisesti ja rennosti liikkeelle. Lämmittelyn jälkeen ensimmäinen 20 minuuttia meni vauhdilla 5.02 min/km. Tuolla vauhdilla olen viimeksi juossut kympin lappujuoksun, mutta jotain kertonee kiristysvarasta että keskisyke oli muutaman hassun lyönnin vk-alueen puolella. Toiseen settiin sitten lähdin edelleen iisisti ensimmäisen 10 minuutin ajan, toiselle kiihdyttelin vauhdin 4.30 tuntumaan ja tällä saatiin synnytettyä keskivauhti 4.52 min/km. Nyt keskisykkeissä pääsin juuri vk2-alueelle eli vieläkin vauhdikkaammin sykkeiden puolesta olisi voinut mennä. Jalat eivät toki ole tottuneet 4.30 vauhtiin, mutta kaipa se on vaan tulosta jatkuvasta pk-nylkkäämisestä. Lenkin päätteeksi vielä 25 minuuttia lihaskuntoa. Etureisi ilmoittelee vieläkin. Suoraan pistävää tai selkeätä kipua ei varsinaisesti ole, vaan tuollainen outo "tunne" ja välillä jopa tuntunut että jalka pettäisi alta. Myöskään suoraa paikkaa tuolle tunteelle en pysty osoittamaan. Kellään valistuneita arvauksia? Onko kyseessä joku lihasjumi tai muu vastaava - toivottavasti, sillä itse huomasin jo näpytteleväni googleen "reisiluu rasitusmurtuma" tyyppisiä hakusanoja 😕
  13. Ma 18.5. Juoksu 9,1 km / 55 min / 145 bpm Jännityksellä kuulostelin reiden olotilaa. Ehkä hieman parempi kuin edellisellä lenkillä, mutta edelleen todella outoa tunnetta. Tänään voisi ottaa ohjelmaan hieman reippaampaa, vetoa tai pari pidempää tasavauhtista pätkää.
  14. Pe 15.5. Juoksu 24,2 km / 2.34 h /148 bpm Tuli heitettyä viikon pitkis pois alta jo perjantaina kadulla. La 16.5. Lepo Su 17.5. Juoksu 8 km / 51 min /138 bpm Rauhalliinen pk1-lenkki. Toinen etureisi todella hellänä vielä, taisi ottaa hieronnasta itseensä. Lenkin jälkeen vielä myöhemmin illalla vajaan tunnin verran venyttelyä ja rullailua telkkaria katsoessa.
  15. Ke 13.5. Juoksu 7,5 km / 55 min Jalat vielä todella raskaan tuntuiset eikä meno ollut jotenkin luonnollisen tuntuista alkuukaan. Toki menin poluilla ja niin että nousuakin tuli yli 200 metriä tuolla matkalla. To 14.5. Juoksu 10,5 km / 1.04 h Jo huomattavasti kevyempi päivä. Edelleen maastossa, ulkoilureittejä ja latupohjia pitkin. Keskisyke pk2-alueen alapäässä, jalat tuntui paljon paremmilta, joskin tiistaisen hieronnan jälkeen varsinkin etu- ja takareisistä löytyy aika kovia kipukohtia.
  16. Ei ole kallis, tosin ei täälläkään mikään riistohinta ole, 50€ ja aina sama kaveri hieromassa joten hyvin tietää ja tuntee jo mun jalat. Pari vuotta olen nyt tuolla käynyt. Toki välillä voisi "käydä vieraissakin", kunhan ei vakkarille sitä kerro 🤭 Kesällä tulee muuten väännettyä aina 1-2 viikkoa Tahkolla lenkkiä, vaimon suvulla kun on kesäpaikka sielläpäin.
  17. Ma 11.5. Lepo Ti 12.5. Hieronta 60 min. Olipahan koko setti aika jumissa, etu- ja takareidet, pohkeet ja pakarat. Takareidet oli varsinkin todella hellänä, ja kipupaikkoja kyllä löytyi kunnolla. Huomenna jos taas kaivasi lenkkarit esiin.
  18. Lasinilkk@

    Polar Grit X

    Näin kuvittelisin myös, ja täysin samalla tavalla oon käyttänyt Vantagen M:n kanssa. Mutta kävi vaan mielessä että voiko se silti siellä taustalla olla päällä. Ihan samalla tavalla kuin jos nappaan sen ranteesta pois. Aiemmin sykemittaus on sammunut, nyt saattaa tosiaan jäädä päälle vaikkei kello ole rannetta nähnytkään.
  19. Lasinilkk@

    Polar Grit X

    Ei automaattisesti sulje tuota rannesykettä pois päältä, koska mulla oli just tuolloin vyö käytössä. Jouduin kesken treenin valikosta poistamaan rannesykkeen pois käytöstä. Eli erillistä profiilia ei tarvi tehdä mutta manuaalisti se pitää pois kuitenkin ottaa.
  20. Lasinilkk@

    Polar Grit X

    Hyvä arvio @Aki Hummasti 👍 Itsellä on parissa mäkitreenissä Hill Splitter toiminut treenin aikana hyvin, se on lukenut kaikki mäet livenä oikein. Mutta treenin jälkeen noita ei olekaan ollut Flow'ssa katsottavissa. Tästä olen ollut Polariin yhteydessä ja siihen on ilmeisesti tulossa korjaus jossain vaiheessa. Myös syke jää kellossa päälle jos sen ottaa pois. Yhtenä iltana se mittaili lavuraarin reunalla 20 minuuttia kohoavaa sykettä (90 -> 144), kun itse istuskelin saunassa. Edellinen kello (Vantage M) kyllä "pimeni" heti kun nappasi kellon pois ranteesta. Mitäs muuta tuosta kirjeenvaihdosta Polarin kanssa on jäänyt käteen. Jatkuva rannesyke päällä ja tunti gps-liikuntaa niin kuulemma akunkesto on 4-5 päivää. Siihen se suunnilleen osuu omalla kohdalla. Treenin kun laittaa päälle niin se akunkeston arvio on kyllä aika metsässä. Tein viikonloppuna pitkän treenin, näytti lähtiessä 32% akkua ja treeninäytössä arvion ~9 h. Mulla tosin tuli ilmoitus että akku on loppumassa siinä 4 tunnin kohdalla. Sitten näppäsin näytön virransäästöön ja rannesykkeen pois niin hyvin pääsin treenin loppuun kyllä. Ja muutenkin kun kellon otin käyttöön se näytti juoksu-profiileissa sen 39 tuntia arvioksi, nyt tuo lukema on täydellä akulla 35 tuntia.
  21. Pe 8.5. Juoksu 5,8 km / 46 min Kevyt hölkkä poluilla. La 9.5. Juoksu 14 km / 1.45 h Edelleen kevyttä hölkkää, tällä kertaa vaimon kanssa. Su 10.5. Juoksu 32,7 km / 4.50 h / 2092 nousumetriä Mäen hinkkausta ja nousumetrien keräämistä Keinukalliolla.
  22. To 7.5. Kävely 15,4 km / 2.30 h Taas duunipaltsu kävellen, tällä kertaa ihan kadulla ja kävelyteitä pitkin. Hyvin tuli kahden pitkän paltsun aikana liikuttua eikä jumitettua koneen ääressä istuen. Venyttely / kehonhuolto 30 min
  23. Ke 6.5. Kävely 15 km / 2.50 h / 560 nousumetriä Pitkä duunipalaveri johon ei tarvinnut olla aktiivisena, joten laitoin lenkkarit jalkaan ja lähdin kävelylle. Paikallisen nyppylän hinkkaamista paria eri reittiä vaihdellen. Juoksu 8,6 km / 53 min Illalla vielä lyhyempi hölkkä, joka sisälsi 10 x 150 metrin vedot.
  24. Ti 5.5. Juoksu 13 km / 1.24 h Ensin muutama kilometri hiekkateitä, sitten poluille ja lopuksi vielä pari kilometriä hiekkatietä. Todella lämmin ilta oli ja sai shortseissa ja t-paidassa mennä. Vähän tuntuu varsinkin pakaroissa maanantain kyykyt, mutta tämähän oli odotettavissa kun ei ole hetkeen tullut mitään tuolle osastolle tehtyä. Suunnittelin että jos tänään ottaisi hieman reippaamman treenin, huomenna keskittyisi vähän enemmän tuohon voimaan ja kehonhuoltoon ja loppuviikko menisi täysin juoksun parissa.
  25. https://nutskarhunkierros.fi/fi/ajankohtaista/nuts-karhunkierros-on-peruuntunut/
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy