Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Mondo

Jäsenet
  • Content Count

    54
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

Mondo last won the day on January 8 2018

Mondo had the most liked content!

Community Reputation

34 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nimenomaan liikunta painonhallintakeinona on erittäin huono ja riskialtis. Painonhallinta lähtee täysin ruokavaliosta. Näkeehän sen monista huippu-urheilijoista, jotka eivät onnistu muuttamaan ruokavaliotaan kilpailu-uran jälkeen ja vatsa pömpöttää jo parin vuoden jälkeen. Toinen yleinen harha esim. vaikeaa nivelrikkoa sairastavilla ylipainoisilla usein ajatus, että "kyllä se paino lähtee putoamaan kun saan polven vaihdettua ja pääsen taas liikkumaan" tutkimusten mukaan paino ei näillä kuitenkaan tekonivelleikkauksen jälkeen putoa, vaikka liikkuminen on taas mahdollista. Ihmiselimistö vaan toimii niin jännästi, että liikkuminen tuppaa myös lisämään ruokahalua. Kyllähän se niin on, että terveyden kannalta kannattaisi olla aerobista ja voimaharjoittelua molempia. Noissa laihdutusohjelmissa varmasti vaikuttaa se, että kuntosalikulttuurin ympärillä on suuri buumi ja esim. lasse vireniä tai muita kestävyysurheilijoita ei hirveästi ole näitä ohjelmia vetämässä. Lisäksi fysiologisella puolella liikunta nostaa perusaineenvaihdunnan tasoa ja voimaharjoittelu nostaa merkittävästi enemmän tätä perusaineenvaihdunnan tasoa kuin aerobinen liikunta. Eli mikäli hikoilet salilla ja lenkillä 500 kcal, niin päivän päätteeksi salitreenillä kulutat enemmän. Ei tuossa artikkelin tutkimuksessa ole rasvaprosenttia käytetty, eikä näissä lihavuustutkimuksissa ikinä käytetäkään. Vaan painoindeksiä pituudesta ja painosta laskettuna. On totta, että painoindeksi voi näyttää lihaksikkailla yksilöillä lievää ylipainoa, vaikka todellisuudessa ylimääräistä rasvaa ei olisi lainkaan. Tämä pitää ottaa huomioon, kun tarkastelee yksilöä painoindeksin avulla, mutta todellisuudessa näitä henkilöitä on todella vähän keskivertoväestössä ja kymmenien tuhansien otoksissa merkitys on mitätön tutkimuksen kannalta. Monille varsinkin ylipainoisille ja iäkkäämmille kävely on erittäin hyvää liikuntaa. Ja kuten edellä monesti todettu, niin sauvat kun ottaa vielä mukaan niin on kyllä oikein hyvä liikuntamuoto. Olen jopa nähnyt viimekin kesänä jopa kansallisen kärjen kestävyysurheilijoita sauvakävelemässä urheiluvaatteet päällä 🙄 varmaan vain maisemia olivat katselemassa kesken harjoittelukauden. Alkuperäisestä aiheesta ollaan aika kaukana, mutta täällä foorumilla usein unohtuu se, että foorumin käyttäjät kuuluvat keskimäärin aktiivisuudeltaan hieman eri luokkaan kuin keskiverto suomalainen. Keskiverto suomalaiselle perusterve tarkoittaa, että sairastetaan verenpainetautia ja hyperkolesterolemiaa, foorumilla taas alle 3h maratonia...
  2. Mondo

    Yllas jouluna

    Pari vuotta sitten jouluna olin ylläksellä hiihtämässä. Latuja oli ajettu aika paljon, mutta kaikki eivät olleet auki esim. pyhätunturin ja aakenuksen taakse ei ollut ajettu latuja. Toisaalta taitaa olla yli 300 km latuverkosto tuolla niin puoletkin auki ollessa on melkoisesti hiihdettävää. Nyt on alkanut niin hyvillä lumilla lapin talvi, että varmasti on suuri osa laduista ajettu jouluna jo. Otsalamppuhan siellä kannattaa olla ja kunnon lampulla kyllä hiihtelee ilman ongelmia, eikä tuolla mitään soraa tarvitse pelätä joulun aikoihin ainakaan tänä vuonna.
  3. Jos nollasta lähtee liikkeelle niin sehän on ihan mieltymyskysymys, että luistelu vai pertsa. Pertsalla pääsee ehkä helpommin liikkeelle, koska tekniikka ei ihan yhtä haastava ole ja sykkeet esim. ylämäessä pitää helpommin kurissa, mikäli kevyttä lenkkiä tekee. Jos perinteiseen päätyy niin ostaisin kyllä suksiliikkeestä karvapohjasukset niiden helppouden takia. Mikäli taas luistelusukset hommaa niin ostaisin käytetyt kilpasukset joltain kilpahiihtäjältä. Näiden hinta tuppaa olemaan n. 200 € per pari, millä saisi uutena aktiiviharrastajan kapulat. Käytettyä suksea voi katsoa esim. tori.fi:sta tai jotkut liikkeetkin myyvät niitä. Painon osalta luistelusukset eivät ole ihan yhtä grammapeliä kuin karvapohjaiset perinteisen sukset. Sauvojen osalta aikuisen miehen kannattaa ostaa heti alkuun täyshiilikuituiset sauvat, koska nuo sekotesauvat notkuvat ihan harrastelijallakin todella paljon. Monot voi saada käytettynäkin, jos tuuria käy mutta sovittamatta en ostaisi. Luistelumonot tuppaavat maksamaan lähes tuplahinnan pertsan monoihin verrattuna. Koko paketista maksoin itse jokunen vuosi sitten samassa tilanteessa ollessani vissiin n. 500 €. Ylivuotiset kilpasukset uutena 250€ (ei mikään huippupari), monot ehkä 170 € (perus harrastelijamalli), sauvat n. 60 € (60% hiilikuitua). Ensimmäisenä näistä meni vaihtoon sauvat, joiden tilalle ostin reilulla satasella kunnon hiilikuitusauvat parin kuukauden jälkeen. Sitten vaihtuivat monot, koska nuo ensimmäiset eivät vaan tuntuneet hyvältä. Kaupassa nuo tuntuivat jalkaan vaihtoehdoista parhaimmilta, mutta koska en ollut hiihtänyt niin en edes tiennyt miltä kunnon monojen pitäisi jalassa tuntua. Myöhemmin tullut ostettua useampi suksipari käytettyjä kilpasuksia (liikkestä ja nettikirppiksiltä) ja kaikki parit ovat olleet kyllä hyviä. Alkuperäisestä paketista mikään tuote ei ole enää käytössä 😄
  4. Luitko nämä uudet liikuntasuositukset tai edes tuota iltalehden uutista aiheesta? Eihän tässä mielipiteillä kiistellä, vaan oman alansa ammattilaiset ovat laatineet suositukset. Pääpointtinahan noissa uudistuksissa on, että passiivista elämäntyyliä pitäisi rikkoa ainakin pienillä breikeillä ja myös alle 10 min suorituksista saa hyötyä.
  5. No kyllähän se suunnistuskin on jonkinlaisessa murroksessa, kun kilpailijamäärät pienenevät koko ajan ja liitossa pistetään porukaa pihalle, vaikka kuntorasteilla käy enemmän väkeä. Itse ajattelen, että maraton ei nykyisessä some-yhteiskunnassa ole enää niin suosittua, koska hyvä tulos maratonilla vaatii ison määrän töitä. Elämyksen, voittajafiiliksen ja insta-päivityksen saa paljon helpommin ja pienemmällä työllä juoksemalla jonkun ultramatkan poluilla, jossa aika on vain sivuseikka ja harjoittelu lepposaa pk:ta ilman progressiota verrattuna mihin tahansa maraton-ohjelmaan (ei tietenkään kaikilla harjoittelu tälläistä, mutta osalla). edit. ja tietenkin polkujuoksu on nyt kovasti muodissa ja hirveä buumi päällä. Tämä varmasti verottaa maratonilta väkeä, eikä siinä sinänsä mitään huonoa/väärin ole. Eiköhän maratonillekin tule jonain vuonna uusi ryntäys.
  6. No jos ohjeistuksen mukaan top 100 pitäisi olla realistinen tavoite ykkösryhmäläiselle, niin tietenkin menet reilu 3h maratonilla ensimmäiseen lähtöryhmään. edit. en ole kokenut, mutta huutelen täältä välistä 😄
  7. No kyllä tämä nyt garminin kellot voittaa, toki huonojakin puolia ilmennyt nyt kun toinen käyttöviikko lähtenyt käyntiin ja jokunen treenituntikin tullut. Listailen plussia ja miinuksia jahka saan vielä hieman kokemusta kellosta.
  8. Mielestäni ihan järkevää ohjata aikarajoilla ihmisiä lyhyemmille matkoille, jos kunnon puolesta ei ole mitään edellytyksiä juoksu-kävellä kisaa läpi, kyseessä kuitenkin polkujuoksukilpailu. Varsinkin kun nämä muutamat kilpailut ovat niin suosittuja, että kaikki halukkaat eivät saa paikkaa niin ihan reilua, että paikka menisi sellaiselle, joka on oikeasti edes yrittänyt valmistautua kilpailuun ja edellytykset muuhunkin kuin maratonmatkan kävelyyn 10 tunnissa.
  9. Eka mutka pitkäksi, hienosti meni 😄 No eiköhän noille saada hyvitysminuutit laskettua tuloksissa 🙄 Huomaa kyllä, että letkan perässä juostaan vain lamppujonoa seuraten. Kyllähän kisaajista suurin osa tietää, että sen ensimmäisen suoran jälkeen aukiolta käännytään, mutta helpommin sanottu kuin tehty kun edessä 10 tyyppiä tekee pummin. Kisan kannalta sääli, kun tuolla tavalla päästiin karkuun 😕
  10. Oudolta kuulostaa akun kesto, varmaan olet räpäläillyt niin paljon, että siinä lataus mennyt? Itse latasin kellon eilen, jonka jälkeen 1h10min reeni gps päällä ja kädessä ollut sykeseurannalla tuon jälkeen ja nyt näytti 89%
  11. Itse en voi oikein allekirjoittaa tuota, että gamin tekisi tällä hetkellä monipuolisimmat kellot. Urheilukelloa ei voi oikein arvostella itsenäisesti ilman koko ekosysteemin arvostelua. Vähän sama kuin arvostelisi 5 lajin illallisen viinipaketin perusteella. Se on tietenkin tärkein ja paras osa illallista, mutta kyllä se kokonaisuus pitäisi ottaa huomioon. Juoksukilometrien seuraaminen onnistuu garminilla, mutta kun lajin vaihtaakin hiihtoon niin menee liian vaikeaksi. Perusominaisuus, jonka seuraaminen onnistuu polarin 100 € kellolla, mutta ei garminin 1000 euron fenix 6 pro solarilla.
  12. Kävin tänään ostamassa vantage v:n tuolla 349 hinnalla, tuskin jään garminin paskaa ikävöimään. Ihan siistin näköinen pelihän tämäkin on ranteessa, huomenna sitten tositoimiin.
  13. Syncmytracsilla (makso androidille vissiin euron) noita treenejä saa siirrettyä garminista polariin, pitää vaan manuaalisesti sitten muuttaa laji kun ei garmin tunne muita kuin juoksun ja pyöräilyn. Jotkut tiedot eivät kuitenkaan synkronoidu tai näkyvät jotenkin oudosti, esim. aika sykealueilla näkyy kun tarkastelee polar flow:ssa harjoitusta, mutta viikkoyhteenvedossa ei suostu näyttämään noita sykealueilla käytettyjä aikoja. Aikoinaan tuli koko movescountin treenihistoria siirrettyä melko helposti polar flowiin, kun suunnosta vaihdoin pois.
  14. No itse olen sinnitellyt kohta vuoden tän fenix 5 plussan kanssa ja alkaa kyllästyttämään kaikkien harjotusten synccaaminen polar flowiin, kun connectista ei niitä pysty seuraamaan. Kaipa tää pitäis laittaa myyntiin ja kokeilla vantagea. Jos ei miellytä niin sitten joku suunnon paska joulualesta 😄
  15. Sepolla on varmaan sisäpiiritietoa polarin tulevaisuuden suunnitelmista. Onkohan mitään uutta lippulaivamallia tulossa vantagen tilalle lähiaikoina, onko mitään huhuja ollut edes liikkeellä? Houkuttelisi kovasti takaisin polariin vaihtaminen, kun garminin kellosta ei saa mitään tulkittavaa dataa ulos keston ja matkan lisäksi. Toisaalta kun harvakseltaan navigointitoimintoja käyttää, niin ovat kyllä olleet hyödyllisiä. Tästä vantagesta ei taida edes löytyä back-to-starttia?, mikä on kyllä parilla suunnistusreissulla pelastanut nälkäkuolemalta metsässä 😄 Mitkään navigointiominaisuudet eivät taida olla edes polarin päivitys-listalla tulevaisuudessa? Toisaalta voisi mennä kahden kellon taktiikalla, mutta ei sekään kyllä houkuta.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy