Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Lasinilkk@

Jäsenet
  • Content Count

    164
  • Liittyi

  • Last visited

Everything posted by Lasinilkk@

  1. Ma 7.7. Juoksu 11,4 km / 1.19 h Märkää ja vetistä polkua. Kokeilin hieman hakea tuota backyard ultra vauhtia heti alusta, mutta 6,7 km tuli täyteen 46 minuutissa joten totesin että vieläkin saa ottaa vauhtia pois rutkasti. Noin muuten yleinen olotila oli jotenkin väsynyt ja rotsi aika tyhjä.
  2. Joo, takerruin ehkä hieman liikaa tuohon nivusen alle. Tiedän tfl:n mestan suunnilleen mutta sitten rupesin miettimään että onko joku tekniikka olemassa mistä en ole itse tietoinen 🙂 Etureisikipujen kanssa tässä itse olen paininut kuukauden päivät ja etsin koko ajan uusia tapoja lähestyä ongelmaa. Mitään oikeaa vikaa tuossa jalassa ei pitäis olla (magneettikuvattu, ortopedit ja fyssari sanout että treenata saa niin paljon kun pystyy), mutta silti etureidessä /sisäreidessä juilii oudosti. Ehkä tulee mulla tuolta nivustaipeen/lonkankoukistajan se häikkä.
  3. Kerrotko hieman tarkemmin mitä tarkoittaa "nivusen alle"?
  4. Ma 22.6. - Su 28.6. Yhteensä 9 harjoitusta, kesto noin 9 tuntia. 4 x juoksua, 46 km / 4.46 h 3 x kävelyä, 17,5 km / 3 h Core, kehonhuolto, venyttely: 1 h Ma 29.6. - Su 5.7. 3 x juoksua, 33 km / 3,30 h Core, kehonhuolto, venyttely: 1.20 h Viime viikko meni hieman reisille, kuten tuntuu että on 2-3 vkoa tai oikeastaan koko kesäkuu mennyt. Jaloissa on hieman ongelmaa ja syitä on yritetty etsiä tuohon kummalliseen reisikipuun/tunteeseen joka on nyt toukokuun puolivälistä lähtien. Magneetissakin käynyt jossa reisi kuvattiin noin puolivälistä ylöspäin sekä tsekattiin lonkan/lantion mahdolliset ongelmat. Mitään ei löytynyt. Fyssarit eivät ole löytäneet mitään suoraan selittävää noille tuntemuksille. Juosta kykenen, mutta etu- /sisäreidessä, noin puolivälissä, on outo kivun tunnetta. Välillä enemmän, välillä vähemmän, välillä tunne on muualla kuin tuossa alueella mutta useimmiten ne tuntemukset löytyvät tuolta alueelta. Oikeastaan ainoat ohjeet tuli että lonkalle ja lantiolle pitää saada treeniä sekä erilaisia kyykkyja suositeltiin tuupattavan menemään melkein joka päivä. Ikinä näissä ei mitään tuntemuksia tuossa reidessä ole. Tällä hetkellä siis täytyy yrittää vaan treenata mahdollisimman normaalisti ja koittaa tehdä tuota voimaa tuolle alueelle + venytellä ja tehdä liikkuvuutta. Ehkäpä ne kivut lähtevät sieltä jossain vaiheessa pois. Kaksi ortopedia (toinen magneettikuvien jälkeen) + fyssari antanut ohjeet että juosta saa, joten täytyy vissiin luottaa ammattilaisiin ja antaa mennä. Jotta homma ei menisi tylsäksi, on vasemman jalan akillesjänteeseen, noin 2-3 cm kantapäästä ylöspäin tullut kipukohta. Siellä tuntuu selkeästi jotkut paksummat "kiinnikkeet", jotka lähtevät tuosta kohdasta molemmin puolin kohti nilkan kehräsluita. Arka alue on noin sentin tästä ylöspäin. Tämäkään vaiva ei varsinaisesti estä juoksemasta eikä kipu mitenkään pahene. Nykyajan suositusten mukaan koitan tehdä tuolle erilaista venyttelyä, olen pistänyt sinne kylmähoitoa ja kokeillut hieroa itse aluetta. Nämä "vammat" syövät kyllä kummasti motivaatiota ja päätä - sen näkee vähentyneistä treenimääristä. Ahdistavaa ajatella että elokuun puolivälissä pitäis olla juoksemassa Heavy Metal Ultraa. Kaipa se on vain otettava pieni kiri treeneissä tässä heinäkuun aikana ja luotettava että olen kerennyt jo jonkinlaista pohjaa rakentamaan, ettei tämä kaada koko paskaa. Eikä tuo kesäkuu nyt ihan niin susille mennyt, sentää yli 200 kilsaa tuli hölkättyä, 130 milometriä pyöräiltyä sekä vähän käveltyä. Mutta eipä tämä ole ihan suunnitelmien mukaan mennyt.
  5. Lasinilkk@

    Polar Grit X

    Nyt kello on ollut peruskäytössä (jatkuva sykeseuranta päällä) ja akkua on kulunut 24 tunnissa vain 5%. Vaikuttaa kyllä lupaavalta akunkeston suhteen tällä hetkellä.
  6. Lasinilkk@

    Polar Grit X

    Tänään puski itselleni päivityksen. Hill Splitter ei ole skulannut isompien mäkitreenien yhteydessä, toivottavasti tuo nyt toimii kunnolla. Noi juoma ja energiailmoitukset oli ihan riittävät itselle, mutta parempi tietysti jos sekin on parantunut. Back to start ja reitinohjaus kaatoi mulla kellon pari kertaa myös. Äkkiseltään huomasin että akunkestoon on tehty jotain viilauksia. Lähti melkein peruskäytöllä 15-20% päivässä tunnin gps:llä. Nyt kello oli puolen päivän jälkeen latauksessa ja edelleen näyttää 100%. Normaalisti tässä vaiheessa olisi lähtenyt joku 5-7%.
  7. Ti 16.6. Juoksu 8 km / 50 min Sykkeet jo maltillisemmat, kai sitä kroppa tottuu näihinkin lämpimiin keleihin, Ke 17.6. Pyöräily 48 min / 16,6 km Kauppareissun yhteydessä vähän kiertäen pyörällä To 18.6. Juoksu 30 km / 3.30h Piti alunperin tehdä 40-45 km:n lenkki, mutta tuon 20 kilsan polkuosuuden jälkeen päätin että se oli tässä ja oikaisin kotiin. Lämpö söi voimia hieman, mutta se ei ollut pääsyy suunnitelmasta poikkeamiseen. Oikean jalan reisiongelmat ja lantion(pakaran) väsyminen oli syynä tähän. Olen asiaa käynyt tutkituttamassa ja ilmeisesti erinäisten asioiden summa on se, että tällä hetkellä reiteen säteilee jotain pintahermokipuja. Asioita ei voi juoksemalla pahentaa, joten nyt mennään näin. Katsotaan hoitohommat (toivottavasti) pikapuoliin. Pe 19.6. Lepo La 20.6. Lepo Su 21.6. Venyttelyt/kehonhuolto 50 min Juoksu 10.3 km / 1.06 h Pyöräily 31.6 km / 1.28 h Juhannuspyhät meni melkein täysin auringosta nauttien ja leväten. Eilen aamupäivästä hieman lantion ja lonkkien liikkuvuuttaa + muuta kehonhuoltoa. Päivällä pk1-alueen lenkki ja illalla vielä kevyttä pyöräilyä.
  8. Ke 10.6. Pyöräily 30 km /1.19 h To 11.6. Pyöräily 9 km / 30 min Juoksu 2,5 km / 17 min Pe 12.6. Lepo La 13.6. Kävely 8 km / 3 h Su 14.6. Lepo Ma 15.6. Kävely 7 km / 1.05 h Juoksu 12 km / 1.10 h Meni hieman piloille viikonloppu, kun kaaduin torstaina poluilla. Vaimo oli keksinyt kotiin kaikenlaista tekemistä, joten muutenkin olisi tiukkaa tehnyt viikonloppuna irrota lenkille. Nyt oli helpompi jättää väliin kun paikkoja kolotti. Lauantaina otin tosin omaa aikaa ja kävin heittämässä rundin frisbeegolfia. Eilen illalla 12 kilsan lenkki ja eka kunnon juoksu melkein viikkoon. Sykkeet oli varmasti helteen takia normaalia korkeammat. Lämmin keli on todella kiva, mutta oma kroppa ei ainakaan juostessa siitä tykkää.
  9. Itsellä ongelmia lonkan/pakaran kanssa, joka heijastelee eri kohtiin etureittä. Tai näin ainakin olen asian järkeillyt. Pakara hyytyy nopeasti lenkeillä ja kun olen tennispalloa käyttänyt pakaraan, sieltä löytyy syvältä joku jänne tai muu vastaava joka tuntuu aralta. Lisäksi lonkan ulkoreunassa on hieman kipeämpi paikka. Nämä nyt ei sinänsä haittaa juoksua, mutta etureidessä on ihmeellisiä tuntemuksia, väsymistä ja arkuutta, mutta ei taas kipeitä kohtia ja noiden tuntemusten paikat vaihtelevat 😄 Myös alaselkä oli tuolta puolelta kipeä yhdessä vaiheessa. Olen miettinyt myös että voiko tällä etätöiden aiheuttamalla rajummalla istumisella keittiönpöydän ääressä olla vaikututsta - tai lähinnä kuinka paljon. Tuo reisi haittaa enemmän joten kai tässä on kohta ammattiavun puoleen käännyttävä.
  10. Ti 10.6. Juoksu 12 km / 1.19 h Noin 7 km polkua, loput latupohjaa ja katua. Ainahan nuo sykkeet tuppaa nousemaan poluilla, mutta selkeästi edistystä tässäkin huomattavissa. Kulkee selkeästi teknisimmillä pätkillä matalammalla sykkeellä, ylämäet nyt on edelleen ihan toinen juttu. Loppuun 5 km vauhdeilla 5.35 - 5.45.
  11. Ma 9.6. Juoksu 10 km / 1.02 h Kiireisen iltapäivän takia aamulenkki todella hienossa auringonpaisteessa. Samalla muistin minkä takia en juokse arkiaamuisin. Koko kroppa aivan jäässä melkein koko lenkin, hengitys ei toiminut yhtään ja muutenkin todella vaikean oloista menoa. Ehkäpä se siitä jos näitä tekisi useammin ja vaikka totuttaisi itsensä kävelyllä tuohon aamuliikuntaan? Veikkaan että 10 minuutin siirtymä sängystä juoksuvermeisiin, ei myöskään edesauta asiaa tuon tukkoisen fiiliksen kanssa.
  12. La 6.6. Juoksu 18,2 km / 1.47 h Todella kevyttä menoa asfaltilla. Askel on ollut pääsääntöisesti todella hyvän tuntuinen kadulla viime aikoina. Sykkeet pysyy matalalla, niin kuin tänäänkin kun keskisyke oli 145 joka on itselleni pk2 ala-aluetta. Olisi tehnyt mieli jatkaa vielä lenkkiä pidemmälle, mutta päätin lopettaa silloin kun tuntuu hyvälle 🙂 Su 7.6. Pyöräily 21 km / 1.02 h Piti juosta ja pyöräillä, mutta kotona tuli kaikkea hommaa eteen, joten suunnitelmat typistyi pelkkään pyöräilyyn.
  13. Pe 5.6. Juoksu 8 km / 54 min Rauhallinen iltalenkki. Keskisyke 132, joka itsellä tarkoittaa vajaa 10 lyöntiä pk2-rajan alapuolella ja miltei 30 lyöntiä kynnyksen alla. On kyllä mielenkiintoista, kun pystyy edes jotenkuten juoksuksi kutsuttavalla tavalla etenemään noin alhaisilla sykkeillä. Tänään jossain vaiheessa taas ulkoilemaan. Täytyy hieman tutkia sadetutkaa että missä vaiheessa olisi hyvä slotti lähteä ulos. Illaksi lupaili jopa auringonpaistetta, joten voi olla että tiedossa on hieman myöhäisempi lenkki tänään.
  14. To 4.6. Juoksu 14 km / 1.19 h Kevyttä menoa kadulla ja pk-sykkeillä.
  15. Lasinilkk@

    Polar Grit X

    Katopas, niinpä näkyykin 👍
  16. Lasinilkk@

    Polar Grit X

    Niitä en ole kyllä löytänyt.
  17. Tuntuu perin loogiselta ja toivoa sopii, että noi auttaa tuohon henkiseen puoleen myös 🙂 Kateellinen olen niille, joilla ei ole mitään jarruja 😄 Ke 3.6. Pyöräily 25 km / 1.05 h Kevyttä tsygäilyä hienossa kesäillassa.
  18. Ti 2.6. Juoksu 10,7 km / 1.02 h Tiistai on reippaamman juoksun päivä, joten ohjelmassa neljä tonnin vetoa. Otin tarkoituksella vähän vähemmän, jotta uskaltaisi myös tuutata hieman lujempaa. Oma ongelma on, että pelkään ilmeisesti hyytymistä ja tunnun säästelevän aina vähän liikaa - oli kyseessä sitten vetotreenit tai vaikka 10 kilsan lappujuoksu. Eka veto hieman iisimmin (4.56), toka (4.29) ja kolmas (4.14) rennon kovaa ja viimeinen sitten jo kovaa (3.52). Jouduin tuolla pätkällä tekemään kaksi 90 asteen käännöstä ja viimeinen 300-400 metriä on hiekkatietä. Mutta ihan tyytyväinen olen, varsinkin noi keskimmäiset vedot tuntui suht rennoilta joten ilmeisesti jotain kehittymistä on tapahtunut. Viimeisellä oltiin taas niin pois omalta mukavuusalueelta, että sen pitikin tuntua paskalta.
  19. Ma 1.6. Juoksu 9 km / 51 min EIlen piti vähän pidempi lenkki juosta kuin vajaa tunti, mutta pojan treenit pääsivät yllättämään, joten odotellessa ei kerennyt kuin tuohon vajaaseen tuntiin. Sykkeet kynnyksen alapuolella ja täytyy kyllä olla tyytyväinen tähän kehitykseen mitä on tapahtunut. Vähän reilu vuosi sitten pk-vauhti oli testeissä 7 min/km, tammikuussa testeissä 6 min/km ja nyt meni tuo lenkki 5.39 min/km vauhdilla.
  20. Pe 29.5. Pyöräily 19,5 km / 1 h Juoksu 3 km / 23 min Venyttelyt 20 min Kävin pyöräilemässä kun kesken lenkin huomasin nätit polut - pakkohan ne oli käydä kokeilemassa! Siihen päälle vielä venyttelyt. La 30.5. Juoksu 14 km / 1.43 h Polkuja todella kauniissa säässä. Todella rennosti, keskisyke pk2-alueen alaosastolla. Su 31.5. Kävely 1 h / 5 km Pyöräily 24 km / 1.10h Piti käydä juoksemassa, mutta oli kaikkea muuta puuhaa eikä oikein napannutkaan. Pikkasen tuossa oikeassa jalassa on vielä ongelmia, ilmeisesti lonkassa, joka sitten varmaan säteilee tuonne reiteen ja muualle. Siksikin oli helppo jättää lenkki väliin ja perustella se levolla. Toukokuussa liikuin melkein 54 tuntia, joka on eniten tänä vuonna. Yhteensä on höyrytty menemään 211 tuntia alkuvuoden aikana. Juossut olen 1304 kilometriä ja tähän on mennyt aikaa 150 tuntia aika tarkkaan. Alla kaikkien treenien sykealueet, olen varsin tyytyväinen siihen, miten ovat painottuneet tänä vuonna.
  21. Ke 27.5. Pyöräily 42 km / 1.58 min Lihaskunto + venyttelyt 35 min Ensin pari tuntia kevyttä pyöräilyä ja päälle vatsoja, selkää ja vähän jalkoja. Päälle venyttelyt. To 28.5. Juoksu 11 km / 60 min Piti lähteä ihan pk-lenkille, mutta ajatus kiihtyvästä lenkistä kirkastui ekojen kilsojen aikana. Lähtövauhti 6 min luokkaan kiihtyen vikan kilometrin 4.39 vauhtiin. Sykkeet pysyivät pk2 ja vk1 alueilla.
  22. Ti 26.5. Juoksu 8,8 km / 54 min Otin ohjelmaan hieman kovempaa juoksua, 8 x 3 minuutin vedot 90 sekunnin palautuksella. Alkulämmöt olivat heikommanlaiset, joten lisäsin alunperin sunnitellun kuuden vedon päälle pari lämmittelyvetoa. Ensimmäinen varsinainen veto oli vielä tarkoitus ottaa "lämmittelyn" kannalta ja se meni 5.11 min/km vauhdilla. Tämän jälkeen seuraavan vedon tavoitteena 4.5x ja siitä pari seuraavaa aina noin 10 sek vauhtia lisää. Tuossa onnistuinkin hyvin: 4.54, 4.42 & 4.31 Toiseksi viimeiseen vetoon lähdin ajatuksella kova rento ilman kellon katsomista (4.18) ja viimeinen sitten kovaa mutta ei verenmaku suussa (3.58). Eli varsin hyvin nousujohteisesti onnistunut harjoitus. Sykealueilla liikuttiin niin, että 4.31 vedon maksimi kävi muutaman lyönnin vk2-alueella, vikalla setillä pääsin sitten anakynnyksen yli. Hyvin huomaa ettei ole tottunut vauhteihin. 4.30 vauhti menee vielä ihan ok, mutta nosto tuonne nelosen alle on jos sitten vähän happaman oloista. Kaipa se siitä jos näitä ohjelmassa pitää ja niitä vielä säännöllisesti tekee 😄
  23. Ma 25.5. Juoksu 11,3 km / 1.06 h / 143 bpm Lihaskunto 18 min Rentoa menoa pk2:n ala-alueella. Alkuun eka kilsa päälle 6 min, sen jälkeen hiljaa vauhtia nostaen niin että lopussa oli n. 5.30. Jalat tuntuivat levon jälkeen hyviltä. Lenkin päälle vähän erinäköisiä kyykkyjä + vatsoja.
  24. Lasinilkk@

    Polar Grit X

    Polarilta oon saanut vastauksen jatkuva sykeseuranta + tunti gps-liikuntaa päivässä, niin arvioitu akunkesto noin 4-5 päivää.
  25. Itse kävin ekaa kertaa testissä viime vuoden alussa ja toisen kerran tämän vuoden alussa. Ensimmäinen oli mattotesti e minuutin vedoilla, tämä toinen tonnin vedoilla radalla. Mulla aerobinen kynnys eli ekassa testissä 145, toisessa aerobiseksi kynnysalueeksi muodostui 155-162. Ensimmäisessä testissä jotain meni tuossa testissä metsään juuri tuossa aerobisen kynnyksen kohdalla, sillä se tuntui juostessa todella matalalta. Nyt tämän toisen testin jälkeen juoksuvauhdit rupeaa olemaan jos siellä suunnalla missä ne varmaan tässä kohtaa kehitystä pitäisi olla. Nyt tuo 145 rupeaa olemaan jo melkein pk1:sta (140). Ajattelin etten hetkeen testissä kävisi, mutta sen verran isot heitot ovat näissä olleet, että kai se pitää ensi talvena käydä tsekkauttamassa että miltä noi silloin näyttää.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy