Jump to content
Juoksufoorumi.fi




Lasinilkk@

Jäsenet
  • Content Count

    142
  • Liittyi

  • Last visited

Viestit käyttäjältä Lasinilkk@


  1. On 24.5.2020 at 08.02, Pyörämees kirjoitti:

    Jaahas, oudolta kuulostaa. Veikkaan, että GritX:ssä on samanmoinen akunkesto kuin Veeveessä. 

     

    Itellä Veeveessä akku kestää noin 6 vuorokautta Nightly Rechargen kanssa ja gps-treeniä tolle ajanjaksolle osuu 10-15h.

     

    Polarilta oon saanut vastauksen jatkuva sykeseuranta + tunti gps-liikuntaa päivässä, niin arvioitu akunkesto noin 4-5 päivää. 


  2. On 22.5.2020 at 21.58, mml kirjoitti:

    Tasotestin tulokset ilmestyivät sähköpostiin ja niitä on tässä pitänyt ihmetellä, koska kynnykset siirtyneet testin mukaan ihan reilusti. Aerobinen kynnys nyt 151 ja anaerobinen 167, kun edellisen 2,5 vuotta sitten juostun testin luvut olivat 142 ja 161. Maksimisyke on siinä 182-183.

     

    Itse kävin ekaa kertaa testissä viime vuoden alussa ja toisen kerran tämän vuoden alussa. Ensimmäinen oli mattotesti e minuutin vedoilla, tämä toinen tonnin vedoilla radalla. Mulla aerobinen kynnys eli ekassa testissä 145, toisessa aerobiseksi kynnysalueeksi muodostui 155-162. 

     

    Ensimmäisessä testissä jotain meni tuossa testissä metsään juuri tuossa aerobisen kynnyksen kohdalla, sillä se tuntui juostessa todella matalalta. Nyt tämän toisen testin jälkeen juoksuvauhdit rupeaa olemaan jos siellä suunnalla missä ne varmaan tässä kohtaa kehitystä pitäisi olla. Nyt tuo 145 rupeaa olemaan jo melkein pk1:sta (140). 

     

    Ajattelin etten hetkeen testissä kävisi, mutta sen verran isot heitot ovat näissä olleet, että kai se pitää ensi talvena käydä tsekkauttamassa että miltä noi silloin näyttää. 

    • Like 1

  3. Pe 22.5.

    Juoksu 9,4 km / 1.05 h 

    Kevyttä polkujuoksua uudessa maastossa. Meni aluksi vähän polkujen ja reitin etsimiseksi. 

     

    La 23.5.

    Juoksu 23,5 km / 3.20 h 

    PIdempi rauhallinen lenkki Nuuksiossa todella kesäisessä säässä. 

     

    Su 24.5.

    Kävely 3,2 km / 30 min

    Lihaskunto 33 min + venyttelyt 20 min

    Reippaalla kävelyllä hieman lämpöä kroppaan, sitten lähinnä vatsaan ja yläkroppaan keskittyvää lihaskuntoa. Loppuun venyttelyä + rullailua jaloille. 

     

    Vähän edelleen oikeassa jalassa jotain ongelmaa. Nyt ei ole etureisi joka niinkään haittaa, vaan jotain kipua / jumeja on enemmän nivusen ja lonkan puolella. Siksi otin eilisen taas paljon rennommin kuin normaalisti. 

    • Like 5

  4. Ke 20.5.

    Lepo

    Muutama kilsa kävelyä kaupalle, muuten ihan huilin merkeissä. 

     

    To 21.5. 

    Kävely 3,3 km / 40 min

    Pyöräily 24,5 km / 1.10 h

    Lihaskunto 34 min

    Edelleen hieman kevyempi päivä. Vähän tuntuu jaloissa ja muut tuntemukset ovat ilmeisesti häivyttäneet tuon etureiden kummallisen tunteen. Pyöräily kävi jo ihan treenistä, joka ajosuunnassa tuntui olevan vastatuuli ja kun kyseessä on tuollainen vanha setämiehen pyörä, sykkeet sai ihan hyvin nousemaan kyllä. Pyöräilyn jälkeen vähän erilaisia kyykkyjä, vatsoja ja habaa - ilman mitään suurempia suunnitelmia. 

     

    Suunnitelmissa olisi vietää akseli pe-su juosten. 

    • Like 3

  5. Ti 19.5.

    Juoksu 13,1 km / 1.13 h

    Ohjelmassa oli vähän vauhdikkaampaa juosua kahden 20 minuutin VK-jakson tiedossa ja näiden välissä oli 5 minuutin hölkkäpalautus. Koska näitä en kovasta uhoamisesta huolimatta ole juuri viime aikoina tehnyt, lähdin aika varovaisesti ja rennosti liikkeelle. Lämmittelyn jälkeen ensimmäinen 20 minuuttia meni vauhdilla 5.02 min/km. Tuolla vauhdilla olen viimeksi juossut kympin lappujuoksun, mutta jotain kertonee kiristysvarasta että keskisyke oli muutaman hassun lyönnin vk-alueen puolella.

     

    Toiseen settiin sitten lähdin edelleen iisisti ensimmäisen 10 minuutin ajan, toiselle kiihdyttelin vauhdin 4.30 tuntumaan ja tällä saatiin synnytettyä keskivauhti 4.52 min/km. Nyt keskisykkeissä pääsin juuri vk2-alueelle eli vieläkin vauhdikkaammin sykkeiden puolesta olisi voinut mennä. Jalat eivät toki ole tottuneet 4.30 vauhtiin, mutta kaipa se on vaan tulosta jatkuvasta pk-nylkkäämisestä. Lenkin päätteeksi vielä 25 minuuttia lihaskuntoa.

     

    Etureisi ilmoittelee vieläkin. Suoraan pistävää tai selkeätä kipua ei varsinaisesti ole, vaan tuollainen outo "tunne" ja välillä jopa tuntunut että jalka pettäisi alta. Myöskään suoraa paikkaa tuolle tunteelle en pysty osoittamaan. Kellään valistuneita arvauksia? Onko kyseessä joku lihasjumi tai muu vastaava - toivottavasti, sillä itse huomasin jo näpytteleväni googleen "reisiluu rasitusmurtuma" tyyppisiä hakusanoja 😕

    • Like 3

  6. Pe 15.5.

    Juoksu 24,2 km / 2.34 h /148 bpm

    Tuli heitettyä viikon pitkis pois alta jo perjantaina kadulla.

     

    La 16.5.

    Lepo

     

    Su 17.5.

    Juoksu 8 km / 51 min /138 bpm

    Rauhalliinen pk1-lenkki. Toinen etureisi todella hellänä vielä, taisi ottaa hieronnasta itseensä. Lenkin jälkeen vielä myöhemmin illalla vajaan tunnin verran venyttelyä ja rullailua telkkaria katsoessa. 

    • Like 5

  7. Ke 13.5.

    Juoksu 7,5 km / 55 min

    Jalat vielä todella raskaan tuntuiset eikä meno ollut jotenkin luonnollisen tuntuista alkuukaan. Toki menin poluilla ja niin että nousuakin tuli yli 200 metriä tuolla matkalla. 

     

    To 14.5.

    Juoksu 10,5 km / 1.04 h 

    Jo huomattavasti kevyempi päivä. Edelleen maastossa, ulkoilureittejä ja latupohjia pitkin. Keskisyke pk2-alueen alapäässä, jalat tuntui paljon paremmilta, joskin tiistaisen hieronnan jälkeen varsinkin etu- ja takareisistä löytyy aika kovia kipukohtia. 

    • Like 4

  8. 45 minuuttia sitten, Reenaaja kirjoitti:

    Tääl päin 60m hieronta on n. 40e.. halvimmillaan...juankoski..no kuopios kalliimmat hinnat...👍

     

    Ei ole kallis, tosin ei täälläkään mikään riistohinta ole, 50€ ja aina sama kaveri hieromassa joten hyvin tietää ja tuntee jo mun jalat. Pari vuotta olen nyt tuolla käynyt. Toki välillä voisi "käydä vieraissakin", kunhan ei vakkarille sitä kerro 🤭

    Kesällä tulee muuten väännettyä aina 1-2 viikkoa Tahkolla lenkkiä, vaimon suvulla kun on kesäpaikka sielläpäin.


  9. 14 minuuttia sitten, dioglanes kirjoitti:

    Vantage ja vanhemmat Polarit käyttävät rannesykettä oletuksena ja mikäli löytyy bluetooth-yhteyden päässä sykevyö (paritettu) niin ottaa sen sykevyön eikä käytä rannesykettä. Toimii näin automaattisesti. Vaikea uskoa, että Gritissä toimisi eri tavalla.

     

    Näin kuvittelisin myös, ja täysin samalla tavalla oon käyttänyt Vantagen M:n kanssa. Mutta kävi vaan mielessä että voiko se silti siellä taustalla olla päällä. Ihan samalla tavalla kuin jos nappaan sen ranteesta pois. Aiemmin sykemittaus on sammunut, nyt saattaa tosiaan jäädä päälle vaikkei kello ole rannetta nähnytkään. 


  10. 12 minuuttia sitten, mm75 kirjoitti:

    Mitenkäs sellainen tilanne että joskus olis sykevyö käytössä ja joskus ei, osaako Grit sellaisissa tapauksissa havaita että "mennäänkin rannemittauksella tämä treeni" vai pitääkö lenkille lähtiessä olla valmiiksi tehtynä profiili jossa sykemittaus on valittu valmiiksi jompaan kumpaan?

     

    Ei automaattisesti sulje tuota rannesykettä pois päältä, koska mulla oli just tuolloin vyö käytössä. Jouduin kesken treenin valikosta poistamaan rannesykkeen pois käytöstä. Eli erillistä profiilia ei tarvi tehdä mutta manuaalisti se pitää pois kuitenkin ottaa. 


  11. Hyvä arvio @Aki Hummasti 👍

    Itsellä on parissa mäkitreenissä Hill Splitter toiminut treenin aikana hyvin, se on lukenut kaikki mäet livenä oikein. Mutta treenin jälkeen noita ei olekaan ollut Flow'ssa katsottavissa. Tästä olen ollut Polariin yhteydessä ja siihen on ilmeisesti tulossa korjaus jossain vaiheessa. Myös syke jää kellossa päälle jos sen ottaa pois. Yhtenä iltana se mittaili lavuraarin reunalla 20 minuuttia kohoavaa sykettä (90 -> 144), kun itse istuskelin saunassa. Edellinen kello (Vantage M) kyllä "pimeni" heti kun nappasi kellon pois ranteesta. 

     

    Mitäs muuta tuosta kirjeenvaihdosta Polarin kanssa on jäänyt käteen. Jatkuva rannesyke päällä ja tunti gps-liikuntaa niin kuulemma akunkesto on 4-5 päivää. Siihen se suunnilleen osuu omalla kohdalla. Treenin kun laittaa päälle niin se akunkeston arvio on kyllä aika metsässä. Tein viikonloppuna pitkän treenin, näytti lähtiessä 32% akkua ja treeninäytössä arvion ~9 h. Mulla tosin tuli ilmoitus että akku on loppumassa siinä 4 tunnin kohdalla. Sitten näppäsin näytön virransäästöön ja rannesykkeen pois niin hyvin pääsin treenin loppuun kyllä. Ja muutenkin kun kellon otin käyttöön se näytti juoksu-profiileissa sen 39 tuntia arvioksi, nyt tuo lukema on täydellä akulla 35 tuntia. 

    • Like 1

  12. Ti 5.5.

    Juoksu 13 km / 1.24 h

    Ensin muutama kilometri hiekkateitä, sitten poluille ja lopuksi vielä pari kilometriä hiekkatietä. Todella lämmin ilta oli ja sai shortseissa ja t-paidassa mennä. Vähän tuntuu varsinkin pakaroissa maanantain kyykyt, mutta tämähän oli odotettavissa kun ei ole hetkeen tullut mitään tuolle osastolle tehtyä. Suunnittelin että jos tänään ottaisi hieman reippaamman treenin, huomenna keskittyisi vähän enemmän tuohon voimaan ja kehonhuoltoon ja loppuviikko menisi täysin juoksun parissa. 

    • Like 7

  13. Lainaa

    4.5.2020 valtioneuvosto sallii/suosittelee kesäkuun alusta järjestettävän enintään 50 hengen tapahtumia. Olemme aiemmin suunnitelleet pisimmän 166 km juoksemista rajoitetusti, mutta henkilömäärä ylittyy, evakuointitilanteessa ym. turvallisuutta on hankala taata, suositukset voivat myös yllättäen kiristyä jos tartuntatilanne pahenee eikä Rukalle toivota myöskään koronalinko-efektiä omatoimitapaamisten vuoksi.

    https://nutskarhunkierros.fi/fi/ajankohtaista/nuts-karhunkierros-on-peruuntunut/


  14. Ma 4.5.

    Lihaskunto/voimaharjoittelu 50 min

    Kotoa löytyy pari käsipainoa johon saa aina 16 kiloon asti + yksi tanko joka saattaa kestää jopa 30 kiloa. Alkuun muutama minuutti naruhyppelyä jonka jälkeen sarja erilaisia kyykkyjä, perusmavea vähän, vatsoja, kylkiä, pohkeita jne. 

     

    Pyöräily 29 km / 1.30 h

    Pakko oli päästä hieman ulkoilemaan niin kevyt pyöräily oli tähän hyvä vaihtoehto. 

    • Like 3

  15. 10 tuntia sitten, Miska kirjoitti:

    Kattelin tota Komoot:ia polkujuoksun kannalta. Eipa kovin haapposta ole sen tarjonta esim Lapissa. Pari vaivaista polkua (kun pistaa vaelluksia hakuun) Saariselalla. Vaikka siela on vaikka mita polkujuoksu-tapahtumaa. Ei oikein vakuuttanut... Vai olenko sossinyt jotain asetuksissa ?

     

    Mitä itse olen käyttänyt, olen kokenut Komootin hyväksi palveluksi. En ole tosin minkään haun kautta toiminut, vaan ihan karttapohjaan tehnyt suoraan reitit. Ja tietenkin etelässä päässyt vasta kokeilemaan, mutta kyllä tuo on paikallisissa kansallispuistoissa löytänyt pienimmätkin polut. Kävin itseasiassa tutustumassa vielä pariin lähimetsään tuon palvelun avulla ja hyvin sinnekin sain reitit tehtyä. 

    • Like 2

  16.  

    Ke 29.4.

    Juoksu 8 km / 1 h /139bpm

    Meinasin jättää väsyksen takia väliin, mutta lähdin tunniksi ulkoilemaan ja kävin paikallisella nyppylällä kiipeilemässä 250 nousumetrin verran.

     

    To 30.4.
    Juoksu 9,15 km / 52 min / 143bpm

    Hieman ripeämpi lenkki. Vähän perushölkkää alkuun, sitten 2 x 1 km vähän reippaammin + loppu kiihtyvänä n. 5.30 -> 4.30. Sykevyö tilttaili jotain, väitän että tohon + 10 lisää mutta silti pk-alueella. 

     

    Pe 1.5.

    Mäkitreeni 22,4 km / 3.20 h / 144bpm / 1200 nousumetriä

    Vappupäivän mäki-iloittelu ja ensimmäistä kertaa tänä vuonna sauvat esillä. Varsin leppoisaa menoa, sykkeet juuri pk2-alueella. Ylämäet pääasiassa kävellen, alamäet juosten.

     

    La 2.5.

    Pyöräily 23,3 km / 1.28h / 128bpm

    Ensimmäistä kertaa oikean pyörän selässä tänä vuonna. Jalat oli vähän väsyneet edellisestä päivästä, joten päätin ottaa ihan iisisti pyörän selässä. Tollanen vanhan pyörä kun on, saa silläkin näköjään sykkeet nousemaan mäissä. Hyvä palauttava "treeni".

    • Like 6
    • Thanks 1

  17. On 30.4.2020 at 21.06, Pyörämees kirjoitti:

    Vantage Veessä ainakin joskus kosketusnäyttö suihkussa selailee omiaan. 

     

    Miten toi jytkympi rannemittaus? Ootko vetoja testannut, salilla käynyt tai kylmästä ranteesta mitannut sykkeitä ylös? Itselläni Veeveessä pelaa kans rannemittaus todella hyvin! 👍

     

    En ole vielä oikein kerennyt. Tänään oli pitkässä treenissä rannesykemittaus ja ihan normi käyrää sieltä tuli, vaikka keli oli kylmempi eikä ollut kuin yksi kerros ohutta paitaa päällä.

    • Like 1
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy